اپل

اپل گفته است تمامی برنامه‌ها و بازی‌ها بر مک‌های مبتنی بر معماری آرم اجرا خواهند شد

اپل از نخستین برنامه‌ها و بازی‌هایی که به طور اختصاصی برای مک‌اواس‌های مبتنی بر معماری آرم توسعه داده شده‌اند، رونمایی کرد. خوشبختانه در بین این موارد برنامه‌های پرکاربردی نظیر Lightroom ،Photoshop ،DaVinci Resolve و Cinema 4D نیز به چشم می‌خورد.

عناوین دیگری نیز وجود داشتند که اپل طی رویداد “One More Thing” (جایی که نخستین تراشه دسکتاپ جهان که از معماری آرم بهره می‌برد، رونمایی شد) توضیحات بیشتری در مورد آنها ارائه داد. این موارد شامل اپلیکیشن ویرایشگر کد Nova، اپلیکیشن برنامه‌نویسی کودکان Hopscotch، اپلیکیشن تماس ویدیویی Mmhmm، اپلیکیشن طراحی Shapr3D، تمام برنامه‌های شرکت نرم‌افزاری امریکایی Omni مانند OmniPlan و OmniGraffle، ابزار انتشار Affinity Publisher، اپلیکیشن شجره‌نامه شناسی MacFamilyTree و اپلیکیشن کاربردی گرافیکی Vectornator می‌باشد. گفتنی است کوپرتیونی‌ها پیشتر اعلام کرده بودند بروزرسانی‌های جدید برنامه‌های کاربردی مایکروسافت از قبیل Excel ،Word و PowerPoint نیز به زودی منتشر خواهد شد. همچنین در روز سه‌شنبه از بازی‌های Baldur’s Gate 3، Beyond a Steel Sky و Subnautica: Below Zero نیز که به طور اختصاصی برای مک‌اواس‌های جدید توسعه داده شده بودند، رونمایی شد.

همچنین این غول فناوری ایالات متحده در نظر دارد تعدادی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های آیفون و آیپد را نیز برای مک‌اواس‌های جدیدی که از معماری آرم بهره می‌برند، اختصاصی کند. این موارد شامل بازی محبوب Among Us (در میان ما)، اپلیکیشن ویرایشگر گرافیک Procreate، اپلیکیشن خرید کفش ورزشی GOAT، سرویس استریم HBO Max، اپلیکیشن دستورالعمل‌های آشپزی Kitchen Stories، اپلیکیشن فیلتر تصویر Graphite Sketchbook و اپلیکیشن ویرایشگر تصویر Darkroom می‌باشد. متاسفانه اپل زمان دقیق انتشار اکثر این برنامه‌ها را اعلام نکرده است. با این حال، این غول فناوری ایالات متحده گفته است اپلیکیشن Lightroom در ماه آینده و اپلیکیشن Photoshop و سایر برنامه‌های شرکت ادوبی حداکثر تا پایان سال آینده در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

اپلیکیشن Lightroom ماه آینده و Photoshop اوایل سال آینده برای مک‌اواس‌های مبتنی بر معماری آرم منتشر خواهند شد

اپل قبلا اعلام کرده بود تمام اپلیکیشن‌های این شرکت در همان روز انتشار برای مک‌اواس‌های مبتنی بر معماری آرم در دسترس خواهند بود. برنامه‌های پرکاربردی نظیر Final Cut Pro و Logic Pro و تمام اپلیکیشن‌های GarageBand در این گروه قرار می‌گیرند. به این موارد اپلیکیشن‌های iMovie ،Safari و Notes را نیز اضافه کنید.

نسل جدید مک‌ها از تراشه M1 که به پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم مجهز شده‌اند، بهره می‌برد که نحوه اجرا دستور‌العمل‌ها و کدگذاری‌های متفاوتی با پردازنده‌های اینتل که بر اساس معماری X86 طراحی شده‌ و بیش از یک دهه است در مک‌اواس‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، دارند. بنابراین، تمام توسعه‌دهندگان باید اپلیکیشن‌های خود را برای این معماری جدید بازنویسی و آزمایش کنند تا کاملا با مک‌اواس‌های جدید سازگار باشد.

کریگ فدریگی، مدیر بخش نرم‌افزار اپل، پیشتر اعلام کرده بود “طیف گسترده‌ای از توسعه‌دهندگان می‌توانند تنها طی چند روز اپلیکیشن‌های خود را برای اجرا روی معماری جدید بازنویسی کنند”. اما به احتمال قریب به یقین توسعه‌دهنگان عناوین پیچیده‌تر نظیر ادوبی، کار به مراتب بیشتری در پیش خواهند داشت.

برای اپل بسیار مهم است که برنامه‌های کاربردی‌ نظیر Office Suite ،Photoshop و موارد دیگر هرچه سریع‌تر قابلیت اجرا روی مک‌اواس‌های جدید را پیدا کنند. اگر چنین برنامه‌های کاربردی و مهمی روی مک‌های جدید به خوبی اجرا نشوند، این ماشین‌ها جایی در فهرست کسانی که به دنبال خرید یک رایانه رومیزی هستند، نخواهند داشت. این موضوع به خصوص در مورد اپلیکیشن‌های سازنده و پرکاربردی نظیر Creative Cloud ادوبی و Office Suite مایکروسافت صدق می‌کند. این عامل سبب می‌شود که بسیاری از تولیدکنندگان و شرکت‌ها از خرید مک‌اواس‌های جدید تا زمانی که برنامه‌های مورد نیاز آنها در دسترس باشد، خودداری کنند.

اپلیکیشن‌های iOS نیز می‌توانند برای اجرا در مک‌اواس‌های مبتنی بر معماری آرم بازنویسی شوند

اولین بخش از برنامه‌هایی که قابلیت اجرا روی مک‌اواس‌های جدید را دارند، نشان می‌دهد اپل در مسیر درستی گام برداشته است. اپلیکیشن Photoshop و Lightroom برای عکاسان حیاتی هستند؛ Final Cut Pro، DaVinci Resolve و Cinema 4D نیز به عوان ابزارهای اصلی فیلم‌سازی محسوب می‌شوند و Office Suite مایکروسافت نیز مجموعه‌ای از ابزارهای پرکاربرد را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. گفتنی است این لیست تمام اپلیکیشن‌های مورد نیاز را دربرنمی‌گیرد. اما یک شروع مناسب برای ساکنین کوپرتینو محسوب می‌شود، حتی اگر زمان انتشار بیشتر آنها را ندانیم.

اپل همچنین سیستمی با عنوان Rosetta 2 را روی مک‌های مبتنی بر معماری آرم گنجانده است که کدهایی که پردازنده‌های اینتل قادر به پردازش آنها بودند (دستورالعمل‌های X86) را شبیه‌سازی کرده و به کاربران امکان می‌‌دهد برنامه‌های قدیمی را اجرا کنند، هرچند ممکن است برنامه‌های مورد بحث بدون مشکل و کاملا روان اجرا نشوند. همچنین احتمالا به دلیل ترجمه کدها هنگام پردازش دستورالعمل‌ها، خروجی‌ها اندکی با تاخیر نمایش داده خواهند شد.

زمانی که صحبت از برنامه‌‌های مورد نیاز برای مک‌اواس‌‌های جدید می‌شود، اپل یک مزیت بزرگ دیگر نیز دارد: آیفون و آیپد. از آنجایی که آیفون‌ها و آیپد‌ها از پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم بهره می‌برند، از لحاظ تئوری می‌توان برنامه‌های مورد استفاده در این دستگاه‌ها را با اندکی تغییر برای استفاده در مک‌اواس‌های مبتنی بر معاری آرم سازگار کرد. اپل پیشتر اعلام کرده بود “بسیاری” از اپلیکیشن‌های آی‌اواس (iOS) و آیپداواس (iPadOS) می‌توانند “بدون تغییر” در مک‌های جدید اجرا شوند. باید منتظر بمانیم و ببینیم که این اپلیکیشن‌ها در دنیای واقعی چقدر خوب اجرا خواهند شد (به هرحال این اپلیکیشن‌ها به منظور دریافت ورودی‌های لمسی ساخته شده‌اند، نه برای استفاده از ماوس و کیبورد). این موضوع بدین معنا است که برنامه‌های بسیاری وجود دارند که توسعه‌دهندگان می‌توانند به سرعت ‌آنها را برای اجرا روی مک‌اواس‌های جدید سازگار کنند.

همچنین بخوانید:

مک بوک ایر با تراشه مبتنی بر معماری آرم M1 معرفی شد

تراشه M1 افزایش قدرت چشمگیری نسبت به دستگاه‌های مبتنی بر اینتل خواهد داشت

اپل در رویداد “One More Thing” از چه محصولاتی رونمایی کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا