استادیا

استادیا همچنان به فعالیتش ادامه می‌دهد، اما گوگل با تعطیلی استودیوهای بازی‌ساز خود متحمل ضربه سختی شده است

گوگل با تعطیلی استودیوهای بازی‌ساز استادیا، یک پرسش اساسی برای توسعه‌دهندگان شخص ثالث ایجاد کرده است. “چرا باید به تولید بازی برای سرویسی که گوگل برای آن محتوا تولید نمی‌کند ادامه دهیم؟”

تا چند هفته گذشته، گمان می‌شد گوگل می‌خواهد با برنامه‌ریزی بلند مدت و سرمایه‌گذاری قابل توجه روی سرویس استادیا تولیدکنندگان سخت‌افزار مانند سونی و مایکروسافت را از صحنه روزگار محو کند. سرویسی که پیش‌بینی می‌شد در آینده‌ای نه چندان دور سبب انقلاب تازه‌ای در زمینه بازی‌های ویدیویی شود، هفته گذشته توسط تصمیم غیرمنتظره ساکنین مانتین‌ویو مبنی بر تعطیلی استودیوهای بازی‌ساز این شرکت در لبه پرتگاه قرار گرفت. اکنون خوش‌بین‌ترین کاربران استادیا نیز به آینده این سرویس استریم بازی امیدی چندانی ندارند. گوگل در تاریخ بهمن‌ماه ( ژانویه) طی بیانیه‌ای خبر تعطیلی استودیوهای Stadia Games و Entertainment (به اختصار SG&E) را صادر کرد. این غول فناوری ایالات متحده در بیانیه خود اظهار داشت، استادیا بجای توسعه بازی‌های خود به مکانی برای عرضه بازی‌های شخص ثالث تبدیل شده است. دو استودیو مورد بحث سابقه ساخت عنوان‌های به تازگی منتشر شده Submerged: Hidden Depths، Outcasters و ourney to the Savage Planet را در کارنامه داشتند. اما شاید مهم‌ترین بخش این بیانیه، خبر مربوط به جدایی جید ریموند، برنامه‌نویس سابق استودیوهای Ubisoft و EA که مسئولیت هدایت تیم‌های استودیوهای بازی سرویس استادیا را بر عهده داشت، از گوگل بود.

دیگر خبری از استودیوهای Stadia Games و Entertainment نخواهد بود

استادیا

گوگل بدترین زمان ممکن را برای اعلام خبر تعطیلی استودیوهای SG&E در نظر گرفت. زیرا نه تنها افراد اندکی به بازی‌های منتشر شده توسط این استودیوها برای سرویس استادیا آشنایی دارند، بلکه پروژه‌هایی که توسعه‌دهندگان این استودیوها در حال کار روی آنها بودند نیز بیشتر به صورت یک راز باقی‌مانده بود. از همه مهمتر، اخراج جید ریموند که یکی از چهره‌های سرشناس دنیای بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود از طریق یک پست بلاگ چیزی شبیه به یک شوخی بود و امیدها نسبت به آینده روشن استادیا را بیش از هر زمان دیگری کم رنگ‌تر کرد. شاید گوگل به این نتیجه رسیده است که ساخت بازی‌های انحصاری بیش از تصور آنها دشوار می‌باشد. در نظر داشته باشید عملکرد درخشان عنوان‌های شناخته شده‌ای نظیر Cyberpunk 2077 و Hitman 3 در پلتفرم‌های مختلف به دلیل سال‌ها توسعه استودیوهای بازی‌ها‌ساز شخص ثالث بوده است. موضوعی که به نظر می‌رسد خیلی به مزاق گوگل خوش نیامده است. گوگل در همان روز، عنوان Journey to the Savage Planet را نیز برای اشتراک استادیا پلاس رایگان اعلام کرد. ساکنین مانتین‌ویو حدود یکسال پیش استودیوی تازه تاسیس تایفون (Typhoon Games) را به منظور تولید محتوای اختصاصی برای سرویس استادیا خریداری کردند و اکنون خبر رایگان شدن تنها عنوان مستقل این استودیو را زمانی که تصمیم به تعطیلی استودیوهای بازی‌ساز خود گرفته‌اند، منتشر می‌کند. اگر توسعه‌دهندگان این استودیوها در همان روز متوجه شده‌ باشند که در حال کار روی آخرین عنوان خود بودند و پس از آن از کار اخراج خواهند شد، چه احساسی خواهند داشت. خوشبختانه گوگل اعلام کرده است که اکثر این 150 توسعه‌دهنده به منظور یافتن شغل در استودیوهای دیگر کمک خواهد کرد. گفتنی است تمام عنوان‌های شناخته شده استادیا، توسط توسعه‌دهندگان شخص ثالث ساخته شوده بودند. به نظر می‌رسد ساکنین مانتین‌ویو پس از 2 الی 3 سال تلاش بی‌وقفه و صرف هزینه‌ قابل توجه، سرانجام دریافتند که ساخت بازی‌های انحصاری از ابتدا خارج از توان آنها بوده است. به نقل از Bloomberg، این همان تقدیری است که آمازون در Amazon Game Studios باید با آن کنار بیاید.

همچنین بخوانید:

گوگل استودیوهای بازی Stadia را تعطیل می‌کند

مایکروسافت، آمازون و گوگل هنوز در بازار خرید استودیوهای جدید هستند

مدیر گوگل استیدیا : این سرویس به پیشرفت خود ادامه خواهد داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا