استارلینک رسانه‌های روسیه را مسدود نمی‌کند

ایلان ماسک: استارلینک رسانه‌های روسیه را مسدود نمی‌کند

روز شنبه ایلان ماسک مدیرعامل شرکت‌های اسپیس ایکس و تسلا در توییتی نوشت: «استارلینک رسانه‌های روسیه را مسدود نمی‌کند؛ مگر آنکه اسلحه روی سرمان بگذارند که چنین کاری انجام دهیم. متأسفم ولی من به آزادی بیان مطلق اعتقاد دارم.»

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس و تسلا گفته است که اخیراً برخی دولت‌ها به این شرکت گفته‌اند که رسانه‌های روسی را از سرویس مستقل ماهواره‌ای استارلینک مسدود کند. ماسک اوایل روز شنبه در توییتی اعلام کرد که این شرکت با این درخواست موافقت نخواهد کرد “مگر اینکه به زور اسلحه باشد”. به گفته ماسک، این تقاضا از سوی دولت اوکراین مطرح نشده بود. او همچنین در ادامه توییت خود افزود: «متأسفم ولی من به آزادی بیان مطلق اعتقاد دارم.»

ماسک همچنین اذعان داشت که اسپیس ایکس به طور موقت اولویت‌های خود را به تمرکز بر امنیت سایبری و غلبه بر پارازیت سیگنال‌ها تغییر خواهد داد، تصمیمی که او بدان اشاره کرد باعث “تأخیر جزئی” در پرتاب موشک‌های قابل بازیافت استارشیپ و ماهواره های Starlink V2 خواهد شد.

ایلان ماسک سعی می‌کند در جریان تنش‌های به وجود آمده میان روسیه و اوکراین بی‌طرف بماند. او چندی پیش اعلام کرده بود که روند فعالسازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را برای اوکراین سرعت می‌بخشد تا شهروندان اوکراینی حتی در شرایط جنگ نیز از اتصالات اینترنت برخوردار باشند. این بار ماسک با اعلام اینکه «استارلینک رسانه‌های روسیه را مسدود نمی‌کند» میل خود را به آزادی بیان کامل بیش از پیش نشان داد.

موضع اسپیس ایکس در جریان تنش میان روسیه و اوکراین، آن را در تضاد با شرکت‌هایی قرار می‌دهد که دسترسی به رسانه‌های دولتی روسیه در سراسر اروپا را در پی حمله این کشور به اوکراین مسدود کرده‌اند. در 8 اسفند، اتحادیه اروپا اعلام کرد که رسانه‌های تحت حمایت دولت روسیه و اسپوتنیک را به دلیل نقش آنها در انتشار اطلاعات نادرست و «دروغ برای توجیه جنگ پوتین» مسدود خواهد کرد. هر دو پلتفرم فیسبوک و یوتیوب نیز به سرعت از این دستور پیروی کردند و دسترسی به رسانه‌های روسیه را در سراسر اروپا محدود کردند.

همچنین بخوانید:

منبع: Engadget

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا