iPhone 13 Pro Max

نقد و بررسی iPhone 13 Pro Max: دوربین خارق‌العاده و باتری فراتر از انتظار

نظر ما

اگر به دنبال خرید بهترین آیفون اپل هستید، iPhone 13 Pro Max انتخاب شماست – عمدتاً به دلیل بهره‌گیری از یک باتری حجیم. هرچند به منظور خرید بایستی مبلغ قابل توجهی برای دستگاهی که نسبت به نسل گذشته بروزرسانی‌های قابل توجهی به خود ندیده است، پرداخت کنید. بروزرسانی‌های پرچمدار جدید اپل بسیار جزئی به نظر می‌رسد مانند صفحه نمایش با نرخ نوسازی 120 هرتز ProMotion و حالت Cinematic در ضبط ویدیو. با این حال عملکرد دوربین در شرایط نوری کم بی‌نقص است، تراشه مورد استفاده از تمامی پردازنده‌های تلفن‌های هوشمند موجود در بازار عملکردی بهتری به نمایش می‌گذارد و با یک رابط کاربری منسجم همگام‌سازی شده است. اگر می‌خواهید یک آیفون با صفحه نمایش بزرگ داشته باشید که سالها از آن لذت ببرید، iPhone 13 Pro Max همان دستگاهی است که به دنبال آن می‌گردید.

نکات مثبت نکات منفی
دوربین ارتقایافته ارتقا حداقلی صفحه نمایش 120 هرتز
باتری خارق‌العاده حالت Cinematic نه‌چندان چشمگیر
عملکرد بی‌نظیر بریدگی دوربین همچنان بزرگ است

بررسی اجمالی

iPhone 13 Pro Max
image credit: androidcentral

iPhone 13 Pro Max به لطف عمر باتری خارق‌العاده و دوربین‌هایی که می‌توانند تمامی نیازهای عکاسی‌تان را برطرف کنند (حتی در شرایط نوری کم) برترین پرچمدار اپل به حساب می‌آید. به زبان ساده پرچمدار جدید اپل یکی از برترین تلفن‌های هوشمند موجود در بازار محسوب می‌شود. این دستگاه همچنین با فضای ذخیره‌سازی 1 ترابایت نیز عرضه می‌شود (در سری iPhone 12 در دسترس نبود) که تولیدکنندگان محتوای ویدیویی تازه‌کار و حرفه‌ای گزینه ایده‌آلی محسوب شده و می‌توانند از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. اپل برای نسخه پایه برترین پرچمدار 2021 خود برچسب قیمت 1.099 دلار (معادل 1.049 پوند و 1.849 دلار استرالیا) درخواست می‌کند. این درحالی است که حداکثر پیکربندی دستگاه از لحاظ حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی 1.599 دلار (معادل 1.549 پوند و 2.719 دلار استرالیا به فروش می‌رسد. اپل همواره قیمت‌گذاری نه‌چندان کاربرپسندانه‌ای برای محصولاتش از جمله تلفن‌های هوشمند در نظر نمی‌گیرد. با این حال دستگاه‌های این شرکت هنوز هم جزو پرطرفداران‌ترین محصولات بازار می‌باشند. موضوعی که در مورد گوشی‌های هوشمند ساخت این شرکت نیز صدق می‌کند. بدین ترتیب در هنگام بررسی محصولات کوپتینویی می‌توانید برچسب قیمت را جزو گزینه‌های نه‌چندان مهم تلقی کنید.

iPhone 13 Pro Max
image credit: TechRadar

iPhone 13 Pro Max از طراحی مشابه پرچمدار نسل گذشته (iPhone 12 Pro Max) بهره می‌برد که یک لایه از جنس فولاد ضدزگ در لبه کناری‌ آن قرار گرفته و از صفحه نمایش OLED دستگاه محافظت می‌کند. بیرون‌زدگی دوربین پشت نیز از دیگر نکات قابل توجه دستگاه می‌باشد که حتی در مقایسه با نسل قبل افزایش‌یافته تا قابلیت‌های عکسبرداری بهتری را در اختیار کاربران قرار دهد. صفحه نمایش نیز نه تنها از نرخ نوسازی 120 هرتز تحت عنوان ProMotion (که کاربران آیفون سال‌ها خواستارش بودند) پشتیبانی می‌کند، بلکه اکنون از حداکثر روشنایی بیشتر و بریدگی کوچکتری نیز برخوردار می‌باشد. کاهش اندازه بریدگی ناچ اقدامی درستی به نظر می‌رسد، اما اپل برای انجام حرکت انقلابی بایستی تمام بریدگی را برداشته و به زیر نمایشگر منتقل می‌کرد. با این حال، کیفیت کلی صفحه نمایش زمانی که بدان نگاه می‌کنید، حیرت‌انگیز است. به نظر ما مهم‌ترین نکته مثبت که می‌تواند کاربران را به خرید iPhone 13 Pro Max تشویق کند عمر باتری این دستگاه می‌باشد که نسبت به iPhone 12 Pro Max که از شارژدهی مناسبی برخوردار بود نیز عمر باتری بیشتری ارائه می‌دهد. موضوعی که یکی از نکات منفی بزرگ دستگاه‌های اپل را مرتقع می‌کند. در مدت زمان استفاده بیشتر اوقات باتری دستگاه بدون نیاز به شارژ تا روز دوم نیز دوام می‌آورد. حتی در صورت استفاده سنگین نیز این باتری عظیم‌الجثه توانست تا شب شارژدهی داشته باشد. واقعا مایه شرمساری است که اپل آداپتور شارژ گوشی‌ها خود را از جعبه خارج کرده و آنها در غالب اکسسوری جداگانه‌ای به فروش می‌رساند. بدین ترتیب شما برای شارژ آیفون جدیدتان بایستی 19 دلار (19 پوند و 29 دلار استرالیا) بیشتر هزینه کنید.

iPhone 13 Pro Max
image credit: TechRadar

همانطور که پیشتر نیز بدان اشاره کردیم، دوربین جدید اکنون به شما اجازه می‌دهد شات‌های متنوع‌تری در سناریوها گوناگون ثبت کنید. افزودن قابلیت‌های عکسبرداری در شرایط نوری کم و «حالت شب» (Night Mode) به تمامی دوربین‌های پشت از سوی اپل اقدامی جاه‌طلبانه‌ای به حساب می‌آید. کوپرتیونی‌ها حتی برترین پرچمدار خود را به حالت عکسبرداری ماکرو نیز مجهز کرده‌اند. این بدان معناست هنگامی که دستگاه به یک سوژه نزدیک کنید، به صورت خودکار به دوربین فوق‌عریض تغییر حالت می‌دهد. اپل توانسته قدرت خام پردازنده سیگنال‌های تصویر تراشه A15 و دوربین‌های عظیم‌الجثه دستگاه را با دسترسی آسان به تعادل برساند. بنابراین شما می‌توانید در حالت خودکار تصاویر خارق‌العاده‌ای ثبت کنید. همچنین این امکان فراهم شده است تا از طریق تنظیمات گوناگون سبک خاص خود در عکاسی را نیز پیاده‌سازی کنید. با این حال، ما هنوز با «حالت سینمایی» (Cinematic mode) جدید که به صورت خودکار فوکوس را محلی که افراد در آنجا قرار دارند، تغییر می‌دهند، چندان آشنا نشدیم – قابلیت جذابی است، اما چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد. سرانجام دلیل دیگر برای خرید iPhone 13 Pro Max به فدرت پردازشی آن مربوط می‌شود که به طرز غیرقابل‌باوری قدرتمند بوده و امکان اجرا بازی‌ها در گرافیک بالا و انجام کارهای سنگین مانند انکود ویدیو در مدت زمان کوتاه را فراهم می‌کند. اکثر کاربرانی که پرچمدار 2021 اپل را خریداری می‌کنند، احتمالاً به توانایی سخت‌افزاری دستگاه حتی نزدیک نیز نخواهند شد. اما تولیدکنندگان محتوای ویدیویی قطعاً به دلیل نسخه 1 ترابایتی از ساکنین مانیتن‌ویو قدردانی خواهند کرد.

قیمت‌گذاری و زمان عرضه

iPhone 13 Pro Max در تاریخ 14 سپتامبر (23 شهریورماه) رونمایی شد و با وقفه زمانی دو هفته‌ای (24 سپتامبر مصادف با 2 مهرماه) به صورت گسترده در دسترس کاریران قرار گرفت. پرچمدار جدید اپل با قمیت‌گذای 1.099 دلار (معادل 1.049 پوند و 1.849 دلار استرالیا) گران‌ قیمت‌ترین تلفن هوشمند ساکنین کوپرتینو نیز به حساب می‌آید. این درحالی است که نسخه‌های 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت نیز به ترتیب با برچسب قیمت 1.199 دلار‌، 1.399 دلار و 1.599 دلار به فروش می‌رسند. پرچمدار 2021 اپل نخستین تلفن هوشمند با فضای ذخیره‌سازی 1 ترابایت به حساب نمی‌‌آید. با این حال، اولین گوشی کوپرتینویی‌ها می‌باشد که چنین فضای ذخیره‌سازی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما در نظر داشته باشید این فضای ذخیره‌سازی اضافی برایتان هزینه‌‌ خواهد داشت، بنابراین پیش از خرید مطمئن باشید که بدان نیاز خواهید داشت. به طور کلی، فضای ذخیره‌سازی 1 ترابایت تنها برای سازندگان محتوای ویدیویی و کاربرانی که با وضوح تصویر بالا عکسبردای می‌کنند، قابل استفاده خواهد بود. بیشتر افراد به فضای ذخیره‌سازی بیشتر از 512 گیگابایت نیازی نخواهند داشت.

طراحی

iPhone 13 Pro Max
image credit: androidcentral

اگر iPhone 13 Pro Max را به عنوان گوشی بعدیتان انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که با یک دستگاه بزرگ سروکار خواهید داشت. پرچمدار اپل مناسب کاربرانی که تلفن هوشمندشان را با یک دست می‌گیرند و می‌خواهند با انگشت شست به تمامی نقاط صفحه نمایش دسترسی داشته باشند، نمی‌باشد. اگر شما صفحه نمایش بزرگ و باتری حجیم می‌خواهید باید خوش‌دست بودن دستگاه را از ذهنتان بیرون کنید. بیاید از نزدیک نگاهی به دستگاه داشته باشیم، کناره‌های فلزی از جنس فولاد ضدزنگ که پیشتر در سری آیفون 12 مورد استفاده قرار گرفته بود. طراحی پنل پشتی نیز احتمالاً شما را به یاد نسخه‌های پیشین آیپد پرو خواهد انداخت. متأسفانه اپل تصمیم گرفته بر خلاف نسخه قبلی (iPhone 12 Pro Max) از پنل‌های تخت در بدنه پشتی دستگاه بهره گیرد. بدین ترتیب برای اولین‌بار از زمان عرضه iPhone 6 تاکنون شاهد عدم استفاده از پنل پشتی خمیده در پرچمدارهای اپل خواهیم بود. با وجود اینکه لبه‌های تیزتر ظاهر صنعتی‌تر به دستگاه می‌بخشند و چنین تغییراتی در زبان طراحی گوشی‌ها هوشمند همواره مورد استقبال قرار می‌گیرد. اما تنها هنگام در دست گرفتن اندکی احساس ناراحتی می‌کنید. صبحت از راحتی شد، اگر با ایده گوشی‌هایی با صفحه نمایش بزرگ موافق هستید، باید بدانید استفاده از آنها کمی چالش‌ برانگیز خواهد بود. در مدت زمان آزمایش ما متوجه شدیم، استفاده دراز مدت از تلفن‌های هوشمند بزرگ می‌تواند سبب خستگی انگشتانتان شده و به درد اندکی بینجامد. اما اگر به معنای واقعی کلمه به دنبال یک تلفن هوشمند با صفحه نمایش بزرگ و شارژدهی عالی هستید، باید به شما بگویم ارزش ارزش آنرا دارد. متأسفانه درگاه لایتنینگ همچنان در بخش پایینی پرچمدار جدید اپل به چشم می‌خورد. باوجود اینکه استفاده از درگاه USB-C برای این غول فناوری مزایای بسیاری را به همراه دارد (شارژ و انتقال داده سریعتر)، اما احتمالاً خشم بسیاری از کاربران را به دلیل خرید شارژرهای جدید درپی خواهد داشت. بنابراین نمی‌توانید در این مورد خیلی نمی‌توانید به اپل خرده بگیرید. علی‌رغم اینکه iPhone 13 Pro Max به محافظ Ceramic Shield شرکت کورنینگ مجهز شده است، اما ما همچنان به شما توصیه می‌کنیم، از یک قاب محافظ به منظور جلوگیری از صدمات احتمالی استفاده کنید. با اینکه پرچمدار جدید کوپرتیونی‌ها از نظر کیفیت ساخت نسبت به نسخه قبلی پیشرفت داشته است، اما ما هنوز هم فکر می‌کنیم که باید از سرمایه‌گذاری‌ خود محافظت کنید. MagSafe نیز یک اتصال مغناطیسی در پشت سری جدید آیفون‌های اپل می‌باشد که امکان شارژ دستگاه و اتصال اکسسوری‌ها به صورت بی‌سیم را فراهم می‌کند. البته همچنان لوازم جانبی چندانی از MagSafe در بازار به چشم نمی‌خورد.. موضوعی که تاحد بسیاری به تعداد دستگاه‌های اندک تحت پوشش این قابلیت محدود می‌شود. در نظر داشته باشید تنها سری آیفون 12 از نسخه‌های گذشته از این قابلیت جدید پشتیبانی می‌کنند.

صفحه نمایش

iPhone 13 Pro Max
image credit: androidcentral

اپل تنها سه تغییر قابل توجه در صفحه نمایش 6.7 اینچ iPhone 13 Pro Max ایجاد کرده که شامل بریدگی دوربین سلفی کوچکتر، نرخ نوسازی 120 هرتز (که به معنای پیمای روان‌تر و تغییر حالت‌هایی نرم‌تر خواهد بود) و افزایش میزان روشانی که هنگام استفاده از دستگاه در زیر تابش مستقیم خورشید نیز کافی به نظر می‌رسد. کاهش اندازه بریدگی تاچ بدیهی‌ترین تغییر پرچمدار جدید اپل در مقایسه با نسل گذشته به حساب می‌آید. اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه بدان نگاهی بیندازیم تأثیر چندانی در زبان طراحی دستگاه ایجاد نمی‌کند. البته هنوز هم هنگام تماشای ویدیو و اجرا بازی شاهد یک برآمدگی بزرگ در بالای تصویر که بخش قابل توجهی از نمایشگر را دربرمی‌گیرد خواهید بود. این درحالی است که سایر رقبا از دروبین‌های سلفی بسیار کوچک استفاده می‌کنند و برخی از آنها نیز در آخرین مراحل توسعه دوربین زیرنمایشگر قرار دارند. البته دلیل چنین بریدگی قابل توجهی نیز به دلیل وجود Face ID (قابلیت شناسایی چهره اختصاصی اپل) می‌باشد که امکان شناسایی چهره از زوایای مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با این حال،‌ اقدام اپل در جهت کوچک کردن بریدگی دوربین سلفی و قرار دادن آن در لبه بالایی دستگاه می‌تواند این پیام را داشته باشد که کوپرتیونی‌ها نیز به عدم کارآمدی چنین طراحی در بلندمدت پی‌برده و در جهت اصطاح آن گام برداشته است. هرچند همین کاهش اندازه ناچیز نیز می‌تواند کاربران را از پایین کشیدن منوی مرکز کنترل به منظور بررسی میزان باتری آسوده کند.

apple iPhone 13 Pro Max
image credit: TechRadar

فناوری نرخ نوسازی 120 هرتز اپل که “ProMotion” نام دارد، مدت‌هاست در سری آیپدهای پرو این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد و تأخیر زمانی که اپل به منظور استفاده از این قابلیت در تلفن‌های هوشمند خود به‌جود آورده بسیار شگفت‌انگیز و جالب توجه است. زیرا این فناوری به طور انحصاری توسط اپل توسعه‌یافته و تحت مالکیت این شرکت می‌باشد (بدان معنا که اپل برای استفاده از آن هیچگونه مبلغ اضافی پرداخت نخواهد کرد) و از طرفی دیگر رقبا اندرویدی نیز طی سال گذشته استفاده از نرخ نوسازی 120 هرتز را در گوشی‌های پرچمدار و حتی میان‌رده خود را آغاز کرده‌اند. اما به کمی تأمل متوجه خواهید شد که اپل تنها به یک علت استفاده از فناوری ProMotion را در گوشی‌های آیفون به تأخیر انداخته است، عمر باتری. مجهز شدن صفحه نمایش‌های آیفون‌های به نرخ نوسازی 120 هرتز که مصرف انرژی بسیار بالایی داشته به معنای کاهش چشمگیر عمر باتری دستگاه خواهد بود. این را هم اضافه کنید که آیفون‌های نسل گذشته از باتری به مراتب کوچکتری در مقایسه با دستگاه‌های نسل جدید برخوردار بودند که می‌توانست اثرات آنرا شدت بخشد. بگذارید اندکی در مورد نرخ نوسازی توضیح دهیم. نرخ نوسازی تعداد تصویری است که در مدت زمان یک ثانیه در نمایشگر شما بروزرسانی می‌شوند. نرخ نوسازی 120 هرتز بدان معناست که در مدت زمات یک ثانیه 120 تصویر برایتان به نمایش گذاشته می‌شود که به پیمایش روان‌تر و صفحات وب و شبکه‌های اجتماعی می‌انجامد. هرچند زمانی که به تصویر ثابت نگاه می‌کنید، به چنین نرخ نوسازی نیاز نخواهید داشت، بنابراین اپل قابلیتی را توسعه داده که به صورت خودکار با تشخیص نوع محتوا نرخ نوسازی صفحه نمایش را از 10 تا 120 هرتز تنظیم می‌کند. نرخ نوسازی 120 هرتز بیشتر از آنکه یک قابلیت کاربردی باشد، یک ویژگی تبلیغاتی است که به منظور فروش بیشتر دستگاه‌ها بر روی جعبه‌شان درج می‌شود (هرچند این قابلیت در دنیای گیم بی‌اندازه پراهمیت بوده و می‌تواند عامل شکست یا موفقیت‌تان در یک بازی تیراندازی باشد). اما در استفاده‌های روزمره و گشت‌گذار در شبکه‌های اجتماعی تفاوت جالب توجه‌ای ایجاد نمی‌کند که بخواهید هزینه اضافی برایش پرداخت کنید. زمانی که صفحه نمایش این دستگاه را در کنار iPhone 11 Pro Max مورد بررسی قرار دادیم، تنها زمانی که از نزدیک به دستگاه نگاه می‌کردیم متوجه تفاوت در نرخ نوسازی آنها شدیم که نشان می‌دهد قابلیت مورد بحث در دنیای واقعی چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسد.

iPhone 13 Pro Max
image credit: TechRadar

در نظر داشته باشید به لطف فناوری “ProMotion” پیمایش صفحه نمایش از ثبات بیشتری برخوردار می‌باشد که به معنای شناسایی دقیق‌تر حرکت انگشتان و جلوگیری از لمس‌های ناخواسته خواهد بود. درحالی که نرخ نوسازی 120 هرتز را به عنوان یک قابلیت تبلیغاتی مطرح کردیم، اما زمانی که به برچسب قیمت 1.099 دلاری iPhone 13 Pro Max نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که فناوری “ProMotion” ویژگی است که اپل می‌بایست آنرا به پرچمدار 2021 خود اضافه کند، یکی دیگر از مزایای نرخ نوسازی 120 هرتز به بازی‌ها مربوط می‌شود، جایی که این قابلیت به لطف حرکت روان‌تر و واکنش سریع‌تر بایستی برتری نسبی در اختیار گیمرها قرار دهد (موضوعی که در بازی‌های تیراندازی از اهمیت خارق‌العاده‌ای برخوردار می‌باشد). اشتباه متوجه نشوید، نرخ نوسازی 120 هرتز چندان هم تبلیغاتی نبوده و قابلیت‌هایی مانند مواردی که پیشتر بدان اشاره شد در اختیار کابران قرار می‌دهد. اما حقیقت این است که به سختی می‌توانید متوجه شوید که نرخ نوسازی 120 هرتز به‌جز پیمایش روان چه چیزی را به صفحه نمایش شما اضافه می‌کند. گفتنی است به منظور بهره‌مندی از نرخ نوسازی 120 هرتز توسعه‌دهندگان بایستی بازی‌هایشان را برای این قابلیت جدید بروزرسانی کنند. اپل همچنین حداکثر روشنایی iPhone 13 Pro Max را به 1200 نیت رسانده که بسیار قابل‌توجه است. افرایش حداکثر روشنایی پرچمدار جدید کوپرتینویی‌ها سبب می‌شود کاربران در روشنایی روز و تحت نور مستقیم خورشید نیز بتوانند بدون مشکل خاصی با دستگاه‌شان کار کنند که نشان می‌دهد غول فناوری امریکایی تمرکز خود را معطوف قابلیت‌هایی کرده است که واقعاً در استفاده روزمره کاربران تغییر ایجاد می‌کنند. تمامی تغییرات مورد بحث به لطف صفحه نمایش OLED که از بازتولید رنگ خارق‌العاده‌‌ای برخوردار بوده و از فناوری‌هایی نظیر Dolby Vision نیز پشتیبانی می‌کند. گرچه نمایشگر iPhone 13 Pro Max محسورکننده است، اما آنقدرها هم جدید نیست و پرچمداران اندرویدی نیز مدت‌هاست از صفحه نمایش‌های خوش‌ساختی در محصولاتشان بهره می‌برند. گفتنی است شما در حال خرید گوشی هوشمندی هستید که از نظر کیفیت محتوای بصری به نمایش گذاشته شده می‌تواند جایگزین تلویزیون‌تان شود. شاید تغییرات اپل در مورد روشنایی صفحه نمایش این دستگاه جزئی به نظر برسد، اما زمانی که آنرا در کنار پرچمدارهای گذشته قرار می‌دهید، به خوبی متوجه تفاوت‌شان خواهید شد. جالب اینجا است که اپل در نمایشگر جدید خود به سمت بازتولید اشباع‌تر رنگ‌ها (به‌ویژه رنگ قرمز) گام برداشته است. موضوعی که نمایشگرهای سامسونگ بدان شناخته می‌شوند.


دوربین

iPhone 13 Pro Max
image credit: TechRadar

درحالی که گمان می‌شد، افزایش قابل توجه میزان ظرفیت باتری مهم‌ترین پیشرفت iPhone 13 Pro Max در مقایسه با نسل گذشته بوده است، اما به نظر می‌رسد اپل در بخش دوربین نیز قابلیت‌های خارق‌العاده و کاربردی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌تواند برای هر کاربری جذاب به نظر برسد. موضوعی که تاحدی می‌تواند تفاوت اندک میان سری آیفون 13 و 12 را توجیه کرده و دوربین پرچمدار جدید کوپرتیونی‌ها به یکی از بهترین‌های بازار تبدیل کرده است. دوربین اصلی از یک سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل‌های عظیم 1.9 میکرومتر که روی بزرگترین سنسوری که تاکنون در یک تلفن هوشمند مورد استفاده قرار گرفته جاسازی شده و می‌تواند نور بیشتری جذب کند. در بالای این سنسور نیز یک لنز با دریچه دیافراگم f/1.5 تعبیه شده که امکان ثبت تصاویر خارق‌العاده در نور کم را فراهم می‌کند. دوربین فوق‌عریض همانند نسل گذشته از یک سنسور 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد، اما امسال به قابلیت “Night Mode” مجهز شده و تا زمانی که بتوانید دستگاه را برای در طول انجام فرآیند پردازش ثابت نگه دارید قادر خواهید بود تاریکی شب را به روشنایی روز تبدیل کنید. دوربین تله‌فوتو نیز که امکان تصویربرداری از سوژه‌هایی با فاصله دور را فراهم می‌کند برای انجام بزرگنمایی نوری در سه حالت بروزرسانی شده است. متأسفانه بزرگنمایی دو برابری جزو این گزینه‌ها نبوده و دستگاه در این حالت از تلفیق بزرگنمایی نوری و دیجیتالی بهره می‌برد. هرچند که به لطف تراشه قدرتمند اپل تصاویر ثبت شده فاقد نویزهای مرسوم بزرگنمایی‌های دیجیتالی می‌باشند. به طور کلی، iPhone 13 Pro Max از نظر کیفیت تصاویر ثبت شده در مقایسه با نسل گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است.

  • iPhone 13 Pro Max sample shot

نکته جالب این است که در نحوه پردازش تصاویر نیز تغییراتی ایجاد شده و زمانی که یک پس‌زمینه قوی در پشت سوژه قرار دارد، تصاویر واضح‌تر و روشن‌تر به نظر می‌رسند که ارائه چنین قابلیتی در دوربین تلفن‌‌های هوشمند امر دشواری است. این درحالی است که سایر تغییرات برای ثبت تصاویر تیره‌تر به منظور حفظ هرچه بیشتر جزئیات پیکربندی شده‌اند. موضوعی که برای جلوگیری از نوردهی بیش‌ از حد بسیار کاربردی بوده و به خروجی‌های جذاب‌تر می‌انجامد. با اینکه تغییرات مورد بحث در مقایسه با پرچمدارهای گذشته (12 Pro Max و 11 Pro Max) چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسند، اما همچنان ما از آنها استقبال می‌کنیم. یکی از برجسته‌ترین تغییرات دوربین iPhone 13 Pro Max به اضافه شدن حالت عکاسی ماکرو مربوط می‌شود که هنگامی که دستگاه را به یک سوژه نزدیک می‌کنید، بلافاصله فعال می‌شود. شاید این جهش خودکار اندکی آزاردهنده به نظر برسد، اما به لطف این قابلیت می‌توانید تصاویر خارق‌العاده‌ای ثبت کنید. متأسفانه هنگام عکسبرداری ماکرو به دلیل نزدیکی دوربین ممکن است سایه دستگاه روی برخی از سوژه‌ها قرار گیرد.

حالت “Low-light” و “Night Mode

Low-light

اپل تمامی سنسورهای دوربین‌های پشت iPhone 13 Pro Max را ارتقا داده تا آنها را به منظور عکسبرداری در شرایط نوری کم کارآمدتر کند و نتایج به دست آمده نیز خارق‌العاده هستند. در نظر داشته باشید اکنون ثبت تصاویر در نور کم حتی بدون استفاده از قابلیت‌هایی نظیر “Night Mode” نیز بسیار روشن‌تر به نظر می‌رسد. تمامی تصاویر گرفته شده واضح، شارپ و روشن به نظر می‌رسیدند، هرچند مقداری نویز در تصاویر به چشم می‌خورد. اما با اطمینان می‌توان گفت این دستگاه بهترین تصاویر نور کم را در میان تمامی آیفون‌ها ثبت می‌کند. بخشی از این موضوع به دلیل استفاده از سنسور‌های جدید بوده اما استفاده از LiDAR (یک لیزر که به منظور شناسایی سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد) نیز در ثبت چنین خروجی‌هایی بی‌تأثیر نمی‌باشد. به لطف سنسور LiDAR فوکوس خودکار فوق‌العاده بوده و حتی برخی مواقع با باز نگه داشتن شاتر دوربین برای مدت زمانی طولانی‌تر عکس‌هایی روشن‌تر از سوژه در واقعیت ثبت می‌کند. یکی دیگر از نکات جالب iPhone 13 Pro Max این است که زمانی که در شرایط نوری کم از لنز تله‌فوتو استفاده کنید، بجای استفاده از سنسور نوری، تصاویر را با دوربین اصلی عریض ثبت کرده و سپس به صورت دیجیتالی برش می‌دهد. این اشکال بزرگی محسوب به حساب نمی‌آید، اما متأسفانه اپل سال‌هاست که این کار را انجام می‌دهد و اقدامی در جهت رفع آن انجام نداده است. یکی دیگر از مزایای حسگر جدید فعال نشدن حالت ” Night Mode” در بسیاری از شرایط می‌باشد. زیرا با اینکه تصاویر ثبت شده توسط این حالت مافوق تصور هستند، اما ثابت نگه داشتن گوشی برای مدت زمان یک الی دو ثانیه آن هم برای هر تصویری که می‌خواهید در شب ثبت کنید، اندکی آزاردهنده به نظر می‌رسد.

سبک‌های عکاسی

  • Photographic Styles

اپل در زمان رونمایی از iPhone 13 Pro Max با معرفی سبک‌های گوناگون عکاسی کاربران را شگفت‌زده کرد. این درحالی است که پیشتر پنج تنظیمات از پیش تعیین شده شامل حالت standard ،rich contrast ،vibrant ،warm و cool به منظور افزایش طراوت یا تغییر رنگ‌بندی تصاویر مورد استفاده قرار می‌گرفتند و تفاوت چندانی با فیلترها نداشتند. اما اپل در سری آیفون 13 بجای اینکه پس از ثبت تصویر فیلتری روی آن قرار دهد، به کاربران اجازه می‌دهد هنگام عکاسی رنگ و کنتراست تصاویر را تغییر دهند. این بدان معناست که می‌توانید رنگ و کنتراست تصاویرتان را متناسب را حالت عکسبرداری‌تان تنظیم کنید. این قابلیت به گزینه‌هایی سبک عکاسی در دوربین‌های DSLRs و بدون آینه در مقایسه با فیلترهای اینستاگرامی شباهت بیشتری دارد.

حالت “Cinematic”

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید iPhone 13 Pro Max حالت “Cinematic” می‌باشد که فوکوس را به صورت خودکار و بسته به جایی که تمرکز بیننده در آنجا قرار دارد، تنظیم می‌کند. این بدان معناست اگر قهرمان فیلم شما به شخص دیگری نگاه کند و صحبتش را متوقف کند، فوکوس دوربین به سمت او تغییر کرده و گوینده اصلی را محو می‌کند. اگر فردی که صحبت می‌کند آنچنان واضح به نظر نمی‌رسد، حتی می‌توانید پس از ضبط ویدیو میزان فوکوس را در بخش ویرایش دستگاه نیز تنظیم کنید. در ابتدا ممکن است چنین تصور کنید که این حالت برای کاربران حرفه‌ای درنظر گرفته شده تا دیگر نگران سطح فوکوس ویدیوهایشان نباشند. اما از آنجایی که تمامی دستگاه‌های سری آیفون 13 از چنین قابلیتی پشتیبانی می‌کنند، واضح است که ویژگی مورد بحث تنها مختص کاربران حرفه‌ای نبوده و کاربران معمولی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. گرچه چنین قابلیتی سرگرم‌کننده بوده، اما انجام چنین اقدامی از سوی اپل اندکی عجیب به نظر می‌رسد. بله، به لطف این قابلیت در دورهمی‌ها یا هنگام صحبت با دوستانتان می‌توانید ویدیوهایی بامزه‌ای ثبت کنید، اما در استفاده‌های روزمره چندان بدان نیاز نخواهید داشت. به نظر می‌رسد این این قابلیت تنها در شرایطی که فوکوس دوربین دائماً در حال تغییر است می‌توانید نهایت استفاده را داشته باشید. اما ما مطمئن نیستیم که کاربران هر چند وقت یکبار اقدام به ضبط چنین ویدیوهایی می‌کنند.

حالت پرتره

  • Portrait mode

یکی دیگر از پیشرفت‌های اپل اصلاح نحوه محو کردن پس‌زمینه در حالت پرتره برای دوربین‌های پشت و جلو می‌باشد. تصاویر پرتره ثبت شده توسط دوربین سلفی اکنون به لطف سنسور TrueDepth خارق‌العاده به نظر می‌رسند. دوربین پشت نیز به لطف اصلاح نحوه محو کردن پس زمینه عکس‌های بی‌نظیری می‌گیرد. اینها عناصر طبیعی تصاویر پرتره هستند که توسعه‌یافته‌اند: نور طبیعی‌تر بوده و جلوه‌های عمق میدان یا بوکه نیز بهبودیافته‌اند به طوری چیزهایی که در فوکوس باشند، در فوکوس هستند. اکنون حتی می‌توانید از حالت پرتره برای ثبت تصاویر از اجسام ثابت نیز استفاده کنید. البته ما از پشتیبانی از حالت پرتره در بزرگنمایی 1 یا 3 برابری ناامید شدیم. زیرا بزرگنمایی 2 برابری حالت پرتره در iPhone 11 Pro Max عملکرد خارق‌العاده‌ای داشت، این درحالی است که ما مجبور بودیم به منظور دریافت تصاویر مناسب توسط پرچمدار 2021 اپل دوربین را دائماً جلو عقب کنیم. در نظر داشته باشید iPhone 12 Pro Max حالت پرتره را در بزرگنمایی 2.5 برابری در اختیار کاربران قرار می‌داد.

ProRAW

ProRAW

مطابق انتظار iPhone 13 Pro Max نیز از فرمت تصویری اختصاصی با عنوان ProRAW اپل پشتیانی می‌کند. به طور کلی، بیشتر گوشی‌های هوشمند از فرمت JPEG به منظور ثبت تصاویر استفاده می‌کنند. JPEG یکی از شناخته‌شده‌ترین فرمت‌های تصویری بوده و علاوه بر اینکه در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها پشتیبانی می‌شود به کاربران امکان می‌دهد تصاویرشان را بدون افت محسوس کیفیت فشرده‌سازی کنند. اما از آنجایی که حین فشرده‌سازی بسیاری از اطلاعات عکس‌ها از بین می‌رود، دیگر امکان ویرایش حرفه‌ای وجود نخواهد داشت. اما اکثر دوربین‌های جدید به کاربران اجازه می‌دهند تصاویرشان را در دو فرمت خام (حجم بسیار بالا) و فشرده شده ثبت کنند تا بعداً بتوانند کنترل بیشتری روی نوردهی، رنگ و کنتراست عکس‌هایشان داشته باشند. ProRAW به لطف پردازنده تصویر قدرتمند تراشه A15 هر دو فرمت را در یک قالب در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این بدان معناست که کاربران یک تصویر فشرده‌سازی شده همراه با حفظ تمامی اطلاعات خواهند داشت که از طریق ویرایشگرهای تصویری مانند LightRoom به راحتی می‌توانند سطح رنگ، کنتراست و سایر موارد آنرا ویرایش کنند. این دقیقاً همان چیزی است که از یک دستگاه پرچمدار انتظار دارید. خوشبختانه اپل برای تولیدکنندگان محتوای ویدیویی نیز ProRes را که یک فرمت باکیفیت بالا و فشرده‌سازی بااتلاف می‌باشد، در نظر گرفته است که سازندگان اجازه می‌دهد ویدیوهایی با حداکثر وضوح تصویر 8K را مدیریت کنند.

iOS 15

iPhone 13 Pro Max
image credit: androidcentral

اپل در مورد iPhone 13 Pro Max ادعاهای جسورانه‌ای مطرح آنرا با عنوان یکی از قدرتمندترین دستگاه‌های موجود در بازار به فروش می‌رساند. درحالی که نتایج ثبت‌شده در بنچمارک‌ها کاملاً صحت سخنان اپل را تأیید می‌کنند، اما عملکرد روزمره دستگاه برنده واقعی را مشخص می‌کند. در واقع، گوشی‌های هوشمند امروزی تاحدی قدرتمند شده‌اند که شما می‌توانید طیف گسترده‌ای از کارها با آنها انجام دهید و این واقعیت که پرچمدار جدید کوپرتیونی‌ها در اجرای اپلیکیشن‌ها سریع است، جیز عجیبی به نظر نمی‌رسد. زمانی که نوبت به نتایج خام می‌رسد، اعداد بیانگر همه‌چیز هستند: این دستگاه تقریباً دوبرابر سریع‌تر از iPhone 11 Pro Max یک ویدیو با وضوح تصویر 4K را به رزولوشن 1080 تبدیل می‌کند. موضوعی که ادعاهای اپل مبنی بر کارآمدتر بودن تراشه جدید A15 را تأیید می‌کند. اما ما زمانی که بازی‌های سنگین مانند Grid Autosport کاهش قابل توجهی در زمان بارگیری نداشته‌اند، متعجب شدیم. ما انتظار داشتیم بارگیری چنین بازی‌هایی که سطح بالایی از جزئیات و گرافیک را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، در مقایسه با پرچمدارهای نسل گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد.

گرچه این امر خیلی موشکافانه به نظر می‌رسد، زیرا iPhone 13 Pro Max در زمینه‌هایی مانند ویرایش تصویر، ذخیره ویدیو و انجام کارهای سنگین عملکرد بی‌نقصی از خود نشان می‌دهد. اگر به سرعت به عنوان یک معیار نگاه کنید متوجه خواهید شد که این دستگاه از نظر نرخ فریم، قابلیت‌های چند رسانه‌ای و سرعت رمزگذاری ویدیو امتیاز بسیاری بالاتری در مقایسه با Galaxy S21 Ultra کسب کرده است – در برخی از موارد دوبرابر سریعتر. اما باتوجه به چیزی‌هایی که پیشتر در مورد استفاده روزمره و واقعی بدان اشاره کردیم، روی این مسائل حساسیت زیادی به خرج نمی‌دهیم، زیرا هردو این گوشی‌ها دستگاه‌های خارق‌العاده‌ای می‌باشند. اما اگر به دنبال دستگاهی هستید که بتوانید ویدیوهایی باکیفیت بالا ضبط کنید یا کارهای سنگین انجام دهید،‌ iPhone 13 Pro Max انتخاب شماست در نظر داشته باشید سیستم عامل iOS 15 برای اکثر آیفون‌ها منتشر خواهد شد. بنابراین از قابلیت‌های نرم‌افزاری پرچمدار جدید کوپرتیونی‌ها خیلی هیجان‌زده نشوید، زیرا به‌زودی می‌توانید همان ترفندها را در دستگاه‌های قدیمی‌تان نیز انجام دهید. با این حال پیشرفت‌هایی هم وجود دارد که می‌توانید برایشان مشتاق باشید، مانند برنامه جدید آب‌وهوا، ردیابی دقیق‌تر، انیمیشن‌های بهبودیافته و نقشه رادار به منظور نشان دادن الگوهای گرما و بارندگی. همچنین حالت Focus به شما امکان می‌دهد برخی از حواس‌پرتی‌هایتان را از دسترس خارج کنید که می‌تواند کاربردی باشد. این قابلیت نسخه بهبودیافته حالت “مزاحم نشوید” است که به کاربران اجازه می‌دهد با ایجاد پروفایل‌های جدید مانند خانه، کار، رانندگی و مواردی مشابه در موقعیت‌های گوناگون تنها مخاطبان خاصی بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند و یا از اپلیکیشن‌های به‌خصوصی اعلان دریافت کنند.

باتری

iPhone 13 Pro Max
image credit: androidcentral

ما در بخش بررسی اجمالی به این نکته اشاره کردیم که عمر باتری بزرگترین دلیلی است که شما می‌توانید iPhone 13 Pro Max را خریداری کنید. باوجود اینکه بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از صفحه نمایش‌های بزرگتری به منظور تماشای فیلم و گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تیک‌تاک استفاده کنند. اما تصور یک آیفون با شارژدهی مناسب توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب می‌کند. خب،‌ چرا همه می‌گویند عمر باتری iPhone 13 Pro Max خارق‌‌العاده است؟ زیرا در یک روز استفاده معمولی شامل وبگردی و استریم موسیفی از طریق Wi-Fi این دستگاه 36 ساعت شارژدهی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ما یک آزمایش جانبی نیز انجام دادیم، ابتدا iPhone 11 Pro Max و iPhone 13 Pro Max را تا 100 درصد باتری شارژ کردیم، سپس 2 ساعت و 20 دقیقه به استریم یک ویدیو از یوتوب با حداکثر روشنایی پرداختیم. 11 Pro Max و 11 Pro Max به ترتیب به 81 و 91 درصد از باتری رسیده بودند که نشان می‌دهد پرچمدار جدید اپل در زمینه مدیریت باتری پیشرفت قابل توجهی داشته است. حتی در یک روز استفاده سخت شامل ساعت‌ها استفاده از دوربین، استریم موسیقی از طریق اسپاتیفای در پس‌زمینه، برقرای تماس‌های صوتی، اجرای تست‌های یوتوب و کلی کلنجار با دستگاه توانستیم 14 ساعت شارژدهی دریافت کنیم که غیر قابل تصور است. اما اشتباه برداشت نکنید: در استفاده‌های روزمره متوجه خواهید شد که تا زمانی که به رخت‌خواب بروید، هنوز یک سوم از شارژ دستگاه باقی مانده است. بنابراین بعید به نظر می‌رسد که به یک شارژر همراه نیاز داشته باشید.

در آزمایشگاه، iPhone 13 Pro Max توانست امتیاز 12 ساعت و 16 دقیقه برای مرور مداوم وب از طریق اتصال 5G تا خالی شدن شارژ دستگاه کسب کند که بسیار چشمگیر بوده و بهترین چیزی است که تاکنون از یک تلفن هوشمند شاهد بوده‌ایم. در نظر داشته باشید تنها دستگاه‌های ارزان قیمت از قابلیت‌هایی مانند شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کنند. به این موضوع عدم قرارگیری آداپتور شارژ درون جعبه دستگاه را نیز اضافه کنید و آنگاه متوجه سیاست‌های خصمانه این شرکت علیه کاربران خواهید شد. خوشبختانه کابل USB-C به لایتنینگ موجود در جعبه امکان اتصال دستگاه به مک‌بوک‌های جدید و سایر لپ‌تاپ‌های موجود در بازار را فراهم می‌کند. این کابل شارژ همچنین امکان استفاده از شارژر سریع 20 واتی را نیز برای کاربران فراهم می‌کند. به نظر ما اپل باید به کاربران اجازه دهد در هنگام خرید امکان انتخاب یا عدم انتخاب شارژر را داشته باشند یا در ازای حذف آداپتور شارژ تخفیف کوچکی به کاربران ارائه دهد یا اینکه در فرد این احساس را ایجاد کند که به نجات کره زمین کمکی کرده است. هرجند ثابت نگه‌داشتن قیمت دستگاه برای یکسال آن هم در زمانی که بازار با بحران تراشه مواجه شده حرکت بسیار خوبی بوده است. ما به شما توصیه می‌کنیم، شارژر سریعتر را خریداری کنید زیرا به شما امکان می‌دهد در مدت زمان 15 دقیقه گوشی‌تان را تا یک سوم ظرفیت شارژ کنید که برای 10 ساعت استفاده کافی به نظر می‌رسد. همچنین در مدت 30 دقیقه 53 درصد دستگاه‌تان را شارژ می‌کند که نشان می‌دهد از ارزش خرید بالایی برخوردار می‌باشد. اما سرعت شارژ بعد از این مدت زمان به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد به طوری که پس از 1 ساعت به 80 درصد و 1 ساعت و 10 دقیقه به شارژ کامل می‌رسد. آیفون‌های بزرگتر همواره از عمر باتری طولانی‌تری برخوردار بوده‌اند، اما پرچمدار جدید اپل عملکرد باتری‌های دستگاه‌های این شرکت را به سطح بالاتری می‌برد.

آیا باید iPhone 13 Pro Max را خریداری کنید؟

iPhone 13 Pro Max
image credit: androidcentral

بخرید …

  • اگر یک آیفون با عمر باتری طولانی می‌خواهید

به زبان ساده اپل سرانجام گوشی هوشمندی با شارژدهی مناسب ساخته است. شما می‌توانید از اینکه کوپرتیونی‌ها چند سال کاربران را برای عرضه یک گوشی با عمر باتری قابل توجه متنظر گذاشته‌اند، ناراحت باشید. یا اینکه iPhone 13 Pro Max را خریداری کرده و دستگاه‌تان را تنها یکبار در طول روز شارژ کنید.

  • شما به یک گوشی قدرتمند نیاز دارید

عملکرد تراشه A15 باورنکردنی است – اما متأسفانه تنها طیف محدودی از کاربران می‌توانند از تمامی ظرفیت‌ها آن بهره ببرند. بنابراین اگر گیمر یا تولیدکننده محتوایی هستید که به ویرایش تصاویر و ویدیوها علاقه فراوانی دارید، iPhone 13 Pro Max می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

به یک تلفن هوشمند با دوربین خارق‌العاده نیاز دارید

iPhone 13 Pro Max قطعاً یکی از بهترین تلفن‌های هوشمند از نظر عملکرد دوربین می‌باشد که به لطف حالت ماکرو خودکار بی‌نظیر و رابط کاربری ساده که قابلیت‌های بسیاری را به منظور بهبود عکسبرداری در اختیار شما قرار می‌دهند، می‌تواند تصاویر واضح و روشنی را ثبت کند.

نخرید …

  • اگر دست‌های کوچکی دارید

این نکته بدیهی به نظر می‌رسد و اکثر کاربران نمی‌تواند به یک انگشت شست به تمامی بخش‌های صفحه نمایش دسترسی داشته باشند و نگهداری iPhone 13 Pro Max نیز به دلیل وزن زیاد و اندازه بزرگ افراد را با چالش مواجه می‌کند.

  • اگر بودجه محدودی دارید

درست است که باید برای خرید بهترین آیفون هزینه بسیاری پرداخت کنید، اما خوشبختانه دستگاه‌های قدیمی‌تر سازگار با iOS 15 نیز عملکرد مشابهی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا