کرو دراگون

فضاپیمای کرو دراگون توانست با موفقیت چهار خدمه خود را به ایستگاه فضایی منتقل کند

فضاپیمای اسپیس ایکس کرو دراگون یک روز پس از پرتاب با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد.

کرو دراگون پس از یک سفر تقریبا 27 ساعته توانست با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود. این نخستین ماموریت طولانی مدت این کپسول فضایی برای ناسا خواهد بود. در داخل این فضاپیما نیز سه فضانورد از ناسا به نام‌های مایک هاپکینز، ویکتور گلوور و شانون واکر به همراه فضانورد سازمان اکتشافات فضایی ژاپن (جاکسا) سوئیچی ناگوچی حضور دارند که همگی به عنوان بخشی از ماموریت کرو 1 در روز دوشنبه و ساعت 7:27 دقیقه به وقت محلی از مرکز فضایی کندی واقع در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شدند. کرو دراگون در بامداد امروز به آرامی به ایستگاه بین‌المللی فضایی نزدیک شد و به یکی از درگاه‌های آزاد ایستگاه متصل گردید. فضاپیمای اسپیس ایکس کرو دراگون به گونه‌ای طراحی شده است که بدون نیاز به خدمه و تنها با اتکا بر مجموعه‌ای از حسگرها و دوربین‌ها به ایستگاه فضایی متصل شود. گرچه در صورت نیاز امکان هدایت فضاپیما از طریق کنترل‌کننده‌های لمسی نیز وجود دارد.

سرهنگ هاپکینز، فرمانده ماموریت، پس از اتصال به ایستگاه فضایی گفت:”کار به درستی انجام شده است و ما در مرکز [ایستگاه فضایی] قرار داریم. به ناسا و اسپیس ایکس تبریک می‌گویم. [این پرواز به عنوان] آغازگر عصر جدیدی از پروازهای عملیاتی از مرکز فضایی کندی فلوریدا به ایستگاه فضایی بین‌المللی به حساب می‌آید.” سوئیچی ناگوچی نیز چند جمله‌ای به زبان ژاپنی بیان کرد و در پایان به زبان انگلیسی جمله ‘”همه برای کرو 1″ را به زبان آورد.

این پرواز، نخستین ماموریت بلند مدت کرو دراگون به حساب می‌آید

پس از اتصال کرو دراگون به ایستگاه فضایی، خدمه این فضاپیما باید در حدود یک ساعت منتظر بماند تا خدمه ایستگاه تمام نشت‌های احتمالی این کپسول فضایی را بررسی کنند. سپس کیت روبینز ( فضانورد ناسا)، سرگی ریژیکوف و سرگی کودسیرچکوف (کیهانورد روسی) که از اوایل ماه گذشته در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور داشتند با باز کردن دریچه کرو دراگون به استقبال فضانوردان تازه‌وارد خواهند رفت.

تیم کرو 1 قرار است 6 ماه در ایستگاه فضایی اقامت داشته باشد. سپس در بهار 2021 سوار بر کرو دراگون به زمین بازگردند. این یک ماموریت بلند مدت محسوب می‌شود و تیم‌های آینده نیز هر 6 ماه یکبار با کرو دراگون به ISS سفر خواهند و زمینه‌ساز حضور دائمی ناسا در فضا خواهند بود. در واقع، درست پیش از عزیمت خدمه کرو 1 به زمین، یک گروه 4 نفره دیگر با استفاده از یک کپسول فضایی مجزا و در قالب ماموریت کرو 2 به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند آمد.

کرو دراگون

انتقال هر چند ماه یکبار گروه‌های 4 نفره به فضا، دقیقا همان چیزی است که اسپیس ایکس با ساخت کرو دراگون در برنامه خدمه تجاری ناسا در جهت تحقق آن برآمده است. هدف از این پروژه، استفاده از شرکت‌های خصوصی به منظور طراحی و بهره‌برداری از سخت‌افزارهای لازم به منظور انتقال فضانوردان به ایستگاه‌های فضایی بین‌المللی بوده است. پس از 6 سال توسعه، سرانجام اسپیس ایکس در ماه می (اردیبهشت‌ماه) نخستین پرواز انسانی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و توانست فضانوردان باب بهنکن و داگ هرلی را به ایستگاه فضایی منتقل کند. درحالی که آن پرواز نخستین ماموریت عملیاتی کرو دراگون به حساب می‌آمد، تنها به عنوان یک آزمایش موفق در نظر گرفته شد.

این ماموریت یک نقطه عطف مهم تلقی می‌شود

ماموریت کرو 1 دستاوردهای قابل توجهی دیگری را نیز رقم زده است. این نخستین‌باری است که یکی از شرکای بین‌المللی ناسا، نوگوچی از ژاپن، توسط یک فضاپیمای شخصی امریکایی به مدار زمین پرتاب می‌شود. واکر نخستین فضانورد زن مسافر کرو دراگون به حساب می‌آید. همچنین رسدین گلاور به ایستگاه فضایی بین‌المللی آنرا به نخستین عضو سیاه‌پوست ایستگاه تبدیل می‌کند. تا پیش از این فضانوردان سیاه‌پوست موفق به بازدید از ایستگاه فضایی شده بودند. اما گلاور نخستین فضانوردی خواهد بود که به مدت طولانی در این آزمایشگاه مداری خواهد ماند. به علاوه ، این نخستین‌باری خواهد بود که 7 فضانورد با یکدیگر در ایستگاه فضایی اقامت خواهند کرد. برای بیش از یک دهه، ناسا مجبور شده بود برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌امللی به کپسول روسی سایوز اطمینان کند. وسیله‌ای که در هر بار پرتاب تنها می‌توانست 3 خدمه را به مدار زمین منتقل کند. همین موضوع سبب شده بود حداکثر 6 نفر بتوانند به طور همزمان در ایستگاه فضایی اقامت داشته باشند. اما با استفاده از کپسول کرو دراگون، یک خدمه اضافی در ایستگاه وجود خواهد داشت و ناسا امیدوار است بتواند طی 6 ماه پیش‌رو کارهای بیشتری انجام دهد.

برای مدتی شاهد تعداد زیادی کپسول کرو دراگون در مدار زمین خواهیم بود

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، برای مدتی شاهد تعداد زیادی کپسول کرو دراگون در مدار زمین خواهیم بود. گوین شاتول، رئیس اسپیس ایکس، روز گذشته و پس از پرتاب موفقیت‌آمیز کرو دراگون اظهار داشت این شرکت طی 18 ماه آینده 7 ماموریت دراگون انجام خواهد داد. این پروازها شامل ماموریت‌های حمل بار و انتقال خدمه خواهد بود. زیرا اسپیس ایکس برای انجام هر دو ماموریت از یک مدل کپسول کرو دراگون استفاده خواهد کرد. در واقع این شرکت هوافضایی ماه دسامبر (شهریورماه) یک ماموریت حمل بار انجام خواهد داد و طی آن دو کپسول کرو دراگون به طور همزمان به سمت ایستگاه فضایی پرتاب خواهد شد. شاتول گفت:”ماموریت کرو 1 شروع حضور پیوسته کرو دراگون در فضا و سرآغاز عصر جدیدی در سفرهای فضایی انسانی خواهد بود.”

همچنین بخوانید:

اسپیس ایکس در نخستین ماموریت خود توانست خدمه‌اش را با موفقیت به فضا پرتاب کند

هواوی به طور رسمی فروش برند تجاری آنر را تایید کرد

اپل گفته است تمامی برنامه‌ها و بازی‌ها بر مک‌های مبتنی بر معماری آرم اجرا خواهند شد

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا