M1

تراشه M1 افزایش قدرت چشمگیری نسبت به دستگاه‌های مبتنی بر اینتل خواهد داشت

اپل ادعا دارد تراشه جدید M1 مبتنی بر معماری آرم “طولانی ترین عمر باتری در میان تمامی مک‌ها” را ارائه می‌دهد.

اپل تراشه جدید M1 را معرفی کرده است که به نسل جدید مکینتاش (مبتنی بر معماری آرم) قدرت می‌بخشد. این تراشه، یک پردازنده 5 نانومتری است؛ دقیقاً مانند A14 بایونیک که آخرین آیفون‌های اپل را تغذیه می‌کند، اما اولین تراشه‌ای است که اپل به طور خاص برای مک طراحی کرده است و تراشه جدید مک بوک ایر، مک مینی و مک بوک پرو جدید اپل را تأمین می‌کند؛ طبق گفته اپل، آخرین تراشه به کار رفته در سری مک؛ یعنی، M1 “طولانی ترین عمر باتری در میان مک‌ها” را ارائه می‌دهد.
اپل اذعان دارد پردازنده جدید بر روی ترکیب بهره‌وری انرژی با عملکرد، متمرکز است. پردازنده مرکزی هشت هسته دارد که به گفته اپل در دنیا بهترین عملکرد را به ازای هر وات دارد. اپل می‌گوید در یک چهارم میزان مصرف برق، همان عملکرد یک پردازنده مرکزی لپ‌تاپ را دارد. گفته می‌شود که این پردازنده، چهار هسته سریع دارد، همراه با چهار هسته با بازده بالا که به تنهایی عملکرد قابل مقایسه‌ای با مک بوک ایر دو هسته‌ای موجود دارند.
این CPU با یک GPU هشت هسته‌ای جفت می‌شود، اپل ادعا می‌کند سریع‌ترین گرافیک یکپارچه جهان را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، پردازنده M1 دارای یک موتور عصبی 16 هسته‌ای، یک معماری حافظه جهانی، یک “کنترل کننده Thunderbolt طراحی شده توسط اپل با پشتیبانی از یو اس بی 4″، یک پردازنده سیگنال تصویر، موتور رمزگذاری و رمزگشایی رسانه و بسیاری از ویژگی‌های امنیتی است. این موارد شامل بوت امن، رمزگذاری و زمان اجرا از نظر سخت‌افزاری است.
برای آنکه بتوانید از عملکرد فوق‌العاده این پردازنه بهتر آگاه شوید اپل برایتان مقایسه‌ای را انجام می‌دهد: مک بوک ایر جدید اپل که دارای این تراشه است، می‌تواند با یک بار شارژ تا 18 ساعت فیلم پخش کند در حالی که این عدد برای مک بوک ایر مجهز به اینتل 12 ساعت است و حداکثر 15 ساعت وبگردی بی‌سیم به ازای هر بار شارژ، که این میزان برای نسخه مجهز به اینتل 11 ساعت است. همچنین به فَن خنک کننده نیز احتیاج ندارد و این یعنی لپ تاپ باید بی‌صدا کار کند.

M1

در همین حین، مک بوک پرو 13 اینچی جدید حداکثر 17 ساعت وبگردی بی‌سیم را با هر بار شارژ دوام می‌آورد که برای مک بوک پرو مجهز به اینتل 10 ساعت است و 20 ساعت پخش فیلم را ارائه می‌دهد که برای نسخه مجهز به اینتل 10 ساعت است.
اپل ادعا می‌کند که این تراشه به مک امکان می‌دهد بلافاصله از حالت خواب (Sleep Mode) بیدار شود (شبیه آیفون‌ها و آیپدها) و حتی هنگام اجرای اپلیکیشن‌های سه بعدی یا ویرایش فایل‌های ویدئویی 4K، عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد.
اپل همچنین اذعان دارد macOS Big Sur و همه اپلیکیشن‌های خود را برای پردازنده‌های جدید بهینه کرده است. اپل می‌گوید Final Cut Pro شش برابر سریع‌تر است و Logic Pro می‌تواند تا سه برابر تعداد آهنگ‌های صوتی را مدیریت کند. علاوه بر این‌ها اپلیکیشن‌های توسعه‌دهندگان شخص ثالث مانند Adobe نیز در دسترس خواهند بود. Lightroom در اواخر امسال راه اندازی می‌شود و فتوشاپ در سال آینده عرضه می‌شود.
اپل نرم‌افزار شبیه‌ساز Rosetta 2 را برای اپلیکیشن‌هایی که در جهت پردازنده‌های جدید بهینه نشده‌اند، ارائه می‌دهد و اپلیکیشن‌های موجود iOS و iPadOS نیز به طور طبیعی در دستگاه‌های جدید اجرا می‌شوند.
اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود گفت طی دو سال آینده انتظار دارد همه مک‌های خود را به پردازنده‌های جدیدش مجهز کند.
“توسعه تراشه‌های خود” بدان معنی است که اپل در حال دور شدن از استفاده پردازنده‌های اینتل است که بیش از یک دهه مکینتاش را تغذیه می‌کردند. اینتل در پاسخ به پخش زنده دیشب، در بیانیه‌ای اعلام کرد که “این کار مبتنی بر ارائه پیشرفته‌ترین تجربیات رایانه و طیف گسترده‌ای از گزینه‌های فناوری است که بر تعریف مجدد محاسبات متمرکز است. ما اعتقاد داریم رایانه‌های شخصی مجهز به اینتل؛ مانند، رایانه‌های مبتنی بر پردازنده‌های نسل 11 سری M، بهترین تجربه را در زمینه‌هایی که بیشترین ارزش را برای کاربران دارند و همچنین بازترین بستر را برای توسعه‌دهندگان چه در امروز و چه در آینده ارائه می‌دهند.”

همچنین بخوانید:

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا