تراشه‌های نسل دوازدهمی اینتل با نام Alder Lake برای لپ‌تاپ‌ها معرفی شدند

تراشه‌های نسل دوازدهمی اینتل با نام Alder Lake برای لپ‌تاپ‌ها معرفی شدند

در جریان رویداد CES 2022 که در لس‌ آنجلس آمریکا در حال برگزاری است اینتل از آخرین تراشه‌های خود که برای لپ‌تاپ‌های قابل حمل طراحی شده است، رونمایی کرد. به گفته اینتل تراشه‌های نسل دوازدهمی این شرکت که با نام Alder Lake برای لپ‌تاپ‌ها معرفی شدند؛ سریع‌ترین چیپست‌های حال حاضر هستند.

اولین موج از تراشه‌های نسل دوازدهمی اینتل تحت عنوان Alder Lake در پاییز گذشته توانست یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های این کمپانی در سال‌های اخیر باشد این چیپست‌ها به اینتل توان رقابت یا حتی شکست رقیب دیرینه خود، شرکت AMD را دادند؛ پرچمدار سال گذشته AMD با نام Ryzen 9 5950X در زمینه بهره‌وری و بازی عالی بود اما آخرین تراشه‌های اینتل هم چیزی از این پردازنده‌ کمتر نداشتند. اکنون، اینتل همان رویکرد و رویه جدید را برای طراحی تراشه‌های نسل دوازدهمی لپ‌تاپ‌ها ادامه می‌دهد.

اما دنیای لپ‌تاپ‌ها، تراشه‌ها و سخت‌افزارها اخیراً بسیار شلوغ‌تر از حد تصور شده است؛ چرا که اینتل نه تنها تراشه‌های رایزن AMD را در مقابل خود می‌بیند، بلکه تراشه اختصاصی اپل که M1 نام دارد و با معماری ARM برای مک‌بوک‌های پرمیوم و فوق‌العاده‌ی این شرکت تولید می‌شوند نیز در پیش روی خود دارد؛ از جمله تراشه‌های اخیر کمپانی اپل می‌توان به M1 Pro و M1 Max که اخیراً برای مک‌بوک پرو 2021 این شرکت معرفی شده‌اند، نام برد مدل‌هایی که بهترین عملکرد را نسبت به هر لپ‌تاپی که تحلیلگران و منتقدان تا به حال آزمایش کرده‌اند، ارائه می‌دهند. به عبارت دیگر اینتل کلی راه برای پیمودن دارد تا بتواند خود را به دو رقیب سر سخت خود برساند.

اما اینتل در جریان رویداد CES 2022 اعلام کرد تراشه‌های Alder Lake و به طور خاص‌تر پرچمداری که در این دوره با نام  Core i9-12900HK معرفی می‌کند؛ هم در زمینه بازی و هم در بخش عملکردی و بهره‌وری می‌تواند Ryzen 5900HX کمپانی AMD و M1 Max شرکت اپل را شکست دهد و به بیشینه کلاک 5 گیگاهرتز دست یابد.

اینتل با طراحی و تولید Core i9-12900HK توانست تا 28 درصد عملکرد سریع‌تری نسبت به نسل قبل (Core i9-11980HK) در اجرای بازی‌ها ارائه دهد. البته بیشترین پیشرفت‌ها در اجرای بازی‌های قدیمی‌تر قابل مشاهده است و هنوز عناوین جدیدتری مثل Assassin’s Creed Valhalla یا Gears 5 پیشرفت‌های کمتری را نشان می‌دهند.

باید گفت در حال حاضر هدف اصلی اینتل جلب رضایت مشتریان با بهینه‌سازی عملکرد پردازنده‌ها است به طوریکه در بنچمارک‌های مختلف از جمله PugetBench و Premiere Pro benchmarks مدعی پیشی گرفتن از M1 Max اپل شده است. همچنین چیپست‌های نسل دوازدهمی اینتل دستاوردهای قابل‌توجهی در بنچمارک‌های Autodesk نیز داشته‌اند. لازم به ذکر است که اینتل در توسعه و ارائه این تراشه‌ها بیشتر تمرکز خود را بر روی بهره‌وری و بهبود عملکرد گذاشته است و بر خلاف اپل، چندان اهتمامی به پیشرفت عمر باتری در این نسل نداشته است.

البته، همه این معیارها و رتبه‌بندی‌ها متعلق به اینتل هستند، بنابراین باید تا عرضه لپ‌تاپ‌هایی که با این تراشه‌های جدید راه خود را به بازارهای جهانی باز می‌کنند، منتظر بمانیم و آنها را به سرعت بررسی و آزمایش کنیم تا ببینیم آیا اینتل واقعاً توانسته است تاج تراشه‌های لپ‌تاپ‌ها را باز پس بگیرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا