اندی جاسی

با اندی جاسی، مدیر عامل جدید آمازون آشنا شوید

اندی جاسی، مدیر اجرایی گذشته آمازون که یکی از ارکان اصلی موفقیت‌های چشمگیر این شرکت به حساب می‌آید، اکنون در مورد آینده این غول تجارت الکتریکی امریکایی تصمیم‌گیری می‌کند.

آمازون برای نخستین‌بار طی 27 سال گذشته تصمیم به تغییر مدیرعامل خود گرفته و قرار است اندی جاسی، مدیر ارشد رایانش ابری، در اواخر سال میلادی جاری جایگزین جف بزوس، بنیانگذار آمازون، در سمت مدیرعاملی شرکت شود. جاسی که سابقه مدیرعاملی آمازون وب سرویس (Amazon Web Services یا به اختصار AWS) را نیز در کارنامه دارد، یکی از پیروان اصلی سیاست‌های تجاری جف بروس بوده و از سابقه‌کاری طولانی‌ای نیز در این شرکت برخوردار می‌باشد. در نظر داشته که وظیفه رهبری آمازون وب سرویس از زمان تاسیس آن که به دو دهه پیش باز می‌گردد تاکنون بر عهده اندی جاسی بوده است. جاسی که ماه گذشته 53 ساله شد، اکنون فرصت آن را یافته تا از طریق منابع عظیم این شرکت از Whole Foods گرفته تا میلیون‌ها نفری که در انبارهای این شرکت کار می‌کنند، تغییرات گسترده‌ای نه تنها در آمازون بلکه در جهان ایجاد کند.

اندی جاسی که آمازون وب سرویس را به یک شرکت 50 میلیارد دلاری در سال تبدیل کرده، اکنون وظیفه رهبری آمازون را بر عهده خواهد داشت

اندی جاسی یکی از برجسته‌ترین مدیران تاریخ آمازون محسوب می‌شود. گفتنی است تبلیغات وی پیرامون رایانش ابری، نقش مهمی در تصمیم غول‌های دنیای فناوری مبنی بر انجام سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه به منظور تامین بستر اینترنت داشته است. در مورد آمازون وب سرویس این موضوع شامل نتفیلیکس، اسپاتیفای، آژانس اطلاعات مرکزی (Central Intelligence Agency)، کمیته ملی دموکرات‌ها (Democratic National Committee) می‌شود. به منظور درک بهتر اهمیت موضوع مورد بحث در نظر داشته باشید دان شدن (Down) سرورهای AWS با قطع دسترس کاربران به بخش بزرگی از اینترنت همراه خواهد بود. انتخاب اندی جاسی به عنوان مدیرعاملی آمازون، ما را به یاد ساتیا نادلا می‌اندازد که در سال 2014 به عنوان جایگزین استیو بالمر، عهده‌دار سمت مدیرعاملی مایکروسافت شد. نادلا نیز پیشتر سابقه سه سال هدایت بخش سرویس‌های ابری این شرکت با عنوان Azure را در کارنامه داشت. نادلا با تمرکز بر رایانش همراه و ابری توانست تغییر عظیمی در سیاست‌های تجاری و فرهنگ مایکروسافت ایجاد کند. مدیرعاملی اندی جاسی نیز ممکن است آعازگر فصل تازه‌ای در این سیاست و فرهنگ این غول تجارت الکترونیکی باشد. اما پرسشی که اعضای آمازون و بسیاری از افراد خارج از کمپانی به دنبال یافتن پاسخی برای آن هستند این است که آیا اندی جاسی رویکرد متفاوتی نسبت به جف بزوس در پیش خواهد گرفت یا با همان شیوه به کار خود ادامه می‌دهد. پرسشی که حداقل تا 6 ماه آینده (زمان معرفی جاسی به عنوان مدیرعامل آمازون) پاسخی برای آن وجود نخواهد داشت. با این حال، جاسی همچنان خود را یکی از طرفداران ذهنیت تجاری بزوس می‌داند. اما در نظر داشته باشید تکیه شرکت‌های بزرگ فناوری بر افتخارات گذشته سبب مرگ و زوال آنها خواهد شد. این بدین معناست که تغییرات بسیاری در دورنمای مدیریت جدید وجود خواهد داشت. همچنین از نظر آمازون، تغییر مهمترین غریزه بقا و ابزار موفقیت تجاری به حساب می‌آید.

اندی جاسی
Photo by Michele Doying / The Verge

زمانی که جاسی در اواخر دهه 90 به آمازون پیوست، این شرکت حتی به سرمایه‌گذاری در زمینه رایانش ابری فکر هم نمی‌کرد و تمام وقت و هزینه خود را معطوف تجارت الکترونیک کرده بود. اندی جاسی در سال 1997 از مدرسه بازرگانی هاروارد فارغ‌التحصیل شد و پس از مدت کوتاهی و به عنوان بخشی از فارغ‌التحصیلان مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) و قبل از حباب دات-کام به آمازون پیوست. به نقل از گزارش منتشر شده از سوی Business Insider، جاسی در ابتدا به عنوان مشاور ارشد بزوس انتخاب شده بود، بنابراین می‌بایست در تمام روز مدیرعامل را دنبال می‌کرد و در کلیه جلسات نیز حضور داشت. اندی همچنین نسختین تاثیر خود بر جف بزوس را با کوبیدن پارو قایق کایاک بر سر او هنگام یک مسابقه ورزشی با شرکت broomball گذاشته بود. به این موضوع در کتاب “جف بزوس و عصر آمازون” به نوشته برد استون که در سال 2013 منتشر شد نیز اشاره شده است.

روابط بزوس و جاسی به تدریج و در سال‌های بعد صمیمی‌تر شد، به طوری که بزوس در حوالی سال 2003 نیروی جوان خود را مامور تحقیق در مورد فناوری رایانش ابری کرد. هدف از این تحقیق این بود که مدیر عامل آمازون متوجه شود آیا ارائه خدمات وب سرویس به سایر وبسایت‌ها و کسب‌وکارها برای این شرکت منطقی است یا خیر. این درحالی بود که بسیاری از غول‌های فناوری آن زمان از مرکز داده‌های شخص ثالث بهره می‌برند یا مشغول ساخت مرکز داده اختصاصی خود بودند. اما آمازون سه سال زودتر به ایده توسعه یک بستر خارجی برای خرده‌فروشان دست‌یافته بود که به وسیله آن شرکت‌های شخص ثالث می‌توانستند بستر مورد نیاز به منظور انجام عملیات‌های تجارت الکترونیک خود را بسازند. اما زمانی که ابزارهای توسعه آمازون به نتایج مطلوب دست‌ نیافتند، این جاسی بود که درصدد رفع مشکلات برآمده بود. شرکت با ایجاد APIها جدید و سایر فناوری‌هایی که اجازه دسترسی هر تیم آمازون به یک منبع مشترک را می‌داد، توانست ابزار توسعه خود را بهبود بخشد. به نقل از TechCrunch، جاسی در کنفرانس re:Invent سال 2018 به حاضران گفته بود: “بنابراین، ما در حوالی سال 2000 ما به شرکت خدماتی بدون هیاهو تبدیل شده بودیم”.

حوالی سال 2000 ما به شرکت خدماتی بدون هیاهو تبدیل شده بودیم

قبل از اینکه آمازون نخستین محصول حاصل از رایانش ابری خود در سال 2006 را معرفی کند، 6 سال زمان صرف تحقیق و توسعه وب سرویس خود کرده بود. جاسی بعدها در مصاحبه‌ای اظهار داشت: “اکنون که به گذشته نگاه می‌کنید موفقیت وب سرویس آمازون (AWS) کاملا واضح به نظر می‌رسد. اما در آن زمان ما واقعا فکر نمی‌کردیم توانایی انجام چنین کاری را داشته باشیم.” سرانجام، سرمایه‌گذاری آمازون نتیجه داد و سالها به طول انجامید تا رقبا قادر به ایجاد فرصت تجاری و تولید محصولی در حدواندازه‌های وب سرویس آمازون دست یابند.

سیستم‌عامل تبدیل به اینترنت می‌شود

جاسی در ادامه توضیح می‌دهد: “اگر گمان می‌کنید شرکت‌هایی که اپلیکیشن‌ها را تولید می‌کنند در بالاترین زنجیره از خدمات زیرساختی قرار دارند. ما معتقد بودیم که اگر انتخاب‌های درستی صورت گیرد، اینترنت به سیستم‌عامل تبدیل خواهد شد. موضوعی که طی 30 سال گذشته بی‌سابقه بود.” این پیش‌بینی در مورد اینترنت اکنون رنگ واقعیت به خود گرفته است. امروز وب سرویس آمازون وظیفه تامین بستر مورد نیاز بسیاری از اپلیکیشن‌ها، خدمات و وبسایت‌هایی که کاربران روزانه از آنها استفاده می‌کنند، بر عهده دارد. دلیل این موضوع نیز منابع بی‌نظیر و ابزارهای توسعه‌ای است که بهره‌گیری از منابع عظیم را به آسانی استفاده از APIها استاندارد می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری شرکت‌ها از ساخت مرکز داده‌های اختصاصی چشم‌پوشی می‌کنند و در عوض به استفاده از سرویس‌های رایانش ابری از جمله وب سرویس آمازون روی آورده‌اند. تا زمانی که مانند گوگل و فیسبوک نباشید، استفاده از وب سرویس آمازون جایگزین مناسبی برای ساخت مرکز داده اختصاصی شما به حساب می‌‌آید.

اندی جاسی
Photo by Getty Images

جاسی به منظور ایجاد چشم‌انداز رایانش ابری آمازون شایسته تقدیر است. او همچنین از بدو تاسیس تا زمانی که جف بزوس در سال 2016 پیشنهاد معاون ارشد مدیر عامل را مطرح نکرده بود، مسئولیت هدایت وب سرویس آمازون را برعهده داشت. در زمان مدیریت جاسی، وب سرویس آمازون به سودآورترین واحد آمازون تبدیل شده بود. در نظر داشته باشید AWS تقریبا 63 از میزان سود آمازون در سال 2020 را تشکیل می‌دهد و درآمدهای این شرکت را به بیش از 50 میلیارد دلار در سال مالی گذشته رسانده است. در حال حاضر، آمازون بیش از 30 درصد بازار رایانش ابری را کنترل می‌کند و بر اساس تحقیقات Synergy، نزدیک‌ترین کمپانی‌ها به این غول فناوری تجارت الکترونیک مایکروسافت و گوگل می‌باشند. بدون رشد چشمگیر وب سرویس آمازون، این شرکت منابع کافی به منظور سرمایه‌گذاری در خرده‌فروشی، استریم ویدیو، سخت‌افزار، خانه هوشمند، هوش مصنوعی و سایر بخش‌ها طی سالیان گذشته را در اختیار نداشت. بنابراین AWS، موتور بازآفرینی مداوم آمازون به حساب می‌آید و جاسی حکم جرقه‌ای را دارد که سبب احتراق آن شده است. در سال‌های اخیر جاسی با موفقیت‌های چشمگیر وب سرویس آمازون و نحوه مدیریت کسب‌وکارهای جدید، همواره خود را به عنوان یک گزینه مناسب به منظور جانشینی جف بزوس مطرح کرده است. او همچنین سخنران اصلی کنفرانس re:Invent نیز محسوب می‌شود – یک گردهمایی صنعتی در مورد رایانش ابری که در سال‌های اخیر او را به چهره شناخته‌شده‌تری در آمازون تبدیل کرده است. تابستان گذشته و هنگامی که مدیر لجستیک قدیمی جف ویلک،یکی از گزینه‌های جانشینی جف بزوس، بازنشستگی خود را اعلام کرد، بسیاری جاسی را سزاوار این منصب می‌دانستند. شخصی که سرانجام مسئولیت مدیریت آمازون را در اواخر سال میلادی جاری از جف بزوس تحویل خواهد گرفت.

AWS به موتور محرک آمازون تبدیل شده است

سبک مدیریت و شخصیت خاص جاسی همانند سبک نامه‌های الکترونیکی و تزئینات جلسه مضحک جف بزوس مورد توجه قرار گرفته است. به نقل از Insider، اندی جاسی در شرکت به دلیل توجه همه‌ جانبه به جزییات، رویکرد عملی، تمایل به تشکیل جلسات مداوم و استقبال از عدالت اجتماعی شناخته می‌شود. در شهریورماه (سپتامبر) گذشته، او در توییتر صراحتا خواستار پاسخگویی در مورد مرگ بر‌ونا تیلور شد و از جنبش‌هایی نظیر Black Lives Matter (جان سیاهپوستان مهم است) نیز حمایت کرد. با این حال، هنوز هم جاسی به منظور حمایت از تصمیمات بحث‌برانگیز شناخته می‌شود، مانند فروش فناوری تشخیص چهره معیوب آمازون به دولت و اداره پلیس. گفتنی است این شرکت از خرداد (ژوئن) گذشته، محدودیت یکساله به منظور فروش فناوری٬های خود به بخش‌های انتظامی وضع کرده است. جاسی همچنین به اجرای تصمیمات سخت‌گیرانه نیز به شهرت رسیده است، بهترین نمونه از آن نیز مسدوسازی اپلیکیشن شبکه اجتماعی پاٰرلر (Parler) در ماه گذشته به دنبال سازماندهی آشوب‌ها در ایالات متحده می‌باشد. Insider در آن زمان طی گزارشی بیان کرده بود، اتخاذ این تصمیم با توجه به تعهد “مذهبی” شرکت در زمینه ارائه خدمات به مشریان خود چندان هم ساده نبوده است. آمازون نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود، پس از اعتراض کارمندان و به دلیل اینکه پست‌های منتشر شده در پارلر “یک خطر واقعی برای امنیت شهروندان” تلقی می‌شود، مجبور به انجام این اقدام شدیم.

اندی جاسی

جاسی بدون شک در آینده‌ای نه چندان دور مسئولیت موضوعات دشوارتری را نیز برعهده خواهد گرفت. اما این بخشی از شغل و فرهنگ آمازون می‌باشد که او در ایجاد آن نقش داشته است. جاسی در کنفرانس re:Invent سال گذشته که کاملا به صورت مجازی برگزار شده بود، اظهار داشت: “ایجاد کسب‌وکاری که برای مدت طولانی پایدار باشید، بسیار دشوار است. برای دستیابی به این منظور شما بایستی خود را بازآفرینی کنید و در اکثر اوقات مجبور می‌شوید این کار را چندین مرتبه انجام دهید.” این دقیقا همان کاری است که آمازون طی این سال‌ها انجام داده است. این شرکت توانسته از یک کتابفروشی آفلاین به یکی از غول‌های تجارت الکترونیک، تولیدکننده سخت‌افزار و یکی از بازیگران مهم صنعت سرگرمی تبدیل شود و در حال حاضر نیز دومین کمپانی بزرگ ایالات متحده به حساب می‌آید، این درحالی است که جاسی همواره در پشت صحنه مشغول کار روی وب سرویس آمازون بوده تا اطمینان حاصل کند AWS به ماشین سودآور کنونی تبدیل می‌شود.

شما باید تمام وقت خود را بازآفرینی کنید

به نظر می‌رسد در حال حاضر و زمانی که آمازون در بسیاری از صنایع پیشتاز بوده و به کاوش در قلمروهای جدید ادامه می‌‌‌دهد، جاسی خود را برای ایجاد یک باز‌آفرینی دیگر آماده کرده است. این درحالی است که فشار ضد انحصارطلبی در ایالات متحده و رقابت در زمینه‌های هوش مصنوعی، رایانش ابری و تجارت الکترونیک روز به روز در حال افزایش است. جاسی توضیح می‌دهد: “چیزی که شما به طور معمول می‌بینید، نوعی بازآفرینی مایوسانه است. زمانی که تا آن مرحله صبر می‌کنید، شما در صورت پیروزی یا شکست به یک موفقیت چشمگیر دست‌یافته‌اید. شما نمی‌توانید فقط زمان‌هایی که حال مساعدی دارید به بازآفرینی بپردازید، بلکه باید همیشه در حال انجام این کار باشید.”

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا