اپل با ارزش‌ترین شرکت دنیا

اپل رسماً جایگاه با ارزش‌ترین شرکت دنیا را از دست داد

به گزارشی از خبرگزاری CNBC، اپل با ازدست دادن تقریباً 20 درصد از ارزش سهام خود، جایگاه با ارزش‌ترین شرکت دنیا را به کمپانی نفت سعودی آرامکو واگذار کرد.

کوپرتینویی‌ها روز گذشته، پس از تبدیل ارزش بازار خود به ارزش مالی، به مبلغ 2.43 تریلیون دلار رسیدند که باعث شد جایگاه نخست با ارزش‌ترین شرکت دنیا را از دست بدهند؛ به علاوه، اپل روز چهارشنبه با کاهش 5 درصدی ارزش سهام خود، ضربه بزرگی از بازار سرمایه دریافت کرد.

در طی پنج روز معاملاتی گذشته، هر سهم کمپانی اپل 13.51 دلار یا 8.66 درصد کاهش یافته است. دقیقاً پس از پایان معاملات عادی روز پنجشنبه، ارزش مالی بازار اپل به 2.31 تریلیون دلار کاهش یافت. از آنجایی که در 4 ژانویه، اپل بالاترین ارزش خود را برای هر سهم در طول 52 هفته گذشته داشته است، ارزش سهام آنها نسبت به آن زمان 23 درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر سهام آرامکو از ابتدای سال تا به امروز 27 درصد رشد داشته است. در ماه مارچ، سعودی آرامکو گزارش داد که به لطف افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، درآمد آنها دو برابر شده است.

در چند سال گذشته، اپل توانسته بود جایگاه نخست با ارزش‌ترین شرکت سهامی عام ایالات متحده را از آن خود کند که به ارزش مالی 1، 2 و 3 تریلیون دلار نیز رسیده بود. وقتی در مورد ارزش مالی اپل می‌نویسیم؛ در مورد ارزش بازاری آن صحبت می‌کنیم که با ضرب قیمت فعلی هر سهم اپل (142.56 دلار) در تعداد سهام موجود محاسبه می‌شود.

تنها شرکت‌های آمریکایی دیگری که توانسته‌اند اپل را دنبال کرده و با آنها رقابت داشته باشند: مایکروسافت (با ارزش بازار 1.91 تریلیون دلار) و شرکت الفابت (مالک گوگل) (با ارزش بازار 1.49 تریلیون دلار) بوده‌اند. اپل اولین بار در تاریخ 12 دسامبر 1980 با قیمت 22 دلار برای هر سهم عرضه شد؛ از آن زمان، این شرکت چندین بار سهام خود را تقسیم کرده است که آخرین مورد آن در آگوست 2020 اتفاق افتاده است. با در نظر گرفتن تقسیم سهام، قیمت عرضه اولیه سهام اپل 10 سنت برای هر سهم بود.

این بدان معناست که اگر به اندازه کافی خوش شانس بودید که 100 سهم اپل را با قیمت 22 دلار در عرضه اولیه عمومی آن بخرید، اکنون صاحب 22400 سهم از این شرکت به ارزش 3.2 میلیون دلار خواهید بود.

همچنین بخوانید:

منبع: Phone Arena

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا