کوالکوم

خرید نوویا توسط کوالکوم از آنچه که فکر می‌کنید بزرگ‌تر است

کوالکوم به تازگی اعلام کرده که قصد دارد 1.4 میلیارد دلار برای خرید شرکت نوویا، یک استارت‌آپ کوچک که در ساخت تراشه‌های سرور آرم با سرعت بالا تخصص دارد، هزینه کند.

چنین معاملاتی به صورت پیش‌فرض مورد نظارت قرار می‌گیرند. اما این مورد به دلیل تاسیس نوویا توسط جرارد ویلیامز، طراح سابق تراشه‌های اختصاصی اپل که تحت توافقنامه‌ عدم رقابت تجاری با تراشه‌های تجاری ساخت اپل توانست اهالی کوپرتینو را ترک کند، بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. اپل مشکلی با ساخت و توسعه سرورهای CI ندارد. زیرا این غول فناوری ایالات متحده برنامه‌ خاصی برای کسب موفقیت جدی در این بازار ندارد. این شرکت در عوض تمرکز خود را معطوف تولید تراشه برای لوازم الکترونیکی پرمصرف مانند تلفن هوشمند و لپ‌تاپ کرده است. این درحالی است که کوالکوم نیزاظهار کرده پس از کسب حق مالکیت نوویا از فناوری‌های این شرکت برای توسعه تراشه‌های سطح‌ بالا خود که در لوازم الکترونیکی پرمصرف مانند پرچمدارهای اندروید، سرورها و اتومبیل‌های خودران بهره خواهد برد.

اکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری اقدام به تولید سرور کرده‌اند

این معامله حتی ممکن است با دادخواست اپل علیه ویلیامز و نوویا نیز مواجه شود. اما ما فکر نمی‌کنیم که تنها هدف این قرارداد “برهم‌زدن مدل تجاری اپل” باشد. بعید به نظر می‌رسد که کوالکوم قصد تولید تراشه‌ای همانند سری A اپل را داشته باشد. زیرا اگر واقعا چنین هدفی داشت، تاکنون بدان دست یافته بود. ساکنین سن‌دیگو می‌خواهند در بازار لپ‌تاپ‌ها پیروز شوند. شما نمی‌توانید یک شرکت فناوری به غیر از اپل را پیدا کنید که توانایی ساخت سرورهای مبتنی بر معماری آرم را داشته باشد. غول‌های فناوری نظیر گوگل، سامسونگ، آمازون و فیسبوک نیز قادر به انجام این کار نیستند. دلیل آن نیز دشواری بیش ازحد ( تاحدودی غیرممکن) طراحی و ساخت یک تراشه سطح بالا مبتنی بر معماری آرم می‌باشد. ما در مورد مهندسان نخبه‌ای صحبت می‌کنیم که می‌دانند شرایط زمانی که در استفاده از باتری محدودیت دارید،بسیار پیچیده می‌شود.

کوالکوم
منبع: Cnet

به همین دلیل اپل زمان قابل توجهی را صرف تحقیق و توسعه برای ساخت تراشه‌های موبایل کم‌مصرف اما بسیار قدرتمند آرم کرده است. حتی اگر با جدیدترین تراشه‌های ساخت اینتل و AMD مقایسه شوند. کوالکوم نیز همین‌طور است، با این تمایز که این دو غول فناوری امریکایی مدل‌های تجاری متفاوتی دارند. اپل از مجهز کردن تلفن‌های هوشمند خود را به جدیدترین تراشه‌های سری A به‌‌وجد می‌آید. اضافه کردن تراشه سطح بالا به یک تلفن هوشمند رده مقرون به صرفه به سبب هزینه‌های مربوط به ساخت، نگهداری و زنجیره تامین SoC مورد بحث چندان مورد توجه تولیدکنندگان قرار نمی‌گیرد. احتمالا در آینده‌ای نزدیک شاهد چنین طرز فکر آینده‌نگرانه‌ای در تراشه‌های سری M1 مک‌بوک خواهیم بود. یک مدل که به میزان کافی برای انجام تمام کار‌ها قدرتمند باشد در طولانی مدت سبب پس‌انداز هزینه زیادی خواهد شد.

اپل و کوالکوم در زمینه ساخت تراشه‌های تلفن‌های هوشمند مدل‌های تجاری بسیار متفاوتی دارند.

کوالکوم محصولاتی را که قابلیت استفاده از تراشه‌های خودش را داشته باشند، تولید نمی‌کند. به عنوان مثال تراشه‌های تلفن‌های همراه این غول فناوری امریکایی در گوشی‌های شرکت‌هایی نظیر سامسونگ، اچ‌پی، دل، ال‌جی و سایر تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند به تراشه‌هایی در حد و اندازه‌های سری A اپل نیاز نداشته و تنها خواهان یک تراشه‌ای نسبتا قوی هستند که از پس انجام کارهای مهم و ضروری برآید. به همین دلیل، تراشه‌های Snapdragon کوالکوم در بین تولیدکنندگان اندرویدی از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. شاید کوالکوم وارد حوزه تولید پردازنده‌های مخصوص سرور شود که بسیار سودآور خواهد بود. به ویژه که ساکنین سن‌دیگو در حال حاضر به عنوان شرکتی که توانایی ساخت تراشه‌هایی متناسب با نیاز شما دارند، شناخته می‌شوند.

کوالکوم
منبع: androidcentral

ما فکر می‌کنیم کوالکوم می‌خواهد از برخی ترفندهای پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم برای بهبود عملکرد تراشه‌های سری Snapdragon بهره ‌ببرد. اما تمرکز خود را معطوف ساخت و طراحی تراشه‌‌های موبایل جدید به منظور استفاده در لپ‌تاپ‌های سبک و کروم‌بوک‌های سطح بالا خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود این اقدام کوالکوم به ساخت رایانه‌های موبایلی و لپ‌تاپ‌های 5G مجهز به تراشه‌های Snapdragon در آینده‌ای نزدیک خواهد انجامید. در این میان خرید یک شرکت به سرپرستی طراح سابق تراشه‌های سری A اپل نیز روش خوبی برای آغاز این کار به حساب می‌آید. همکاری با مایکروسافت، گوگل و آمازون (که به دنبال تولید لپ‌تاپ‌های اختصاصی خود با عنوان FireBook می‌باشد) به منظور ساخت تراشه‌هایی متناسب با نیازهای سیستم عامل و انجام‌ کارها به موثرترین شیوه ممکن که سبب افزایش قابل توجه کارایی دستگاه می‌شود – هدفی که اپل با طراحی و ساخت تراشه‌های اختصاصی مبتنی بر معماری آرم سری M و ارائه حداکثر هماهنگی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار در لپ‌تاپ‌های خود بدان دست یافته است. یک تراشه مبتنی بر معماری آرم که با همکاری مایکروسافت برای لپ‌تاپ‌های Surface طراحی شده است، یا ایجاد یک پروژه مشترک با گوگل به منظور ساخت بهترین تراشه ممکن برای استفاده در سری پیکسل ساکنین مانتین‌ویو از اهداف کوالکوم برای خرید نوویا به حساب می‌آیند و اپل حق دارد از این اقدام ساکنین سن‌دیگو خشمگین باشد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا