پلی‌استیشن 5

حجم بازی‌های پلی‌استیشن 5 به لطف تکنولوژی جدید فشرده‌سازی کاهش خواهد یافت

در جدیدترین اخبار صنعت گیم، تکنواوژی فشرده‌سازی جدید و اختصاصی سونی به نام Kraken می‌تواند حجم بازی‌های پلی‌استیشن 5 را تا 60 درصد کاهش دهد.

پلی‌استیشن 5 در دهه گذشته یکی از کوچکترین فضای ذخیره‌سازی را در بین کنسول‌ها دارد، اما آنچنان که به نظر می‌رسد بد نیست. گفته می‌شود که سونی از یک فناوری فشرده‌سازی اطلاعات ویژه استفاده می‌کند که می‌تواند حجم بازی را تا 60 درصد کاهش دهد. این اتفاق می‌تواند جبرانی برای حجم ۸۲۵ گیگابایتی فضای ذخیره‌سازی در این کنسول نسل نهمی باشد. گزارش جدید از وب‌سایت Twisted Voxel، نشان می‌دهد که بازی Survival Subnautica فقط دارای حجمی بالغ بر 5 گیگابایت در کنسول PS5 است. این در صورتی است که بازی فوق در کنسول PlayStation 4 فضایی حدود 14 گیگابایت را اشغال می‌کند، با مقایسه آن‌ها می‌توان پی برد که حجم بازی بیش از 60٪ کاهش یافته است.

وب‌سیات TechRadar گزارش می‌دهد که بازی Control: Ultimate Edition نیز با استفاده از فناوری فشرده‌سازی سونی به طور چشمگیری حجم آن کاهش می‌یابد و تنها 25.79 گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی در پلی‌استیشن 5 را اشغال می‌کند، در صورتی که این عدد در Xbox Series X چیزی حدود 42.5 گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی را به خود اختصاص می‌دهد. درواقع در اینجا با یک کاهش ۳۹ درصدی مواجه هستیم.

هنوز اطلاعات زیادی در مورد تکنولوژی فشرده‌سازی جدید سونی منتشر نشده است، تمام آنچه که در این زمان می‌دانیم نام گذاری سونی برای این فناوری است که اصطلاحاً «Kraken» نامیده می‌شود. هنوز نمی‌دانیم که آیا همه‌ی بازی‌های PS5 از این قابلیت بهره‌مند خواهند شد یا اینکه توسعه‌دهندگان باید بازی‌های خود را برای استفاده این فناوری بهینه‌سازی کنند. Kraken همچنین می‌تواند به بازی‌های پلی استیشن 4 نیز گسترش یافته و بازی‌های قدیمی‌تر را تحت پوشش بگیرد. درحال حاضر همه‌ی این موارد احتمالاتی هستند که منبع موثقی ندارند.

معمولاً فناوری‌های فشرده‌سازی هرگز نیازی به دخالت توسعه‌دهندگان بازی‌ها در بهینه‌سازی حجم بازی‌ها نداشته است، بنابراین از نظر فنی همه بازی‌هایی که روی SSD داخلی پلی‌استیشن 5 اجرا می‌شوند باید از Kraken پشتیبانی کنند. امیدواریم که فناوری فشرده سازی Kraken در درگاه ثانویه M.2 SSD کنسول نیز قابل استفاده باشد. همچنین ممکن است Kraken، در درایوهای اکسترنال USB نیز استفاده شود، اما برای اطلاع از این موارد باید فعلاً منتظر ماند.

بسیار عالی است که در دوره‌ای که حجم بازی‌ها هر چند در حال افزایش است، شاهد چنین پیشرفت‌های گسترده‌ای در فناوری فشرده‌سازی هستیم. این بدان معناست که مردم می‌توانند فضای ذخیره‌سازی خود را کمتر ارتقا دهند و بازی‌های بیشتری را در سیستم خود نگه دارند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا