فورتنایت به دلیل جدال حقوقی اپیک گیمز با اپل، به دو بازی مختلف تقسیم خواهد شد

فورتنایت به دلیل جدال حقوقی اپیک گیمز با اپل، به دو بازی مختلف تقسیم خواهد شد

اپیک گیمز اعلام کرد که فصل جدید فورتنایت امروز منتشر خواهد شد، اما کاربران iOS و macOS امکان تجربه این بروزرسانی جدید را نخواهند داشت. متاسفانه این همه ماجرا نیست و اپیک در مصاحبه با رسانه ورج اظهار داشت بازیکنان آیفون، آیپد و مک در بخش چند نفره cross-play فورتنایت، تنها می‌توانند با کاربران پلتفرم اپل به رقابت بپردازند و این یعنی بازیکنان اکوسیستم اپل، در نسخه فعلی این بازی بتل رویال باقی می‌مانند و قادر به بازی با سایر کاربران نخواهند بود.

در حقیقت مبارزه حقوقی اپیک گیمز با اپل، فورتنایت را به دو بازی مجزا تقسیم خواهد کرد. کاربران پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، نینتندو سوییچ، رایانه‌های شخصی و اندروید می‌توانند به تمام محتوا جدید فصل آینده فورتنایت دسترسی داشته باشند. اکثر فصل‌های جدید این بازی تغییرات قابل توجهی را به خود می‌بینند؛ از جمله بروزرسانی‌های نقشه، لوازم آرایشی و جوایز درون برنامه‌ای جدید به عنوان بخشی از چالش battle pass. همچنین در صورتی که طرفدار کمیک‌های مارول هستید، به احتمال فراوان علاقه خاصی به این بروزرسانی پیدا خواهید کرد. با این حال در دستگاه‌های اپل، بازیکنان تمام محتوای جدید فورتنایت را از دست خواهند داد و بازی اساسا در حالت سکون قرار می‌گیرد.

فورتنایت به دلیل جدال حقوقی اپیک گیمز با اپل، به دو بازی مختلف تقسیم خواهد شد
فورتنایت به دلیل رویدادهای بزرگ درون بازی شناخته می‌شود و بازیکنان پلتفرم اپل احتمالا تمام این قابلیت‌ها را از دست خواهند داد.

اپل در تاریخ 13 اوت (23 مرداد) اپلیکیشن بازی بتل رویال فورتنایت را از فروشگاه پلی‌استور حذف کرد. دلیل این اقدام کوپرتیونی‌ها ایجاد یک درگاه پرداخت درون برنامه‌ای مستقیم توسط Epic Games بوده که قوانین مربوط به سهم 30 درصدی اپل را از این گونه پرداخت‌ها نقض می‌کند. پس از حذف، اپیک گیمز یک سری اقدامات سنجیده شده را در پاسخ به این اقدام اپل انجام داد، از جمله یک دادخواست ضد انحصار که فروشگاه اپ‌استور اپل را یک پلتفرم انحصارطلب معرفی می‌کند. همچنین یک ویدیو اعتراضی نیز در یوتوب منتشر کرد و در آن با تمسخر شعار تبلیغاتی اپل در سال 1984، طرفداران خود را به پشتیبانی از مبارزات خود علیه اپل و حمایت از FreeFortnite# فراخواند. هفته گذشته (23 اوت، 2 شهریور) نیز اپیک رقابتی با عنوان FreeFortniteCup# در فورتنایت برگزار کرد که کاربران با هدف بدست آوردن جوایز ضد اپلی در آن شرکت می‌کردند. بازیکنانی که در این رویداد حضور داشتند شانس برنده شدن ظاهر جدیدی در بازی داشتند که شبیه به کاراکتر اپل در ویدیو تلبیغاتی جنجالی اپیک می‌باشد. از دیگر جوایز این رقابت می‌توان به کلاه FreeFortnite# و سخت‌افزارهای غیر اپل اشاره کرد. اینطور به نظر می‌رسد که اپیک گیمز برای یک جدال همه جانبه آماده شده است.

از آنجایی که دادگاه درخواست اپیک را مبنی بر ایجاد محدودیت‌های موقت برای اپل طی روند رسیدگی به شکایت علیه این شرکت نپذیرفت؛ کوپرتیونی‌ها در حال حاضر برای بازگرداندن اپلیکیشن بازی فورتنایت به فروشگاه اپ‌استور وظیفه‌ای ندارند. این حکم دادگاه مانع از حذف تمام حساب‌های اپیک گیمز توسط ساکنین کوپرتینو و دست نخورده ماندن مجوز دسترسی این توسعه‌دهنده بازی به ابزارهای توسعه آنریل انجین شد. دومین جلسه دادگاه نیز برای تاریخ 28 اوت (7 شهریور) برنامه‌ریزی شده و می‌تواند زمان هریک از این حکم‌های موقت را تا طی مراحل دادرسی تمدید کند.

در کوتاه مدت تمام تصمیم‌های مرتبط با وضعیت فورتنایت در پلتفرم اپل را اپیک گیمز اتخاذ خواهد کرد. اگر این توسعه‌دهنده بازی بخواهد اپلیکیشن بازی بتل رویال خود را به فروشگاه اپ‌استور باز گرداند، تنها کافی است از “دستورالعمل‌های این پلتفرم” پیروی کند که این موضوع به معنای حذف سیستم پرداخت مستقیم اپیک خواهد بود. اپل در بیانیه خود اظهار داشت اگر اپیک گیمز تغییرات لازم را ایجاد کند، “ما با خوشحالی از بازگشت فورتنایت به سیستم عامل iOS استقبال می‌کنیم.” اپل در نظر دارد که کاربران بدانند، اقدامات اپیک گیمز برای تامین منافع شخصی خود سبب تقسیم شدن اکوسیستم فورتنایت به دو بخش مجزا شده است.

اپیک گیمز نیز در بیانیه‌ای پاسخ این اظهارات اپل را داده است:

اپل از اپیک گیمز می‌خواهد که اپلیکیشن فورتنایت را به استفاده انحصاری از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای خود بازگرداند. درخواست آنها از اپیک گیمز به معنی تبانی برای صیانت از حق انحصاری این شرکت در قبال پرداخت‌های درون برنامه‌ای پلتفرم iOS می‌باشد. به عنوان یک اصل، ما در این طرح شرکت نخواهیم کرد.

شما به عنوان مالک یک تلفن هوشمند حق دارید اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را از طریق منابع مورد نظر خود بارگیری و نصب کنید. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار حق دارند ایده‌های خود را آزادانه بیان کنند و در بازار عادلانه به رقابت بپردازند. سیاست‌های اپل [در قبال اپ‌استور] این آزادی را از بین می‌برد.

نسخه مک اپلیکیشن فورتنایت از طریق لانچر اختصاصی اپیک گیمز نصب شده است؛ بنابراین از نظر تئوری مشکلی برای دریافت بروزرسانی جدید این توسعه‌دهنده بازی که روز آینده منتشر می‌شود، نخواهد داشت. اما اینطور به نظر می‌رسد که این لانچر یکی دیگر از قربانیان جدال حقوقی اپل و اپیک گیمز می‌باشد و مشخص نیست بروزرسانی مربوط به این نسخه از بازی چه زمانی منتشر خواهد شد.

بازیکنان اپل در نسخه 13.40 فورتنایت گرفتار خواهند شد. این درحالی است که بروزرسانی جدید بازی اوایل شهریور منتشر می‌شود

اگرچه بازیکنان فورتنایت در دستگاه‌های اپل از چند روز آینده هیچ محتوای جدیدی را دریافت نخواهند کرد. اما همچنان می‌توانند نسخه 13.40 این بازی پرطرفدار بتل رویال را که در اواخر مرداد منتشر شده بود، انجام دهند و با یکدیگر به رقابت بپردازند. البته در صورتی که دوستانشان در پلتفرم‌های پلی‌استیشن, ایکس‌باکس, نینتندو سوییچ و ویندوز نباشند. همچنین درصورتی که تاکنون اپلیکیشن بازی فورتنایت را در دستگاه اپل خود نصب کرده‌ اما به دلایلی آنرا به صورت دستی حذف کرده‌اید؛ امکان نصب مجدد بازی برای شما فراهم می‌باشد. برای این منظور کافی است به بخش خریدهای من (My Purchases) در اپلیکیشن اپ‌استور مراجعه و در آنجا گزینه خریداری شده (purchased) را انتخاب کنید؛ سپس برای دانلود اپلیکیشن تنها روی نماد ابری آن ضربه بزنید.

این موضوع ممکن است اندکی ناراحت‌کننده باشد؛ زیرا درحالی که کاربران تمام پلتفرم‌ها در حال تجربه محتوای جدید فورتنایت هستند، بازیکنان اکوسیستم اپل تنها به نسخه قدیمی این بازی بتل رویال را دسترسی خواهند داشت. همچنین اینطور به نظر می‌رسد تا زمانی این جدال حقوقی بین اپل و اپیک گیمز در جریان باشد، کاربران اپل همچنان باید در بروزرسانی 13.40 فورتنایت گرفتار خواهند بود.

مقاله‌های مرتبط:

اپیک گمیز در اولین جدال با اپل پیروز شد؛ آنریل انجین برای فورتنایت مسدود نمی‌شود

هنوز می‌توانید اپلیکیشن فورتنایت را در سیستم عامل iOS نصب کنید

چگونه مبارزه اپیک گیمز و اپل می‌تواند جنگ ضدانحصار را تغییر دهد

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا