کوالکام پردازنده 5 نانومتری

کوالکام پردازنده 5 نانومتری ARM برای لپتاپ‌های ویندوزی می‌سازد

کوالکام برای ساخت تراشه‌ رایانه‌های شخصی رویاهای بزرگی دارد به طوریکه بتوانند تا سال 2023 با پردازنده‌های سری M اپل رقابت کند؛ در این بین، شرکت آمریکایی کوالکام پردازنده 5 نانومتری ARM را برای لپتاپ‌های ویندوزی می‌سازد و از آخرین تراشه‌های خود؛ یعنی، Snapdragon 8cx Gen 3 و +Snapdragon 7c برای لپ‌تاپ‌‌ها رونمایی کرده است.

تراشه جدید کوالکام که برای پشتیبانی از لپ‌تاپ‌های ویندوزی و کروم‌بوک‌ها طراحی شده است، اسنپدراگون 8cx Gen 3 نام دارد و مبتنی بر معماری ARM است؛ کوالکام انتظار دارد که این محصول بتواند راه را جهت توسعه و عرضه هر چه بیشتر پردازنده‌هایش برای رایانه‌های شخصی قابل حمل‌، هموار کند. Snapdragon 8cx در مقایسه با مدل‌های قبلی خود، قدرت بیشتری را وعده می‌دهد و بسته به سیستمی که در آن قرار می‌گیرد می‌تواند عمر باتری را تا 25 ساعت یا حتی بیشتر، تضمین کند؛ این در حالی است که در زمینه کارایی CPU و عملکرد گرافیکی نیز نسبت به سال گذشته به ترتیب 85 و 60 درصد سریع‌تر شده است.

بزرگترین مزیت Snapdragon 8cx Gen 3 احتمالاً کیفیت بالای اتصال آن به داده‌های اینترنت می‌باشد؛ تراشه جدید کوالکام از طیف وسیعی از مودم‌های 5G پشتیبانی می‌کند، از جمله مودم Qualcomm X65 5G، که می‌تواند سرعت داده همراه را تا 10 گیگابیت بر ثانیه یا شبکه اینترنت وای‌فای را تا 3.6 گیگابیت بر ثانیه ارائه دهد، همچنین از Wi-Fi 6E هم پشتیبانی می‌کند.

کوالکام پردازنده 5 نانومتری
Image: Qualcomm

به دلیل اهمیت روزافزون هوش مصنوعی (AI) و سیستم یادگیری ماشینی (Machine Learning)، کوالکام موتور هوش مصنوعی جدید خود را نیز در این پردازنده گنجانده است، که به گفته شرکت، بیش از 29 عملکرد سنگین را ارائه می‌کند (سه برابر بیشتر از نسل قبل). موتور هوش مصنوعی جدید، به سیستم اجازه می‌دهد وظایف مبتنی بر هوش مصنوعی را بهتر و سبک‌تر از CPU اصلی بر موتور هوش مصنوعی تخلیه کند و بدین ترتیب از بار اطلاعاتی بر CPU بکاهد. همچنین کوالکام قصد دارد از سیستم‌های مبتنی بر ویندوز 11 نیز پشتیبانی کند؛ بنابراین Snapdragon 8cx Gen 3 از معماری Pluton TPM مایکروسافت، پشتیبانی خواهد کرد و می‌تواند بر روی SPU (واحد پردازش امن) اختصاصی اجرا شود.

به طور کلی کیفیت دوربین، در لپ‌تاپ کمتر از گوشی‌های هوشمند اهمیت دارد؛ با این وجود، Snapdragon 8cx Gen 3 از فیلمبرداری HDR تا 4K نیز پشتیبانی می‌کند، در عین حال ویژگی‌هایی مانند انتقال صدا با کیفیت بالا و برطرف‌سازی اکو با استفاده از هوش مصنوعی به ارائه صدایی واضح در حین تماس‌های تصویری کمک می‌کنند. +Snapdragon 7c که برای استفاده در سیستم‌های ارزان‌قیمت‌تر در نظر گرفته شده است، تا 60 درصد عملکرد CPU و 70 درصد GPU سریع‌تری در مقایسه با تراشه‌های سطح پایه قبلی کوالکام ارائه می‌دهد. همچنین از اتصال 5G هم پشتیبانی می‌کند، اما از بیشینه سرعت پایین‌تری پشتیبانی می‌کند. (سرعت 3.7 گیگابیت بر ثانیه)

کوالکام پردازنده 5 نانومتری
Image: Qualcomm

نسل جدید تراشه‌های رایانه‌ای کوالکام، باید عملکرد و اتصال به داده‌های قابل توجهی را در مقایسه با تراشه‌های سال گذشته این کمپانی ارائه دهند، به همین منظور این کمپانی آمریکایی، اوایل امسال شرکت Nuvia (طراح نوپا تراشه‌های کامپیوتری) را با مبلغ 1.4 میلیارد دلار خریداری کرد تا در ساخت پردازنده‌های جدیدش کمک کند. اما انتظار نمی‌رود که اسنپدراگون 8cx Gen 3 و +7c دارای معماری بسیار جدید و خلاقانه‌ای باشند که بتوان برای شگفتی در بازار پردازنده‌های لپتاپ به آنها امید بست.

در رویداد اخیر اپل که با معرفی نسل جدید تراشه‌های سری M اختصاصی آنها همراه بود، به لطف فناوری استفاده شده در این پردازنده‌ها، شاهد افزایش قابل توجه در عملکرد و عمر باتری مک‌بوک‌های جدید بوده‌ایم، اما در تراشه‌های جدید اسنپدراگون 8Cx و +7C کوالکام تغییر و یا قابلیت جدیدی ارائه نمی‌‌دهد و عرضه این چیپست‌ها بیشتر شبیه به‌روزرسانی‌های تکراری است که در رایانه‌های شخصی سیلیکونی کوالکام می‌توانید آنها را ببینید.

اما شاید مشکل بزرگ‌تر برای اجرای ویندوز در رایانه‌های شخصی اسنپدراگون، تلاش مایکروسافت به منظور پشتیبانی از تعدادی برنامه‌ قدیمی ویندوز در سیستم‌های دارای تراشه‌های مبتنی بر ARM باشد، هنوز مشخص نیست که تراشه‌های جدید کوالکام در هنگام اجرای ویندوز 10 و 11 تا چه اندازه از مالیات حاصل از پشتیبانی آنها متضرر خواهد شد.

اگر تنها چیزی که نیاز دارید یک تراشه سریع اما کم مصرف برای انجام کارهای روزمره است، به نظر می‌رسد تراشه‌های جدید کوالکام، ارتقای بسیار ساده‌ای برای این کارها باشند. این شرکت انتظار دارد دستگاه‌های جدید با پردازنده‌های Snapdragon 8cx و +Snapdragon 7c در نیمه اول سال 2022 به فروش برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا