ویندوز 11

از رویداد ویندوز 11 مایکروسافت چه انتظاری داریم؟

مایکروسافت رویداد معرفی “نسل جدید سیستم عامل ویندوز” خود را در اواخر هفته جاری، 4 تیرماه (24 ژوئن)، ساعت 11 به وقت محلی برگزار خواهد کرد. اما با توجه افشاگری بزرگی که پیرامون این سیستم عامل رخ داده است، ما ایده‌های خوبی در مورد رویداد مایکروسافت داریم.

انتظار می‌رود مایکروسافت نسخه کاملاً جدیدی از سیستم عامل خود را با عنوان ویندوز 11 معرفی کند. ردموندی‌ها اخیراً “نسخه جدید ویندوز” را مورد بررسی قرار داده و تعدادی از نکات و قابلیت‌هایی را که به ویندوز 11 مربوط می‌شدند، از میان برداشته‌اند. رویداد ویژه “ویندوز” از ساعت 11 صبح به وقت محلی آغاز خواهد شد و طرح کلی دعوت‌نامه این رویداد نیز از چند پنجره (نماد ویندوز) که طرح کلی‌ای مانند عدد 11 ایجاد می‌کنند، تشکیل شده است. سران مایکروسافت ماه‌هاست اعلامیه‌هایی در مورد “نسل جدید ویندوز” منتشر کرده و حتی به منظور تحریک بیشتر کاربران یک ویدیو 11 دقیقه‌ای از این سیستم عامل به اشتراک گذاشته است. ما انتظار داریم ویندوز 11 شامل رابط کاربری و فروشگاه ویندوز جدید و مواردی دیگر باشد.

رابط کاربری ویندوز 11

ویندوز 11
بخشی از رابط کاربری جدید ویندوز 11

مایکروسافت مدت‌هاست که روی بهبود رابط کاربری ویندوز متمرکز شده است و به نظر می‌رسد بیشتر این موارد در ویندوز 11 به مرحله ظهور می‌رسند. نسخه افشا شده از این سیستم عامل خبر از یک طراحی بروز شده به همراه یک منوی شروع جدید در منوی Taskbar (نوار وظیفه) را می‌دهد. این دقیقاً مشابه چیزی است که در ویندوز 10 ایکس مشاهده کرده بودیم. مایکروسافت در نهایت تصمیم گرفت بجای انتشار این سیستم عامل برخی از مشخصات آنرا به نسخه اصلی ویندوز منتقل کند. سیستم عامل 10 ایکس در ابتدا برای دستگاه‌های دو صفحه‌ای توسعه‌یافته بود، اما ردموندی‌ها در حال حاضر این پروژه را به حالت تعلیق درآورده‌اند. منوی Start جدید در ویندوز 11 مانند یک لانچر عمل کرده و به شما امکان می‌دهد اسناد یا برنامه‌های مورد علاقه خود را سریعاً پیدا کنید. قابلیت Live Tiles نیز که از ویندوز 8 با کاربران این سیستم عامل همراه بوده از این سیستم عامل کنار گذاشته شده است. اما همچنان می‌توانید منوی Start را به سمت چپ صفحه نمایش منتقل کنید. علاوه بر منوی Start و کلید‌ها، پیشرفت‌های ظریفی در رابط کاربری ویندوز 11 نیز به چشم می‌خورد. ما انتظار تمرکز ویژه‌ای از مایکروسافت روی گوشه‌های گرد ویندوز 11 و پیشرفت‌های جدید و قابل توجه در بخش چندوظیفه‌گی (multitasking) در تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی داریم. نسخه افشا شده تغییرات زیادی در رابط کاربری سیستم عامل را به نمایش نمی‌گذارد. مضاف بر اینکه ما انتظار تغییرات بیشتری در taskbar، مرکز اطلاع رسانی (notification center) و بخش‌های اصلی ویندوز مانند الگوی تنظیم صدا را داریم.

فروشگاه ویندوز جدید

ویندوز 11
فروشگاه ویندوز به تغییرات اساسی نیاز دارد

ما همچنین تصور می‌کنیم، مایکروسافت بخش قابل توجی از رویداد را به توصیف روش جدید خود در فروشگاه ویندوز 11 اختصاص خواهد داد. ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، اشاره می‌کند که در این رویداد از “بروزرسانی‌های قابل توجهی” برای ویندوز رونمایی خواهد شد که بیشتر به فرصت‌های اقتصادی توسعه‌دهندگان و سازندگان می‌پردازد. ماه گذشته نیز نادلا اعلام کرده بود:”ما امروز برای هر توسعه‌دهنده ویندوز فرصت بیشتری ایحاد خواهیم کرد و از هر سازنده‌ای که به دنبال نوآورانه‌ترین و جدیدترین پلتفرم متن‌باز به منظور ساخت، توزیع و کسب درآمد از برنامه‌هاست استقبال می‌کنیم. گزارش‌هایی منتشر شده است که مایکروسافت در حال توسعه فروشگاه جدید ویندوز می‌باشد که امکان بارگیری و نصب تمامی برنامه‌ها و بازی‌ها را برای کاربران فراهم می‌‌کند. این تغییرات گسترده و اساسی می‌تواند راه را بری توسعه‌دهندگان فراهم کند تا هرگونه برنامه‌های ویندوز از جمله مرورگرهایی مانند Chrome ،Firefox و حتی پلتفرم‌های تجاری شخص ثالث را نیز به فروشگاه ارسال کنند. فعالسازی سیستم‌های تجارت شخص ثالث در تمامی برنامه‌های موجود در فروشگاه ویندوز به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد از پرداخت سهم 15 درصدی مایکروسافت از پرداخت‌های درون برنامه‌ای شانه خالی کنند. این یک تغییر قابل توجه خواهد بود. این درحالی است که مایکروسافت، اپیک گیمز و دیگران به منظور ایجاد تغییرات در سیاست App Store در حال ایجاد فشار حداکثری به کوپرتینویی‌ها هستند. مایکروسافت اخیراً اعلام کرده است که سهم خود از پرداخت‌های درون برنامه‌هایی بازی‌های رایانه‌ای را 30 درصد کاهش داده و آنرا به 12 درصد رسانده است یعنی کمتر از 15 درصدی که از اپلیکیشن‌ها اخذ می‌شود. این دقیقاً با آنچه Epic Games در فروشگاه خود ارائه می‌دهد، مطابقت داشته و به ایجاد فشار حداکثری به فروشگاه‌هایی نظیر Valve’s Steam می‌انجامد..

تمرکز بر کسانی که به ویندوز اطمینان دارند

ویندوز 11
ویجت‌ها در ویندوز 11

درحالی که مایکروسافت در گذشته سعی کرده کاربران، توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان محتوا را به سمت استفاده از ویندوز تشویق کند. اما ما انتظار داریم ردموندی‌ها در رویداد امسال تمرکز خود را معطوف پیشرفت‌های اساسی ویندوز 11 کنند که برای کسانی که در حال حاضر از این سیستم عامل استفاده می‌کنند خبر خوشحال‌کننده‌ای است. مایکروسافت از افزایش قابل توجه کاربران ویندوز در دوران قرنطینه ناشی از همه‌گیری کوویدـ19 متعجب شد و به نظر می‌رسد ردموندی‌ها به ویندوز 11 به عنوان فرصتی برای اثبات شرکت نگاه می‌کنند و می‌خواهند تمرکز خود را معطوف سلامتی کلی سیستم عامل که چند دهه در حال سرمایه‌گذاری روی آن بوده است، کند. ما امیدواریم در کنار پیشرفت‌های معمول امنیتی که مایکروسافت با معرفی نسخه‌های جدید ویندوز ارائه می‌‌دهد، شاهد تمرکز بیشتری بر بهره‌وری و برخی قابلیت‌های جدید از این غول فناوری باشیم. ما در نسخه فاش شده از ویندوز 11، به لطف رابط کاربری جدید نکاتی را در مورد بهبود عملکرد رابط کاربری چند وظیفه‌ای در لپ‌تاپ‌ها و حتی تبلت‌ها مشاهد کردیم که به شما امکان می‌دهد به راحتی برنامه‌ها را اسکن کنید. مایکروسافت همچنین در حال بهبود نحوه مدیریت و پشتتیبانی از چندین نمایشگر در ویندوز 11 می‌باشد. به نظر می‌رسد ردموندی‌ها قصد دارند سرانجام به سال‌ها ناامیدی کاربران حرفه‌ای ویندوز پایان دهند. همچنین این فرصت برای مایکروسافت محیا شده که با ویندوز 11 بیشتر روی بازی متمرکز شود. اخیراً بخش قابل توحهی از مایکروسافت معطوف رونمایی از سری‌های جدید Xbox بوده است. حتی ردموندی‌ها نیز چند سال‌ها پیش صراحتاً اعلام کرده بودند که بخش بازی‌های رایانه‌ای ویندوز کارهای زیادی برای انحام دارد. بخشی از این موارد با برنامه Xbox جدید قبلاً آغاز شده که انتظار می‌رود در ویندوز 11 به همراه بسته‌های قابل توجه Xbox Game Bar در اختیار کاربران قرار گیرد. اما همچنان برخی تغییرات اساسی وجود دارد که مایکروسافت می‌تواند به منظور بهبود عملکرد و بازی در ویندوز 11 ایحاد کند. ما انتظار داریم شاهد نقل مکان قابلیت‌هایی نظیر Auto HDR و DirectStorage که سبب افزایش سرعت بارگذاری بازی‌ها می‌شود از Xbox به ویندوز باشیم. ما همچنین خواستار برخی پیشرفت‌ها در زمینه امنیت بازی‌ها نیز هستیم که تا از مواردی مانند aimbots و wallhacks جلوگیری شود. هرچند انتظار نداریم ویندوز 11 این مشکل را به تنهایی مرتفع کند. مایکروسافت با ویندوز 11 این فرصت را بدست آورده است تا ثابت کند به بازی‌های رایانه‌ای پایبند است. خصوصاً که ویندوز سیستم عامل محبوب PC گیمرها نیز به حساب می‌آید.

یک بروزرسانی رایگان

ما انتظار داریم بروزرسانی ویندوز 11 برای تمامی رایانه‌های شخصی دارای ویندوز 10 منتشر شود. مایکروسافت در زمان راه‌اندازی ویندوز 10 تمرکز ویژه‌ای روی رایگان بودن این بروزرسانی انجام داده بود و منطقی به نظر نمی‌رسد که ناگهان برای ویندوز 11 از کاربران خود هزینه اضافی دریافت کند. در نظر داشته باشید که ردموندی‌ها بیشتر درآمد خود از ویندوز را از مجوزهای تجاری بدست می‌آورند. بنابراین بروزرسانی رایگان ویندوز 11 برای تمامی کاربران امری محتمل به نظر می‌رسد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا