فیسبوک

فیسبوک نام خود را تغییر ‌می‌دهد

به گزارش رسانه ورج فیسبوک در حال برنامه‌ریزی برای تغییر نام شرکت خود طی هفته آینده می‌باشد تا تمرکز خود را بر ساخت متاورس معطوف کند.

تغییر نام فیسبوک که مدیر عامل شرکت مارک زاکربرگ قصد دارد طی رویداد سالیانه Connect که در 28 اکتبر برگزار می‌شود، در مورد آن صحبت کند، به معنای آغاز بلندپروازی‌های جدید این غول فناوری بوده و این شرکت می‌خواهد تنها به عنوان یک شبکه اجتماعی ( با تمام مشکلات حریم خصوصی) شناخته نشود. برنامه‌ریزی پیش‌رو احتمالاً شبکه اجتماعی فیسبوک را به یکی از زیر مجموعه‌های متعدد شرکت مادر که مسئولیت نظارت بر خدماتی مانند اوکولوس، واتس‌اپ و اینستاگرام را برعهده دارد، تبدیل می‌کند. سخنگوی فیسبوک از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است.

فیسبوک در حال حاضر بیش از 10 هزار کارمند دارد که وظیفه ساخت سخت‌افزارهای شرکت از جمله عینک AR را که زاکربرگ معتقد است سرانجام همانند تلفن‌ها هوشمند همه‌جا ظاهر خواهند شد. برعهده دارند. در دی‌ماه (ماه ژانویه) زاکربرگ طی مصاحبه‌ای با رسانه ورج در اظهار داشت طی چند سال آینده “ما از یک شرکت رسانه‌های اجتماعی به یک شرکت متاورس تبدیل می‌شویم.” یک تغییر نام تجاری همچنین می‌تواند زارکربرگ را از تمامی بررسی‌های شدید فیسبوک که در حال حاضر به دلیل نحوه عملکرد پلتفرم شبکه اجتماعی‌اش بوجود آمده، رها کند تا بتواند تمرکز خود را معطوف پروژ‌ه‌های آینده‌نگرانه‌اش کند. فرانسیس هاوگن، کارمند سابق فیسبوک که اکنون به یک افشاگر تبدیل شده است، اخیراً مجموعه‌ای از اسناد داخلی فیسبوک را در وال‌استریت ژورنال افشا کرده و در مورد آنها در برابر گنگره نیز شهادت داده است. قانون‌گذاران ضدانحصار در ایالات متحده و جاهای دیگر تلاش می‌کنند تا فیسبوک را متلاشی کنند. این درحالی است که اعتماد عمومی نسبت به نحوه تجارت فیسبوک نیز در حال کاهش است. فیسبوک نخستین شرکت فناوری شناخته شده‌ای نیست که با گسترش جاه‌طلبی اقدام به تغییر نام شرکت خود کرده است. در سال 2015 نیز گوگل با تأسیس هلدینگ آلفابت تمامی خدمات و شرکت‌های خود را مجدداً سازماندهی کرد تا نشان دهد دیگر تنها یک موتو جستجو نیست و یک مجموعه گسترده با شرکت‌هایی در زمینه خودروهای بدون راننده فناوری‌های نوین سلامت می‌باشد. اسنپ‌چت نیز در سال 2016 نام خود را به Snap Inc (شرکت اسنپ) تغییر داد. به نظر می‌رسد نام جدید فیسبوک یک راز محافظت شده در دیوارهای آن است و حتی در میان مدیران ارشد نیز ناشناخته است. نام احتمالی می‌تواند ارتباطی با Horizon،‌ نام نسخه VR عرضه نشده از Facebook-meets-Roblox که این شرکت طی چند سال گذشته توسعه داده است، باشد.

صرف نظر از اظهارات زاکربرگ، فیسبوک همواره زمینه را برای تمرکز هرچه بیشتر بر فناوری‌های نسل جدید فراهم کرده است. این شرکت تابستان گذشته یک تیم متاورس جدید راه‌اندازی کرد. اخیراُ نیز اعلام شده است که اندرو بوسورس (Andrew Bosworth)، مدیر بخش AR و VR، نیز اخیراً به سمت مدیر ارشد فناوری ارتقا یافته است. چند روز گذشته نیز فیسبوک اعلام کرد قصد دارد 10 هزار کارمند جدید برای توسعه متاورس در اروپا استخدام کند. زاکربرگ تابستان امسال در مصاحبه با رسانه ورج اظهار داشت “متاورس یک هدف بزرگ خواهد بود و من فکر می‌کنم این فناوری بخش بزرگی از تکامل اینترنت پس از اینترنت همراه خواهد بود. همچنین فکر می‌کنم این فناوری فصل بزرگ بعدی برای شرکت ما نیز خواهد بود.” درحالی که فیسبوک طی هفته‌های گذشته به شدت ایده متاورس را تبلیغ کرده است، اما این فناوری هنوز به طور گسترده توسط کاربران درک نشده است. این اصطلاح نخستین‌بار توسط نیل استیونسون، رمان‌نویس عملی-تخیلی، به منظور توصیف دنیایی مجازی که مردم را از دنیای واقعی و دیستوپیا به آن فرار می‌کنند، ابداع شد. اما اکنون توسط یکی از بزرگترین و بحث‌برانگیزترین شرکت‌های جهان مورد استفاده قرار گرفته است. اما پیش از هرچیز فیسبوک باید توضیح دهد که چرا دنیای مجازی متورس ارزش کندوکاو دارد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا