آیفون 12

آیفون 12 می‌تواند بزرگترین جهش اپل در زمینه دوربین طی سال‌های گذشته باشد

اپل اخیرا از پرچمدار جدید خود آیفون 12 رونمایی کرده و همانند سال‌ها قبل سیستم دوربین این تلفن‌های هومشند بخش قابل توجهی از این مراسم را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر اینکه امسال میزان تنوع مدل‌های آیفون نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و برای نخستین‌بار اپل تصمیم به عرضه مدل مینی از پرچمدار خود گرفته است. مشخصات دستگاه‌ها بهبود قابل توجهی را تجربه کرده‌ است و ما برای اولین‌بار شاهد استفاده از پنل اولد در مدل‌های غیر پرو هستیم. موضوعی که می‌تواند به فروش هرچه بیشتر این مدل‌ها بینجامد. اما کوپرتیونی‌ها همچنان بزرگترین پیشرفت خود را برای دستگاه‌های پرو کنار گذاشته است. آیفون 12 پرو 6.1 اینچی از مشخصات سخت‌افزاری خارق‌العاده‌ای بهره می‌برد که عملکرد دوربین آنرا از سایر تلفن‌های هوشمند متمایز می‌کند. اگر آیفون 12 مینی، 12 و 12 پرو را با آیفون 11 و 11 پرو مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که این تلفن‌های هوشمند از سخت‌افزاری تفاوتی با یکدیگر ندارند و تمام آنها از لنز عریض و فوق عریض 12 مگاپیکسلی بهره می‌برند و حتی اندازه و بیرون‌زدگی قاب مربع‌شکل دوربین نیز کاملا یکسان است. البته در مدل‌های پرو یک دوربین تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی نیز به چشم می‌خورد. بزرگترین پیشرفت سخت‌افزاری دوربین، استفاده از لنز جدید 7 بخشی با دریچه دیافراگم f/1.6 در دوربین اصلی عریض می‌باشد. این درحالی است که آیفون 11 از لنز 6 بخشی مجهز به f/1.8 بهره می‌برد. اپل می‌گوید از یک دریچه میزان نور دریافتی توسط سنسور را به میزان 27 درصد بهبود می‌بخشد. البته در شرایط نوری کم باید سرعت شاتر دوربین را اندکی افزایش یا میزان حساسیت ISO را اندکی کاهش دهید. استفاده از لنزهایی با دریچه دیافراگم باز، در اغلب موارد سبب کاهش وضوح تصاویر نهایی می‌شود. به نقل از اپل ساختار 7 بخشی لنز جدید “وضوح و میزان جزئیات تصاویر شما را از لبه به لیه حفظ خواهد کرد”. استفاده از پوشش سرامیکی (Ceramic Shield) بجای شیشه خوب به نظر می‌رسد، اما چیزی که بیشتر کاربران به دنبال آن هستند، قابلیت‌های نرم‌افزاری جدیدی است که اپل قصد دارد از طریق تراشه جدید A14 Bionic ایجاد کند. دوربین‌ تمام مدل‌های آیفون 12 از استاندارد Smart HDR 3 که آخرین نسل از عکاسی محاسباتی اپل می‌باشد و پیشتر به منظور شناسایی افراد بهینه‌سازی شده بود، بهره می‌برند. اما اکنون این فناوری از یادگیری ماشین به منظور اعمال تنظیمات روی طیف گسترده‌‌تری از عناصر موجود در یک صحنه استفاده می‌کند. اپل همچنین مدعی شده میزان عملکرد «حالت شب» را ارتقا داده است. اما شاید بکارگیری این فناوری در دوربین‌های فوق عریض و سلفی را بتوانیم مهم‌ترین اقدام کوپرتیونی در قبال این فناوری در نظر بگیریم.

آیفون 12

پیکربندی دوربین آیفون 12 پرو نیز آنچنان با دوربین‌های بکار گرفته شده در مدل‌های غیر پرو تفاوتی ندارد و تنها از یک لنز تله‌فوتو اضافی با دریچه دیافراگم f/2.0 و فاصله کانونی 52 میلی‌متری بهره می‌برده که پیشتر در آیفون 11 پرو نیز شاهد آن بودیم. بهترین قابلیت مدل‌های پرو نیز توانایی عکسبرداری پرتره در حالت شب می‌باشد که به لطف سنسور جدید LIDAR ایجاد شده است. گفتنی است سنسور مورد بحث تنها در آیفون‌های 12 پرو و پرو مکس یافت می‌شود. اپل همچنین فرمت تصویری جدیدی با عنوان ProRAW را معرفی کرد که داده‌های بیشتری از خط پردازش تصویر را در خود حفظ می‌کند و سبب انعطاف‌پذیری بیشتر در نرم‌افزارهای ویراشگر می‌شود. اما این قابلیت مورد بحث هنگام راه‌اندازی در آیفون‌های اپل وجود نخواهد داشت. همچنین مدل‌‌های غیر پرو نیز از فرمت تصویری ProRAW پشتیبانی نخواهند کرد. از آنجایی که تمام مدل‌های آیفون 12 از تراشه یکسان A14 Bionic بهره می‌برند، به نظر نمی‌رسد که مشکلات فنی دلیل محدود شدن این قابلیت در مدل‌های پرو باشد. اپل همچنین بسته توسعه نرم‌افزاری (SDK) این فرمت تصویری جدید را نیز در اختیار توسعه‌دهندگان شخص ثالث قرار خواهد داد تا بتوانند فرمت ProRAW را در برنامه‌های خود ادغام کنند. بنابراین باید امیدوار باشیم برخی از این اپلیکیشن‌ها روی آیفون 12 و 12 مینی نیز قابلیت اجرا داشته باشند.

اولین دوربین‌هایی که توانایی ضبط ویدیوهای Dolby Vision را دارند

در مورد ویدیو، تمام دستگاه‌های آیفون‌ 12 امکان ضبط ویدیو با وضوح تصویر 4K و نرخ تازه‌سازی 60 هرتز را دارا می‌باشند. همچنین اپل گفته است استفاده از یک لنز با دریچه دیافراگم سریعتر به ایجاد تصاویری با نویز کمتر در شرایط نوری کم می‌انجامد. اما ویژگی جدید اپل، اضافه شدن قابلیت ضبط ویدیو‌ها با فرمت Dolby Vision است که چشمگیر به نظر می‌رسد. Dolby Vision یک فرمت HDR می‌باشد که از فراداده پویا برای ترسیم دقیق سطح رنگ و روشنایی روی هر صحنه استفاده می‌کند. گفتنی است این فرمت ویدیویی به منظور ضبط دقیق فیلم با منابع نوری پیچیده به پردازش‌های گسترده نیار دارد. البته باید منتظر بمانیم تا بدانیم نتایج تا چه میزان خوب خواهند بود. در نظر داشته باشید پردازش فرمت ویدیویی Dolby Vision هنگام ضبط فیلم آنچنان بلندپروازانه است که تنها تراشه‌ای در حد و اندازه‌های A14 Bionic از عهده آن برمی‌آید. در واقع اپل ادعا می‌کند که این نخستین دوربین است که توانایی انجام چنین کاری را دارد. آیفون 12 و 12 پرو مکس فرمت Dolby Vision را با وضوح تصویر 4K و نرخ تازه‌سازی 60 هرتز را در اختیار شما قرار خواهند داد. اما آیفون 12 مینی و 12 این فرمت را با همان وضوح تصویر اما نرخ‌ تازه‌سازی 30 فریم ارائه می‌دهند.

آیفون 12

ابن تازه نیمی از ماجراست و اپل بروزرسانی‌های سخت‌افزاری قابل توجهی را نیز برای پرچمدار جدید خود در نظر گرفته است. البته در نظر داشته باشید که ویژگی‌های سخت‌افزاری مورد بحث تنها در بزرگترین و گران‌ترین مدل در دسترس خواهند بود. آیفون 12 پرو مکس 6.7 ایچی ممکن است به راحتی درون جیب شما قرار نگیرد. اما اگر به دنبال ناب‌ترین تجربه عکاسی توسط تلفن‌های هوشمند اپل هستید، شاید برای خرید این پرچمدار 1099 دلاری وسوسه شوید و جایی در زندگی خود را برای آن در نظر بگیرید. اولین و شاید مهم‌ترین تفاوت آیفون 12 پرو مکس با سایر مدل‌ها، مجهز شدن آن به یک سنسور غول‌پیکر 1.7 میکرومتری باشد که 47 درصد از حسگرهای مورد استفاده در سایر مدل‌های آیفون 12 بزرگتر می‌باشد. درحالی که این سنسور نیز تصاویر را با وضوح تصویر 12 مگاپیکسلی ثبت می‌کند، اما به لطف میانگین سطح بیشتر و پیکسل‌های بزرگتر نور بیشتری را جذب خواهد کرد که سبب خروجی‌هایی به مراتب تمیزتر می‌شود. درکنار استفاده از لنزهای عریض با دریچه دیافراگم گشوده‌تر (f/1.6)، اپل همچنین ادعا می‌کند که عملکرد «حالت شب» را که برای نخستین‌بار در سری آیفون 11 شاهد آن بودیم، 87 درصد بهبود بخشیده است. البته قبل از هرگونه نتیجه‌گیری نهایی باید تا زمان انتشار نقد و بررسی‌های آیفون 12 صبر کنیم.

آیفون 12 پرو مکس همچنین از نسل جدید فناوری تثبت‌کننده‌های تصویر با نام «سنسور شیفت» (sensor shift) بهره می‌برد که در پاسخ به حرکت‌های خارجی دوربین، سنسور 1.7 میکرومتری دستگاه در پنج محور گوناگون جابجا می‌کند. فناوری مورد بحث بیشتر در دوربین‌های DSLR و بدون آینه به چشم می‌خورد، زیرا سازندگان اینگونه دوربین‌ها امکان استفاده از تثبیت‌کننده اپتیکال تصویر (OIS) را ندارند و به عنوان جایگرین از فناوری سنسور شیف بهره می‌برند. به بیان ساده این فناوری اجازه استفاده از سرعت شاتر دو برابری را برای شما به ارمغان می‌آورد و در عین حال همه چیز را در شرایط ایده‌‌آل نگه می‌دارد. این موضوع سبب می‌شود سنسور آیفون 12 پرو مکس در حالت دستی حداکثر دو ثانیه در معرض نور قرار بگیرد که نیاز شما به حالت شب را بجز در محیط‌های تاریک به طور کامل مرتفع خواهد کرد. سرانجام، آیفون 12 از یک لنز تله‌فوتو با دریجه دیافراگم f/2.2 و فاصله کانونی 65 میلی‌متری برابر بهره می‌برد، این درحالی است که مدل پرو به یک لنز با دیافراگم f/2.0 و فاصله کانونی 52 میلی‌متری مجهز شده است. اپل می‌گوید این پیکربندی “امکان کادربندی طولانی‌تر و به سبک پرتره کلاسیک را فراهم می‌کند.” همچنین با اینکه لنز 65 میلی‌متری برای عکسبرداری پرتره مناسب نمی‌باشد، اما نسبت به لنز 52 میلی‌متری خروجی‌های بهتری ثبت می‌کند.

همچنین اپل بزرگنمایی نوری آیفون 12 پرو مکس را از 2.0 به 2.5 برابر افزایش داده است. البته گفتی است کوپرتیونی‌ها در رویداد «سلام، سرعت» برای مدل پرو مکس از بزرگنمایی نوری 5 برابری سخن به میان آورده بود. در واقع این شرکت میزان بزرگنمایی دوربین تله‌فوتو را نسبت به دوربین فوق عریض بیان کرده بود، این درحالی است که تولیدکنندگان تلفن هوشمند به منظور بیان میزان بزرگنمایی لنز تله‌فوتو آنرا با لنز عریض مقایسه می‌کنند. به عنوان مثال هواوی P40 Pro از لنز پریسکوپی 5 برابری با فاصله کانونی 125 میلی‌متری بهره می‌برد، بنابراین محدوده بزرگنمایی دستگاه بیشتر از 7 برابر می‌باشد. این نخستین‌بار نمی‌باشد که اپل دست به این اقدام می‌زند، در واقع این عادت اپل است. آیفون 6S Plus و 6 Plus به تثبیت‌کننده الکترونیکی تصویر موسوم به OIS مجهز شده بود، این درحالی بود که سایر مدل‌‌ها از این امکان بی‌بهره بودند. همچنین در آیفون‌های 7 و 8 نیز برای اولین‌بار از لنز تله‌فوتو در پبکربندی دوربین تلفن‌های هوشمند اپل استفاده شد. اما مزایای استفاده از یک سنسور بزرگتر در دوربین اصلی هرگز آنچنان خارق‌العاده نبوده است. چه برسد به اینکه با یک تثبیت‌کننده جدید و یک لنز تله‌فوتو با بزرگنمایی بیشتر نیز همراه باشد. اما واقعا چرا اپل دست به چنین اقدامی زده است؟ کوپرتیونی‌ها در ارائه خود اظهار داشتند “سنسور بزرگتر آیفون 12 پرو مکس این فرصت را به ما می‌دهد تا کارهای بیشتری توسط سیستم دوربین پیشرفته خود انجام دهیم.” درست است که یک سنسور بزرگتر که باید به صورت جانبی در چندین محور حرکت کند، فضای بیشتری به خود اختصاص می‌دهد. اما ماژول دوربین این مدل از نظر فیزیکی خیلی هم عجیب به نظر نمی‌رسد. متاسفانه این ویژگی تنها برای آیفون 12 پرو مکس کنار گذاشته شده است و خبری از این قابلیت در آیفون 12 پرونخواهد بود. این اقدام اپل حداقل می‌تواند برخی از کاربران را به سمت خرید گران قیمت‌ترین آیفون سوق دهد.

انتظارات از دوربین سری آیفون 12 بسیار زیاد است و این موضوع چه در مورد آیفون 12 مینی 699 دلاری و چه آیفون 12 پرو مکس 1099 دلاری صدق می‌کند. مانند تلفن‌های هوشمند گوگل که با وجود سخت‌افزار ضعیف همچنان توانایی رقابت با آیفون 11 و 11 پرو را دارا می‌باشند. دوربین تلفن‌های هوشمند سری آیفون 12 نیز بر اساس الگوریتم اپل و پردازش تصویر مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. اما آیفون 12 پرو مکس روی دیگر ماجراست و به نوعی تلاش اپل به منظور به چالش کشیدن رقبا از طریق بهبود سخت‌افزار دوربین‌های خود را ترسیم می‌کند. به نظر می‌رسد این باید بهترین دوربین آیفون تا به امروز باشد و ما مشتاقانه منتظر خواهیم ماند تا عملکرد آنرا مورد بررسی قرار دهیم. شما می‌توانید مشخاصت کامل تلفن‌های هوشمند آیفون 12 را در این لینک مشاهده کنید.

همچنین بخوانید:

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا