دالبی

دالبی می‌خواهد کیفیت صوتی تماس‌های ویدیویی را دگرگون سازد

دو لپ‌تاپ آینده لنوو برای نخستین‌بار از قابلیت دالبی ویس (Dolby Voice) بهره خواهد برد. یک فناوری صوتی که به شما امکان می‌دهد صدای افراد را در هنگام برقرای تماس ویدیویی با کیفیت مطلوب‌تری دریافت کنید. دالبی می‌گوید این قابلیت با استفاده از تلفیق عناصری نظیر کاهش نویز پس‌زمینه و سطح‌بندی پویا سبب می‌شود صداهایی که در هنگام جلسات آنلاین به گوش شما می‌رسد “واضح‌تر و طبیعی‌تر باشند و احساس خستگی کمتری را به شما منتقل کنند.” دو لپ‌تاپ جدید لنوو ThinkPad X1 Carbon Gen 9 و X1 Yoga Gen 6 که طی رویداد CES 2021 رونمایی شدند از قابلیت دالبی ویس بهره خواهند برد. اما دالبی از بیان نام لپ‌تاپ‌‌های دیگری که ممکن است در آینده‌ای نزدیک با این فناوری شگفت‌انگیز معرفی شوند، خودداری کرد. البته دالبی ویس کاملا یک فناوری جدید به حساب نمی‌‌آید. زیرا دالبی قبلا از این بستر مشابه برای ایجاد قابلیت‌های Dolby Conference Phone و Dolby Voice Room بهره برده بود. گفتنی است این فناوری‌ها به منظور بهبود کیفیت صدا در کنفرانس‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، تفاوت دو قابلیت مورد بحث با دالبی ویس عدم نیاز به استفاده از سخت‌افزار جداگانه دالبی به منظور بهره‌مندی از این فناوری می‌باشد.

فناوری دالبی ویس شامل چند قابلیت مختلف است که روی میکروفون و بلندگوهای شما کار می‌کنند تا کیفیت صدای دریافتی شما را بهبود بخشند. “Full room pick up و dynamic leveling (سطح‌بندی پویا)” صدای را به گونه‌ای نتظیم می‌کند که شنیدن صدای افرادی که دور از میکروفون هستند یا صدای ضعیف‌تری دارند، راحت‌تر باشد. دالبی ویس همچنین از قابلیت کاهش نویز به منظور از بین بردن صداهای اکو و نویزهای پس‌زمینه بهره می‌برد. سرانجام دالبی می‌گوید دالبی ویس به لطف قابلیت “تفکیک صدا” امکان شنیدن هرچه راحت‌تر سخنرانی‌هایی را که چند نفر به صورت همزمان در یک تماس صوتی صحبت می‌کنند، فراهم می‌آورد. خوشبختانه این فناوری هم روی صدای ورودی و هم صدای خروجی کار می‌کند، بنابراین در عین اینکه صدای شما برای افرادی که با آنها صحبت می‌کنید واضح‌تر به نظر می‌رسد. شما نیز از مزایای این قابلیت بهره خواهید برد و صدایی با کیفیت مطلوب دریافت می‌کنید. ویژگی‌های قابلیت دالبی ویس از طریق اپلیکیشن دالبی اکسس (Dolby Access) قابل پیکربندی می‌باشد.

مجموع نرم‌افزار و سخت‌افزار شما مشخص می‌کند که امکان استفاده از کدام قابلیت برای شما فراهم است. دالبی می‌گوید قابلیت‌های dynamic leveling، full room pick up (سطح‌بندی پویا) و noise reduction (کاهش نویز) در دو لپ‌تاپ جدید لنوو اجرا خواهند شد و این موضوع به نرم‌افزار مورد استفاده آنها ارتباطی نخواهد داشت. خوشبختانه میکروفون‌های خارجی‌ای که از طریق درگاه جک 3.5 میلی‌متری صدا به این لپ‌تاپ‌ها متصل خواهند شد نیز از قابلیت سطح‌بندی پویا و کاهش نویز بهره می‌برند. با این‌حال، به منظور دستیابی به قابلیت تفکیک صدا به پیش‌نیازهای بیشتری نیاز دارید و این قابلیت تنها زمانی که از میکروفون لپ‌تاپ و سرویس‌هایی که از قابلیت دالبی ویس پشتیبانی می‌کنند، (مانند Zoom) استفاده کنید فعال خواهد شد. از آنجایی که بیشتر افراد طی سال گذشته تحت قرنطینه خانگی قرار گرفته‌اند، علاقه به استفاده از نرم‌افزارهای اختصاصی به منظور بهبود کیفیت صدا در هنگام تماس‌های ویدیویی افزایش یافته است. برخی از سرویس‌های گفت‌وگو مانند Discord و Google Meet فناوری کاهش نویز پس‌زمینه را به صورت مستقیم در سرویس‌های خود قرار داده‌اند. این درحالی است که نرم‌افزار Nvidia’s Broadcast همین کار را در برنامه‌های مختلف گفت‌وگو محور برای کاربران انجام می‌دهد. با این تفاوت که باید از سخت‌افزار مناسب (Nvidia) استفاده کنید. دالبی ویس می‌تواند با استفاده از نقاط قوت هرکدام از این روش‌ها به بهترین راه‌حل برای افزایش کیفیت صدا هنگام برقراری تماس‌های ویدیویی تبدیل شود. قابلیت‌های این فناوری محدود به سرویس گفت‌وگو خاصی نمی‌شود و در عین حال به تراشه‌های گرافیکی که از قابلیت ردیابی اشعه (ray tracing) پیشتیبانی می‌کنند نیز نیاز نخواهد داشت. ما بی‌صبرانه منتظر ارزیابی عملکرد فناوری دالبی ویس در دو لپ‌تاپ مورد انتظار لنوو که قرار است در بهمن‌ماه (فوریه) معرفی شوند، هستیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا