اپیک گمیز در اولین جدال با اپل پیروز شد؛ آنریل انجین برای فورتنایت مسدود نمی‌شود

اپیک گمیز در اولین جدال با اپل پیروز شد؛ آنریل انجین برای فورتنایت مسدود نمی‌شود

دادگاه اپیک گیمز و اپل، رای اولیه خود را در رابطه با قطع دسترسی این توسعه‌دهنده بازی به ابزارهای توسعه‌دهنده آنریل انجین صادر کرد. به دنبال این حکم اپل نمی‌تواند اجازه دسترسی اپیک گیمز به ابزارهای توسعه آنریل انجین را مسدود کند. با این حال، این دستورالعمل اجرایی اپل را وادار به بازگرداندن اپلیکیشن فورتنایت به فروشگاه اپ‌استور نمی‌کند.

جنگ حقوقی این دو غول فناوری به دلیل اختلافات ایجاد شده بر سهم فروشگاه اپ‌استور از خریدهای درون برنامه‌ای اپلیکیشن فورتنایت می‌باشد. در صورتی که نمی‌دانید، 30 درصد از پرداخت‌های درون برنامه‌ای اپلیکیشن‌هایی که از طریق فروشگاه‌های اپ‌استور و گوگل‌ پلی‌استور عرضه می‌شوند به حساب این پلتفرم‌ها واریز می‌شود (گفتنی است این قانون تنها شامل کالاهای دیجیتال می‌شود). مطابق این دستورالعمل، توسعه‌دهندگانی که کالاهای دیجیتال ارائه می‌دهند، اجازه ندارند سیستم پرداخت مستقیم در برنامه‌های خود ایجاد کنند. اپیک گیمز برای دور زدن کمیسیون 30 درصدی اپل، یک سیستم پرداخت اختصاصی در نرم‌افزار خود ایجاد کرد. اپل و گوگل نیز در پاسخ به این اقدام اپیک گیمز، اپلیکیشن بازی فورتنایت را از پلتفرم‌های خود حذف کردند. اپیک گیمز نیز دادخواستی علیه انحصارطلبی اپل در قبال فروشگاه اپ‌استور را در تاریخ 13 اوت (3 شهریور) به دادگاه ارائه داد. پس از این اقدامات، اپل اپیک گیمز را تهدید کرد در صورتی که از سیستم پرداخت اپل در برنامه فورتنایت استفاده نکند، دسترسی این توسعه‌دهند بازی را به ابزارهای توسعه آنریل انجین مسدود خواهد کرد. اپیک نیز به دلیل این حرکت اپل دادخواست دیگری را تنظیم کرد و طی آن از دادگاه تفاضا کرد تا پایان روند رسیدگی به این شکایت، کوپرتیونی‌ها نتوانند این شرکت را از ابزار توسعه‌دهنده آنریل انجین خارج کنند. همچنین این توسعه‌دهنده بازی طی اظهارنامه‌ دیگری خواستار یک حکم مقدماتی شد که تا پایان دادرسی کوپرتیونی‌ها، اجازه بازگشت اپلیکشن بازی فورتنایت را به پلتفرم اپ‎‌استور صادر کند.

اپیک گمیز در اولین جدال با اپل پیروز شد؛ آنریل انجین برای فورتنایت مسدود نمی‌شود

قاضی ایوان گونزالز راجرز می‌گوید:”دادگاه از اقدامات اپیک گیمز در قبال اپلیکیشن‌های خود، از جمله فورتنایت آگاه می‌باشد و این شرکت از اقدامات مورد بحث آسیب جبران‌ناپذیری ندیده است. همچنین مشکلات پیش‌آمده برای اپیک توسط خود آنها ایجاد شده است. در مقابل، این توسعه‌دهنده بازی نمایش اولیه‌ای از آسیب‌های جبران‌ناپذیری که در پی اقداماتی که اپل در رابطه با مسدودسازی ابزارهای توسعه آنها انجام داده، به راه انداخته است. توافقنامه Apple Xcode و Apple SDKs، یک سند کاملا یکپارچه است که توافقنامه مجوز برنامه توسعه‌دهنده را نادیده می‌گیرد. ” بنابراین طبق رای این قاضی ایالات متحده، ابزارهای توسعه Apple SDKs و Apple Xcode از درگیری حقوقی این دو غول فناوری در امان خواهند ماند و خبری از بازگشت فورتنایت به فروشگاه اپ‌استور نخواهد بود (حداقل تا پایان دادرسی علیه اپل). اپل نیز پیشتر در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرده بود که این جدال حقوقی توسط اپیک گیمز ایجاد شده و این شرکت توانایی رفع آنرا دارد.

اپل نیز پس اظهارات قاضی راجرز در بیانیه‌ای افزود:”ما با قاضی راجرز موافق هستیم که تنها راه منطقی برای پیشبرد مشکل بوجود آمده این است که اپیک دستورالعمل‌های اجرایی فروشگاه اپ‌استور را رعایت کند و تا زمانی که پرونده در جریان می‌باشد به فعالیت خود در پلتفرم ما ادامه دهد. اگر اپیک اقداماتی را که قاضی توصیه کرده است را انجام دهد؛ ما با خوشحالی از بازگشت اپلیکیشن بازی فورتنایت به پلتفرم iOS استقبال می‌کنیم. ما همچنان مشتاقانه منتظر هستیم که پرونده ما در ماه سپتامبر ‌به دادگاه ارائه شود.” بدین ترتیب تنها راه بازگشت اپلیکیشن فورتنایت به فروشگاه اپ‌استور رعایت قوانین اپل در قبال این پلتفرم می‌‎باشد. در غیر اینصورت همچنان امکان دسترسی به این بازی در اکوسیستم iOS وجود ندارد.

فورتنایت تنها در صورت پیروی از دستورالعمل‌های اپ‌استور به این فروشگاه باز خواهد گشت

اپیک گیمز با دیگر غول دنیای موبایل یعنی گوگل نیز درگیری‌های حقوقی به راه انداخته است. این پرونده نیز همانند شکایت علیه اپل در مراحل ابتدایی قرار دارد و پیشرفت‌های قابل توجهی در آن دیده نمی‌شود. همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، جلسه اول دادگاه اپیک و اپل با هدف بررسی ادعای اپیک گیمز برای بازگشت اپلیکیشن بازی فورتنایت به فروشگاه اپ‌استور برگزار شد. کوپرتیونی‌ها همچنین مسدودسازی دسترسی اپیک به ابزارهای توسعه اکوسیستم iOS را به عنوان تهدیدی جدی مطرح کرده بودند. این اقدام می‌تواند دسترسی این شرکت را به ابزارهای توسعه بازی آنریل انجین مسدود کند. در حال حاضر توسعه‌دهندگان بسیاری در دنیای بازی، از ابزارهای توسعه آنریل انجین بهره می‌برند. اپیک گیمز می‌گوید این اقدام اپل نه تنها به این شرکت بلکه به سایر توسعه‌دهندگان نیز آسیب‌های جدی وارد می‌کند. همچنین بازیکنان آیفون و آیپد زمانی که بروزرسانی جدید فورتنایت در پاییز منتشر شود، امکان بازی با سایر گیمرها را از دست خواهند داد.

راجرز، قاضی فدرال منطقه‌ی شمالی کالیفرنیا، در اکثر زمان دادگاه، ادعاها و دلایل دو طرف را به چالش کشید و بحث عمیقی با وکلای اپل و اپیک گیمز داشت. راجرز در رابطه با بازگشت فورتنایت به فروشگاه‌ اپ‌استور طراحتا اعلام کرد، تا زمانی که اپیک گیمز کد توهین‌آمیزی را که در بخش پرداخت‌های درون برنامه‌ای این اپلیکیشن قرار گرفته و قوانین استور را نقض می‌کند، حذف نکند؛ به هیچ وجه دستور بازگشت فورتنایت را به این پلتفرم صادر نخواهد کرد. همچنین زمانی که وکلای اپل و اپیک از خسارت‌های مالی احتمالی در نتیحه رأی راجرز صحبت می‌کردند، این قاضی فدرال در پاسخ، ابعاد خسارت میلیارد دلاری اپیک را با ابعاد تریلیون دلاری اپل مقایسه کرد. او گفت:”ما در اینجا در مورد شرکتی به ارزش میلیاردها دلار در مقابل یک شرکت تریلیون دلاری صحبت می‌کنیم.”

مقاله‌های مرتبط

اپلیکیشن بازی فورتنایت از فروشگاه پلی‌استور حذف شد

هنوز می‌توانید اپلیکیشن فورتنایت را در سیستم عامل iOS نصب کنید

صرف نظر از رأی دادگاه کالیفرنیا، ریشه اختلاف مورد بحث این است که آیا اپیک گیمز حق دارد برای دور زدن سهم 30 درصدی اپل و گوگل از پرداخت‌های درون برنامه‌ای، یک سیستم پرداخت مستقیم و مجزا در اپلیکیشن خود ایجاد کند. اقدامی که در نهایت سبب حذف اپلیکیشن فورتنایت از فروشگاه اپ‌استور شد. اگرچه کاربران اندروید همچنان می‌‎‌توانند این بازی پرطرفدار را از طریق سایر فروشگاه‌های اپلکیشن مانند گلکسی‌استور سامسونگ بارگیری کنند. اما کاربران iOS به طور کامل امکان نصب برنامه را از دست داده‌اند (البته کاربرانی که قبلا اپلیکیشن بازی فورتنایت را در آیفون یا آیپد خود نصب کرده‌اند، می‌توانند این بازی را مجدا از طریق اپ‌استور بارگیری کنند). البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تمام توسعه‌دهندگانی که کالاهای دیجیتال ارائه می‌دهند، مشمول این کمیسیون می‌شوند. سایر برنامه‌نویسان نیز چنین دستورالعمل‌هایی را بر خلاف قوانین ضد انحصار (آنتی‌تراست) می‌‌دانند و خواهان تغییر خطی‌مشی اپل و گوگل در قبال بازارجه‌های اپلیکیشن خود می‌باشند.

همچنین بخوانید:

فیت‌بیت از ساعت‌های هوشمند Sense ،Versa 3 و Inspire 2 رونمایی کرد

گوگل می‌گوید بزودی برگه‎‌های کروم 10 درصد سریع بارگیری می‌شوند

پابجی موبایل با بروزرسانی 1.0 برای مسابقات esports آماده خواهد شد

منبع: cnet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا