اپلیکیشن بازی فورتنایت از فروشگاه پلی‌استور حذف شد

اپلیکیشن بازی فورتنایت از فروشگاه پلی‌استور حذف شد

اپل اپلیکیشن بازی بتل رویال فورتنایت را از فروشگاه پلی‌استور خود حذف کرد. دلیل این اقدام کوپرتیونی‌ها ایجاد یک درگاه پرداخت درون برنامه‌ای توسط Epic Games بوده که قوانین مربوط به سهم 30 درصدی اپل را از این گونه پرداخت‌ها نقض می‌کند. این تصمیم نشان‌ می‌دهد اختلافات بین Epic Games و یکی از برجسته‌ترین پلتفرم‌های اپلیکیشن‌های موبایلی جهان در حال افزاش است. این موضوع درحالی برای اپل اتفاق افتاده است که کوپرتیونی‌ها هم‌اکنون نگرانی‌هایی در مورد خط‌مشی‌های ضدانحصاری در مورد اپ‌استور احساس می‌کند و به همین دلیل برای برخی توسعه‌دهندگان قوانین خاصی ایجاد کرده‌‌ است.

پس از حذف، Epic Games یک سری اقدامات سنجیده شده را در پاسخ به این اقدام اپل انجام داد، از جمله یک دادخواست ضد انحصار که فروشگاه اپ‌استور اپل را یک پلتفرم انحصاری معرفی می‌کند. همچنین یک ویدیو اعتراضی نیز در یوتوب منتشر کرد و در آن فورتنایت با تمسخر شعار تبلیغاتی اپل در سال 1984، طرفداران خود را به پشتیبانی از مبارزات خود علیه اپل و حمایت از FreeFortnite# فراخواند.

اپل نیز در بیانیه‌ای به رسانه ورج گفت که قصد دارد برای “رفع اختلافات” موجود با “Epic Games” همکاری کند. اما قصد ندارد برای این منظور یک توافق جدید با این شرکت تنظیم کند. در اینجا می‌توانید متن کامل بیانیه اپل را بخوانید:

امروز Epic Games قدم تاسف‎‌باری در جهت نقض دستورالعمل‌ها فروشگاه اپ‌استور برداشت که برای تمام توسعه‌دهنگان اجرا می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده تا کاربران فروشگاه را ایمن نگه دارد. در نتیجه این اقدام اپلیکیشن بازی فورتنایت از فروشگاه اپ‌استور حذف شده است. Epic Games یک ویژگی در اپلیکیشن خود ایجاد کرده که توسط اپل بررسی و تایید نشده است. آنها این کار را با هدف نقض قوانین اپ‌استور در مورد پرداخت‌ها درون برنامه‌ای انجام داده‌اند که برای تمامی توسعه‌دهندگانی که کالا یا خدمات دیجیتالی ارائه می‌دهند، اعمال شده است.

Epic Games به مدت یک دهه است که اپلیکیشن‌ها خود را در فروشگاه اپ‌استور عرضه می‌کند و از امکانات این پلتفرم بهره‌مند شده است. از جمله ابزارها، آزمایش و توزیع که اپل به تمام توسعه‌دهندگان خود ارائه می‌دهد. Epic Games آگاهانه با شرایط و دستوالعمل‌ها اپ‌استور موافقت کرده است و ما خوشحالیم که همچنین تجارت موفقی را در پلتفرم خود ایجاد کرده‌ایم. واقعیت این است که منافع تجاری، آنها را به سمت ایجاد یک توافق جدید سوق داده اما این حقیقت که قوانین و دستورالعمل‌های مورد بحث یک زمین بازی برای تمام توسعه‌دهندگان فراهم کرده و امنیت کاربران فروشگاه را تامین می‌کند، قابل کتمان نیست. ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا برای رفع اختلافات ایجاد شده با Epic Games همکاری کنیم تا آنها بتوانند فورتنایت را به اپ‌استور بازگردانند.

Epic Games سیستم پرداخت درون برنامه‌ای خود را در نسخه اندروید فورتنایت نیز پیاده‌سازی کرده است. در نتیجه گوگل نیز اقدامی مشابه اپل انجام داد و این اپلیکیشن بازی را از فروشگاه گوگل پلی‌استور حذف کرد. با این حال کاربران اندروید هنوز می‌توانند فورتنایت را از طریق راه‌انداز اختصاصی Epic Games بارگیری کنند که به صورت مستقل از طریق هر مروگر وب در دسترس است. سخنگوی گوگل به ورج می‌گوید:”اکوسیستم باز اندروید به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که از طریق چندین فروشگاه اپلیکیشن‌ها خود را توزیع کنند. برای توسعه‌دهندگان بازی که تصمیم می‌گیرند از پلتفرم پلی‌استور استفاده کنند، ما خط‌مشی‌هایی را ایجاد کرده‌ایم که برای توسعه‌دهنگان مناسب باشد و کاربران فروشگاه را ایمن نگه دارد. در حالی که بازی فورتنایت همچنان در پلتفرم اندروید در دسترس است. اما نمی‌توانیم آنرا در فروشگاه پلی‌استور عرضه کنیم، زیرا با سیاست‌ها ما در تضاد می‌باشد. با این حال ما از گفتگو با Epic و بازگشت فورتنایت به پلی‌استور استقبال می‌کنیم.”

به نظر می‌رسد که این اقدام Epic Games به منظور تحریک اپل طراحی شده است (البته تا حدودی نیز برای گوگل). استودیو فورتنایت در بروزرسانی جدید iOS خود صراحتا توضیح می‌دهد که چگونه سیستم پرداخت درون برنامه‌ای Epic سبب کاهش قیمت پرداخت‌ها درون برنامه‌ای می‌شود. به عنوان مثال، برای خرید 1,000 V-bucks در بازی فورتنایت از طریق سیستم پرداخت اپ‌استور باید 10 دلار هزینه کنید. این درحالی است که همین مقدار V-bucks با استفاده از پرداخت مستقیم این شرکت 7.99 دلار هزینه خواهد داشت. Epic می‌گوید در این حالت بجای کمپانی‌ها، مشتریان این اختلاف قیمت را دریافت خواهند کرد. خوشبختانه در حال حاضر کسانی که فورتانت را از قبل بارگیری کرده‌اند، هنوز می‌توانند این اپلیکیشن بازی را در آیفون خود اجرا کنند. فقط امکان بارگیری مجدد برنامه به دلیل تصمیم اپل مبنی بر حذف اپلیکیشن مورد بحث از فروشگاه اپ‌استور محیا نیست. به نقل از ژن پارک و واشنگتن پست، همچنان امکان خرید درون برنامه‌ای از طریق سیستم پرداخت اپل و Epic نیز وجود دارد.

اپلیکیشن بازی فورتنایت از فروشگاه پلی‌استور حذف شد

در ابتدا مشخص نبود که چگونه بروزرسانی‌ها فورتنایت عمل خواهند کرد. – کاربرانی که بازی را بارگیری کرده بودند اما مدتی آنرا اجرا نکرده‌ بودند، گزارش داده‌اند که امکان دریافت بروزرسانی‌های جدید همچنان فراهم است. با این حال از آنجایی که اپل این اپلیکیشن را از اپ‌استور خود حذف کرده است، Epic Games برای ایجاد کردن تغییرات اساسی در نسخه iOS بازی باید آنرا مجددا وارد این فروشگاه کند. این شرکت در وبسایت اختصاصی خود بیان کرد بازی فورتنایت تا زمان انتشار بخش دوم فصل چهارم به عملکرد عادی خود ادامه خواهد داد. Epic Games در ادامه افزود:”بازیکنانی که هنوز به فورتنایت دسترسی دارند، می‌توانند نسخه 13.40 این اپلیکیشن بازی را دریافت کنند. اما قادر نخواهند بود به مطالب جدید یا Battle Pass دسترسی داشته باشند.

تیم سوئینی، مدیر عامل Epic Games، مدت‎هاست علیه سهم 30 درصدی فروشگاه‌های اپلیکیشن‌های موبایلی اقامه دعاوی کرده است. او همچنین خواستار تغییر سیاست‌های شرکت‌هایی نظیر گوگل و اپل در قبال توسعه‌دهنگان شخص ثالث نیز شده است. سوئینی در سال 2018 به رسانه ورج گفت:”زمان تغییر کرده است. اپل، گوگل و سایر تولیدکنندگان اندرویدی از فروش دستگاه‌ها خود سود بسیاری می‌برند و این موضوع به هیچ عنوان سهم 30 درصدی از پرداخت‌ها درون برنامه‌ای را توجیح نمی‌کند.” Epic Games برای رایانه‌ها شخصی یک فروشگاه بازی راه‌اندازی کرده است که تنها 12 درصد از پرداخت‌ها درون برنامه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد تا به نوع توسعه‌دهندگان را از پلتفرم‌ها استریم دور کند و آنها را به سمت فروشگاه‌های اپیکیشن سوق دهد.

Epic Games یک ویژگی‌ در اپلیکیشن بازی فورتنایت خود ایجاد کرد که مورد بررسی یا تایید اپل قرار نگرفته بود و با این اقدام دستورالعمل‌های اجرایی اپ‌استور را نقض کرد.

این بحث تنها بر سر سهم 30 درصدی اپل از پرداخت‌ها درون برنامه‌ای نیست. اپل این روزها نه تنها با انتقادهای شدیدی نسبت به نحوه مدیرت اپ‌استور و هزینه‌های اجرایی دست و پنچه نرم می‌کنند. بلکه در مورد نحوه استفاده از دستورالعمل‌های خود در قبال برخی توسعه‌دهندگان نیز با پرسش‌های اساسی روبرو است و منتقدین احساس می‌کنند که این خط‌مشی‌ها ناعادلانه منجر به برتری اپل در مقابل کمپانی‌ها رقیب شده است. به عنوان مثال، اپل اخیرا معافیت آمازون را از پرداخت 30 درصد حق اشتراک سریال‌ها و فیلم‌هایی که از طریق اپلیکیشن Prime Video دریافت می‌کند، صادر کرد. این معافیت اپل تنها برای پلتفرم‌ها استریم محتوا ویدیویی مجاز است. علاوه بر این در دادگاهی که ماه گذشته در جریان دادرسی ضد انحصار اپل، گوگل، فیسبوک، آمازون (Big Tech) برگزار شده بود، اسنادی منتشر شد که نشان می‌داد اپل در سال 2016 قرارداد ویژه‌ای با آمازون منعقد کرده است تا سهم خود از پرداخت‌ها درون برنامه‌ای اپلیکیشن این شرکت را به 15 درصد کاهش دهد. این درحالی است اپل از سایر توسعه‌دهندگان سهم 30 درصدی طلب می‌کند.

در همین حال، اپل چهار سال است که اجازه ورود اپلیکیشن‌ها بازی ابری و خدمات اشتراک بازی‌ نظیر xCloud و Xbox Game Pass مایکروسافت یا Google Stadia را به پلتفرم خود صادر نکرده است. اهالی کوپرتیو در توجیه اقدام خود می‌گویند توانایی بررسی تمام بازی‌ها ارائه شده در سرویس‌ها بازی را بصورت جداگانه ندارد و این عمل بر خلاف قوانین و دستورالعمل‌های این شرکت در قبال اپ‌استور می‌باشد. این اظهار نظر اپل سوئینی را به شدت خشمگین کرد. وی در توییتر خود نوشت:”اپل مترو را غیر قانونی کرده است. این قانون به معنا واقعی کلمه تمام اکوسیستم نرم‌افزارها چند پلتفرمی و بازی را غیر قابل قبول می‌داند. نه فقط XCloud، Stadia و GeForce NOW بلکه حتی فورتنایت ، Minecraft و Roblox.”

اپلیکیشن بازی فورتنایت از فروشگاه پلی‌استور حذف شد

از آنجایی که اپلیکیشن موبایلی فورتنایت در سال 2018 ایجاد شد، بنابراین این بازی به عنوان یک برنامه استاندارد iOS وجود داشته است. سوئینی صراحتا گفته شرکت او این اقدام را انجام داده زیرا راه دیگری برای ورود به پلتفرم بسته اپل وجود نداشته است. این بدان معناست که اپل 30 درصد از خریدها درون برنامه‌ای فورتنایت را که شامل خدمات اشتراک battle pass، اسکین‌ها و تمام کالاهای دیجیتالی که بازی‌ها بتل رویال را به یکی از پرسودترین سرگرمی‌های کره‌ زمین تبدیل کرده است، دریافت می‌کند. فورتنایت در سال 2018 و 2019 به ترتیب 2.4 و 1.8 میلیارد دلار برای Epic Games کسب درآمد کرده است. یکی از دلایل محبوبیت فورتنایت سازگاری آن با پلتفرم‌ها مختلف می‌باشد یعنی بازیکنان می‌توانند از طریق حساب خود در iOS ,Nintendo Switch ,PS4 ,Xbox One و رایانه‌های شخصی می‌توانند این بازی را انجام دهند.

Epic Games در ابتدا فورتنایت را از طریق راه‌انداز نرم‌افزار اختصاصی خود در دسترس کاربران قرار داد. اما در اوایل سال جاری سرانجام اپلیکیشن خود را در گوگل پلی‌استور نیز عرضه کرد. این شرکت در اوایل سال جاری به دلیل مخالفت گوگل با درخواست این شرکت مبنی بر کاهش سهم 30 درصدی از پرداخت‌ها درون برنامه‌ای، ابراز نارضایتی کرد. Epic در بیانیه‌ای می‌گوید:”پس از 18 ماه کار کردن بر روی نسخه اندروید فورتنایت خارج از فروشگاه پلی‌استور به این نتیجه رسیدیم که گوگل نرم‌افزارها خارج از این پلتفرم را با اشکال مواجه می‌کند.”

اظهارات Epic در آن زمان به وضوح نشان می‌داد که این شرکت از نحوه برخود گوگل و اپل با نرم‌افزارهای شخص ثالثی که از قوانین و دستورالعمل‌ها آنها پیروی نمی‌کنند، به شدت ناراضی است. این کمپانی همچنین به Match Group که شرکت مادر Tinder و چند اپلیکیشن دوست‌یابی محسوب می‌شود، پیوست تا در مورد تحقیقات ضدانحصاری که توسط اتحادیه اروپا علیه اپل در جریان است، بیانیه‌ها پشتیبانی صادر کند. این اقدام Epic در حالی انجام شد که سایر اپلیکیشن‌ها نظبر Spotify و سایر توسعه‌دهندگان نیز در مورد سیاست‌ها ناعادلانه کوپرتیونی‌ها در قبال اپ‌استور ابزار نارضایتی کرده‌اند.

همچنین بخوانید:

زمان عرضه و رونمایی سری آیفون 12 اپل توسط جان پراسر فاش شد

تیک‌تاک برخلاف سیاست‌ها اندروید شناسه دستگاه‌ها را جمع‌آوری می‌کند

Surface Duo در تاریخ 20 شهریور و با قیمت 1,399 دلار روانه بازار خواهد شد

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا