درگاه USB-C

آیا اپل سرانجام درگاه USB-C را به آیفون بعدی خود اضافه می‌کند؟

یک افشاگری جدید ادعا می‌کند که اپل در نظر دارد درگاه لایتنینگ را در آیفون 14 پرو، کنار بگذارد و در عوض از درگاه‌ USB-C استفاده کند.

اگرچه انتظار نمی‌رود آیفون 14 تا سپتامبر 2022 معرفی شود، اما هم‌ اکنون که خانواده آیفون 13 عرضه شده است، شایعات مختلفی پیرامون گوشی‌های پرچمدار جدید اپل درز کرده است که مهم‌ترین آنها جایگزین شدن درگاه USB-C به جای لایتنیگ سابق است. در یک تکاپوی جدید و هیجان انگیز، iDrop News اعلام کرده است که اطلاعات جدیدی را از «چند منبع آشنا که می‌خواهند ناشناس بمانند» دریافت کرده است مبنی بر اینکه اپل در نظر دارد درگاه USB-C را به مدل پرو آیفون‌های بعدی خود بیاورد.

استاندارد USB-C

مدتی است دولت بایدن-هریس و نیز اتحادیه اروپا درگاه‌های USB-C را به عنوان استاندارد جهانی همه دستگاه‌های دیجیتال معرفی می‌کنند و بر رعایت هر چه بیشتر این استاندارد بر روی تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان فشار می‌آورند و احتمالاً خود را برای جریمه شرکت‌هایی که به این امر پایبند نیستند، آماده می‌کنند؛ منطقی است که اپل نیز در نهایت USB-C را به گوشی‌های خود اضافه کند و از مشکلات قانونی که در آینده ممکن است گریبان گیرش شود، اجتناب کند.

Photo: Tom’s Guide

اینکه اپل سعی دارد در ابتدا پورت‌های USB-C را برای آیفون‌های پرو اضافه کند، حرکتی هوشمندانه برای برآورده کردن معیارها و ضوابط اجرایی USB-C خواهد بود. بدین ترتیب کوپریتنویی‌ها فرصت این را دارند که به بهانه جایگزین کردن تدریجی خط تولید و اکوسیستم‌شان به این استاندارد؛ اول از جریمه‌های احتمالی در امان بمانند و دوم کاربرانشان را کم کم به این تغییر جدید عادت بدهند. به احتمال زیاد پورت‌های USB-C در چند سال آینده به طور بالقوه برای آیفون‌های ارزان قیمت نیز فراهم می‌شوند. Jon Prosser، افشاگر نسبتاً قابل اعتماد هم ادعا کرده است که آیفون 14 به درگاه Lighting مجهز می‌شود، اگرچه ممکن است یک طراحی کاملاً جدید و اساسی داشته باشد، به ویژه این احتمال نیز وجود دارد که در آیفون جدید به طور کامل از بریدگی‌های دوربین سلفی در نمایشگر خلاص شویم و بألاخره Touch ID هم به گوشی باز گردد.

البته باز هم شایعاتی مطرح شده است مبنی بر اینکه آیفون 14 ممکن است کاملاً بدون درگاه باشد و اپل به شدت به استفاده از شارژر بی‌سیم MagSafe خود متمایل شده است. ولی خُب به نظر ما این اتفاق هنوز کمی زود و دور از ذهن به نظر می‌رسد. بنابراین فعلاً گمان می‌کنیم که اپل همچنان نوعی درگاه شارژ را بر روی گوشی بعدی خود خواهد داشت، اما مقام‌های مسئول هنوز در مورد اینکه آیا لایتنینگ است یا USB-C، صحبتی نمی‌کنند.

سرعت انتقال داده‌ها

مانند آیفون 13 پرو، 14 پرو نیز به کاربران این امکان را می‌دهد ویدئوها را با فرمت ProRes ضبط کنند. فیلم‌هایی که با این قابلیت ذخیره می‌شوند فضای زیادی را اشغال می‌کنند. این ویژگی Pro، که امکان فیلمبرداری در سطح بالا را فراهم می‌کند، باعث می‌شود فضای زیادی درگیر ذخیره این ویدئوها شود؛ بنابراین لازم است برای آزاد شدن بخشی از حافظه گوشی، این فیلم‌ها که اتفاقاً حجمشان هم بالاست به رایانه خود منتقل کنید و این موضوع با درگاه‌های Lightning کمی مشکل‌ساز می‌شود، زیرا از سرعت USB 2.0 پشتیبانی می‌کند.

Photo: Apple

تا به امروز بین مدل‌های استاندارد و پرو آیفون‌ها تمایز کافی وجود داشته است که این تفاوت‌ها بیشتر نمایشگر و دوربین را شامل می‌شدند. آیفون 13 پرو دارای صفحه نمایش 120 هرتزی و سه دوربین پشتی است که مسلماً ویژگی‌های حرفه‌ای‌تری نسبت به آیفون 13 عادی محسوب می‌شوند. در مقابل، ما تصور می‌کنیم که درگاه‌ها، ویژگی‌هایی عملی هستند تا حرفه‌ای. و داشتن سری آیفونی جدید با انواع مختلف درگاه‌ها، برای مشتریان گیج کننده و برای خط تولید اپل غیرمنطقی به نظر می‌رسد. به این ترتیب، اگر اپل واقعاً قصد داشته باشد که پورت USB-C را بر روی آیفون‌های 14 قرار دهد، گمان می‌کنیم این کار را برای همه گوشی‌های موجود در این سری، نه فقط مدل‌های Pro، انجام دهد. همچنین تحرکات و اقداماتی در خط تولید قطعات آیفون‌ها دیده می‌شود که نشان می‌دهد، این چنین خواهد بود.

اتحادیه اروپا قانون جدیدی دارد که هدفش، کاهش ضایعات الکترونیکی و پاسخگویی به نیازهای مشتریان تا سال 2024 است ضمن این قانون سازندگان و تولیدکنندگان وسایل الکترونیکی می‌بایست از درگاه شارژ استاندارد را بر روی دستگاه‌های خود استفاده کنند. USB-C پورتی منطقی و مناسب خواهد بود. و با توجه به اینکه اپل از تولید و بازیافت سازگار با محیط زیست حمایت می‌کند و همچنین مشتریان اروپایی بزرگی دارد، محتمل است که هر چه زودتر بخواهد شارژر USB-C را برای جلب رضایت مشتریان اروپایی و حفظ محیط زیست جایگزین پورت لایتنیگ فعلی کند. حفاظت از محیط زیست یکی از ارزش‌های اصلی اپل است و برای پایبندی به این اصل، این شرکت دیگر نمی‌تواند به لایتنینگ اتکا کند. بدون شک، اگر تنها یک نوع اتصال برای همه گوشی‌های هوشمند وجود داشته باشد به محیط زیست کمک قابل توجهی خواهد کرد.

البته اینکه تمام گوشی‌های سری بعدی اپل همگی از استاندارد USB-C پشتیبانی کنند تنها یک حدس و گمان از طرف ما است؛ زیرا، اپل در مورد دستگاه‌هایی که روی آنها کار می‌کند، اظهار نظر نمی‌کند. ولی اگر بخواهیم منطقی به ماجرا نگاه کنیم با توجه به اطلااعات افشا شده و سایر شایعات، به نظر می‌رسد که آیفون 14 می‌تواند اولین آیفونی باشد که از پورت لایتنینگ فاصله می‌گیرد و درگاه USB-C را جایگزین می‌کند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا