اپل

اپل در رویداد “One More Thing” از چه محصولاتی رونمایی کرد

اپل طی رویداد “One More Thing” که شب گذشته برگزار شد، از نسخه جدید مک بوک ایر، مک بوک پرو 13 اینچی و مک مینی رونمایی کرد. گفتی است تمام دستگاه‌های مورد بحث به تراشه M1 مجهز شده‌اند که نخستین پردازنده مبتنی بر معماری آرم در دستگاه‌های دسکتاپ به حساب می‌آید.

اپل در اوایل سال جاری و در جریان رویداد جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC) به طور رسمی اعلام کرده بود که قصد دارد طی یک بازه زمانی دو ساله تمام رایانه‌های خود را به پردازنده اختصاصی اپل سیلیکون (که در این رویداد با عنوان تراشه M1 معرفی شد) مجهز کند. تیم کوک نیز در آن کنفرانس اظهار کرده بود که نخستین مک بوک مجهز به پردازنده اختصاصی اپل سیلیکون در اواخر امسال روانه بازار خواهد شد. کوپرتیونی‌ها در این رویداد تمام علاقه‌مندان به فناوری را به این تصور واداشتند که تجربه کاربری با نخستین تراشه مجتمع و پردازنده مبتنی بر معماری آرم در یک رایانه چگونه خواهد بود.

اپل M1

اپل

اپل قدم به منظور ورود به بازار پردازنده‌های دسکتاپ را بسیار محکم برداشته و در تولید تراشه جدید M1 خود از لیتوگرافی 5 نانومتری بهره گرفته است. این پردازنده از هشت هسته به منظور پردازش اطلاعات منطقی تشکیل شده است و اپل ادعا می‌کنند سریعترین هسته‌ه‌ای است که تاکنون در یک پردازنده دسکتاپ مورد استفاده قرار گرفته است. کوپرتیونی‌ها همچنین اظهار می‌کنند که این تراشه در مقایسه با سایر تراشه‌های هم کلاس خود بهترین عملکرد به ازای هر وات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که این موضوع سبب شارژدهی هرچه بیشتر دستگاه‌ می‌شود. تراشه M1 همچنین از واحد گرافیکی هشت هسته‌ای نیز بهره می‌برد. ساکنین کوپرتینو باز هم ادعا کرده‌اند که این بخش نیز می‌تواند در مقایسه با جدیدترین تراشه‌های رایانه‌های شخصی عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد و در عین حال انرژی کمتری مصرف می‌کند.

مک بوک ایر

اپل

مک بوک ایر 999 دلاری یکی از نخستین مک‌اوس‌هایی است که با تراشه M1 روانه بازاهای جهانی خواهد شد. هیچ تغییری در طراحی مک بوک ایر به چشم نمی‌خورد و تنها نکته جدید در مورد این دستگاه تراشه مبتنی بر معماری آرم است که اپل ادعا می‌کند سبب بهبود عملکرد باتری شده و میزان پخش ویدیو را به 18 ساعت افزایش داده است. همچنین این غول فناوری امریکایی بیان می‌کند که سری جدید این مک بوک در زمینه اجرای برنامه‌های فشرده‌ای نظیر ادوبی و بازی‌هایی که از گرافیک یکپارچه بهره می‌برد بهبود عملکرد قابل توجهی را به خود دیده است. ساکنین کوپرتینو در ادامه اظهار کردند تراشه M1 از یک فلش کنتلر بهره می‌برد که سبب تسریع دسترسی پردازنده آن به حافظه و افزایش سرعت خواندن و نوشتن می‌شود. مک بوک ایر از هفته آینده به صورت گسترده در بازارهای بین‌المللی عرضه خواهد شد.

مک مینی

از آنجایی که اپل کیت توسعه اپل سیلیکون را از طریق مک مینی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده بود. منطقی به نظر می‌رسید که این دستگاه یکی از نخستین رایانه‌های سری مک باشد که به تراشه M1 مجهز می‌شود. اپل می‌گوید نسل جدید مک مینی در مقایسه با نسل گذشته خود که از یک پردازنده چهار هسته‌ای بهره می‌برد، بهبود عملکرد سه برابری را تجربه کرده است.

در پشت مک مینی دو درگاه یواس‌بی 4 و تاندربولت به چشم می‌خورد که خیال شما را از هر نظر راحت خواهند کرد. این دستگاه همچنین در صورت اتصال به نمایشگر 5000 دلاری Pro Display XDR با وضوح تصویر 6K به نمایش محتوای بصری می‌پردازد. این محصول با قیمت پایه 699 دلار و حداکثر حافظه رم 16 گیگابایت و حداکثر فضا ذخیره‌سازی 2 ترابایت به فروش خواهد رسید. همانند مک بوک ایر، مک مینی نیز از هفته آینده در اختیار خرده‌فروشی‌ها قرار خواهد گرفت.

مک بوک پرو 13 اینچی

دستگاه مک‌اوس دیگری که تراشه مبتنی بر معماری آرم را دریافت کرده است، مک بوک پرو 13 اینچی می‌باشد. طبق گفته اپل، این مک بوک جدید می‌تواند تا 20 ساعت به پخش محتوای بصری بپردازد که بیشترین مقدار در بین رایانه‌های رومیزی اپل به حساب می‌آید. پردازنده سیگنال تصویر تراشه M1 نیز وظیفه پردازش داده‌های ثبت شده توسط دوربین موجود در مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی را برعهده خواهد داشت که کوپرتیونی‌ها ادعا می‌کنند نسبت به نسل گذشته بهبود عملکرد چشمگیری را ارائه می‌‌دهد. این شرکت فناوری ایالات متحده همچنین اظهار کرد درگاه تاندربولت بکار رفته در این مک‌اواس در صورت اتصال به نمایشگر گران قیمت Pro Display XDR قابلیت پشتیبانی از وضوح 6K را نیز دارد.

مک‌او‌اس بیگ سر (macOS 11 Big Sur)

اپل

بروزرسانی مک‌او‌اس بیگ سر نیر که جدیدترین سیستم عامل اپل محسوب می‌شود نیز در کنار تراشه M1 معرفی شد تا دوستداران فناوی یکی از برترین کنفرانس‌های ساکنین کوپرتینو طی چند سال اخیر را تجربه کنند. همچنین این همپوشانی تاخیر زمانی در زمان انتشار بروزرسانی نرم‌افزاری را توجیه می‌کند. همچنین اپل در این رویداد از قابلیت جدیدی رونمایی کرد که نشان می‌داد مک بوک بلافاصله پس از باز شدن با سرعت خارق‌العاده‌ای برنامه‌ها را بارگذاری کرده و روشن می‌شود. بروزرسانی مک‌او‌اس بیگ سر در روز پنجشنبه مصادف با 22 آبان (12 نوامبر) منتشر خواهد شد.

همچنین بخوانید:

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا