ربات جدید دیزنی مرز بین انسان و ربات‌ها را به چالش می‌کشد

ربات جدید دیزنی مرز بین انسان و ربات‌ها را به چالش می‌کشد

دیزنی به تازگی از جدیدترین ربات انسان‌نمای خود رونمایی کرده است که در کنار چشمگیر بودن اندکی ترسناک به نظر می‌رسد و دلیل آن نیز عدم استفده از پوست رباتیک است.

هنگامی که این واقعیت را که این ربات از هیج پوستی استفاده نمی‌کند را درک کردید و بر ترس خود مسلط شدید، متوجه خواهید شد که ربات انسان‌نمای جدید واحد تحقیقات دیزنی یک شاهکار در زمینه مهندسی رباتیک به حساب می‌آید. اولین گزارش از این ربات جذاب توسط رسانه Gizmodo منتشر شد. ربات مورد بحث می‌تواند حرکات صورت انسان به خصوص پلک زدن و حرکت‌های دقیق سر را به خوبی تقلید کند. این ربات از طریق حسگری که در قفسه سینه آن تعبیه شده است، حرکات و چرخش‌ها را تشخیص می‌‌دهد و با تجزیه و تحلیل داده‌ها بدست آمده موقعیت سر و چشم خود را نسبت به شخصی که در مقابل خود قرار دارد، تنظیم می‌کند. همچنین ربات مذکور می‌تواند در مواجه با افراد یا موضوعات جدید از حرکات معمولی چشم به حرکات ساکادیک چشم تغییر وضعیت دهد – حرکات ساکادیک چشم (Saccade) یک نوع حرکت سریع (جهشی) چشم به حساب می‌‌آید که به ما امکان می‌دهند یک محیط بصری را به سرعت و به صورت اجمالی مورد بررسی قرار دهیم. در ضمن این ربات انسان‌نما به منظور شبیه‌سازی فرآیند تنفس کمی بالا و پایین می‌رود. شما می‌توانید ویدیو مربوط به ربات دیزنی را در این لینک مشاهده کنید.

این ربات توسط مهندسان بخش تحقیقات والت دیزنی، محققان دانشگاه ایلینویز و موسسه فناوری کالیفرنیا توسعه داده شده است. درحالی که بیشتر ربات‌های انسان‌نما چشم خود را روی سوژه‌ها متمرکز می‌کنند و مانند یک دوربین در جای خود ثابت می‌مانند، این ربات جدید از حرکات ساکاددیک چشم به منظور انجام رفتارهای واقع‌گرایانه‌تر بهره می‌برد. تیم تحقیقاتی والت دیزنی در مقاله خود در مورد نگاه واقع‌گرایانه و تعامل محور این ربات می‌نویسد:

تحقیقات ما نشان داده است که نگاه یک سیگنال اجتماعی بسیار مهم به حساب می‌آید و سبب شکل‌گیری درک متقابل از شخصی که در حال تعامل با او هستیم می‌شود. به عنوان مثال کسانی که تماس چشمی بیشتری با ما برقرار می‌کنند از نظرمان باهوش، باوجدان، صمیمی و قابل اعتماد به نظر می‌رسند. همچنین به نظر می‌رسد که نگاه توانایی انتقال شرایط پیچیده اجتماعی و احساسی را نیز داشته باشد. با توجه به اهمیت نگاه در تعامل‌های اجتماعی و نقش آن در شکل‌گیری درک متقابل، واضح است که نگاه در یک ربات انسان‌نمای تعاملی، نقش یک عامل مهم و تاثیرگذار را اجرا خواهد کرد. بنابراین هدف ما از انجام این پروژه، توسعه سیستمی با توانایی تقلید از نگاه متقابل انسان بود. لازم به توضیح نیست که والت دیزنی از این فناوری می‌تواند در شخصیت‌های انیماتریک خود که در پارک‌های تفریحی این کمپانی یافت می‌شوند، بهره ببرد. بخش تحقیقاتی مدت‌ها است که برای ساخت ربات‌هایی با رفتارهای انسانی تلاش می‌کند. گفتنی است این بخش در سال 2018 از ربات Stickman رونمایی کرد که می‌توانست پشتک بزند و انواعی از بدلکاری‌ها را انجام دهد.

البته دیزنی قبل از استفاده از این ربات در پارک‌های تفریحی خود باید جمجه آنرا با نوعی پوست رباتیک بپوشاند تا بازدیدکنندگان را به وحشت نیندازد. با این حال، این ربات با تقلید نگاه‌های متقابل انسان می‌تواند آغازگر مسیری طولانی در جهت خلق یک یک هوش مصنوعی عمومی (همانند میزبان‌ها در سریال وست‌ورد) باشد.

همچنین بخوانید:

منبع: theverge.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا