فیسبوک می‌گوید اپل برنامه این شرکت برای کمک به کسب و کارها کوچک را نادیده گرفته است

فیسبوک می‌گوید اپل برنامه این شرکت برای کمک به کسب و کارها کوچک را نادیده گرفته است

فیسبوک روز جمعه اعلام کرد در حال ایجاد یک قابلیت جدید است که به صاحبان صفحه و برگزارکنندگان اجازه می‌دهد رویداد آنلاین پولی برگزار کنند تا از این طریق اندکی خلا ایجاد شده توسط همه‌گیری شیوع کووید_19 را پر کنند.

اما یک نقطه جالب در رابطه با این قابلیت وجود دارد: فیسبوک اعلام کرده است صفحات و کسب و کارهایی که در پلتفرم iOS قرار دارند، هزینه کمتری دریافت خواهند کرد؛ زیرا اپل حاضر نیست از سهم 30 درصدی خود از پرداخت‌های درون برنامه‌ای اپلیکیشن‌هایی که از طریق فروشگاه اپ‌استور عرضه می‌شوند، صرف نظر کند یا به توسعه‌دهندگان اجازه دهد که از سیستم‌های پرداخت مستقیم خود استفاده کنند. البته با این حال برگزارکنندگان بیشتر پول را دریافت خواهند کرد.

فیجی سیمو، مدیر اپلیکیشن فیسبوک، در بیانه‌ای گفت:”ما از اپل درخواست کردیم که سهم 30 درصدی خود را از پرداخت‌های درون برنامه‌ای کاهش دهد یا به ما اجازه دهد Facebook Pay را در اختیار کاربران قرار دهیم. بنابراین ما می‌توانیم تمام هزینه‌هایی را که به کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع کووید_19 اختصاص داده شده است، جمع‌آوری کنیم. متاسفانه اپل هر دو درخواست ما را نپذیرفت و این بدان معناست که آنها تنها 70 درصد از درآمدهای خود را دریافت خواهند کرد. [30 درصد دیگر سهم کوپرتیونی‌ها خواهد بود.]”

اپل درخواست فیسبوک مبنی بر کاهش سهم خود از پرداخت‌های درون برنامه‌ای برای کمک به کسب و کارهای کوچک را نپذیرفت

سیمو افزود:”برای حمایت از مشاغل و تولیدکنندگان کوچک، فیسبوک حداقل در سال آینده هیچ هزینه‌ای از رویدادهای آنلاین پولی دریافت نخواهد کرد. همچنین برای انجام معاملات اکوسیستم‌های وب و اندروید در کشورهایی که Facebook Pay در آنجا گسترش داده است، کسب و کارهای کوچک 100 درصد درآمد رویدادها آنلاین را دریافت خواهند کرد.” سیمو در روز جمعه در جمع خبرنگاران توضیح داد که این اقدام تا زمانی که “جوامع به دلیل همه‌گیری کووید_19 در محدودیت باشند”موثر خواهد بود.

در نتیجه این اقدام اپل، فیسبوک نیز قصد دارد بر روی بلیط‌هایی که برای این رویدادهای آنلاین در iOS بفروش می‌رسند، عبارت “اپل 30 درصد از این خرید را می‌گیرد” ثبت کند. این غول رسانه‌های اجتماعی علاوه بر ارسال تصویر این تغییرات برای اپل، یک تصویر پیشنهادی از جریان خرید بلیط در وبلاگ خود نیز منتشر کرده که این قابلیت جدید را معرفی می‌کند.

فیسبوک می‌گوید اپل برنامه این شرکت برای کمک به کسب و کارها کوچک را نادیده گرفته است

سیمو در پاسخ به پرسشی در مورد برچسب پیشنهاد شده برای اپل گفت:” در این مورد به خصوص ما فکر می‌کنیم که شفاف‌سازی بسیار مهم است. وقتی مردم از کسب و کارهای کوچک حمایت می‌کنند باید بدانند که پولشان کجا می‌رود. زمانی که مردم 20 دلار برای یک رویداد آنلاین می‌پردازند، گمان می‌کنند که تمام این مبلغ به حساب کسب و کارهای محلی واریز می‌شود اما اینطور نیست و 30 درصد آن به یک شرکت 2 تریلیون دلاری تعلق می‌گیرد. [این درحالی است که فیسبوک هیچ سهمی از این مبلغ را به خود اختصاص نداده است] این اطلاعات مربوط به افراد نیست، بنابراین ما فکر می‌کنیم که این یک موضوع مهم به شمار می‌رود که باید در زمینه حمایت از مشاغل کوجک به آن اشاره شود.”

سیمو در پست بلاگ فیسبوک توضیح می‌دهد:”قابلیت جدید که به عنوان بخشی از اپلیکیشن اصلی فیسبوک برای صاحبان صفحه طراحی شده به آنها امکان ایجاد رویداد آنلاین، تعیین قیمت، تبلیغ رویداد و جمع‌آوری هزینه‌ها را می‌دهد و افراد می‌توانند تمام این کارها را تنها در یک مکان انجام دهند.” هدف این است که به کسب و کارها کوچک و کسانی که در فضای سرگرمی و رویدادها فعالیت می‌کنند، کمک کنیم تا از فشارهای اقتصادی وحشتناک ناشی از همه‌گیری کووید_19 که موجب تعطیلی سالن‌ها کنسرت، سینماها و سایر مکان‌های عمومی ایجاد شده است رهایی یابند و اندکی درآمد کسب کنند.

همچنین در این پست، فیسبوک بیان می‌کند که میزان تماشای پخش زنده از صفحات این پلتفرم در ژوئن امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته دو برابر شده است. این شرکت همچنین افزود صفحات 20 کشور جهان از هم‌اکنون می‌توانند اقدام به دریافت هزینه برای رویداد آنلاین خود کنند.

این دومین‌بار طی هفته گذشته است که اپل با انتقادات شدیدی از سوی فیسبوک مواجه می‌شود. این غول شبکه‌های اجتماعی همچنین به کمپین در حال گسترش ضد اپ‌استور پیوسته که از سوی شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری و بازی علیه قوانین و دستورالعمل‌هایی که نحوه‌ی ارائه خدمات توسط توسعه‌دهنگان بازی را محدود و امکان ایجاد سیستم پرداخت درون برنامه‌ای مستقیم را از تمام برنامه‌نویسان سلب می‌کند، ایجاد شده است. اپل پس از ایجاد یک سیستم پرداخت درون برنامه‌ای مستقیم توسط Epic Games در اپلیکیشن فورتنایت، اقدام به حذف این نرم‌افزار از فروشگاه اپ‌استور کرد. (لازم به ذکر است گوگل نیز پس از این اتفاق اپلیکیشن فورتنایت را از پلتفرم پلی‌استور خارج کرد.)

در اوایل ماه جاری نیز اپل برای عرضه اپلیکیشن Facebook Gaming (یک پلتفرم مبتنی بر مرورگر که امکان اجرا آنلاین مینی بازی‌ها در آن وجود دارد) در اپ‌استور، یکی از اجزا اصلی این برنامه را حذف کرده بود که این اقدام کوپرتیونی‌ها انتقاد شدید فیسبوک را به دنبال داشت. اپل در مورد این موضوع توضیحی ارائه نداد. در عوض این شرکت رسانه‌ها را به بخش 4.7 دستورالعمل‌های اجرایی اپ‌استور ارجاع داده است. این بند بیان می‌کند که چگونه توسعه‌دهندگان می‌توانند بازی‌های مبتنی بر HTML5 را در برنامه‌ها خود پیاده‌سازی کنند. اینطور به نظر می‌رسد که مینی بازی‌های درون برنامه‌ای فیسبوک به گونه‌ای این خط‌مشی اپل را نقض می‌کند. اگرچه هنوز به طور واضح مشخص نیست که با کدام بخش از قوانین اپ‌استور در تضاد است.

ویوک شارما، مدیر بخش بازی فیسبوک در آن زمان در مصاحبه‌ای با رسانه ورچ اظهار داشت:”حتی در اپلیکیشن‌ها Facebook و Messenger نیز ما مجبور به دفن باری‌های تحت وب شدیم. این درد مشترک صنعت بازی است که در نهایت به بازیکنان و قالب‌های دیگر این فناوری‌ در تلفن‌ها هوشمند از جمله سرویس بازی‌ها ابری آسیب می‌رساند.”

همچنین بخوانید:

مدیر عامل Epic می‌گوید مبارزه با اپل برای آزادی تمام توسعه‌دهندگان است

نسخه اندروید اپلیکیشن فورتنایت نیز از فروشگاه پلی‌استور حذف شد

اپلیکیشن بازی فورتنایت از فروشگاه پلی‌استور حذف شد

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا