سوت 50 دلاری تسلا Cyberwhistle

سوت 50 دلاری تسلا با نام Cyberwhistle کمی پس از معرفی به طور کامل فروخته شد

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا، عادت عجیبی در فروش و تبلیغات محصولات و خدماتی دارد که اغلب چندان با کسب و کار اصلی شرکت تناسبی ندارد و نامربوط است. آخرین نمونه از همین موارد هم سوت 50 دلاری تسلا با نام Cyberwhistle است؛ این سوت که برای ساختش از طراحی کامیونت Cybertruck تسلا الگوبرداری شده، تنها کمی پس از معرفی به طور کامل فروخته شد. نکته جالب اینجاست که کامیونت مورد نظر هنوز به مرحله تولید نهایی نرسیده است و تنها تصاویری از آن منتشر شده بود.

50 دلار برای یک سوت واقعاً زیاد است؛ حتی اگر بخواهیم ویژگی‌های بارز آن مانند تعداد محدود عرضه شده، الگوبرداری از طراحی Cybertruck، استفاده از فولاد ضدزنگِ جلا داده شده پزشکی و البته ساخت آن به صورت چند تکه تلفیقی، جهت تطبیق‌پذیری بیشتر را ملاک قرار دهیم؛ باز هم برچسب قیمت 50 دلاری که برای این سوت در نظر گرفته شده است توجیه اقتصادی ندارد. اما چرا تنها چند ساعت پس از موجود شدن در فروشگاه‌های آنلاین، به سرعت به طور کامل فروخته شد؟

اولین دلیل کاملاً مشخص‌ است؛ همانطور که در بالا هم اشاره کردیم این سوت با تعداد محدود و با تمرکز بر جامعه کلکسیون‌داران، معرفی و عرضه شد. عرضه محدود سبب شد، هجمه و تکاپوی زیادی برای خرید آن به راه بیفتد. دومین دلیل؛ شیوه تبلیغات ایلان ماسک در توییتر و میزان بالای تأثیرگذاری او در جلب رضایت مشتریان است. ماسک با انتشار تصویر و لینک خرید این محصول در حساب توییتر خود با طعنه به دستمال 19 دلاری اپل، دنبال‌کنندگان خود را به خرید این سوت دعوت کرد.

در سوت تسلا بدمید! … پول خود را با خرید دستمال مسخره اپل هدر ندهید، در عوض سوت ما را بخرید!

توییت ایلان ماسک

دلیل سوم اما اندکی تأمل‌برانگیز است؛ همانطور که می‌دانید چندی پیش اپل با معرفی دستمال 19 دلاری به جهان ثابت کرد که در حال تبدیل شدن به یک برند پرمیوم است و انتخاب لاکچری‌پسندها است بدین صورت که هر کسی با داشتن محصولی از اپل که لوگوی سیب بر روی آن قرار دارد می‌تواند بیشتر خود را در اکوسیستم بالانشینان اپل، بگنجاند. اما تسلا نیز می‌خواهد از این فضای ایجاد شده سود ببرد و با اپل، برای تصاحب هر چه بیشتر این بازار رقابت کند. این بار ایلان ماسک سعی داشت با معرفی یک محصول معمولی اما با برچسب قیمت غیرمعمول، با دستمال اپل رویارویی کند و حتی آن را با توییت خود به چالش بکشد. باید گفت جذب مشتری در این سطح، برای فروش “حس” است و نه صرفاً خود محصول. اپل و تسلا سعی دارند با فروش محصولاتشان حس پرمیوم بودن را به مشتریان و اکوسیستم خود تلقین کنند. در واقع این شرکت‌ها به مشتریان خود حس پرمیوم می‌فروشند!

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا