اپل و گوگل در حال ایجاد سیستم ردیابی تماس برای شناسایی COVID_19 هستند

اپل و گوگل در حال ایجاد سیستم ردیابی تماس برای شناسایی COVID19 هستند

اپل و گوگل گزارش داده‌اند که در حال ایجاد سیستمی برای ردیابی شیوع COVID_19 هستند که به کاربران امکان می‌دهد داده‌ها را از طریق بلوتوث کم انرژی (BLE) و برنامه‌ها تأیید شده از سوی سازمان‌ها بهداشتی به اشتراک بگذارند.

این سیستم جدید از ارتباطات بلوتوث با برد کوتاه برای ایجاد یک شبکه ردیابی تماس داوطلبانه استفاده می‌کند و در تلفن‌هایی که به هم نزدیک هستند، اقدام به نگهداری طیف گسترده‌ای از داده‌ها می‌کند. برنامه‌ها رسمی مقامات بهداشت عمومی به این داده‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. همچنین کاربرانی که آنها را بارگیری می‌کنند در صورت تشخیص COVID-19 می‌توانند گزارش دهند. به علاوه این سیستم به افرادی که آنها را بارگیری می‌کنند هشدار می‌دهد که آیا در تماس نزدیک با شخص آلوده بوده‌اند یا خیر.

همکاری اپل و گوگل

اپل و گوگل در اواسط ماه مه یک جفت API برای iOS و Android معرفی خواهند کرد و اطمینان حاصل می‌کنند که برنامه‌ها مقامات بهداشتی می‌توانند آنها را پیاده سازی کنند. در طی این مرحله، کاربران برای شرکت در ردیابی مخاطب، مجبور به بارگیری یک برنامه هستند که می‌تواند باعث محدودیت اختیار آنها شود. اما ماه‌ها پس از اتمام API، این شرکت‌ها به طور اساسی بر ساختن قابلیت ردیابی روی بستر سیستم عامل اصلی خود به عنوان گزینه‌ای که بلافاصله در دسترس همه تلفن‌ها iOS یا Android قرار می‌گیرد، کار خواهند کرد.

اپل و گوگل در حال ایجاد سیستم ردیابی تماس برای شناسایی COVID_19 هستند

ردیابی تماس که شامل شناسایی کسانی است که با شخص آلوده به COVID_19 در تماس بوده‌اند و سعی در جلوگیری از آلوده شدن دیگران به این ویروس دارد، یکی از امیدوار‌کننده‌‌ترین راه حل‌ها در زمینه شیوع COVID-19 می‌باشد. اما استفاده از فناوری نظارت دیجیتالی برای انجام این کار، نگرانی‌ها گسترده‌ای را درباره حریم خصوصی و پرسش‌ها زیادی در رابطه با میزان اثربخشی آن ایجاد کرده است. در اوایل این هفته، اتحادیه آزادی‌ها مدنی آمریکا نگرانی‌ها خود را در مورد ردیابی کاربران از طریق داده‌ها تلفن ابراز کرده است. این استدلال که هر سیستمی برای قرارگیری در این شبکه باید در یک محدوده تعیین شده باشد، از به خطر افتادن حریم خصوصی کاربران جلوگیری می‌کند.

فواید

برخلاف برخی روش‌ها دیگر مانند استفاده از داده‌ها GPS، این برنامه بلوتوث مکان فیزیکی افراد را ردیابی نمی ‌‌کند. این برنامه اساساً سیگنال‌ها تلفن‌ها مجاور‌ی که در فواصل 5 دقیقه‌ای قرار دارند را انتخاب و اتصالات بین آنها را در یک پایگاه داده ذخیره می‌کند. اگر تست COVID-19 یک نفر مثبت اعلام شود، می تواند به این برنامه بگوید که آلوده شده است، همچنین می‌تواند به افراد دیگری که طی روزها گذشته در نزدیکی محدوده تلفن هوشمند آن بوده‌اند نیز هشدار دهد.

برای کمک به مقامات بهداشت عمومی جهت کنترل سرعت انتشار COVID_19، گوگل و اپل در حال کار روی رویکرد ردیابی مخاطب هستند که برای کنترل قوی و حفظ حریم شخصی کاربران طراحی شده است. تیم کوک و من متعهد هستیم که با هم در این تلاش‌ها همکاری کنیم. https: //t.co/T0j88YBcFu

— Sundar Pichai (@sundarpichai) April 10, 2020

این سیستم همچنین اقدامات بسیاری را برای جلوگیری از شناسایی شدن افراد حتی پس از به اشتراک گذاشتن داده‌ها خود انجام می‌دهد. در حالی که برنامه مرتباً اطلاعات را از طریق بلوتوث ارسال می‌کند، به جای یک هویت ثابت، یک کلید ناشناس را پخش می‌کند و این کلیدها برای حفظ حریم خصوصی شخص هر 15 دقیقه تغییر می‌یابند. حتی در اولین باری که شخص آلوده شدن به این ویروس را به اشتراک می‌گذارد، برنامه از کلیدهایی که در آن زمان آلوده به ویروس هستند، استفاده می‌کند.

محافظت از حریم خصوصی

اساسا هیچ لیست جامعی در مرکز وجود ندارد که مشخص کند، کدام دستگاه‌ها به هم متصل شده‌اند یا اینکه کدام دستگاه‌ها آلوده هستند و غیره. این به این دلیل است که خود تلفن‌ها محاسبات رمزنگاری شده‌ای را برای محافظت از حریم خصوصی انجام می‌دهند. سرورها مرکزی فقط به جای تعامل بین آن کلیدها، بانک اطلاعاتی کلیدها مشترک را حفظ می‌کنند.

ردیابی مخاطب می تواند به کندتر شدن روند گسترش COVID-19 کمک کند و این کار می‌تواند بدون به خطر انداختن حریم خصوصی کاربران انجام شود. ما در حال همکاری با sundarpichai و گوگل هستیم تا به مقامات بهداشتی کمک کنیم تا فناوری بلوتوث را به گونه‌ای که شفافیت و رضایت را نیز رعایت کند، به کار بگیرند. https://t.co/94XlbmaGZV

— Tim Cook (@timcook) April 10, 2020

معایب

این روش هنوز نقاط ضعف بالقوه ای دارد. در مناطق شلوغ، می‌تواند افرادی را در اتاق‌ها مجاور هستند و فضای مشترکی با کاربر ندارند را نیز علامت گذاری کند و مردم را به طور غیر ضروری نگران کند. همچنین ممکن است قرار گرفتن طولانی مدت در معرض شخص آلوده توجه این سیستم را جلب نکند. در این زمان شما در معرض بار ویروسی بسیار بیشتری قرار دارید، همچنین سیستم ردیابی تماس بسته به مدت زمان و میزان افرادی که از آن استفاده می‌کنند نیز وابسته است. یعنی در مناطقی که اتصال کمتری دارند، کمتر موثر است.

این یک برنامه نسبتاً جدید است و اپل و گوگل هنوز در حال رایزنی با مقامات بهداشت عمومی و سایر ذینفعان در مورد چگونگی اجرای آن هستند. این سیستم احتمالاً نمی‌تواند جایگزین روش‌ها قدیمی ردیابی مخاطب شود که شامل مصاحبه با افراد آلوده در مورد اینکه در چه مکان‌هایی بوده‌اند و با چه افرادی ارتباط داشتند. اما می‌تواند با استفاده از دستگاهی که میلیارد‌ها نفر از قبل در اختیار خود دارند، یک ضمیمه فناوری پیشرفته ارائه دهد.

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا