آیفون 12

سری آیفون 12 با صفحه نمایش OLED و پشتیبانی از اتصال 5G معرفی شد

اپل به تازگی و طی مراسمی از جدیدترین پرچمدار تلفن‌های هوشمند خود، خانواده، آیفون 12 ، پرده‌برداری کرده است، رویدادی که به دلیل همه‌گیری کوویدـ19 اندکی با تاخیر برگزار شد.

اپل در رویداد «سلام سرعت» (Hi, Speed)، ابتدا از آیفون 12 که به عنوان مدل اصلی و پایه این سری محسوب می‌شود رونمایی کرد. این تلفن هوشمند همانند آیفون 11 و آیفون XR به یک صفحه نمایش 6.1 اینچی محهز شده است، با این تفاوت که بجای یک نمایشگر ال‌سی‌دی از یک پنل اولد بهره می‌برد. اگر به یاد داشته باشید، در سری آیفون 11 تنها در مدل‌های پرو این نوع صفحه نمایش بکار رفته بود، اما حالا اهالی کوپرتینو تصمیم گرفته‌اند این قابلیت جذاب را به مدل‌های پاپه نیز اضافه کنند. ما فکر می‌کنیم با محهز شدن مدل‌های غیر پرو آیفون به نمایشگرهای امولد، میزان استقبال از این دستگاه‌ها به طرز قابل توجهی افزایش خواهد یافت و این موضوع شاید حتی روی فروش مدل‌های پرو نیز تاثیر داشته باشد و سبب عدم استقبال کاربران از این دو مدل شود. به هرحال، تصمیم اپل مبنی بر استفاده از صفحه نمایش اولد در نسخه‌های پایه آیفون‌های 12 خیلی از طرفداران این غول فناوری امریکایی را خوشحال خواهد کرد. همچنین طبق شایعاتی که پیش از معرفی آیفون 12 منتشر شده بود، این دستگاه از کناره‌های آلومینیومی و براق بهره می‌برد که زبان طراحی آنرا هرچه بیشتر به آیپد پرو و آیپد ایر نزدیک می‌کند (به موارد آیفون 4 را نیز اضافه کنید).

آیفون 12 در رنگ‌های آبی، قرمز، سبز، مشکی و سفید ارائه خواهد شد، همچنین اپل برای این تلفن هوشمند مبلغ 799 دلار را طلب می‌کند. پیش‌سفارش دستگاه از روز جمعه و عرضه گسترده محصول در خرده‌فروشی‌ها نیز از تاریخ 3 آبان (23 اکتبر) آغاز می‌شود. شما می‌توانید آیفون 12 را در سه نسخه فضا ذخیره‌سازی 64، 128 و 256 گیگابایت به همراه 4 گیگابایت حافظه رم خریداری کنید. اگر کناره‌های تخت آیفون 12را نادیده بگیرید، این دستگاه تا حدود زیادی مشابه آیفون 11 می‌باشد و اپل در طراحی این خانواده به طور قابل توجهی به اصول خود پایبند بوده است (بخصوص در مورد بریدگی موجود در پنل جلویی). هنوز هم یک بریدگی بزرگ و زشت در حاشیه بالایی صفحه نمایش این دستگاه به چشم می‌خورد که محل قرارگیری دوربی جلو و سنسورهای مربوط به فناوری Face ID می‌باشد. هرچند استفاده از پنل اولد سبب شده تا اپل بتواند حاشیه‌های اطراف نمایشگر را تاحدود زیادی کاهش دهد. همچنین در کمال تعجب، کلید پاور مجهز به فناوری Touch ID که در آیپد جدید شاهد آن بودیم به آیفون 12 راه پیدا نکرد و طرفداران اپل را بیش از پیش ناامید کرد. البته چنین اقداماتی از سوی اپل امر عادی و مطابق انتظار است و به عنوان نیز نمونه می‌توانیم به اصرار این شرکت برای استفاده از درگاه لایتنینگ اشاره کنیم. در پنل پشتی نیز یک پیکربندی دوگانه قابل رویت است که در قابی مربع‌شکل با شیشه‌ مات قرار گرفته‌اند و سبب ایجاد یک تضاد رنگی خوشایند با پنل پشتی براق دستگاه می‌شود.

صفحه نمایش 6.1 اینچی اولد بکار گرفته شده در آیفون 12 دارای حداکثر روشنایی 1200 نیت می‌باشد و از فرمت‌های تصویری HDR 10 ،Dolby Vision و HLG پشتیبانی می‌کند. همچنین اپل اعلام کرد که برای محافظت از دستگاه‌های سری آیفون 12 بجای شیشه از پوشش سرامیکی (ceramic shield) بهره گرفته است که سبب مقاومت بیشتر تلفن هوشمند هنگام سقوط از ارتفاع می‌شود. همچنین مقاومت در برابر آب نیز بهبود یافته است. پرچمدارهای جدید اپل به تراشه‌های A14 Bionic مجهز شده‌اند که به گفته این شرکت اولین تراشه تلفن هوشمند ساخته شده با فناوری لیتوگرافی 5 نانومتری می‌باشد که این موضوع نیز به نوبه خود سبب افزایش عملکرد و کارایی آن می‌شود. تراشه مورد بحث از واحد پردازش مرکزی 6 هسته‌ای، واحد پردازش گرافیکی 4 هسته‌ای و موتور عصبی 16 هسته‌ای که توانایی انجام 11 بیلیون عملیات در ثانیه را دارد، بهره می‌برد. همچنین به لطف لیتوگرافی نانومتری اپل موفق شده 11.8 میلیارد ترانزیستور در این تراشه قرار دهد که بی‌نظیر است. اپل ادعا کرده است که A14 Bionic حدود 50 درصد از تمام پردازنده‌های پرچمدار موجود در تلفن‌های هوشمند اندروید عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارد و این موضوع در مورد عملکرد گرافیکی آن نیز صدق می‌کند.

آیفون 12 همچنین نشان‌دهنده اولین اقدام مهم اپل در زمینه تلفن‌های هوشمند 5G می‌باشد. حتی مدیر عامل وریزون (یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی جهان)، هانس وستبرگ، در صحنه رویداد «سلام سرعت» اپل حاضر شد تا از راه‌اندازی نسخه sub-6 نسل پنجم شبکه تلفن همراه در سراسر ایالات متحده خبر دهد. کوپرتیونی‌ها می‌گویند آیفون 12 را به منظور دستیابی به عملکرد ایده‌آل شبکه 5G طراحی کرده است، درحالی که عمر باتری را نیز متعادل نگه می‌دارد. هنگامی که فعالیت‌های شما نیازی به سرعت 5G ندارد، قابلیت «حالت داده هوشمند» (smart data mode) به طور خودکار از LTE استفاده خواهد کرد. اپل همچنین گفته است به منظور اطمینان از راه‌اندازی بی‌عیب و نقص نسل پنجم شبکه تلفن همراه، عملکرد 5G خود را با بیش از 100 شرکت مخابراتی آزمایش کرده است. تمام مدل‌های امسال آیفون از دو نسخه فناوری 5G شامل sub-6 و millimeter wave پشتیبانی می‌کنند. مورد اول سرعت فوق‌العاده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد، اما امکان استفاده آن هنوز در بسیاری از مناطق فراهم نیست. درحالی که مورد دوم سیگنال سازگارتری را در اختیار شما قرار خواهد داد (با سرعتی بین LTE و 500 مگابیت در ثانیه).

آیفون 12

آیفون 12 از پیکربندی دوگانه بهره می‌برد که از یک دوربین عریض 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.6 (که سریعترین دیافراگم بین آیفون‌ها به حساب می‌آید) و یک دوربین فوق‌عریض 12 مگاپیکسلی با زاویه‌دید 120 درجه تشکیل شده است. اپل می‌گوید میزان عملکرد در نور کم بهبود یافته است و این شرکت به پیشرفت‌های خود در زمینه عکاسی محاسباتی به منظور به حداکثر رساندن جزئیات و دامنه پویا ادامه داده است. خوشبختانه علاوه بر دوربین‌های پشت، دوربین جلوی آیفون 12 نیز «حالت شب» را دریافت کرده که سبب ثبت سلفی‌های جذاب در شب خواهد شد. اپل همچنین به دنبال بهبود شارژ بی‌سیم در سری پرچمدار جدید خود بوده است و به همین منظور سیستم «MagSafe» را در سیم‌پیچ‌های مسی‌‌ای که به منظور شارژ بی‌سیم تعبیه شده‌اند، بکار گرفته است تا از این طریق امکان دسترسی به شارژ بی‌سیم 15 وات را فراهم کند. این درحالی است که شارژ سریع بی‌سیم Qi حداکثر توان 7.5 وات را در اختیار شما قرار خواهد داد. گفتنی به منظور قابلیت مورد بحث تنها در صورت استفاده از شارژر اختصاصی «MagSafe» که در حال حاضر با قیمت 29 دلار در فروشگاه اپل به فروش می‌رسد. اما این تازه آغاز ماجرا است، این قابلیت همچنین سبب می‌شود لوازم جانبی شامل قاب، شارژرها و دیگر موارد به صورت مغناطیسی به آیفون 12 بچسبند. اپل همچنین در این مراسم از یک شارژر دوگانه مجهز به فناوری «MagSafe» به منظور شارژ همزمان آیفون و اپل‌واچ رونمایی کرد. متاسفانه مطابق شایعات اپل تصمیم گرفت آداپتور را از درون جعبه‌های خود خارج کند، اقدامی که به گفته این شرکت به دلیل مسائل محیط زیستی صورت گرفته است. این درحالی است که استفاده از درگاه اختصاصی لایتنینگ که اپل به هیچ عنوان حاضر نیست آنرا با درگاه USB-C جایگزین کند به مراتب صدمات بیشتری به محیط زیست وارد می‌کند. به هرحال، اپل اقدام خارج کردن آداپتور از درون جعبه آیفون‌ها گرفته است و این بدان معنی است که کاربران از این پس باید این اکسسوری حیاتی را به صورت مجزا تهیه کنند، امکانی که متاسفانه برای کاربران ایرانی فراهم نیست. اپل همچنین در کنار آیفون 12 از یک مدل کوچکتر با نام آیفون 12 مینی نیز رونمایی کرد که بجز صفحه نمایش کوچکتر، هیچ تفاوتی با برادر بزرگتر خود ندارد. شما می‌توانید مشخصات کامل این دو تلفن هوشمند را در این لینک مشاهده کنید.

همچنین بخوانید:

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا