اپل

اپل خواستار پرداخت خسارت از سوی اپیک گیمز در پرونده فورتنایت شد

اپل قصد دارد شکایت جدیدی علیه اپیک گیمز تنظیم کند و با جلب رضایت قاضی این توسعه‌هنده بازی را مجبور به پرداخت خسارت در پروند فورتنایت کند.

اپل و اپیک گیمز مدتی است بر سر سیستم پرداخت درون برنامه‌ای بازی محبوب فورتنایت در جدال حقوقی به سر می‌برند. اپیک گیمز ساکنین کوپرتینو را به انحصارطلب خطاب کرده و کمیسیون 30 درصدی اپل از پرداخت‌های درون برنامه‌ای را غیر قانونی می‌داند. اپل نیز در بیانیه‌ای اظهار داشت ”مشکلی که اپیک گیمز برای خودش ایجاد کرده به راحتی قابل حل است، این شرکت تنها باید بروزرسانی اپلیکیشن فورتنایت را غیر فعال کند تا به دستورالعمل‌هایی که قبلا با آنها موافقت کرده‌اند و برای تمام توسعه‌دهندگان نیز اعمال می‌شود، پایبند بماند.” به هر حال، اکنون کوپرتونی‌ها می‌خواهند با حلب نظر قاضی، اپیک گیمز را به پرداخت خسارت مجبور کنند.

اپل پس از انتشار آخرین بروزرسانی فورتنایت که شامل درگاه اختصاصی اپیک به منظور انجام خرید‌های درون برنامه‌ای در نظر گرفته شده بود، این اپلیکیشن بازی پرطرفدار را از فروشگاه اپ‌‌استور (و به طبع از پلتفرم iOS) حذف کرد. گفتنی است فورتنایت بیش از 1.5 میلیارد کاربر فعال در دستگاه‌های آیفون و آیپد داشت که این موضوع نشان‌دهنده می‌دهد ساکنین کوپرتینو از این اقدام آسیب زیادی دیده‌اند.

اپل در شکایت جدید خود علیه اپیک گیمز بیان می‌کند نقشی که در اپ‌‌استور دارد، بیشتر از یک سرپرستی ساده است. اپل می‌گوید به طور منظم سروس بازارچه اپلیکیشن خود را از طریق بروزرسانی‌ها و ارائه خدمات جدید بهبود می‌بخشد. کوپرتیونی‌ها اظهار می‌کنند بستری برای کسب درآمد کسب و کارها فراهم کرده‌اند. به عنوان مثال اپیک توانسته از طریق اپلیکیشن‌های خود در دستگاه‌های اپل بیش از 500 میلیون دلار کسب درآمد کند. اپل همچنین در متن شکوایه خود اعلام کرده از طریق اپ‌استور، بیلبورد تبلیغاتی در تایمز اسکوئر و سایر “ارتباطات بازاریابی” سبب بهبود بازاریابی فورتنایت شده است.

اپل تمام این اقدامات را در جهت حراست از فروشگاه اپلیکیشن محور خود انجام داده است. ساکنین کوپرتینو اظهار می‌کنند اپ‌استور در حال حاضر بیش از 27 میلیون توسعه‌دهنده در سراسر جهان دارد و شمار کاربران این پلتفرم در 175 کشور به یک میلیارد نفر می‌رسد. همچنین این شرکت بیان می‌کند تاکنون بیش از 1.8 نیز در این بستر بارگذاری شده و در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند. اپل همچنین باری دیگر ادعای هفته گذشته خود مبنی بر حمابت از 2.1 شغل در ایالات متحده از طریق اقتصاد اپ‌استور را بازگو کرد. اپل در ادامه فروشگاه اپ‌استور را یک کسب و کار خواند. هرچند اپل هزینه‌های دقیق نگه‌داری از بازارچه اپلیکیشن خود را اعلام نمی‌کند. اما کوپرتیونی‌ها اخیرا بیان کردند تقریبا 18 درصد از کمیسیون‌های دریافتی از پرداخت‌های درون برنامه‌ای اپلیکیشن‌های موجود در اپ‌استور، صرف نگه‌داری از این سرویس شده است.

اپل در ادامه گفت:

اپ‌استور به عنوان پلتفرمی عمل می‌کند که توسعه‌دهندگان را با میلیون‌ها مشتری iOS در ارتباط نگه می‌دارد. کاربرانی که به منظور بارگیری برنامه‌ها در دستگاه‌های خود به اپل نیازمند هستند تا برایشان یک بستر امن و قابل اطمینان فراهم کند تا حریم خصوصی‌شان نقض نشود و مشکلی در فرآیند بارگیری نرم‌افزارها بوجود نیاید.

اپیک در شکوایه خود علیه اپل را یک انحصارطلب خواند و اظهار داشت این شرکت به طور ناعادلانه بر فروشگاه اپلیکیشن اپ‌استور نظارت می‌کند و با منع توسعه‌دهندگان از ایجاد سرویس‌های درون برنامه‌ای جایگزین رقابت را در این پلتفرم از بین برده است.

مقاله‌های مرتبط:

اپیک گیمز از دادگاه خواست تا مجوز بازگشت فورتنایت به اپ‌استور را صادر کند

اپیک گمیز در اولین جدال با اپل پیروز شد؛ آنریل انجین برای فورتنایت مسدود نمی‌شود

شکوایه جدید اپل علیه اپیک گیمز جدال حقوقی بین این دو غول فناوری ایالات متحده را وارد مرحله‌ی جدیدی می‌کند. اپیک گیمز پس از نقض آشکار قوانین و دستورالعمل‌های فروشگاه اپ‌استور و ایجاد سیستم پرداخت مستقیم در اپلیکیشن بازی فورتایت، در تاریخ 13 اوت (23 مرداد) دادخواستی علیه اپل مطرح کرد. اپل نیز در پاسخ به این اقدام اپیک، اپلیکیشن بازی فورتنایت را از فروشگاه اپ‌استور خارج و تهدید کرد حساب توسعه‌دهنده اپیک را مسدود می‌کند. مسدودسازی حساب توسعه‌دهنده شامل عدم دسترسی به موتور بازی‌ساز آنریل و ابرازهای فروش آن به توسعه‌دهندگان نیز می‌شد. اپیک نیز برای جلوگیری از این اقدام اپل، دادخواست دیگری را تنظیم کرد و طی آن از دادگاه تفاضا کرد تا پایان روند رسیدگی به شکایت، کوپرتیونی‌ها نتوانند این شرکت را از ابزار توسعه‌دهنده آنریل انجین خارج کنند. ایوان گونزالز راجرز، قاضی فدرال منطقه‌ی شمالی کالیفرنیا، در پاسخ به این دادخواست اپیک اظهار داشت “توافقنامه Apple Xcode و Apple SDKs، یک سند کاملا یکپارچه است که توافقنامه مجوز برنامه توسعه‌دهنده را نادیده می‌گیرد. ” بنابراین طبق رای این قاضی ایالات متحده، ابزارهای توسعه Apple SDKs و Apple Xcode از درگیری حقوقی این دو غول فناوری در امان خواهند ماند. بدین ترتیب اپیک توانست در اولین جدال با اپل پیروز شود و از مسدود شدن موتور بازی‌سازی آنریل برای فورتنایت جلوگیری کند.

اگر این جدال حقوقی بین یک شرکت با ارزش تریلیون دلاری و شرکت دیگری با ارزش میلیارد دلاری نبود، احتمالا رسانه‌ها توجه چندانی آن نشان نمی‌دادند. اپل بارها به دلیل کمیسیون 30 درصدی از فروش اپلیکیشن‌ها و پرداخت‌های درون برنامه‌ای، با انتقادهای شدیدی مواجه شده است. گرچه این عدد زیاد به نظر می‌رسد. اما از دیدگاه اپل، این میزان تا حدود زیادی مطابق کارمزدی است که دیگر بخش‌های صنعت از توسعه‌دهندگان خود دریافت می‌کنند. هنوز هم اپیک نمی‌خواهد سهم 70 درصدی از پرداخت‌های درون برنامه‌ای را بپذیرد. این توسعه‌دهنده بازی می‌خواهد سرویس‌های مورد نیاز کاربران را به صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار آنها قرار دهد تا بتواند تمام هزینه آنرا خود دریافت کند. اما ابعاد عظیم اپل و نفوذ بازی فورتنایت در بین مردم به این معنی است حکم قاضی این پروند روابط میان تولیدکنندگان تلفن هوشمند و توسعه‌دهندگان را در سال‌های پیش‌رو تعیین خواهد کرد.

طی سالیان گذشته، اپیک گیمز میلیاردها دلاری که از طریق بازی فورتنایت کسب کرده را صرف ایجاد یک پلتفرم بازی جدید به منظور رقابت با فروشگاه استیم (که متعلق به شرکت ولو می‌باشد) کرده است. اپیک گیمز همچنین در زمان راه‌اندازی فروشگاه اختصاصی خود اعلام کرد که تنها 12 از فروش اپلیکیشن‌ها و پرداخت‌های درون برنامه‌ای را برای خودش برمی‌دارد و سایر مبلغ را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد داد. این درحالی است که اپل و سایر شرکت‌های رقیب از توسغه‌دهندگان خود کارمزد 30 درصدی دریافت می‌کنند.

اپل نیز در پاسخ به دادخواست اپیک گیمز اظهار داشت:

دادخواست اپیک چیزی بیش از اختلافات سیاسی در مورد پول نیست. گرچه اپیک خود را به عنوان رابین هود شرکت‌ها به تصویر می‌کشد، اما در یک شرکت چند میلیارد دلاری است که می‌خواهد در ازای خدمات خارق‌العاده‌ای که از سوی اپ‌استور دریافت می‌کند، هیچ هزینه‌ای پراخت نکند.

اپل معتقد است که نرخ کمیسیون منصفانه‌ای برای توسعه‌دهندگان خود در نظر گرفته است. اما به طور مستقیم بیان نکرد که کارمزد پلتفرم اختصاصی اپیک در مقایسه با سایر بسترها چه میزان کمتر می‌باشد. در عوض اپل بیان می‌کند”کارمزد دریافت شده از توسعه‌دهندگان مشابه سایر بازارچه‌های برنامه و سیستم عامل‌های دیجیتال مانند گوگل‌پلی، آمارون اپ‌استور، استیم و ایکس‌باکس می‌باشد.”

همچنین بخوانید:

ایکس‌باکس سری اس مانع ارائه گرافیک نسل بعد بازی‌ها نمی‌شود

بازی Death Rally Classic محصول استودیو رمدی رایگان شد

ایکس‌باکس سری اس بازی‌هایBackwards Compatible به 4K ارتقا نمی‌دهد

منبع: cnet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا