قوانین ضد انحصاری

تیم کوک در مورد عواقب زیان‌بار قوانین ضد انحصاری جدید به پلوسی هشدار داد

پنج شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده (شامل اپل، گوگل، مایکروسافت، فیسبوک و آمازون) در نظر دارند با قوانین ضد انحصاری جدید که اخیراً و تحت رهبری نانسی پلوسی منتشر شده مخالفت کنند. نخستین اقدام در این راستا را نیز تیم کوک، مدیر عامل اپل، برداشت و با انتشار بیانیه‌ای عواقب زیان‌بار قوانین ضد انحصاری جدید علیه محصولات اپل را به نانسی پلوسی یادآور شد.

پنج شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده در نظر دارند با قوانین ضد انحصاری جدید که اخیراً و تحت رهبری نانسی پلوسی منتشر شده مخالفت کنند. تیم کوک نیز در نخستین اقدام با انتشار بیانیه‌ای عواقب زیان‌بار قوانین ضد انحصاری جدید علیه محصولات اپل را به نانسی پلوسی یادآور شد.

بیش از یک هفته پیش، قانون‌گذاران ایالات متحده لوایح گسترده‌ای را با هدف جلوگیری از انحصارطلبی غول‌های فناوری این شرکت اعلام کردند. بسیاری از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که اپل، آمازون، گوگل و فیسبوک به طور مستقیم تحت لوایح جدید قرار می‌گیرند که این موضوع سبب ایجاد محدودیت‌های بیشتری بر تاکتیک‌های انحصارطلبی این غول‌های فناوری مانند خرید رقبا تجاری خواهد شد.

نیویورک تایمز در گزارش خود در این خصوص می‌نویسد:

مدیران، لابی‌گران و بیش از ده مرکز تحقیق و تفکر و گروه‌های طرفداری [که هزینه‌های اجرایی‌شان] از طریق پنح شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده تامین می‌شود، در دفاتر کاپیتال ازدحام کرده و با فرستادن ایمیل و نامه به نمایندگان و کارکنان آنها در مورد عواقب ناگواری [که قانون ضد انحصار جدید] برای صنعت و کشور به دنبال خواهد داشت، هشدار دادند.

نیویورک تایمز همچنین گزارش داده است که تیم کوک به منظور تعویق لایح شخصاً با نانسی پلوسی تماس گرفته است. کوک به پلوسی هشدار داد که این لوایح “عجولانه” بود و در صورت تصویب، با ایجاد اختلال در سرویس‌هایی که سبب سوددهی آیفون اپل شده‌اند به کاربران آسیب می‌رساند. CNBC نیز گزارش می‌دهد مارک ایساکویتس، معاون ارشد گوگل در امور دولتی، هشدار داده است در صورت تصویب این لوایح گوگل باید خدمات خود را تنزل داده و از ارائه خدمات مهمی که هزاران کاربران امریکایی روزانه از آنها استفاده می‌کنند ممانعت به عمل آورد. ایساکویتس همچنین هشدار می‌دهد که این لوایح “سبب ایجاد نگرانی‌های جدی و شدید در مورد حریم خصوصی و امنیتی” شده و “به نحوه ارتباط مشاغل خرد و کوچک با مصرف‌کنندگان آسیب می‌رساند.” در همین حال، مدیر روابط عمومی آمازون نیز در مورد “تاثیرات منفی و قابل توجه ناشی از قوانین ضد انحصاری جدید که مصرف‌کنندگان آمازون با آن روبرو می‌شوند‌ و مشاغل کوچک و متوسطی که این خرده‌فروشی آنلاین به ارائه محصولات خود می‌پردازند، هشدار داده است. همچنین سخنگوی فیسبوک به CNBC گفته است که لوایح ضد انحصاری جدید به منظور ارتقای سطح رقابت و حمایت از مصرف‌کنندگان و نه مجازات شرکت‌های بزرگ امریکایی به تصویب رسیده‌اند. سخنگوی این شبکه اجتماعی همچنین قصد داشت توضیح دهد که این لوایح “رقابت در بخش فناوری از جمله با شرکت‌های خارجی مانند WeChat ،TikTok و Alibaba را تضعیف می‌کند.” شایان ذکر است که تمامی شرکت‌های ذکر شده چینی هستند. لوایح جدید نشان‌دهنده بازسازی قوانین ضد انحصاری است که به منظور دشوارسازی رفتار‌های انحصارطلبانه شرکت‌های بزرگ فناوری طراحی شده است. گفتنی است قوانین ضد انحصاری به شدت منسوخ شده‌اند و باید برای دوران مدرن که فناوری جمع‌آوری داده‌ها و خرده‌فروشی‌ها آنلاین بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می‌دهند، بروزرسانی شوند.

در اینجا می‌توانید نمای کلی تمام 5 لایحه را مطالعه کنید:

  • قانون جلوگیری از ایجاد مونوپول‌های پلتفرمی (Ending Platform Monopolies Act):

برای پلتفرمی با بیش از 50 میلیون کاربر ماهیانه و بازار هدفی به ارزش بیش از 600 میلیارد دلار مالکیت یا راه‌اندازی یک شغل تضاد منافع تلقی می‌شود. این لایح به این معنی است که آمازون دیگر اجازه فروش محصولاتی با برند شخصی خود مانند Amazon Basics را نخواهد داشت.

  • قانون انتخاب و نوآوری آنلاین امریکایی (American Choice and Innovation Online Act)

این قانون یک پلتفرم را از انجام رفتارهای تبعیض‌آمیز مانند اپل که تلویزیون، موسیقی و خدمات پادکست خود را به نسبت به رقبا ترجیح می‌دهد، منع می‌کند.

  • قانون رقابت و فرصت پلتفرم‌ها (Platform Competition and Opportunity Act):

این قانون سبب می‌شود پلتفرم‌های مسلط بر بازار که به دنبال خرید سایر شرکت‌ها هستند، نیاز به اثبات قانونی خرید خود داشته باشند. این درحالی است که دولت باید ثابت کند که خرید این شرکت‌ها به کاهش سطح رقابت می‌انجامد. این لایح سبب می‌شود که شرکت‌های بزرگی مانند T-Mobile و Sprint هنگام خرید شرکت‌های کوچکتر با چالش بیشتری مواجه شوند.

  • قانون افزایش سازگاری و رقابت از طریق فعالسازی قابلیت تغییر سرویس (Augmenting Compatibility and Competition by Enabling Service Switching یا به اختصار ACCESS)؛

این لایحه پلتفرم‌های غالب بازار را به ایجاد یک استاندارد واحد به منظور ایجاد قابلیت انتقال داده‌ها مکلف می‌کند که این موضوع به نقل و انتقال آسان میان پلتفرم‌ها می‌انجامد.

  • قانون مدرن‌سازی هزینه ادغام (Merger Filing Fee Modernization Act):

این قانون به راحتی هزینه‌هایی را که شرکت‌ها به منظور حق مشاوره ادغام‌های بزرگ می‌بایست به وزارت دادگستری ایالات متحده پرداخت کنند را افزایش می‌‌دهد و از ادغام‌های بزرگی‌ای که در جهت افزایش نقدینگی آژانس‌ها صورت می‌گیرد، جلوگیری می‌کند.

در نظر داشته باشید که لایحه‌ها پیش از ورود به مجلس نمایندگان می‌بایست توسط کمیته قضایی به تصویب برسد. همچنین پس از تصویب در مجلس نمایندگان، لوایح به منظور تایید در اختیار مجلس نمایندگان قرار می‌گیرند و در نهایت برای تبدیل به قانون نیازمند امضا رئیس جمهور هستند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا