آیفون 13

آیفون 13 مینی و آیفون 13 با چیدمان دوربین جدید و بریدگی کوچکتر رونمایی شدند

اپل شب گذشته و طی رویداد “California Streaming” به طور رسمی از نسخه پایه سری آیفون 13 شامل آیفون 13 مینی و آیفون 13 رونمایی کرد.

همانند سال گذشته مدل پایه آیفون 13 نیز در دو نسخه عرضه می‌شود: نسخه معمولی 6.1 اینچی در کنار کوچکتر 5.4 اینچی. هر دو دستگاه مورد بحث از یک پنل OLED بهره می‌برند که با اینکه در مقایسه با نسل گذشته از میزان روشنایی بالاتری برخوردار می‌باشد. اما هنوز هم یک نوار آلومینیومی پنل جلویی را به پنل پشتی متصل نگه می‌دارد. آیفون 13 مینی و آیفون 13 به ترتیب با برچسب قیمت 729 و 829 دلار برای نسخه پایه عرضه خواهند شد – توجه داشته باشید که قیمت‌گذاری 699 و 799 دلار اعلام شده در رویداد “California Streaming” با احتساب تخفیف 30 دلاری مختص اپراتورها محاسبه شده بودند. هرچند اپل باری دیگر تخفیف 30 دلاری را برای کاربرانی که دستگاه‌های خود را از اپراتورها خریداری کنند، اعمال می‌کند. خوشبختانه پیکربندی حافظه نسبت به نسل گذشته افزایش داشته و اکنون مدل‌های پایه آیفون جدید در پیکربندی‌های 128، 256 و 512 گیگابایت به فروش خواهند رسید. پیش‌سفارش دستگاه‌های مورد بحث از جمعه 27 شهریورماه آغاز شده و زمان عرضه گسترده تلفن‌ها در بازار نیز برای 2 مهرماه زمان‌بندی شده است.

در سری آیفون 13 خبری از قابلیت‌های جدید و تغییرات اساسی نبوده و این مدل به نسخه‌های سری S اپل شباهت بیشتری دارد. اپل در سری جدید آیفون تنها به ارائه بهبودهایی در زمینه طراحی بجای رونمایی از قابلیت‌های جدید و کاربردی بسنده کرده است. برخلاف آیفون 12 که بازطراحی قابل ملاحظه‌ای نسبت به نسل گذشته داشت، آیفون‌های جدید ظاهری مشابه نسل قبل داشته و به غیر از کاهش اندازه 20 درصدی بریدگی Face ID که به معنای اشغال فضای کمتری در بالای نمایشگر گوشی‌تان می‌باشد، بروزرسانی قابل توجه دیگری به خود ندیده‌اند. اما کاهش اندازه بریدگی Face ID نیز نتوانسته جذابیتی در حدواندازه‌های نمایشگر دستگاه‌های اندرویدی که از دوربین جلو سوراخ پانج بهره می‌برند، در اختیار کاربران اپل قرار دهد – صرف از دوربین‌‌های سلفی زیر نمایشگر که به تازگی در Galaxy z Flip و شیائومی Mi Mix 4 مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

آیفون 13
Image: Apple

همچنین یک تراشه قدرتمند نیز وجود دارد: A15 Bionic که اپل ادعا می‌کند نسبت به تراشه A14 Bionic نسل گذشته از سرعت و کارایی بیشتری برخوردار می‌باشد. تراشه مورد بحث با استفاده از لیتوگرافی 5 نانومتری ساخته شده و از 6 هسته پردازشی نیز بهره می‌برد – اپل همچنین بیان می‌کند این پردازنده “سریعترین تراشه در میان تلفن‌های هوشمند” می‌باشد و در مقایسه با رقبا تا 50 درصد عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارد. کوپرتیونی‌ها همچنین از برتری 30 درصدی عملکرد گرافیکی در مقایسه با رقبا سخن به میان آورده‌اند – البته هنوز به طور دقیق مشخص نیست که اپل عملکرد پردازشی آیفون 13 را به طور خاص با کدامیک از دستگاه‌های اندرویدی مقایسه می‌کند. سری آیفون 13 همچنین از عمر باتری طولانی‌تر نیز برخوردار می‌باشد: به طور خاص آیفون 13 مینی در مقایسه با آیفون 12 مینی 1.5 ساعت شارژدهی بیشتری خواهد داشت. این درحالی است که آیفون 13 نسبت به آیفون 12 تا 2.5 ساعت عمر باتری بیشتری را ارائه می‌‌دهد. این بهبود قابل توجه در عملکرد باتری به لطف بازطراحی فضای داخلی آیفون‌های جدید که منجر به استفاده از باتری‌های بزرگتر شده است، عملکرد بهینه تراشه A15 Bionic و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری تحقق یافته است.

بزرگترین تغییر در واقع در بخش دوربین رخ داده است. جایی که نسخه پایه آیفون 13 از دوربین اصلی مورد استفاده در آیفون 12 پرو مکس با سنسور جدید برای دوربین عریض که 47 درصد از سال گذشته بزرگتر است، استفاده می‌کند. روی سنسور 12 مگاپیکسلی مورد بحث یک لنز عریض با دریچه دیافراگم f/1.6 نیز به چشم می‌خورد. این درحالی است که سنسور 12 مگاپیکسلی فوق عریض از لنز سریعتر f/2.4 با زاویه دید 120 درجه بهره می‌برد. آیفون‌های جدید اپل همچنین به فناوری جدید تثبیت‌کننده تصویر که سال گذشته با نسخه Pro آیفون 12 معرفی شد نیز مجهز شده‌اند. این فناوری با ایجاد حرکات گسترده در سنسور میزان ارتعاشات را کاهش می‌دهد. دستگاه‌های مورد بحث همچنین از قابلیت “photographic profiles” که اپل در زمان رونمایی از آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس معرفی کرد نیز برخوردار می‌باشد. این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد ظاهر تصاویرشان را در لحظه ویرایش کنند. اپل همچنین قابلیت “cinematic mode” را نیز برای فیلمبرداری معرفی کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد اثر فوکوس را در سطح یک ویدیو تغییر دهند – نکته جالب توجه این است که اپل به منظور معرفی این قابلیت یک فیلم کوتاه طنز به سبک Knives Out را به نمایش گذاشت. در هنگام فیلمبرداری ویژگی “cinematic mode” به طور خودکار و بدون وقفه سطح فوکوس را به روی سوژه جدید منتقل می‌کند. همچنین هنگامی که افراد جدیدی وارد کادر می‌شوند یا دوربین به نقطه دوری نگاه می‌کند نیز فوکوس به طور هوشمند تغییر می‌کند. در ضمن به منظور کنترل بهتر و کارآمدتر امکان تنظیم دستی فوکوس نیز فراهم شده است یا اینکه می‌توانید فوکوس را روی یک شخص یا شئ به خصوص قفل کنید. خوشبختانه دوربین جلو نیز از “cinematic mode” پشتیبانی می‌کند.

آیفون 13
Image: Apple

اپل همچنین وعده داده است که عملکرد 5G را نبست به آیفون 12 بهبود می‌بخشد و از طریق همکاری با اپراتورهای گوناگون از پهنای باند بیشتری را به منظور ارائه تجربه بین‌المللی 5G در اختیار کاربران خود قرار می‌‌‌دهد. کوپرتیونی‌ها همچنین بیان می‌کنند تا پایان سال میلادی جاری از بیش از 200 اپراتور در 60 کشور و منطقه پشتیبانی خواهد کرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا