پردازنده‌های M1 Pro و M1 Max

اپل از مک بوک پرو 14 و 16 اینچی با پردازنده‌های جدید M1 Pro و M1 Max رونمایی کرد

دیشب در رویداد Unleashed که به صورت لایو استریم از شبکه‌های مجازی مختلف برگزار شد؛ اپل مک بوک پرو 14 و 16 اینچی خود را با پردازنده‌های جدید M1 Pro و M1 Max معرفی کرد. این مک‌بوک‌های جدید آن چنان از نظر سخت‌افزاری قدرتمند هستند که توجه بسیاری از اهل رسانه و فناوری را به خود جلب کرده‌اند. آیا قرار است با معماری جدید به کار رفته در پردازنده‌های اختصاصی اپل شاهد یک تحول عظیم در این عرصه باشیم؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مک بوک پرو 14 اینچی اپل همچنان با یک ناچ در نمایشگر عرضه خواهد شد

اپل در جریان رویداد Unleashed که در روز دوشنبه 26 مهر ماه برگزار شده بود علاوه بر معرفی دسته‌ای از محصولات مثل هوم‌پاد مینی در رنگ‌های مختلف و… از لپ‌تاپ‌های بازطراحی شده خود رونمایی کرد یکی از آنها مک‌بوک پرو 14 اینچی، با طراحی یک ناچ برای دوربین‌ها و سنسورها در نمایشگر مربعی شکل و مجموعه بیشتری از پورت‌ها علاوه بر درگاه‌های استاندارد تاندربولت (Thunderbolt) است. درگاه HDMI و کارت خوان SD و یک درگاه اتصال MagSafe 3 برای شارژ نیز خواهد داشت (هرچند اگر در خانه‌تان آداپتورهای USB-C دارید، می‌توانید این لپ‌تاپ را با پورت‌های Thunderbolt نیز شارژ کنید) اما آنچه که بیش از همه توجه منتقدان و کارشناسان حوزه فناوری را به خود جلب کرده است پردازنده‌های جدید به کار رفته در آخرین مک‌بوک‌های اپل است. عملکرد و بهره‌وری این چیپست‌‌ها به قدری حیرت‌انگیز بود که حتی در باورمان نمی‌گنجید ولی آنچه که می‌دیدیم حقیقت داشت! در ادامه توضیحات بیشتری در این باره خواهم داد اما تا به اینجا بدانید که برای خرید این مک‌بوک در نسخه پایه باید 1.999 دلار (معادل 54 میلیون تومان) بپردازید.

این لپ‌تاپ، صفحه نمایش 14.2 اینچی 120هرتزی ProMotion Mini LED دارد که اپل آن را “Liquid Retina Pro XDR” نام‌گذاری کرده است. دارای حاشیه‌های باریک‌تری نسبت به نسل قبلی است اما یک بریدگی (ناچ) دارد که یک وب‌کم 1080p در خود تعبیه کرده است ولی سیستم Face ID اپل را در خود جای نداده است! از نظر وضوح، مدل 14 اینچی، رزولوشنی معادل 3024 در 1964 را ارائه می‌دهد و می‌تواند با روشنایی پایدار 1000 نیت و حداکثر روشنایی 1600 نیت کار کند.

می‌توانید مک‌بوک پرو 14 اینچی اپل را با تراشه‌های جدید M1 Pro یا M1 Max اختصاصی اپل خریداری کنید. هر دو چیپست می‌توانند دارای 10 هسته CPU باشند و M1 Pro می‌تواند GPU با 14 یا 16 هسته داشته باشد، در حالیکه M1 Max دارای GPU با گزینه‌های 24 و 32 هسته‌ای است. مک‌بوک پرو جدید 16 گیگابایت رم در حالت استاندارد دارد و می‌توانید با M1 Pro به 32 گیگابایت و یا با M1 Max به 64 گیگابایت نیز ارتقا دهید. با این همه، M1 Pro در مدل پایه که 1،999 دلار قیمت دارد نسخه تقلیل یافته‌ای از CPU را در خود جای داده است و تنها دارای هشت هسته CPU و 14 هسته GPU است.

مدل پایه 1.999 دلاری دارای محدودیت است

این مدل پایه همچنین دارای یک آداپتور ضعیف‌تر 67 واتی است؛ برای ارتقاء به M1 Pro واقعی “با 10 هسته CPU و 16 هسته GPU”، حداقل 2300 دلار (به جز عوارض گمرک و…) هزینه می‌کنید (و این مدل با 512 گیگابایت SSD ارائه می‌شود) و در این حالت شارژر 96 واتی به شما داده خواهد شد همچنین یک مدل از پیش ساخته شده 2،499 دلاری وجود دارد که با M1 Pro تمام و کامل بسته شده است و 1 ترابایت SSD خواهد داشت.

مک‌بوک پرو 14 اینچی علاوه بر همه پورت‌های جدید اضافه شده (که البته جدید هم نیستن تنها مجدداً در حال بازگشت به مک‌بوک‌ها هستند)، چارمین نسل از پورت‌های تاندربولت را ارائه می‌دهد. درگاه‌های تاندربولت در حال حاضر Thunderbolt 4 نام دارند که نسبت به پورت‌های Thunderbolt 3 در مدل‌های قبلی، ارتقا یافته است. مک‌بوک پرو 14 اینچی همچنین دارای سیستم بلندگوی “high-fidelity” و جک هدفون است که از هدفون با اِمپدانس بالا پشتیبانی می‌کند، اگرچه در صفحه مشخصات اپل مشخص نشده است که به چند اهم ترجمه می‌شود. اولین نکته مهم در مورد پرو لپ‌تاپ‌‌های امسال اپل، طراحی جدید و نوآورانه این کمپانی آمریکایی بوده است به طوری که استفاده از تجربیات و شکست‌های گذشته در جهت بهبود عملکرد و حفظ رضایت کاربر کاملاً مشهود است؛ اگر تاکنون لپ‌تاپ‌های اپل را دنبال کرده باشید حتماً متوجه شده‌اید که طراحی مک‌بوک پرو 14 اینچی، اولین تغییر بزرگ در لپ‌تاپ‌های این کمپانی، از سال 2016 بوده است؛ سالی که صفحه کلید آزاردهنده، Touch Bar و تنها یک پورت تاندربولت 3 را در نسخه استاندارد خود قرار داده بود (البته به استثنای جک هدفون که در لپتاپ حضور داشت) نکته جالب توجه دیگر، بازگشت نمایشگر 14 اینچی به خط تولید لپ‌تاپ‌های اپل است؛ به طوریکه اپل از این سایز برای اولین بار در لپ‌تاپ iBook G4 2005 خود استفاده کرده بود.

وقتی می‌گوییم طراحی مجدد، این حس القا می‌شود که گویا اپل تغییر جدیدی اضافه کرده است در حالیکه وقتی به طراحی نگاه می‌کنیم و با نسخه 2016 مقایسه می‌کنیم، متوجه خواهیم شد بیشتر به جای نوآوری، بازآوری بوده است! همانطور که در بالا نیز اشاره کردم اپل با استفاده از تجربیات و شکست‌های گذشته در جهت بهبود عملکرد و کاربری قدم برداشته است. بازطراحی که در سال 2016 برای مک‌بوک‌ها اتفاق افتاده بود؛ پورت‌ها را کنار گذاشت اما اکنون می‌بینیم که این درگاه‌ها به لپ‌تاپ بازگشتند. اپل همچنین در سال 2016 نوار لمسی را اضافه کرد اما اکنون دوباره مجموعه‌ای از کلیدهای عملکرد را جایگزین آن کرده است. و مک بوک پرو 13 اینچی M1 دارای محدودیت‌هایی بود که این محدویت‌ها در نسخه 14 اینچی برطرف شد ( نسخه 13 اینچی فقط می‌توانست به یک صفحه نمایش خارجی ارتباط داشته باشد، در حالیکه اپل اذعان دارد مک‌بوک پرو مجهز به M1 Pro می‌تواند تصویر را به دو XDR Pro Display و نسخه M1 Max می‌تواند به سه عدد هدایت کند)

خوشحالم که اپل با وضوح بیشتری میان مک‌بوک پروهای کوچکتر و بزرگتر تمایز ایجاد می‌کند. این مجموعه لپ‌تاپ‌ها در چند سال گذشته کمی گیج کننده بوده است؛ مک‌بوک پروهای دو پورت و لپ‌تاپ‌‌های 13 اینچی چهار پورت به طرز عجیبی کنار هم قرار می‌گرفتند با اینکه کاملاً رایانه‌های متفاوت با پردازنده‌ها و قیمت‌های متفاوتی بودند. در حال حاضر، تفاوت اندازه صفحه‌نمایش این اختلاف را واضح و منطقی می‌کند: افرادی که به دنبال قابلیت حمل هستند می‌توانند نسخه Air یا 13 اینچی پرو را خریداری کنند، و 14 و 16 اینچی پرو برای کسانی که به دنبال قدرت بیشتری هستند، عرضه خواهد شد.

مک بوک پرو 16 اینچی اپل؛ یک تراشه جدید در یک شاسی جدید

اپل مک‌بوک پرو جدید 16 اینچی خود را نیز در جریان رویداد Unleashed به همراه مدل 14 اینچی معرفی کرده است که نوید ارتقا در طراحی و عملکرد را می‌دهد. مدل‌ها در هفته آینده با رنگ نقره‌ای و خاکستری و با قیمت اولیه 2499 دلار در دسترس خواهند بود. مک‌بوک پرو 16 اینچی جدید با M1 Pro و M1 Max، پردازنده‌های 10 هسته‌ای جدید اپل، قابل خریداری است. این چیپست ده هسته‌ای شامل هشت هسته “با عملکرد بالا” و دو هسته “با بهره‌وری بالا” است. M1 Max دارای دو برابر تعداد هسته پردازنده گرافیکی بیشتر نسبت به M1 Pro است (32 عدد در Max در مقایسه با 16 عدد در Pro) و گستره RAM قابل استفاده با M1 Max نیز دو برابر M1 Pro بوده و 64 گیگابایت حافظه RAM یکپارچه را پشتیبانی می‌کند. (Pro نهایتاً تا 32 گیگابایت را ارائه می‌‌دهد).

شاسی نیز با طراحی مجدد و مدرنی همراه شده است. به گفته اپل، این لپ‌تاپ وزنی معادل 4.7 پوند (2.1 کیلوگرم) و ضخامت 16.8 میلی‌متر و صفحه نمایشی 16.2 اینچی دارد. نوار لمسی (Touch Bar) در صفحه کلید با کلیدهای فیزیکی جایگزین شده است و علاوه بر یک پورت HDMI در سمت راست، درگاه Thunderbolt 4 و جایگاه SDXC، با جک هدفون و دو پورت Thunderbolt 4 در سمت چپ وجود دارد. طبق گفته اپل، این بیشترین تعداد پورت و درگاهی است که ما تا به حال از یک مک‌بوک دیده‌ایم. همانطور که در بالا هم گفتم مدل M1 Pro از حداکثر دو XDR Pro Display پشتیبانی می‌کند و پیکربندی M1 Max می‌تواند علاوه بر یک تلویزیون 4K، حداکثر سه مورد را پشتیبانی کند.

اولین مک‌بوک پرو 16 اینچی در نوامبر 2019 رونمایی شد. طراحی آن بسیار شبیه به مک‌بوک پرو 15 اینچی قبلی بود و از پردازنده‌های نسل نهمی اینتل (که اکنون دو نسل از عمر آنها می‌گذرد) استفاده می‌کرد. منتقدان علاوه بر قدرتش، صفحه کلید و صدای برجسته آن را نیز تحسین کردند، اما در مورد محدود بودن تعداد درگاه‌ها گِله داشتند (فقط دو درگاه Thunderbolt در هر طرف وجود داشت که واقعاً آزار دهنده بود)

یک دوربین جدید 1080p وجود دارد که به گفته اپل می‌تواند تا دو برابر عملکرد بهتری در محیط کم نورتر نسبت به دوربین‌های قبلی مک بوک، ارائه دهد. یک سیستم صوتی جدید نیز با شش بلندگو تعبیه شده است که از Spatial Audio پشتیبانی می‌کند و یک صفحه نمایش Liquid Retina XDR که حداکثر 1600 نیت روشنایی را ارائه می‌دهد. شاسی لپ‌تاپ کاملاً آلومینیومی است و اپل اذعان دارد سیستم خنک کننده جدید می‌تواند “50 درصد هوای بیشتر” را نسبت به مک‌بوک‌های قبلی و البته با سرعت فن پایین‌تر (در نتیجه کم صداتر) تهویه کند.

اپل ادعا می‌کند که باتری پرو 16 اینچی، 21 ساعت پخش مستمر ویدئو را ارائه می‌دهد، که این مقدار “طولانی‌ترین عمر باتری در میان مک‌بوک‌ها است” نتایج آزمایش باتری می‌تواند بر اساس حجم کار متفاوت باشد، بنابراین انتظار نداریم که همه مردم چنین نتیجه‌ای را ببینند اما باز هم هر آنچه که نزدیک به این مقدار باشد بسیار قابل توجه و ستایش خواهد بود. مک‌بوک همچنین از MagSafe 3 و شارژر سریع برای شارژگیری آسان‌تر پشتیبانی می‌کند.

M1 Pro و M1 Max با معرفی در رویداد این هفته، به قدرتمندترین چیپست حال حاضر دنیا تبدیل شده‌اند. تراشه M1 که اپل در نوامبر گذشته معرفی کرد (و در حال حاضر در مک بوک ایر، مک بوک پرو 13 اینچی، مک مینی، آیپد پرو و iMac 2021 وجود دارد) وقتی به قدرت پردازشی ، بهره‌وری و گرافیک می‌رسد گوی و میدان را به نسخه‌های Pro و Max می‌بازد. به جرأت می‌توان گفت که بسیاری از مردم مشتاقانه منتظر این مک‌بوک پروها هستند؛ نه تنها برای خرید خود، بلکه برای دیدن اینکه آیا M1 Max بازار لپ‌تاپ‌ها و پردازنده‌ها را به طرز حیرت‌انگیزی تغییر خواهد داد یا خیر.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا