دولت هند پابجی موبایل و 117 اپلیکیشن چینی دیگر را در این کشور مسدود کرد

دولت هند پابجی موبایل و 117 اپلیکیشن چینی دیگر را در این کشور مسدود کرد

دولت هند بیش از 100 اپلیکیشن مرتبط با چین را به دلیل نگرانی‌های سایبری و حفظ تمامیت ارزی این کشور مسدود کرد. اقدامی که می‌تواند سبب افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک بین هند و چین شود که در اوایل سال جاری و به دنبال درگیری‌های خونین در مرز این دو کشور همسایه ایجاد شده بود. روز چهارشنبه دولت هند در اطلاعیه‌ای فرمان مسدودسازی 118 اپلیکیشن چینی را که گفته می‌شد حاکمیت، یکپارچگی، امنیت ملی و نظم عمومی هند را تهدید می‌کردند، صادر کرد. مقامات این کشور ادعا می‌کنند این اقدام از “منافع میلیون‌ها کاربر سرویس‌های موبایل و اینترنت محافظت می‌کند.” وزارتخانه همچنین اظهار داشت ممنوعیت این اپلیکیشن‌ها یک تصمیم هوشمندانه در جهت تضمین امنیت و حق مالکیت هند در قبال فضای مجازی خود بوده است. این نکته را نیز در نظر داشته باشید 118 اپلیکیشن مورد بحث به 59 برنامه‌ای که دهلی نو چندین ماه پیش آنها را مسدود کرده بود، اضافه خواهند شد. از میان 59 اپلیکیشن چینی تحریم شده می‌توان به TikTok، SHAREit ،Mi Community ،MeituPic ،CamScanner و WeChat اشاره کرد. گفتنی است هند بزرگترین بازار جهانی شبکه اجتماعی تیک‌تاک به حساب می‌آمد و با تحریم نرم‌افزار مورد بحث در این کشور بایت‌دنس تعداد قابل توجهی از کاربران خود را از دست داد.

در میان اپلیکیشن‌هایی که به تازگی مسدود شده‌اند می‌توانیم به موتور جستجو Baidu، مجموعه نرم‌افزارهایی که با وی‌چت همکاری و مراوده تجاری دارند، سرویس ذخیره‌سازی ابری ویژوان (Weiyun) تنسنت، بازی Rise of Kingdoms، سرویس خدمات نرم‌افزاری APUS Launcher، یک VPN متعلق به تیک‌تاک، خدمات تجارت الکترونیک Mobile Taobao، سرویس استریم ویدیو Youku، خبرگزاری Sina News، سرویس کارت‌خوان CamCard و یک نسخه کوچک از بازی پابجی موبایل اشاره کرد. می‌توانید لیست کامل اپلیکیشن‌های مسدود شده توسط دولت هند را در این لینک مشاهده کنید.

محبوب‌ترین عنوانی که اخیرا به لیست تحریم‌های وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند اضافه شده بازی پرطرفدار پابجی موبایل می‌باشد که توسط تنسنت، غول فناوری چینی، تولید و منتشر شده است. به نقل از یکی از موسسه‌های معتبر mobile insight، پابجی موبایل بیش از 40 میلیون کاربر ماهانه دارد. همچنین موسسه Sensor Tower نیز بیان می‌کند این اپلیکییشن بازی بیش از یک چهارم میزان بارگیری‌های مادام‌العمر هند را به خود اختصاص داده است. در کنار پابجی موبایل نرم‌افزارها و بازی‌های پر خواهان و محبوب دیگری نیز مسدود شدند که از میان آنها می‌توانیم به AFK Arena ،PUBG Mobile Lite و AliPay اشاره کنیم.

دولت هند پابجی موبایل و 117 اپلیکیشن چینی دیگر را در این کشور مسدود کرد

وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند در بیانیه‌ای اظهار داشت:

وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات گزارش‌های متعددی در ارتباط با سرقت محرمانه اطلاعات کاربران توسط این اپلیکیشن‌های چینی و انتقال داده‌های مورد بحث به سرورهای خارج از هند دریافت کرده است. در میان کاربران نیز یک پویش به منظور انجام اقدامات جدی علیه این قبیل برنامه‌ها که حاکمیت، امنیت ملی و حریم خصوصی شهروندانمان را تهدید می‌کنند، ایجاد شده است.

در این میان گروه‌های حافظ قانون نرم‌افزار (digital advocacy group Software Law) و مرکز آزادی (Freedom Centre) دهلی نو نیز در ارتباط با این تحریم‌ها بیانیه‌ای صادر کردند و در مورد پیامدهای احتمالی آن هشدار دادند:

متاسفانه هند از فقدان قانون حفاظت از داده‌ها و یک سیاست امنیتی جامع رنج می‌برد. محدودیت‌های اعمال شده نیاز به شفافیت و پاسخگویی در قبال اقدامات کمیته و فرمان‌های اجرایی در مورد مسدودسازی اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها را برجسته کرده است.

تنش بین دو کشور پرجمعیت جهان از اوایل سال جاری میلادی (ماه ژوئن) و پس از درگیری‌های خونین در مرز هیمالیا که منجر به کشته شدن 20 نفر از سربازان هندی شد، شدت گرفته است. از آن زمان تحریم و اختلاف مردم هند با چین در توییتر آغاز شد و به دنبال آن شاهد بارگذاری ویدیوهایی از مردم این کشور بودیم که مشغول نابود کردن تلفن‌های هوشمند، تلویزیون‌ها و سایر محصولات ساخت چین بودند. در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت) نیز دولت هند در سیاست‌های سرمایه‌گذاری خارجی خود تغییراتی ایجاد کرد؛ بدین ترتیب شرکت‌ها چینی که در استارت‌آپ‌ها هندی سرمایه‌گذاری کرده بودند برای خروج سرمایه خود از این کشور به محوز دولت هند نیاز داشتند. این موضوع میزان مشارکت سرمایه‌گذاران چینی را در شرکت‌های نوپای هند با کاهش چشمگیری روبرو کرد.

دولت هند صراحتا اعلام کرده اپلیکیشن‌های چینی برای حاکمیت و امنیت ملی این کشور یک تهدید بالقوه محسوب می‌شوند؛ بنابراین باید اجازه دسترسی کاربران به این نرم‌افزارها در هند مسدود شود. ناگفته نماند ایالات متحده نیز در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بارها ادعای مشابهی مطرح کرده و حتی در جهت رفع چنین نگرانی‌هایی اقداماتی نیز برداشته است. به عنوان مثال کاخ سفید از شبکه اجتماعی ویدیو محور تیک‌تاک خواسته تا حق مالکیت و امور تجاری خود در خاک ایالات متحده را به یک شرکت امریکایی واگذار کند تا از این طریق امکان دسترسی چین به داده‌ها کاربران این کشور به طور کامل از بین برود. گفتنی است دولت چین قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای دسترسی به داده‌های کاربران تبیین کرده و ایالات متحده و هند نگران هستند که شرکت‌های چینی نتوانند در برابر این قوانین مقاوت کنند؛ بنابراین به منظور جلوگیری از دسترسی دولت چین به اطلاعات شهروندان خود که از لحاظ تئوری برای اهداف جاسوسی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، باید اپلیکیشن‌های توسعه‌دهندگان چینی را مسدود و تحریم کنند.

همچنین بخوانید:

تریلر جدید Watch Dogs: Legion لندن را با فناوری Ray Tracing نمایش می‌دهد

نخستین تلفن هوشمند اقتصادی وان‌ پلاس با نام Clover تا پایان امسال عرضه خواهد شد

قوانین صادراتی جدید چین، روند فروش تیک‌تاک را با مشکل مواجه می‌کند

منبع: techcrunch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا