سامسونگ از تراشه Exynos 2200 با پردازنده گرافیکی AMD ray tracing رونمایی کرد

سامسونگ از تراشه Exynos 2200 با پردازنده گرافیکی AMD رونمایی کرد

امروز سامسونگ از تراشه Exynos 2200 در کنار پردازنده گرافیکی Xclipse با معماری AMD ray tracing رونمایی کرد. استفاده از پردازنده گرافیکی با معماری AMD RDNA 2، رویه جدید سامسونگ است که انقلابی در چیپست‌های گوشی‌های هوشمند خواهد بود.

سامسونگ از Exynos 2200، تراشه انحصاری جدید خود برای گوشی‌های هوشمند، رونمایی کرد. Exynos 2200 اولین چیپست گوشی هوشمند بوده که دارای یک پردازنده گرافیکی با معماری AMD RDNA 2 است و ویژگی‌هایی مانند ردیابی پرتوها (ray tracing) و شتاب سخت‌افزاری را امکان‌پذیر می‌کند.

همکاری سامسونگ با AMD از مدت‌ها قبل در حال شکل گیری بوده است. این دو شرکت برای اولین بار در سال 2019 از قرارداد صدور مجوز برای یکدیگر رونمایی کردند؛ پس از آن AMD در سال گذشته تأیید کرد که “SoC گوشی پرچمدار بعدی سامسونگ” از معماری RDNA 2 استفاده خواهد کرد. سامسونگ نیز اخیراً یک رویداد معارفه برای Exynos 2200 را برگزار کرد؛ مراسمی که در ابتدا قرار بود در تاریخ 11 ژانویه (21 دی) برگزار شود، اما به شکل مرموزی به تعویق افتاد.

Exynos 2200 بر اساس لیتوگرافی 4 نانومتری EUV سامسونگ ساخته شده است. کمپانی کره‌ای این پردازنده گرافیکی را با نام «Xclipse» معرفی می‌کند و دیوید وانگ، معاون بخش فناوری پردازش گرافیکی Radeon در AMD، ضمن بیانیه‌ای اظهار داشت که این «نخستین نتیجه از چندین نسل برنامه‌ریزی برای گرافیک‌های AMD RDNA در SoCهای Exynos است».

سامسونگ از تراشه Exynos 2200 با پردازنده گرافیکی AMD ray tracing رونمایی کرد

در بخش CPU (پردازنده مرکزی)، Exynoss 2200 از هسته‌های Armv9 استفاده می‌کند: یک هسته پرقدرت Cortex-X2، سه هسته Cortex-A710 برای عملکرد متعادل و چهار هسته Cortex-A510 برای بهره‌وری کارآمدتر در آن تعبیه شده است. همچنین یک NPU ارتقا یافته نیز وجود دارد که سامسونگ، عملکرد دوبرابری آن را نسبت به نسل قبل تضمین می‌کند. همچنین معماری ISP برای پشتیبانی از سنسورهای دوربین تا حداکثر 200 مگاپیکسل طراحی شده است که یکی از آنها را سامسونگ سال گذشته معرفی کرد.

معمولاً بهترین تراشه‌های اگزینوس سامسونگ به سری گوشی‌های پرچمدار گلکسی S این شرکت راه پیدا می‌کنند، اگرچه گوشی‌های پرچمدار سامسونگ که در ایالات متحده و برخی بازارهای دیگر به فروش می‌رسند از تراشه‌های اسنپدراگون کمپانی کوالکام استفاده می‌کنند. سایر سازندگان تلفن‌های هوشمند مانند Vivo در بعضی موارد از تراشه‌های Exynos در دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند، اما احتمالاً باید منتظر بمانیم تا گلکسی S22 به دستان ما برسد تا بفهمیم آیا فناوری AMD به یک جهش معنادار در عملکرد GPU تلفن‌های هوشمند تبدیل شده است یا خیر.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا