استاندارد Quick Charge 5 معرفی شد، شارژ کامل تلفن هوشمند تنها در 15 دقیقه

استاندارد Quick Charge 5 معرفی شد، شارژ کامل تلفن هوشمند تنها در 15 دقیقه

کوالکوم آخرین نسخه استاندارد شارژ سریع خود را با نام Quick Charge 5 معرفی کرده است. این فناوری جدید امکان شارژ یک تلفن هوشمند را با توان بیش از 100 وات فراهم می‌کند که سبب می‌شود دستگاه مذکور در مدت زمان 5 دقیقه 50 درصد و در طی 15 دقیقه به طور کامل شارژ شود. چند سالی است که از آخرین استاندارد شارژ سریع معرفی شده توسط کوالکوم می‌گذرد (Quick Charge 4 که حتی نسخه پیشرفته‌تری با نام +Quick Charge 4 نیز داشت). با این حال، نسخه جدید معرفی شده حداقل در زمینه سرعت شارژ، جهش خارق‌العاده‌ای را نشان می‌دهد. کوالکوم اعلام کرده است که Quick Charge 5 در مقایسه با Quick Charge 4، حدود 70 درصد کارآمدتر شده و چهار برابر سرعت شارژ بیشتری را ارائه می‌دهد؛ این در حالی است که نسبت به مدل قبلی 10 درجه سانتی‌گراد دستگاه را خنک‌تر نگه می‌دارد.

طبق گفته‌ها Anandtech، فناوری Quick Charge 5 از استاندارد USB Power Delivery Programmable Power Supply (PD-PPS) که یکی از زیر مجموعه‌ها USB-C PD می‌باشد نیز بهره می‌برد که امکان کنترل بیشتر روی ولتاژ و جریان را در هنگام شارژ شدن دستگاه فراهم می‌کند. مزیت این روش جهانی شدن فناوری شارژ سریع Quick Charge 5 می‌باشد که سبب می‌شود هر دستگاهی که از استاندارد USB PD-PPS پشتیبانی می‌کند، توانایی شارژ کردن دستگاه شما را با توان بیش از 100 وات داشته باشد. نکته مهم دیگر این است که فناوری مورد بحث از سیستم باتری 2S برای دو سلول باتری‌ موجود در مچموعه استفاده می‌کند که این موضوع باعث دو برابر شدن ولتاژ شارژ شده که به نوبه خود سبب افزایش سرعت شارژ می‌شود.

خوشبختانه استاندارد جدید با نسخه پیشین نیز سازگاری دارد؛ بنابراین تمام دستگاه‌ها و لوازم جانبی که از فناوری شارژ سریع Quick Charge پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند از استاندارد Quick Charge 5 نیز بهره ببرند. با این تفاوت که سرعت شارژ به میزان توان ورودی دستگاه مورد نظر محدود می‌شود. (از طرف دیگر، دستگاه‌ها دارای استاندارد USB-C PD و آیفون‌ها، تنها مزایای فناوری شارژ سریع Quick Charge 4 و تکنولوژی‌ها بالاتر که مطابق با استاندار USB PD هستند را دریافت می‌کنند). این موضوع بزرگ‌ترین مزیت نسل پنچم فناوری مذکور محسوب می‌شود. واقعیت این است که استاندارد شارژ سریع Quick Charge 5 به عنوان بخشی از پکیچ کوالکوم در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت. در حال حاضر این کمپانی امریکایی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان تراشه و مودم در بازار تلفن‌ها هوشمند تلقی می‌شود. از آنجایی که بیشتر شرکت‌ها تراشه‌ها خود را از کوالکوم تهیه می‌کنند؛ در نتیجه برای ایجاد سازگاری بهتر بین سخت‌افزار و فناوری شارژ سریع، ترجیح می‌دهند که استاندارد مورد بحث را نیز از این شرکت خریداری کنند. این موضوع بدان معنی است که اولین دستگاه‌ها دارای استاندارد Quick Charge 5 در سه ماهه سوم 2020 روانه بازار خواهند شد.

همچنین بخوانید:

گوگل Pixel 4a به احتمال زیاد در 13 مرداد معرفی می‌شود

اپلیکیشن سامسونگ جسچرها حرکتی را برای Galaxy Watch 3 تایید می‌کند

شیائومی در تاریخ 10 مرداد از Black Shark 3S رونمایی می‌کند

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا