Xbox Series X

نقد و بررسی Xbox Series X ، بی‌نهایت سریع اما نه خارق‌العاده

نظر ما

Xbox Series X از مشخصات قدرتمند خود به منظور کاهش زمان بازگذاری و بهبود گیم‌پلی کلی بازی و جلوه‌های بصری بهره گرفته است. این درحالی است که ویژگی‌هایی نظیر Quick Resume (ادامه سریع) Smart Delivery (تحویل هوشمندانه) و قابلیت پشتیبانی از بازی‌ها و اکسسوری‌های نسل گذشته (backwards compatibility) نیز سبب بهبود عملکرد چشمگیر آن شده است. با این حال،‌ نمی‌توان کمبودهای این کنسول بازی در زمینه‌های کلیدی‌ای نظیر رابط کاربری و محدود بودن نسخه‌های انحصاری در مقایسه با پلی‌استیشن را نادیده گرفت.

نقاط مثبتنقاط منفی
سرعت بارگذاری خارق‌العادهراه‌اندازی نه چندان مطلوب کتابخانه بازی
پشتیبانی از فناوری دالبی ویژن (Dolby Vision) و دالبی اتموس (Dolby Atmos)حداقل پیشترف رابط کاربری (UI)
گیم‌پلی با وضوح تصویر 4K و نرخ تازه‌سازی 60 هرتز (پشتیبانی از 4K/120Hz)تهیه نمایشگر سازگار به منظور بهره‌مندی از حداکثر تجربه بصری
پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از بازی‌های نسل گذشته

بررسی اجمالی

در حال حاضر خرید Xbox Series X یک موضوع ضروری و حیاتی به نظر نمی‌رسد. با این حال، این کنسول جدید از یک سخت‌افزار خارق‌العاده با پتانسیل زیاد برخوردار است. نسل جدید Xbox بی‌نهایت سریع و به طرز غافل‌گیرکننده‌ای بی‌صدا می‌باشد. همچنین عملکردی را در اختیار شما قرار می‌دهد که تا پیش از این تنها در رایانه‌های شخصی مخصوص بازی در دسترس بودند. همچنین این سخت‌افزار منحصر به فرد اطمینان حاصل می‌کند تمام بازی‌ها (چه قدیمی و چه جدید) با بهترین کیفیت و عملکرد اجرا شوند. رایانه‌های شخصی مخصوص بازی هیچ‌گاه با این برچسب قیمت، چنین سخت‌افزار و عملکردی را به شما ارائه نمی‌دهند. این درحالی است که Xbox Series X با قیمت تنها 500 دلار (450 پوند و 750 دلار استرالیا) یک تجربه بی‌بدیل از گیم‌پلی را به شما عرضه می‌کند. بنابراین شما کنسولی مواجه هستید که نه تنها از نظر فنی بهبودیافته است. بلکه زمان بازگذاری بازی‌ها نیز به طرز قابل توجهی‌ در آن کاهش یافته و جلوه‌های بصری کم‌نظیری را نیز مقابل چشمانتان قرار می‌دهد. همچنین تولیدکنندگان تعدادی قابلیت quality-of-life (کیفیت زندگی) نیز به این مجموعه اضافه کرده‌اند که سبب لذت‌بخش‌تر شدن تجربه گیم‌پلی شما خواهد شد.

با وجود اینکه عملکرد خام Xbox Series X انکارناپذیر است و قابلیت‌های جدیدی مانند time-saving (صرفه‌جویی در زمان) نیز بسیار مورد استفبال مخاطبان قرار گرفته‌ است. اما همچنان نقص‌هایی در برخی زمینه‌ها به چشم می‌خورد. به عنوان مثال، بازی‌های انحصاری‌ای که به همراه کنسول جدید مابکروسافت روانه بازار خواهند شد ناامیدکننده است و در میان آنها هیچ عنوان جدیدی به چشم نمی‌خورد. در نظر داشته باشید بازی‌های انحصاری یکی از مهم‌ترین دلایل کاربران برای خرید یک کنسول جدید تلقی می‌شوند. به منظور تجربه یک گیم‌پلی خاص ما توصیه می‌کنیم بعد از خرید کنسول Xbox Series X اشتراک Xbox Game Pass را که به شما اجازه دسترسی به بیش از یکصد بازی گوناگون از طریق پرداخت حق عضویت ماهانه می‌دهند، نیز تهیه کنید. ما فکر می‌کنیم این اقدام می‌تواند تا حدود زیادی از عمکرد ضعیف مایکروسافت در زمینه بازی‌های انحصاری بکاهد. البته با این اشتراک بجای بازی‌های جدید تنها به عناوین قدیمی (ممکن است برخی عنوان‌ها بهینه شده باشند) دسترسی خواهید داشت. با وجود پیشرفت‌های سخت‌افزاری خارق‌العاده، همچنان کمبود نسخه‌های انحصاری‌ای نظیر Halo Infinite برای کنسول جدید مایکروسافت مشهود است. همچنین ما انتظار تغییرات بیشتر و اساسی‌تری را در طراحی ظاهری و رابط کاربری داشتیم تا این تغییر نسل را هرچه بیشتر احساس کنیم. Xbox Series X همانطور که انتظار داشتیم قدرتمند است اما مایکروسافت هیچ موردی را به منظور ترغیب کاربران برای خرید این کسنول جدید در هنگام راه‌اندازی در نظر نگرفته است. بنابراین ما به شما توصیه می‌کنیم که در حال حاضر از خرید Xbox Series X صرف نظر کنید. مگر اینکه هم‌اکنون در اکوسیستم Xbox عضو هستید یا می‌خواهید همین حالا بهترین تجربه کنسول Xbox را احساس کنید. برای هر شخص دیگری که این کنسول جدید را به عنوان یکی از گزینه‌های خود در نظر گرفته است. فکر می‌کنیم باید تا زمان عرضه بازی‌های نسل بعدی در کتابخانه مایکروسافت صبر کند.

Xbox Series X ، قیمت و زمان انتشار

Xbox Series X
  • تاریخ انتشار Xbox Series X: مورخ 20 آبان 1399 (مصادف با 10 نوامبر 2020)
  • قیمت Xbox Series X: حدود 499 دلار، 449 پوند و 749 دلار استرالیا
  • مایکروسافت با عرضه Xbox Series X در 20 آبان (10 نوامبر)، دو روز زودتر از سونی که زمان انتشار PS5 را برای 22 آبان (12 نوامبر) تنظیم کرده بود، نسل جدید کنسول خود را در اختیار کاربران قرار داد.

از تاریخ 20 آبان (10 نوامبر) و ساعت 8 صبح به وقت محلی امکان خرید کنسول Xbox Series X در خرده‌فروشی‌های منتخب انگلستان فراهم شده بود. اما متاسفانه این فروشگاه‌ها تنها تعداد محدودی از این کنسول را به فروش می‌رسانند. در کنار Xbox Series X که با برچسب قیمت 499 دلاری روانه بازار شده است، مایکروسافت تعدادی محدودی از Xbox Series S را نیز با قیمت‌ 299 دلار برای عرضه در نظر گرفته است. با وجود اینکه 500 دلار مبلغ کمی به نظر نمی‌رسد اما برای یک کنسول نسل جدید قیمت منصفانه‌ای به حساب می‌آید. همچنین با قیمت کنسول نسل گذشته مایکروسافت، Xbox One، و قیمت پیشنهادی خرده‌فروشی (MSRP) کنسول بازی Xbox One X نیز یکسان می‌باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که هیچکدام از دو کنسول مورد بحث از نظر عملکرد کلی حتی نزدیک Xbox Series X نیز نخواهند نشد. با توجه به این موضوع که بسیاری از مشخصات کنسول جدید مایکروسافت مشابه رایانه‌های شخصی مخصوص بازی است، قیمت‌گذاری 500 دلاری ردموندی‌ها برای آن منصفانه به نظر می‌رسد. همچنین یافتن یک رایانه شخصی با این مشخصات سخت‌افزاری و برچسب قیمت تقریبا غیر ممکن است. با این حال، همانطور که پیشتر بیان کردیم. اگر می‌خواهید از کنسول Xbox Series X خود در زمان راه‌اندازی بیشترین بهره را ببرید، به شما توصیه می‌کنیم که اشتراک Xbox Game Pass Ultimate را پرداخت ماهانه 15 دلار (10.99 پوند یا 15.95 دلار استرالیا) تهیه کنید. همچینن امکان خرید اشتراک سالانه نیز وجود دارد که در مقابل عضویت ماهانه اندکی به صرفه‌تر است. البته خرید اشتراک این سرویس برای کاربران ایرانی دردسرهایی را به همراه خواهد داشت. گرچه این موضوع یک هزینه اضافی به نظر می‌رسد اما به شما امکان دسترسی به بیش از یکصد عنوان بازی را می‌دهد که به‌زودی عناوین شرکت‌های Bethesda (بتسدا) و EA نیز به آنها افزوده خواهد شد. عضویت در سرویس‌های اشتراکی‌ای نظیر Xbox Live Gold، Xbox Game Pass Ultimate، بازی ابری (cloud gaming) و سروس‌های ماهانه که در ازای پرداخت حق عضویت اجازه دسترسی به مجموعه‌ قابل‌توجهی از عناوین بازی گوناگون را برای شما فراهم می‌کنند، در دراز مدت سبب صرفه‌جویی اقتصادی در مقایسه با خرید مجزا هریک از بازی‌ها خواهد شد. البته در نظر داشته باشید این موضوع برای کاربرانی که در ایران به سرمی‌برند و با نوسان لحظه‌ای قیمت ارز و ارزش پایین واحد پول ملی دست و پنچه نرم می‌کنند، گزینه چندان مناسبی به نظر نمی‌رسد.

اگر به امکانات سرویس Game Pass Ultimate نیازی ندارید، می‌‌توانید اشتراک معمولی Game Pass را در ازای پرداخت 10 دلار در ماه (7.99 پوند و 10.95 دلار استرالیا) خریداری کنید. اما خدمات این سرویس تنها در کنسول در دسترس خواهند بود. همچنین امکان انجام بازی‌های ابری روی تلفن هوشمند نیز دیگر وجود نخواهد داشت. گفتنی است مایکروسافت برای خریداران کنسول جدید Xbox Series X در مناطق منتخب از جمله ایالات متحده، انگلستان و استرالیا سرویس Xbox All Access را در نظر گرفته است. این سرویس به همراه سرویس Xbox Game Pass Ultimate در یک برنامه‌ زمانبندی 24 ماهه و در ازای پرداخت 34.99 دلار (معادل 28.99 پوند و 46 دلار استرالیا) در ماه عرضه می‌شوند. اما Xbox Series X و Xbox Series S تنها کنسول‌هایی معرفی شده نیستند. سونی نیز نسل جدید کنسول بازی خود را در دو نسخه PS5 و PS5 Digital و با برچسب قیمت 500 و 400 دلار عرضه کرده است. گرچه ما در این مطلب زیاد به کنسول‌های سونی توجه نخواهیم کرد.

Xbox Series X: طراحی

Xbox Series X
  • طراحی مدرن و براق
  • به طرز خارق‌العاده‌ای ساکت
  • مقدار گرمایی مشابه Xbox One X از خود ساطع می‌کند
  • حداقل بروزرسانی رابط کاربری (UI) و داشبورد

طراحی کنسول Xbox Series X در مقایسه با نسل گذشته خود شاهد تغییرات زیادی بوده است. طراحی ساده و عمودی Series X آنرا بیشتر از یک کنسول نسل نهمی به جعبه (کیس) رایانه‌های مخصوص بازی شبیه کرده است. به هر حال شما می‌توانید به صورت افقی نیز از این پیشانه بازی استفاده کنید. این کنسول با ابعاد 15.1 در 15 در 30.1 سانتی‌متر، وزن 4.45 کیلوگرم و بدنه‌ای مربع‌شکل با رنگ مشکی مات جلوه‌ کلاسیکی به اتاق نشیمن شما می‌بخشد. البته ممکن است برخی افراد در ابتدا متوجه نشوند که شما یک Xbox خریده‌اید. در فرورفتگی بالایی دستگاه که به منظور قرارگیری دریچه‌های خنک‌کننده تعبیه شده یک نور سبز رنگ به چشم می‌خورد که جلوه خاصی به کنسول می‌بخشد. طراحی Xbox Series X کاملا ساده است، در بالا سمت چپ دکمه روشن/خاموش، در پایین سمت چپ درایور نوری و در پایین سمت راست یک درگاه USB 3.2 و دکمه جفت‌سازی (pairing button) که به عنوان گیرنده مادون قرمز (IR receiver) نیز عمل می‌کند، تعبیه شده است. در پشت کنسول نیز تعدادی دریچه خنک‌کننده، یک درگاه خروجی HDMI 2.1، دو درگاه USB 3.2، یک درگاه شبکه (LAN)، شکاف قرارگیری حافظه‌ ذخیره‌سازی جانبی و یک درگاه به منظور تامین برق مورد نیاز دستگاه جاسازی شده‌اند.

یک قابلیت جالب که در پشت Xbox Series X در نظر گرفته شده است، استفاده از نشانگرهای لمسی به منظور مشخص کردن درگاه‌ها می‌باشد که به شما اجازه می‌دهد تنها با لمس کردن و بدون نیاز به برگرداندن کنسول متوجه نوع درگاه‌های موجود در پشت آن شوید. به عنوان مثال درگاه برق تنها یک ورودی برجسته دارند. این درحالی است که برای درگاه‌‌های USB 3.2 سه ورودی برجسته در نظر گرفته شده است. این موضوع هنگام اتصال کابل‌های دستگاه بسیار کمک‌کننده می‌باشد. همچنین میزان دسترسی افراد کم‌بینا به کنسول را نیز افزایش خواهد داد.

Xbox Series X

در حالت ایستاده کناره‌های Xbox Series X خالی است. اما به لطف لوگوی منفرد Xbox در بالای سمت راست و چهار لایه لاستیکی‌ای که در اطراف دستگاه تعبیه شده است، شما می‌تواند در حالت افقی نیز از این کنسول استفاده کنید. همانطور که گفته شد در پایین Series X درایور نوری و تعدادی دریچه خنک‌کننده به چشم می‌خورد، بالا دستگاه نیز طوری طراحی شده است که به تهویه هرچه بهتر جریان هوا کمک کند. زیرا گرمای تولید شده توسط کنسول از این قسمت خارج می‌شود. Xbox Series X کاملا ساده، براق و یکنواخت است. برخلاف ابعاد و وزن اعلام شده این کنسول آنچنان هم بزرگ و سنگین به نظر نمی‌رسد و در مقایسه با PS5 اندازه کوچکتری دارد. اندازه متناسب و طراحی یکدست و ساده Series X سبب می‌شود که به راحتی و در هر دو حالت عمودی و افقی در فضا‌های موجود قرار بگیرد. همچنین رنگ مشکی مات این کنسول نیز به ترکیب شدن آن با محیط اطراف کمک بسزایی می‌کند.طراحی Xbox Series X به گونه‌ای است که یا آنرا دوست دارید یا از آن متنفر هستید. ما این تغییر طراحی از کنسول‌های کم‌حاشیه را دوست داریم و از آن استقبال می‌کنیم. کنسول نسل جدید مایکروسافت برااق و مدرن به نظر می‌رسد و دقیقا همان چیزی است که یک فرد بزرگسال از یک کنسول بازی انتظار دارد را ارائه می‌دهد و در مقایسه با نسل گذشته که از طراحی کم‌حاشیه بهره می‌بردند پیشرفت قابل توجهی را به نمایش می‌گذارد. متاسفانه رنگ مشکی مات به این معنا خواهد بود که Xbox Series X به راحتی خراشیده خواهد شد. اما کثیف نمی‌شود.

بی‌صدا اما دلنشین

Xbox Series X

یکی از نکات مهم در مورد Xbox Series X این است که این کنسول نسل نهمی ردموندی‌ها به طور غیرمنتظره‌ای بی‌صدا است. اکثر ما به سروصدایی که کنسول‌ها و حتی رایانه‌های شخصی هنگام انجام پردازش‌های سنگین ایجاد می‌کنند، عادت کرده‌ایم. اما Series X ساکت‌ترین Xbox محسوب می‌شود که ما تاکنون با آن کار کرده‌ایم، این موضوع حتی در اجرای بازی‌هایی که به طور خاص برای به چالش کشیدن سخت‌افزار نسل جدید آن طراحی شده بودند نیز صدق می‌کرد. گفتنی است این عامل نیز تا حدودی می‌تواند به افزایش تجربه بازی کمک کند. هنگامی که در صفحه اصلی قرار دارید، Xbox Series X صدایی در حدود 30 دسی‌بل (معدل صدای یک زمزمه یا صدایی که در کتابخانه می‌شنوید) ایجاد می‌کند. نکته جالب این است که میزان صدای خروجی هنگام بارگیری و اجرای بازی‌ها به مزان ناچیزی تغییر می‌کند. هنگام اجرای بازی‌های No Man’s Sky ،Sea of Thieves و PlayerUnknown’s Battlegrounds متوجه شدیم که میزان نویز ایجاد شده توسط کنسول فراتر از 33 دسی‌بل نمی‌رود که خارق‌العاده است. هنگام انجام یک بروزرسانی بزرگتر ما صداهایی با حجم 44 دسی‌بل دریافت کردیم (معادل صدایی که یک پرینتر هنگام انجام کار ایجاد می‌کند، منطقه آرام مسکونی، پارک). با توجه به فرآیندی که در حال انجام آن بودیم، این میزان نویز کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. نکته جالب این است که این مقدار سروصدا به سختی از صدای خود بازی قابل تشخیص است. ما فکر می‌کنیم این میزان نویز در هنگام انجام بازی‌های نسل بعدی نیز وجود داشت.

این قابلیت برای کسانی که نمی‌خواهند تجربه بازی آنها توسط چرخش یک ماشین غول‌پیکر خدشه‌دار شود، بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسد. اما همچنان گرمای قابل توجهی ایجاد می‌کند. میزان گرما خروجی از Xbox Series X مشابه Xbox One X می‌باشد و از طریق دریچه‌های خنک‌کننده‌ای که در بالای کنسول تعبیه شده به خارج هدایت می‌شود. بنابراین ما توصیه می‌کنیم به اندازه کافی فضا برای این قسمت اختصاص دهید تا گرمای تولید شده به راحتی بتواند از کنسول خارج شود. طبق شواهد میزان گرمای خروجی هنگام اجرای عناوین سنگین‌تر نسل جدید تغییر محسوسی را تجربه نمی‌کند.

رابط کاربری و داشبورد

درحالی که طراحی Xbox Series X در مقایسه با نسل گذشته تفاوت اساسی و چشمگیری را تجربه کرده است. رابط کاربری و داشبورد بهبود‌های سبک و دقیقی را به خود دیده‌اند. داشبورد کنسول جدید مایکروسافت مشابه Xbox One می‌باشد و دلیل این امر نیز بروزرسانی نرم‌افزاری است که ردموندی در ماه اوت (مردادماه) برای دستگا‌ه‌های این سری منتشر کرد‌اند تا رابط کاربری آنرا با Series X هماهنگ کند. این بدان معناست که طراحی رابط کاربری در Xbox Series X تغییری به خود ندیده است و شما همچنان از طریق صفحه اصلی مشاهده و انتخاب بازی‌ها را انجام خواهید داد. در ضمن می‌توانید از طریق دکمه Xbox که در کنتلر تعبیه شده است به آسانی به بازی‌ها، برنامه‌ها، گفت‌وگو‌ها و سایر قابلیت‌های کنسول دسترسی پیدا کنید. این یک رابط کاربری ساده است که امکان ایجاد گزینه‌های شخصی‌سازی شده و پیمایش آسان را برای شما فراهم می‌کند. به نظر می‌رسد این شخصی‌سازی‌ها در مرکز رابط کاربری Series X تعریف شده‌اند. مایکروسافت نه تنها به شما اجازه می‌دهد بین بازی‌ها و برنامه‌های خود حرکت کنید، بلکه امکان ایجاد مضامین (تم‌ها) اختصاصی را نیز برای شما در نظر گرفته است که به عنوان پس‌زمینه در رابط کاربری کنسول شما به اجرا درخواهند آمد. در این رابط کاربری جدید کاربران سرانجام خواهند توانست پس‌زمینه‎‌های پویا ایجاد کنند که گزینه‌های شخصی‌سازی بیشتری را برای صفحه اصلی در اختیار کسانی که از رابط کاربری جامد (ساکن) Xbox One خسته شده‌اند، قرار می‌دهد. سرعت حرکت در داشبورد Xbox Series X نیز نسبت به نسخه‌های قبلی افزایش قابل توجهی داشته است. اما هنگام دریافت محتوا از اینترنت همچنان ممکن است با مشکل pop-in مواجه شوید. متاسفانه هیچگونه عنصر (المان) تاثیر‌برانگیزی در رابط کاربری و داشبورد Series X به چشم نمی‌خورد؛ بنابراین ما مجبور شدیم خودمان اندکی به آن هیجان اضافه کنیم. ما خواستار یک تغییر اساسی و چشمگیر در رابط کاربری و داشبورد Xbox Series X بودیم تا آنرا از نسل‌های گذشته متمایز کند و حس جدید بودن را به ما منتقل کند. اما مایکروسافت به این موضوعات حتی فکر هم نکرده است.

Xbox Series X: عملکرد

Xbox Series X
  • سرعت بارگیری خارق‌العاده و پایداری بیشتر
  • حافظه قابل ارتفا
  • گیم‌پلی با وضوح تصویر 4K و نرخ نوسازی 60 هرتز (پشتیبانی از 120 فریم در ثانیه)
  • HDR خودکار

Xbox Series X از نظر مشخصات سخت‌افزاری با پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای AMD Zen 2 با فرکانس‌کاری 3.8 گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی سفارشی‌سازی شده RDNA 2 AMD با قدرت پردازشی معادل 12 ترافلاپس، 16 گیگابایت حافظه رم GDDR6 و 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی NVMe SSD جای هیچ صحبتی باقی نمی‌گذارد.

مشخاصت کامل Xbox Series X

  • پردازنده مرکزی: Zen 2 سفارشی‌سازی شده هشت هسته‌ای با فرکانس‌کاری 3.8 گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: RDNA 2 سفارشی‌سازی شده با فرکانس‌کاری 1.825 گیگاهرتز، قدرت پردازش 12 ترافلاپس
  • اندازه مدار مجتمع: 360.45 میلی‌متر مربع
  • لیتوگرافی: 7 نانومتری پیشرفته
  • حافظه رم: 16 گیگابایت GDDR6
  • پهنای باند حافظه رم: 10 گیگابایت @ 560 گیگابایت در ثانیه، 60 گیگابایت @ 336 گیگابایت در ثانیه
  • فضای ذخیره‌سازی داخلی: 1 ترابایت حافظه NVME SSD سفارشی‌سازی شده
  • ذخیره‌سازی قابل ارتقا: 1 ترابایت کارت حافظه قابل ارتقا (مشابه فضای ذخیره‌سازی داخلی)
  • ذخیره‌سازی خارجی: HDD خارجی USB 3.2
  • توان ورودی / توان خروجی: 2.4 گیگابایت در ثانیه، 4.8 گیگابایت در ثانیه
  • درایور نوری: درایور بلوری 4K و UHD
  • حداکثر عملکرد: وضوح تصویر 4K با نرخ تازه‌سازی 60 فریم در ثانیه (حداکثر 120 فریم در ثانیه)

زمان بارگذاری کوتاه‌تر

به لطف فضای ذخیره‌سازی NVME SSD، مایکروسافت توانسته در Xbox Series X ده‌ها ثانیه از مدت زمان بارگیری (load) بازی‌ها را کاهش دهد. این دستگاه تمام بازی‌ها را با سرعت کم‌نظیری بارگیری می‌کند. در برخی موارد چند ثانیه و در برخی دیگر این زمان را در مقایسه با Xbox One S به نصف کاهش داده است. به منظور درک هرچه بهتر این اختلاف، کافی است یک بازی خاص را در Xbox Series X و Xbox One S انتخاب کرده و همزمان دکمه “ادامه” (Continue) را برای ورود به بازی فشار دهید. آنگاه متوجه خواهید شد که کنسول نسل جدید مایکروسافت در سطح دیگری قرار دارد. البته میزان کاهش زمان بارگیری برخی عنوان‌ها کمتر از سایر بازی‌ها می‌باشد. با این حال، کاهش این مدت زمان حتی برای چند ثانیه نیز بسیار ارزشمند تلقی می‌شود. در نظر داشته باشید بازی‌هایی مانند Ori و Blind Forest در هردو کنسول به سرعت بارگیری می‌شوند. بنابراین نمی‌توانند تفاوت میان حافظه‌ها در دو دستگاه را به خوبی نشان بدهند. در اجرای عناوینی مانند Sea of Thieves است که فضای ذخیره‌سازی SSD می‌تواند قدرت خود را به نمایش بگذارد (ما مشاهده کردیم که زمان بارگیری Sea of Thieves از 100 ثانیه به 35 ثانیه کاهش یافته است). در هنگام اجرای بازی‌های نسل جدید نیز بارگیری‌ها تنها چند ثانیه به طول می‌انجامند. به عنوان مثال در زمان اجرا بازی Yakuza:Like a Dragon انجام سفرهای سریع (fast-travel) تنها 4.7 ثانیه به طول می‌انجامید که نسبت به تجربه ما در Xbox One خارق‌العاده به نظر می‌رسید و یک پیشرفت چشمگیر به حساب می‌آمد.

وضوح تصویر 4K با نرخ 60 فریم در ثانیه (پشتیبانی از 120 فریم در ثانیه)

پردازنده گرافیکی سفارشی RDNA 2 که در Xbox Series X تعبیه شده است، امکان اجرا بازی‌ها را با وضوح تصویر 4K و نرخ تازه‌سازی 60 فریم در ثانیه فراهم می‌کند. اما این تمام ماجرا نیست و این پردازنده گرافیکی قابلیت پشتیبانی از 4K/120 fps را نیز دارا می‌باشد که حتی برخی از بازی‌های نسل جدید نیز قابلیت پشتیبانی از آن را ندارند. اما لازم نیست در مورد پشتیبانی از قابلیت مورد بحث در نمایشگرتان نگران باشید. زیرا خرید یک نمایشگر با درگاه HDMI 2.1 لزوما ضروری نیست. قابلیت 4K/120 fps اختصاصی کنسول Xbox Series X به این معناست که شما از هر منظر کمترین افت فریم را تجربه خواهید کرد (یک تجربه نرم‌ و روان‌تر). در نتیجه تصاویر خروجی بسیار زیباتر و چشم‌نوازتر به نظر می‌رسند. با این حال، لازم به ذکر است به منظور بهره‌مندی از این قابلیت به یک تلویزیون که از وضوح تصویر 4K پشتیبانی می‌کند نیاز خواهید داشت. درحالی که نرخ اجرا 120 فریم در ثانیه در بازی‌هایی نظیر The Falconeer سبب ایجاد یک تجربه بی‌نهایت نرم و روان می‌شود، اما وضوح تصویر در این میان از بین می‌رود. بنابراین شما می‌توانید این بازی را با کیفیت 4K و نرخ 60 فریم در ثانیه اجرا کنید. اما اگر به دنبال بهبود افت فریم و پاسخگویی بهتر هستید، گزینه 120 فریم در ثانیه را انتخاب کنید. اما در این حالت به وضوح تصویر 1080p تنزل پیدا خواهید کرد. این موضوع به معنای صریح کلمه یک سازش به حساب می‌آید و شما مجبور هستید بین کیفیت تصویر و عملکرد نرم و روان‌تر یکی را انتخاب کنید.

رسیدن به وضوح تصویر 4K با نرخ 120 فریم در ثانیه

به منظور اطمینان از این موضوع که می‌توانیم بهترین تجربه گیم‌پلی را از Xbox Series X دریافت کنیم. این کنسول را به تلویزیون هوشمند 55 اینچی Q80T سامسونگ که هم از وضوح تصویر 4K و هم از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند، متصل کردیم. ما حالت تلویزیون بازی را فعال کرده سپس تنظیمات Xbox را طوری پیکربندی کردیم که امکان پخش محتوای بصری در کیفیت 4K UHD با نرخ 120 فریم در ثانیه را داشته باشد. در نظر داشته باشید این قابلیت تنها از طریق نمایشگرهایی که از درگاه HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کنند، قابل دسترسی است. در نظر داشته باشید به منظور دریافت بهترین تجربه بصری استفاده از این استاندارد توصیه می‌شود. همانطور که گفته شد به لطف بهینه‌سازی‌ها Xbox Series X بازی‌هایی مانند Gears 5 (البته تنها حالت چندنفره) امکان اجرا با وضوح تصویر 4K و نرخ 120 فریم در ثانیه را بدست آورده‌اند که در مقایسه با Xbox One یک بروزرسانی چشمگیر محسوب می‌شود و تجربه گیم‌پلی بازیکنان را نیز به طور قابل توجهی بهبود خواهد بخشید. اگر از بازی‌های چندنفره (مولتی‌پلیر) و رقابتی لذت می‌برید، احتمالا از تفاوت فاحش Series X با Xbox One لذت خواهید برد. به منظور فعال کردن حالت 120 فریم تنها کافی است به بخش صوتی و تصویری تنظیمات کنسول خود وارد شده و از میان گزینه‌های مختلف وضوح تصویر و نرخ فریم مورد نظر خود را انتخاب کنید. اما در نظر داشته باشید که تمام بازی‌ها قابلیت اجرا با نرخ 120 فریم در ثانیه را ندارند. در زمان نوشتن این مقاله تنها عناوین Call of Duty Black Ops: Cold War، Halo Infinite، بخش چندنفره Halo Infinite ،The Falconeer و Gears 5 از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. خوشبختانه با دریافت بروزرسانی، به‌زودی بازی‌های دیگری نیز به این لیست اضافه خواهند شد.

HDR خودکار

همانند Xbox One، کنسول جدید Xbox Series X نیز امکان درجه‌بندی (کالیبراسیون) را برای بازی‌های گوناگون فراهم می‌کند. ما به طور خاص به شما توصیه می‌کنیم قبل از انجام هر بازی این مورد را تنظیم کنید. زیرا این موضوع سبب افزایش قابل توجه کنتراست لحظه‌ای شده و بهترین تجربه بصری ممکن را برای شما به ارمغان می‌آورد. به منظور بررسی این قابلیت، ابتدا بازی‌های نسل گذشته که از قابلبت backwards-compatible (قابلیت اجرا بازی‌های نسل گذشته) برخوردار بودند را روی Xbox Series X اجرا کردیم تا بتوانیم شاخص عملکرد این کنسول جدید را با نسل گذشته مقایسه کنیم. با فعال کردن ویژگی HDR خودکار، دریافتیم که بازی در Series X ظاهر بهتری دارند که این موضوع با توجه به قابلیت HDR اختصاصی که مایکروسافت برای این دستگاه در نظر گرفته بود کاملا همخوانی داشت.

فضای ذخیره‌سازی

از فضای ذخیره‌سازی 1 ترابایتی NVMe SSD سفارشی Xbox Series X، در حدود 198 گیگابایت به سیستم‌عامل Xbox و پروند‌های سیستم اختصاص داده شده است. بنابراین شما تنها به 802 گیگابایت حافظه برای ذخیره‌سازی بازی‌های خود دسترسی خواهید داشت. ما قبل از استفاده از کارت حافظه جانبی توانستیم 18 بازی با ظرفیت‌های گوناگون را در دستگاه بارگیری کنیم. در نظر داشته باشید عناوین نسل جدید با دریافت بروزرسانی‌های گوناگون فضای بیشتری را به خود اختصاص خواهند داد. همراه با Xbox Series X ما همچنین توانستیم کارت حافظه جانبی 1 ترابایتی NVMe SSD سیگیت را نیز مورد آزمایش قرار دهیم. این افظه جانبی با قیمت 219.99 دلار (219.99 پوند، 359 دلار استرالیا) در بازار به فروش می‌رسد که به هیچ عنوان ارزان به نظر نمی‌رسد (برای مقایسه قیمت Xbox Series S حدود 300 دلار می‌باشد). خوشبختانه نحوه استفاده از آن بسیار ساده است و شما باید تنها آنرا در خشاب موجود در پشت کنسول قرار دهید. زمانی که متوجه شدیم فضای ذخیره‌سازی داخلی Series X رو به اتمام است، کارت حافظه جانبی را در شکاف موجود در پشت کنسول قرار داده و به 1 ترابایت حافظه اضافی دسترسی پیدا کردیم. زمانی که این حافظه را به دستگاه متصل می‌کنید، پیامی مبنی بر انجام ذخیره‌سازی روی کارت حافظه جانبی بجای فضای ذخیره‌سازی داخلی مشاهده می‌کنید. همچنین گزینه‌ای به منظور قطع دسترسی به حافظه جانبی و حذف بازی‌های بارگیری شده روی آن نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد. اگر یک کارت حافظه جانبی با برچسب قیمت 220 دلار خارج از بودجه شما به حساب می‌آید، می‌توانید از یک درایو خارجی HDD یا SSD که از استاندارد USB 3.1 پشتیبانی می‌کند، استفاده کنید. شما می‌توانید بازی‌های Xbox Series X را روی حافظه HDD یا SSD ذخیره کنید. اما این نکته را بدانید که تنها حافظه‌های NVMe SSD می‌توانند عناوین بهینه شده برای Series X را اجرا کنند. روند افزودن یک درایو HDD نیز مشابه Xbox One می‌باشد. به این صورت که حافظه مورد نظر را به یکی از درگاه‌های USB کنسول متصل کرده و سپس Xbox آنرا شناسایی می‌کند و در صورتی که به قالب‌بندی (فرمت) نیاز داشته باشد، پیام آن برای شما به نمایش در خواهد آمد. این موضوع یک راه‌حل plug-and-play به حساب می‌آید و همانطور که انتظار دارید عمل خواهد کرد. یک نکته مثبت در مورد نحوه ذخیره‌سازی بازی‌های در کنسول جدید مایکروسافت امکان بارگیری و حذف کامل یا بخش خاصی از بازی می‌باشد. بنابراین می‌توانید بجای بارگیری کامل بازی Doom Eternal، تنها بخش چندنفره آنرا نصب کنید. ما بسیار کنجکاو هستیم تا بدانیم کدامیک از بازی‌های نسل جدید از این قابلیت جذاب که به منظور مدیریت هرچه بهتر فضای ذخیره‌سازی در نظر گرفته شده است، پشتیبانی می‌کنند.

Xbox Series X: کنترل‌کننده بازی

Xbox Series X
  • هنگام در دست گرفتن احساس آشنایی به شما منتقل می‌کند اما کاملا متفاوت است
  • با طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها سازگار می‌باشد
  • بهبود بافت‌های لامسه‌ای (tactile textures) و ارگونومی باز طراحی شده
  • دکمه “اشتراک‌گذاری” (Share) جدید

کنترل‌کننده بازی (کنتلر) Xbox Series X باوجود بهبود بافت‌های لامسه‌ای (tactile textures) و ارگونومی باز طراحی شده که سبب راحتی بیشتر و تجربه بازی تاثیرگذارتر می‌شود. هنوز همان احساس آشنا را به شما منتقل می‌کند. از نظر ظاهری، کنترل‌کننده بازی Xbox Series X تغییر قابل توجهی را تجربه نکرده است و مشابه نسل گذشته به نظر می‌رسد. این کنترل‌کننده بازی از طراحی مشابه با Xbox One برخوردار می‌باشد، دکمه خانه مرسوم و طرح‌بندی تریگرها (کلیدهای R2‌ و L2) را نیز حفظ کرده است. البته با بررسی دقیق و ریزبینانه کنترل‌کننده بازی مورد بحث متوجه تغییرات ظریفی که مایکروسافت در این کنتلر ایجاد کرده خواهید شد. به عنوان مثال پوشش بیرونی گیم‌پد که اکنون از جنس پوشش مات می‌باشد کاملا مطابق با طراحی کنسول تنظیم شده است. گرچه این موضوع جذاب به نظر می‌رسد. اما مشکلاتی را نیز به همراه دارد. به عنوان مثال، کنترل‌کننده بازی مشکی نسبت به سایر کنتلرها بسیار آسان‌تر خراشیده می‌شود و خراش‌هایی که برمی‌دارد نیز قابل‌توجه‌تر هستند. همچنین با توجه به مدت زمانی طولانی‌ای که در دست گیمرها قرار می‌گیرد ممکن است طی چند سال ابتدایی حالت اولیه و ایده‌آل خود را از دست بدهد. خوشبختانه کنترل‌کننده بازی Xbox Series X در رنگ‌های متنوع در دسترس قرار دارد. اما متاسفانه هیچ‌یک از گیم‌پدها به همراه کنسول عرضه نخواهند شد و شما باید آنها را به صورت جداگانه خریداری کنید. همچنین ممکن است برخی از این کنتلرها مقاوت بهتری در مقابل خراش از خود نشان دهند. البته این موارد نکات جزئی محسوب می‌شوند و زمانی که کنترل‌کننده بازی Xbox Series X را مورد آزمایش قرار دادیم دریافتیم که این گیم‌پید هم از نظر راحتی و هم از نظر طراحی یک کنتلر سطح بالا (پریمیوم) به حساب می‌آید. پد اصلاح شده اکنون به بافت‌های لامسه‌ای (tactile textures) مجهز شده و در محل قرارگیری دست (grips)، بامپرها (کلید‌های R1 و R2) جای گرفته شده است. این موضوع سبب بهتر قرار گرفتن گیم‌پد در دست‌های شما و کنترل آسان‌تر آن می‌شود. درحالی که اندازه کنترلر بدون تغییر باقی مانده است، اما کناره‌های تریگرها و بامپرها گرده شده و اندازه‌ آنها چند میلی‌متری کاهش یافته است که این موضوع سبب کاهش حجم گیم‌پد می‌شود. اگر جزو افرادی با دست‌های کوچک هستید و کنترل‌کننده بازی Xbox One برای شما اندکی بزرگ به حساب می‌آمد. به لطف این تغییر کوچک اما تاثیرگذار سطح راحتی شما بهبود قابل‌توجهی را به خود خواهد دید.

شاید قایل‌توجه‌ترین تغییر کنترل‌کننده بازی Xbox Series X افزون دکمه “اشتراک‌گذاری” (Share) و D-pad قابل تعویض باشد. دکمه اشتراک‌گذاری بیشتر به عنوان کلید ضبط عمل کرده و به شما امکان می‌دهد تصاویر مورد نظر خود از بازی را به راحتی ثبت کنید. نحوه کارکرد آن نیز به این صورت می‌باشد که با یک فشار کوچک یک عکس فوری از صفحه می‌گیرد و در صورت نگه داشتن دکمه اقدام به ضبط یک ویدیو 15 ثانیه‌ای می‌کند (می‌توانید مدت زمان ویدیو را در بخش Capture تنظیمات پیکربندی کنید). این درحالی است که در Xbox One برای ضبط ویدیویی می‌بایست دکمه خانه (Home) و سپس X یا Y را فشار می‌دادید (گفتنی است این موضوع برای افرادی با دستان بزرگ چندان معضل بزرگی به حساب نمی‌آید). از طرف دیگر نیز D-pad هیبریدی کنترل‌کننده بازی Xbox Series X نیز به منظور ایجاد یک حد واسط بین D-pad کلاسیک کنترلر Xbox One و D-pad قابل تعویض Xbox Elite Wireless Controller Series 2 ایجاد شده است. بازهم می‌گوییم این تغییرات کوچک اما مطابق خواسته کاربران هستند و هدف آنها نیز استفاده بیشتر از D-pad با احساس راحتی بیشتر است. اما موارد زیادی در مورد این کنترل‌کننده‌بازی وجود دارد که بدون تغییر باقی مانده است. به عنوان مثال می‌توانیم به درگاه جک 3.5 میلی‌متری صدا، درگاه USB، دکمه جفت شدن در بالا اشاره کنیم. همچنین کلید‌های View ،Menu و Xbox نیز در این کنترل‌کننده بازی قابل رویت می‌باشند. علاوه بر تغییراتی که در نحوه قرارگیری دکمه‌ها ایجاد شده کنتلر Xbox Series X بهبودهای عملکردی قابل توجهی را نیز تجربه کرده است. به عنوان نمونه در هنگام انجام بازی متوجه بهبود پاسخگویی این کنتلر خواهید شد که به ایجاد یک تجربه روان‌تر هنگام بازی می‌انجامد. احتمالا مایکروسافت نیز به دلیل این کاهش زمان تاخیر و ثبات بیشتر نرخ فریم به خود افتخار می‌کند. این درحالی است که شما می‌توانیدبه سادگی از طریق بلوتوث گیم‌پد خود را به طی گسترده‌ای از دستگاه‌ها از جمله Xbox One، آیفون و مک متصل کنید. متاسفانه کنترل‌کننده بازی Xbox Series X نیز همانند کنتلر Xbox One انرژی خود را از دو باتری AA تامین می‌کند و خبری از باتری قابل شارژ لیتیومی نخواهد بود. به نظر می‌رسد ردموندی‌ها همچنان می‌خواهند به استراژی باتری خود ادامه دهند، اتفاقی که بعید است مطابق میل کاربران و به خصوص گیمرها باشد. زیرا این باتری‌های خارجی اندکی وزن گیم‌پد را افزایش داده و این موضوع می‌‌تواند برای استفاده‌های بلندمدت مشکل ایجاد کند. اما اگر می‌خواهید از مشکل شارژ یا تعویض باتری رهایی یابید می‌توانید به خرید Play and Charge kit Xbox One (کیت شارژ کنترل‌کننده بازی Xbox One) فکر کنید. گفتنی است از طریق این دستگاه می‌توانید باتری کنتلر خود را هنگام بازی شارژ کنید. یک راه دیگر نیز این است که گیم‌پد خود را از طریق کابل USB-C به کنسول متصل کنید (البته این موضوع آزادی عمل شما را محدود خواهد کرد).

Xbox Series X: قابلیت‌ها

Xbox Series X
  • قابلیت Quick Resume تقریبا یکپارچه است.
  • قابلیت Backwards compatibility عالی با بازی‌ها و لوازم جانبی نسل گذشته
  • درایور 4K UHD Blu-ray
  • پشتیبانی از Dolby Atmos و DTS
  • برنامه‌های سرگرم‌کننده بیشتر در مقایسه با نسل گذشته
  • قابلیت Smart Delivery انتقال بین کنسول‌ها را آسان‌تر می‌کند
  • نسخه بتا برنامه Xbox میزان دسترسی و مدیریت کنسول را به میزان قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد

Xbox Series X از چند قابلیت کاربردی بهره می‌برد. همچنین این کنسول نسل نهمی بهبودها معنا‌داری را در زمینه افزایش کیفیت زندگی تجربه کرده است. به این موارد درایور Blu-ray و دسترسی به برنامه‌های تفریحی را نیز اضافه کنید و متوجه خواهید شد که ردموندی‌ها یک سیستم سرگرمی بی‌عیب‌ونقص ایجاد کرده‌اند.

قابلیت Quick Resume

اختمالا یکی از قابلیت‌هایی که بیشتر از سایر بروزرسانی‌های Xbox Series X توجه شما را جلب می‌کند، Quick Resume خواهد بود. با استفاده از این ویژگی خواهید توانست بازی‌ها را بدون هیچگونه وقفه زمانی از حالت توقف (pause) خارج کنید. بنابراین در کمتر از چند ثانیه به جایی که بازی را رها کردید، بازخواهید گشت. این قابلیت به حدی بی‌نقص و خارق‌العاده طراحی شده که شما احساس می‌کنید هرگز بازی را متوقف نکره‌اید. همچنین با قابلیت مورد بحث دیگر لازم نیست وقت خود را صرف دیدن صفحه‌ بارگیری بازی‌ها کنید. این تازه بخشی از ماجراست. قابلیت Quick Resume همچنین به شما امکان می‌دهد چندین بازی را در “وضعیت توقف” (suspended state) نگه داشته و باکمترین تاخیر زمانی بین بازی‌ها جابجا شوید. ما متوجه شدیم که تنها زمانی می‌توانیم طی چند ثانیه و به طور یکپارچه بین بازی‌ها جابجا شویم که آنها در یک فاصله زمانی نزدیک اجرا شده باشند. به عنوان مثال جابجایی بین Alan Wake و Alyson Ronan در بازی Tell Me Why از طریق فشردن دکمه Xbox در کنترل‌کننده بازی و انتخاب بازی از نوار کناری حدود 11.4 ثانیه به طول انجامید. این قابلیت شما را از یک صفحه گیم‌پلی به یک صفحه گیم‌پلی دیگر جابجا می‌کند – بدون هیچگونه صفحه بارگیری. زمان ورود به بازی Tell Me Why از داشبورد Xbox به گیم‌پلی بازی حدود 2.7 ثانیه به طول انجامید. مایکروسافت هنوز به طور رسمی محدودیتی برای تعداد عنوان‌هایی که به طور همزمان می‌توانید در وضعیت توقف نگه دارید، تعیین نکرده است. اما طبق تجربه ما، نگهداری بیش از چهار بازی در این حالت سبب ایجاد فشار روی کنسول خواهد شد. همچنین طی این آزمایش متوجه شدیم که در صورت نگه داشتن بیش از چهار عنوان در حالت توقف کنسول برخی از بازی‌های را مجددا بارگیری می‌کند یا حتی بازی‌های نخست را پایان می‌دهد. البته این موضوع در مورد بازی‌ها آنلاین اندکی متفاوت است. به این معنا که شما نمی‌توانید حین انجام یک بازی آنلاین بین عناوین دیگر جابجا شوید و سایر کاربران را با مجموعه‌ای از بازیکنان AFK مواجه کنید ـ AFK سرواژه‌سازی Away From Keyboard به معنی دور بودن از صفحه کلید می‌باشد و این موضوع به دیگران اطلاع خواهد داد که شما مدتی بازی نخواهید کرد ـ آنلاین نخواهید بود. به عنوان مثال اگر حین انجام Sea of Thieves تصمیم بگیرید عنوان دیگری را اجر کنید، از بازی حذف خواهید شد ـ اما همچنان می‌توانید از قابلیت Quick Resume استفاده کنید.

قابلیت Backwards Compatibility

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های Xbox Series X ، گستردگی قابلیت Backwards Compatibility (سازگاری روبه عقب) این کنسول نسل نهمی می‌باشد. به عنوان مثال بیش از 1000 عنوان بازی وجود دارد که از طریق این قابلیت می‌توانند روی این کنسول اجرا شوند. بنابراین شما به سختی ‌می‌توانید بازی‌ای بیابید که قابلیت اجرا روی Series X را نداشته باشد. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، این عناوین سریع‌تر بارگیری می‌شوند و گیم‌پلی آنها نیز ساده‌تر شده است. این عناوین همیچنین از ثبات بهبودیافته (improved stability) که به معنای کاهش افت فریم می‌باشد نیز پشتیبانی می‌کنند. بنابراین می‌توانید نسخه‌های قدیمی را با کیفیت به مراتب بهتری اجرا کنید. قابلیت Backwards Compatibility در اکسسوری‌های (لوازم جانبی) Xbox نیز به چشم می‌خورد. ما متوجه شدیم که به راحتی می‌توانیم Xbox Wireless Controller و Xbox Elite Wireless Controller Series 2 را به Xbox Series X متصل کنیم. همچنین دریافتیم امکان اتصال بدون مشکل هدست‌ها نیز به این کنسول نسل نهمی در نظر گرفته شده است. تمامی اکسسوری‌های رسمی کنسول Xbox One اعم از بی‌سیم یا باسیم قابلیت اتصال به Xbox Series X را خواهند داشت. با این حال، لازم به ذکر است که امکان بکارگیری دستگاه‌هایی که از درگاه نوری استفاده می‌کنند در کنسول جدید مایکروسافت وجود ندارد. البته ممکن است برخی از این محصولات از طریق بروزرسانی سیستم عامل بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

قابلیت Smart Delivery

هدف مایکروسافت از ایجاد قابلیت Smart Delivery این است که به تمام بازیکنان اجازه دهد همیشه به بهترین نسخه از بازی‌های Xbox دسترسی داشته باشند، بدون توجه به کنسولی که بازی را در آن اجرا می‌کنند. در حقیقت ویژگی مورد بحث شباهت زیادی به قابلیت Forwards Compatibility (سازگاری روبه جلو) و Backwards Compatibility (سازگاری روبه عقب) دارد. بنابراین می‌توانید بدون مشکل و نیاز به خرید دو نسخه از بازی به عنوان محبوبتان در Xbox Series X و Xbox One S دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال با استفاده از این قابلیت شما قادر خواهید بود بازی The Falconeer را به همراه بهینه‌سازی انجام شده روی Xbox Series X انجام دهید. سپس به Xbox One S بروید و ادامه بازی را بدون وجود بهینه‌سازی‌ها Series X تجربه کنید. در نظر داشته باشید که امکان ذخیره اطلاعات بین کنسول‌ها نیز فراهم شده است. بنابراین به راحتی می‌توانید برای انجام بازی بین دو کنسول جابجا شوید. بدین ترتیب بازی‌های Xbox One به همراه بهینه‌سازی‌هایشان به راحتی روی Xbox Series X قابل دسترسی هستند مانند Gears Tactics و Gears 5.

چندرسانه‌ای

Xbox Series X همچنین مجموعه‌ای از قابلیت‌های چندرسانه‌ای را نیز در اختیار شما قرار خواهد داد. این کنسول به یک درایور 4K Blu-ray مجهز شده است که نحوه استفاده از آن نیز بسیار ساده است. همچین شما به طیف گسترده‌ای از سیستم‌ها پخش استریم از جمله Amazon Prime Video ،Disney Plus ،Netflix و سایر موارد موجود در کنسول Xbox Series X دسترسی خواهید داشت. در ضمن، پلتفرم‌های جدید مانند Apple TV و برنامه‌های خاص منطقه‌ای مانند Hulu در ایالات متحده و Sky Go در بریتانیا نیز قابلیت اجرا در این کنسول را دارند. خوشبختانه تمام این سرویس‌ها امکان بهره‌مندی از قابلیت 4K UHD کنسول را خواهند داشت. در نظر داشته باشید برخی از سرویس‌های مورد بحث به منظور بهره‌گیری از این ویژگی به اتصال اینترنت مناسب نیاز دارند. درحالی که بیشتر برنامه‌های مربوط به سرگرمی در Xbox Series X در دسترس هستند، ما فکر می‌کنیم هنوز تعدادی جای خالی به منظور اضافه کردن برنامه‌های منطقه‌ای بیشتر به این کنسول نسل نهمی وجود دارد مانند برنامه‌های ITV Hub و All 4 در بریتانیا. به هرحال، مایکروسافت بیان کرده است به‌زودی از برنامه‌های مبتنی بر سرگرمی بیشتری برای کنسول خود رونمایی خواهد کرد. بنابراین شاید درنهایت شاهد اضافه شدن این عنوان‌ها به Series X باشیم.

پشتیبانی از Dolby Vision

در حال حاضر Xbox Series X تنها کنسول نسل نهمی می‌باشد که از فناوری Dolby Vision پشتیبانی می‌کند. گفتنی است فناوری Dolby Vision قالب دقیق‌تری از فناوری HDR می‌باشد که امکان تولید یک محتوای بصری‌ با کنتراست و دقت رنگ خارق‌العاده را فراهم می‌کند. از نظر نوع محتوای به نمایش گذاشته شده می‌تو‌انید به فیلم‌ها و سریال‌هایی که از طریق اشتراک Netflix مشاهده می‌کنید (البته حق عضویت پریمیوم) و اجرای بازی‌هایی نظیر Ori ،the Will of the Wisps و Gears 5 از طریق درایور 4K Blu-ray اشاره کنیم. مزیت استاندارد Dolby Vision در مقایسه با HDR10 پشتیبانی از فناوری تولید رنگ 12 بیتی است که امکان ایجاد بیش از 68.7 میلیارد رنگ را برای نمایشگر فراهم می‌کند. گفتنی است این مقدار بسیار بیشتر از فرمت 10 بیتی HDR می‌باشد. البته به منظور بهره‌مدی از این قابلیت نمایشگر شما نیز باید از فناوری Dolby Vision پشتیبانی کند تا قادر به تولید این میزان رنگ باشد.

پشتیبانی از DTS و Dolby Atmos

درحالی که تنظیمات پیش‌فرض هدفون در Xbox Series X همانند Xbox On روی Windows Sonic پیکربندی شده است، Series X از فناوری DTS و Dolby Atmos نیز پشتیبانی می‌کند. اما به منظور استفاده از استانداردهای مورد بحث باید مجوز آنها را به صورت جداگانه خریداری کنید. فناوری Windows Sonic برای افرادی که نسبت به کیفیت صدا یک کنسول حساسیت زیادی ندارند کافی به نظر می‌رسد. اما DTS و Dolby Atmos تجربه فضایی کامل‌تری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. به عنوان مثال در بازی‌های تیراندازی شما از طریق صدای پای دشمن می‌توانید موقعیت دقیق آنرا شناسایی کنید. اگر جزو کسانی هستید که زیاد به بازی‌های آنلاین می‌پردازید باید اهمیت این انتخاب را درک کنید، به ویژه که برای بهره‌مندی از این فناوری به هدفون خاصی نیازی ندارید – گرچه به منظور پشتیبانی از استاندارد Dolby Atmos به یک ساندبار (soundbar) سازگار نیاز خواهید داشت. همچنین در نظر داشته باشید که فناوری DTS و Dolby Atmos تنها در بازی‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند قابلیت اجرا خواهند داشت که شامل مواردی مانند Gears 5 ،Forza Horizon و Rise of the Tomb Raider می‌باشد.

برنامه Xbox

در زمان نوشتن این مقاله برنامه Xbox برای سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌اواس (iOS) همچنان در مرحله آزمایشی (بتا) قرار دارد. نسخه بروز شده این برنامه به شما امکان می‌دهد کنترل بیشتری روی کنسول خود داشته باشید. به عنوان مثال فضای ذخیره‌سازی Xbox Series X خود را مدیریت کنید، تصاویر و ویدیوهای گرفته شده از بازی‌ها را به اشتراک بگذارید و گفت‌وگو صوتی خود با دوستانتان را از طریق Xbox یا رایانه‌های شخصی مدیریت کنید. حتی از این برنامه می‌توانید به عنوان ریموت کنترل Xbox خود استفاده کنید که برای سرویس‌های چند رسانه‌ای بسیار کاربردی است. به طورکلی ما متوجه شدیم برنامه Xbox امکان دسترسی و مدیریت کنسول شما را به طور قابل‌توجهی بهبود خواهد بخشید.

کتابخانه بازی Xbox

  • میزان بازی‌ها در زمان راه‌اندازی اندکی ناامیدکننده است
  • به همراه سرویس Xbox Game Pass ، بازی‌های زیادی ارائه می‌دهد
  • تعداد زیادی از بازی‌ها از قابلیت Backwards Compatibility پشتیبانی می‌کنند

کتابخانه‌ای که در زمان راه‌اندازی Xbox Series X در اختیار کاربران قرار گرفته است شاید بیشترین آسیب را به میزان فروش این کنسول نسل نهمی وارد کند. به عنوان مثال مایکروسافت تعداد انگشت‌شماری بازی شناخته شده برای معرفی در زمان عرضه Series X در نظر گرفته است. این اقدام ردموندی‌ها چیزی شبیه خودکشی است، زیرا یکی از اصلی‌ترین دلایل کابران برای تغییر نسل و خرید یک کنسول جدید بازی‌های انحصاری آن می‌باشد. بخشی که مایکروسافت در آن به شدت ضعف دارد و تنها با خرید استودیوهای بازی‌سازی باسابقه‌ای نظیر بتسدا (Bethesda) برطرف نمی‌شود و این غول فناوری امریکایی باید بتواند باری دیگر نظر توسعه‌دهندگان بازی را به خود جلب کند و به خلق شاهکارهایی نظیر مجموعه بازی Halo و Forza Horizon بپردازد. کاری که پلی‌استیشن با ساخت عنوان‌های بی‌نظیری مانند Uncharted ،God of War ،The Last of Us Part و Spider-Man به بهترین نحو انجام داده است. این موضوع زمانی جالب‌ می‌شود که مایکروسافت حتی هیچ عنوان انحصاری‌ای را نیز به منظور عرضه به همراه Xbox Series X در نظر نگرفته است. فرض کنید شما کنسول Xbox Series X را خریداری کرده‌اید، اما هیچ بازی انحصاری برای آن وجود ندارد، این موضوع باورنکردنی است – گفتنی است به لطف قابلیت Backwards Compatibilit می‌توانید طیف گسترده‌ای از بازی‌های نسل گذشته را به صورت بهینه‌ شده روی کنسول نسل نهمی خود اجرا کنید. خوشبختانه به لطف توسعه‌دهندگان بازی شخص ثالث عنوان‌هایی مانند Assassin’s Creed Valhalla ،Watch Dogs: Legion ،Yakuza: like a Dragon به منظور تجربه بازی‌های نسل نهم در دسترس هستند، اما هیچکدام از این موارد جزو عنوان‌های اختصاصی مایکروسافت محسوب نمی‌شوند – تنها بازی Yakuza: like a Dragon تا سال دیگر در PS5 عرضه نخواهد شد. به زبان ساده، تمام عنوان‌هایی که درحال حاضر می‌توانید روی Xbox Series X اجرا کنید به بازی‌های بهینه‌سازی شده Xbox One و بازی‌های توسعه‌دهندگان شخص ثالث (که احتمالا برای PS5 نیز عرضه خواهند شد) محدود می‌شود. نکته عجیب این است خریداران Xbox Series X تنها به نسخه‌ی Xbox One عنوان‌های انحصاری‌ای نظیر Ori ،Gears 5 ،Forza Horizon 4 و Will of the Wisps دسترسی خواهند داشت. حال این پرسش مطرح می‌شود، چرا باید کنسول Xbox Series X را خریداری کنیم؟

در طول انجام بررسی ما تنها به عناوین Xbox One و نسخه‌های انگشت‌شمار و بهینه‌سازی شده توسعه‌دهندگان شخص ثالث دسترسی داشتیم. با این حال، در زمان انجام بررسی هنوز بهینه‌سازی عنوان‌هایی نظیر Watch Dogs: Legion منتشر نشده بود. گفتنی است بسته‌های بهینه‌سازی بسیاری از عنوان‌ها از جمله Watch Dogs: Legion برای انتشار در تاریخ 20 آبان (مصادف با 10 نوامبر) زمان‌بندی شده بودند. درحالی که از بازی‌های جدیدی مانند Yakuza لذت می‌بردیم و تحت تاثیر بروزرسانی‌های Gears 5 و Gears Tactics قرار گرفته بودیم. اما هیچ عنوانی وجود نداشت که به ما احساس بازی با کنسول نسل نهم Xbox Series X را منتقل کند. این خلا اندکی ناامیدکننده است و می‌توانست با عنوانی نظیر Halo Infinite برطرف شود که تا سال 2021 تعویق افتاده است. ما امیدوار هستیم مایکروسافت باری دیگر اهمیت بازی‌های انحصاری در میزان فروش کنسول‌ها را درک کند و به‌زودی عنوان‌های شایسته‌ای در لیست بازی‌های خود قرار دهد – اما این یک شروع قوی به نظر نمی‌رسد.

سرویس Xbox Game Pass

به لطف کم‌کاری مایکروسافت در ارائه بازی‌های جدید برای Xbox Series X، خریداران این کنسول در زمان راه‌اندازی تنها به بازی‌های Backwards Compatibility که در سرویس Xbox Game Pass ارائه می‌شود، دسترسی خواهند داشت. در نظر داشته باشید که ردموندی برای این سرویس حق اشتراک ماهانه 9.99 دلاری دریافت می‌کنند. اگر می‌خواهید Xbox Series X را در زمان راه‌اندازی خریداری کنید، اکیدا به شما توصیه می‌کنیم که به دلیل بهبود کتابخانه خود اشتراک Xbox Game Pass Ultimate را انتخاب کنید. همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، خرید این سرویس به این معنی می‌باشد که شما به تمام بازی‌های Xbox One دسترسی خواهید داشت. همچنین تمام عنوان‌های اول شخص Xbox در روز نخست انتشار در اختیار شما قرار خواهد گرفت. از نظر اقتصادی نیز مزیت این سرویس عدم نیاز به خرید تمام عنوان‌های جدید منتشر شده می‌باشد. چرا که بیشتر این بازی‌ها در سرویس Xbox Game Pass قابل دسترس خواهند بود. بنابراین شما تنها باید معدود بازی‌هایی را که در این سرویس عرضه نمی‌شود را به صورت مجزا تهیه کنید.

بهینه‌سازی‌های Xbox Series X

متاسفانه تعداد انگشت‌شماری از بازی‌های Xbox One برای Xbox Series X بهینه‌سازی شده است. این بهینه‌سازی‌ها به این معنا خواهد بود که عناوین مورد بحث به منظور استفاده هرچه بیشتر از قدرت این کنسول جدید به‌‌روز می‌شوند. ما بازی‌های Gears 5 ،Yakuza: Like a Dragon ،The Falconeer و Dirt 5 را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که این عناوین بهبودهای قابل توجهی در زمینه کاهش زمان بارگیری، افزایش کیفیت تصاویر و پایداری تجربه کرده‌اند. به عنوان مثال بازی Gears 5 در این کنسول نسل نهمی با وضوح تصویر 4K و نرخ 60 فریم در ثانیه و با قابلیت Real-Time Ray Tracing (رهگیری بی‌درنگ پرتو) اجرا می‌شود که این موضوع سبب بهبود قابل توجه حالت‌های مبارزه در مقایسه با گذشته و کاهش زمان بارگیری شده است. همچنین در زمان اجرای بازی به لطف ثبات نرخ فریم و عدم مواجه با صفحه بارگیری توانستیم تجربه غوطه‌وری بیشتری را احساس کنیم. این تفاوت حتی در حالت چندنفره بازی که محتوای بصری با وضوح تصویر 4K و نرخ 120 فریم در ثانیه به نمایش درمی‌آمد، بیشتر قابل مشاهده بود. نتیجه این اتفاق عملکرد بسیار روان دستگاه می‌باشد که به احساس پاسخگویی هرچه بیشتر هنگام انجام بازی‌های آنلاین می‌انجامد که به نوبه خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ویژگی مورد بحث در کنار پشتیبانی از قابلیت Dolby Atmos، تجربه بصری کم‌نظیری را برای گیمرها به ارمغان خواهند آورد، قابلیت‌هایی که تا بیش از این تنها محدود به کارت‌های گرافیکی NVIDIA Geforce RTX می‌شد. به خاطر داشته باشید بازی‌هایی که به طور اختصاصی برای Xbox Series X بهینه شده باشند با یک نماد در کتابخانه شما به نمایش درخواهند آمد.

آیا Xbox Series X را بخریم

بخریدش اگر…

اگر به دنبال حداقل سرعت بارگیری و گیم‌پلی نرم و روان هستید

حافظه ذخیره‌سازی بسیار سریع SSD این کنسول زمان بارگیری بازی‌ها (نسل جدید و گذشته) را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. این درحالی است که پردازنده گرافیکی سفارشی‌سازی شده RDNA 2 امکان اجرای بازی‌ها با وضوح تصویر 4k و نرخ نوسازی 60 هرتز را فراهم می‌کند (پشتیبانی از 4K/120fps).

اگر یک تجربه چند رسانه‌ای عالی می‌خواهید

پخش‌کننده 4K Blu-ray داخلی، پشتیبانی از قابلیت‌ها Dolby Atmos و Dolby Vision و دسترسی به طیف وسیعی از سرویس‌های استریم Xbox Series X را به یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای کسانی که از کنسول خود به عنوان سیستم سرگرمی خانگی استفاده می‌کنند و خواهان امکانات سمعی و بصری فوق‌العاده‌ای هستند تبدیل می‌کند.

اگر می‌خواهید بازی‌ها و اکسسوری‌های Xbox نسل گذشته خود را نگه دارید

Xbox Series X با سه نسل از بازی‌‌های Xbox سازگار است، این بدان معنی خواهد بود که دیگر نگران دسترسی به عنوان‌های قدیمی نخواهید بود. در هنگام راه‌اندازی این کنسول نسل نهمی به لطف قابلیت backwards-compatible بیش از 1000 عنوان بازی امکان اجرا در این سخت افزار جدید را خواهند داشت. همچنین بسیاری از اکسسوری‌ها (لوازم جانبی) Xbox One نیز با کنسول Series X سازگار خواهند بود. همچنین با قابلیت Smart Delivery نیز می‌توانید با خیالی آسوده بین کنسول جدید و قدیمی خود جابجا شوید.

اگر می‌خواهید کنترل بیشتری روی فضای ذخیره‌سازی کنسول خود داشته باشید

شما می‌توانید از طریق برنامه Xbox قسمت مورد نظر خود برای نصب یا حذف بازی را انتخاب کرده و از این طریق به مدیریت فضای ذخیره‌سازی کنسول خود بپردازید. در نظر داشته باشید مدیریت حافظه کنسول هرگز کار آسانی نبوده است. هرچند به لطف کارت حافظه جانبی سیگیت امکان ذخیره‌سازی بدون مشکل اطلاعات نیز فراهم شده است.

Xbox Series X

نخریدش اگر…

به یک کتابخانه پرهیجان در زمان راه‌اندازی نیاز دارید

کتابخانه‌ای که در زمان راه‌اندازی Xbox Series X در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، چیزهای مطلوب زیادی برای ارائه نمی‌دهد. به عنوان مثال شما تنها به نسخه‌های بهینه شده بازی‌های Xbox One و سایر عناوینی که در سایر پلتفرم‌ها عرضه شده است، دسترسی خواهید داشت و خبری از عنوان‌های انحصاری مایکروسافت نخواهد بود. ما انتظار داریم این کتابخانه در طول زمان به رشد خود ادامه دهد. اما در حال حاضر در مقابل بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن حرفی برای گفتن ندارد.

اگر نمی‌خواهید یک تلویزیون 4K بخرید

درحالی که Xbox Series X کاهش درخور توجه زمان بارگیری و تعداد زیادی قابلیت quality-of-life (کیفیت زندگی) را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما بدون داشتن یک تلویزیون 4K نمی‌توانید بسیاری از این بهبودهای بصری کنسول را نسبت به نسل گذشته تجربه کنید – شما تصاویر را با وضوح تصویر 4K دریافت نخواهید کرد و در صورت عدم استفاده از درگاه HDMI 2.1 امکان دسترسی به نرخ 120 فریم در ثانیه را نیز نخواهید داشت.

اگر یک رابط کاربری نسل جدید می‌خواهید

رابط کاربری Xbox Series X تفاوت چندانی با نسل گذشته ندارد، بنابراین به غیر از مواردی نظیر پس‌زمینه پویا و افزایش سرعت بهبود چشمگیری را تجربه نکرده است و نسبت به Xbox One برتری قابل توصیفی ندارد.

همچنین بخوانید:

بخش داستانی Cyberpunk 2077 ظاهرا ۳۷ ساعت طول می‌کشد

Call of Duty توانسته درآمد کلی این مجموعه را به ۳ میلیارد دلار برساند

Fortnite بیش از ۱۵ میلیون بازیکن همزمان در رویداد Galactus حضور داشتند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا