سوالات حقوقی بزرگ پشت‌پرده مسدودسازی تنسنت و بایت‌دنس

سوالات و ابهامات بزرگ پشت‌پرده مسدودسازی تنسنت و بایت‌دنس

دونالد ترامپ تهدیدات خود مبنی بر ممنوعیت شبکه‌ها اجتماعی وی‌چت و تیک‌تاک را در ایالات متحده افزایش داده و طی هفته گذشته دستورالعمل‌ها اجرایی این تحریم را اجرایی کرده است. مطابق با فرمان اجرایی مذکور تمامی معاملات بین شرکت‌ها امریکایی و شرکت‌ها مادر وی‌چت (تنسنت) و تیک‌تاک (بایت‌دنس) ممنوع خواهد بود.

در تاریخ 6 اوت ترامپ به دلیل نگرانی‌ها ناشی از امنیت و حریم خصوصی (اما در واقع به دلایل سیاسی) در مورد وی‌چت و تیک‌تاک وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد. وی برای این اقدام از قانون قدرت‌ها بین‌المللی اضطراری (IEEPA) استفاده کرد –  یک قانون فدرال ایالات متحده که به رییس جمهور اجازه می‌دهد در پاسخ به یک تهدید غیر معمول که بخش عمده آن در خارج از کشور قرار دارد، وضعیت اضطراری ملی اعلام کرده و تجارت بین‌الملل را بر اساس آن تنظیم کند. مطابق این قانون رییس جمهور ایالات متحده می‌تواند روابط تجاری بین نهادها خارجی و امریکایی را مسدود کند. این اقدام در مقایسه با قرار دادن بایت‌دنس در لیست تحریم‌ها وزارت بازرگانی ایالات متحده مستلزم شواهد کمتری می‌باشد. مشابه کاری که دونالد ترامپ با شرکت مخابراتی هواوی انجام داد. در پی این اقدام اپل و گوگل باید هرچه زودتر از عرضه اپلیکیشن‌ها وی‌چت و تیک‌تاک در فروشگاه‌ها خود جلوگیری کنند. این مسدودسازی ممکن است به امپراطوری رسانه‌ای و فناوری تنسنت نیز خسارات قابل توجهی را وارد کند.

تیک‌تاک اکنون به عنوان وضعیت اضطراری ملی محسوب می‌شود

وکیل کارکشته ویلیام فلمینگ می‌گوید:”اختیارات قانونی برای چنین دستورات اجرایی بسیار گسترده است.” مشاور سابق دستیار دادستان کل امنیت ملی نیز اظهار داشت:”اعلام شرایط اضطراری ملی اختیارات گسترده‌ای را به رییس جمهور می‌دهد. سال گذشته نیز دونالد ترامپ شرکت‌ها امریکایی را تهدید کرده بود که اگر از چین خارج نشوند ار قانون قدرت‌ها بین‌المللی اضطراری (IEEPA) استفاده خواهد کرد. ما دقیقا نمی‌دانیم که در حال حاضر چه چیزی ممنوع می‌باشد. این قانون به مدت 45 روز اجرایی نمی‌شود و در این بازه زمانی وزیر بازرگانی می‌تواند تحریم خاصی را نیز به آن اضافه کند. نتایج این ممنوعیت‌ها می‌تواند تا حدود زیادی به رفتار کمپانی‌ها با دونالد ترامپ بستگی خواهد داشت.

فلمینگ بیان می‌کند که در صورتی که بایت‌دنس حاضر شود حق مالکیت تیک‌تاک در ایالات متحده را واگذار کند، ممکن است با تحریم‌ها سبک‌تری روبرو شود. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تیک‌تاک امریکایی به هیچ محدودیتی مواجه نخواهد بود. این در حالی است که شرایط تنسنت به دلیل تحریم‌ها گسترده بسیار پیچیده‌تر شده است. دولت به خبرنگاران گفت که بازی پرطرفدار League of Legends و Fortnite مشمول این ممنوعیت‌ها نمی‌شوند.

در مورد این تحریم‌ها تناقض‌هایی وجود دارد از جمله اینکه مسدودسازی‌ها صورت گرفته علیه تنسنت و بایت‌دنس کاربران امریکایی را از دسترسی به بخشی از محتوا این شرکت‌ها منع می‌کند و سایر سرویس‌ها کمپانی‌ها مورد بحث با هیچگونه ممنوعیتی مواجه نخواهد شد. این یک تناقض آشکار است و این پرسش را مطرح می‌کند که در سایر موارد قانون قدرت‌ها بین‌المللی اضطراری (IEEPA) امکان چنین اقداماتی وجود دارد یا خیر. این موضوع استدلال‌هایی را مطرح می‌کند مبنی بر اینکه اپلیکیشن‌هایی نظیر تیک‌تاک از گفتارها محافظت شده بهره می‌برند یا اینکه ممنوعیت این برنامه‌ها سبب می‌شود تا توانایی کاربران برای بهره‌مندی از این قابلیت نقض شود.

اتحادیه آزادی‌ها مدنی امریکا نیز بیان می‌کند نگرانی‌ها مربوط به حفاظت گفتاری، تصمیم ترامپ را بر خلاف قانون اساسی ایالات متحده می‌کند. هینا شمسی، رییس امنیت ملی ACLU نیز در بیانیه‌ای اظهار داشت:” این موضوع نمونه‌ای دیگر از سو استفاده از شرایط اضطراری می‌باشد که توسط عبارت «امنیت ملی» تحت پوشش قرار گرفته است. این اقدام نخستین حقوق اصلاحی کاربران ایالات متحده را نقض می‌کند؛ زیرا آنها در صورت ارتباط با اعضا خانواده یا دوستان و ایجاد روابط تجاری با مجازات‌ها کیفری مواجه خواهند شد.”

مایک مانسیک از وبسایت TechDirt نیز خاطر نشان می‌کند معافیت‌ها قانون IEEPA مستقیم یا غیر مستقیم ورود و خروج اطلاعات یا مطالب اطلاعاتی را منع می‌کند. این موارد شامل CD-ROM، سرویس‌ها خبری و فیلم‌ها می‌باشد. تنسنت و بایت‌دنس همچنین می‌توانند ادعا کنند که تعداد اپلیکیشن‌ها نیز شمارش شود. فلمینگ می‌گوید اعتراض کمپانی‌ها به هر یک از این موارد کاملا درست و منطقی است اما او به هر دو موضوع مشکوک است. او معتقد است که یک دادگاه باید پرونده اصلاحیه اول علیه مدارک مربوط به تهدید امنیت ملی را تشکیل دهد. وی می‌گوید:”با وجود این دلایل مهم باید اقدامات اجرایی در این زمینه صورت بگیرد، به خصوص اینکه موضوع امینت ملی مطرح شده است.”

ترامپ همچنین چندین دستورالعمل اجرایی صادر کرده بود که بلافاصله با اعتراض‌ها جدی روبرو شدند، مانند محدودیت‌ها مهاجرتی «مسلمانان» که پس از اعلام غیرقانونی بودن آن بارها و بارها به دادگاه بازگردانده شد. البته ما مطمئن نستیم که چه کسی ممکن است این پرونده قضایی را تشکیل دهد. از طرف دیگر، اگر این قرارداد با یک شرکت امریکایی بسته شود، احتمال مواجه آن با مشکلات حقوقی کاهش می‌یابد. تنسنت همچنین علاقه‌ای به ایجاد یک چالش حقوقی ندارد. همچنین از بین رفتن رابطه این شرکت با اپل سبب کاهش قابل توجه سهم هر دو در بازار چین می‌شود.

بایت‌دنس برای فروش تیک‌تاک آماده شده است

بایت‌دنس قبلا نیز تحت فشار قرار گرفته بود که از طریق کمیته سرمایه‌گذاری خارجی (CFIUS) بپیوندد، همچنین اینطور به نظر می‌رسد که مایکروسافت و توییتر نیز بدون در نظر گرفتن این ممنوعیت‌ها آشکارا به دنبال معامله و خرید حق مالکیت این پلتفرم در ایالات متحده هستند. پرونده تنسنت می‌تواند پیچیده‌تر باشد، زیرا دولت ترامپ هیچ برنامه‌ای برای ایجاد نسخه امریکایی این اپلیکیشن ندارد. وی‌چت در مقایسه با تیک‌تاک از تعداد کاربران کمتری در امریکا برخوردار است اما بسیاری از کاربران می‌خواهند که با دوستان و خانواده خود در چین ارتباط برقرار کنند و این موضوع از مسدودسازی تیک‌تاک پیچیده‌تر خواهد بود. اپل و گوگل نیز اعلام کرده‌اند که در صورت اجرا دستورالعمل‌ها لازم وی‌چت و تیک‌تاک را از فروشگاه‌ها خود حذف خواهند کرد.

دستورالعمل‌هایی مورد بحث جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین را که از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ آغاز شده است را تشدید می‌کند. اما آینده تمام مسائل مذکور به اتفاقاتی که در نوامبر خواهد افتاد وابسته خواهد بود. اگر جو بایدن، معاون رییس جمهور، بتواند در انتخابات ریاست جمهوری 2020 بر ترامپ غلبه کند، ممنوعیت‌ها مهاجرتی اجرا شده شکسته خواهد شد. همچنین ممکن است که سیاست‌ها شبکه‌ها اجتماعی چینی نیز دستخوش تغییرات گسترده‌ای شود. با این حال بررسی‌ها اولیه نشان می‌دهد او از طرفداران تیک‌تاک به حساب نمی‌آید؛ زیرا به تازگی به کارمندان خود اعلام کرده است که این اپلیکیشن را از گوشی‌ها هوشمند خود حذف کنند.

همچنین بخوانید:

ساخت کنسول جدید Xbox Series S مایکروسافت به لطف نشت کنتلر آن تایید شد

هواوی می‌گوید به دلیل تحریم‌ها ایالات متحده با کمبود تراشه مواجه شده است

تجارت اپل در چین می‌تواند توسط تحریم وی‌چت نابود شود

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا