قوانین صادراتی جدید چین، روند فروش تیک‌تاک به را با مشکل مواجه می‌کند

قوانین صادراتی جدید چین، روند فروش تیک‌تاک را با مشکل مواجه می‌کند

به گزارش نیویورک تایمز، برنامه فروش حق مالکیت تیک‌تاک در ایالات متحده می تواند به دلیل قوانین جدید چین در قبال صادرات فناوری هوش مصنوعی با مشکلات فراوانی مواجه شود. بدین ترتیب قوانین جدید کنترل صادرات که بر این تکنولوژی اعمال می شود، ممکن است شرکت مادر تیک‌تاک (بایت دنس) را برای فروش امتیازات تجاری خود در خاک ایالات متحده به مجوز مقامات رسمی چینی نیازمند کند. به نظر می‌رسد مقامات رسمی این کشور روی پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی حساسیت خاصی قائل هستند و می‌خواهند از هر طریقی مانع از خرید تیک‌تاک توسط یک شرکت امریکایی شوند. نظیر این اقدامات را نیز دولت ایالات متحده برای کمپانی‌های خود به مرحله اجرایی رسانده و شرکت‌های فناوری این کشور نیز به منظور انجام تبادلات مالی با برخی شرکت‌های خاص،به عنوان مثال هواوی، نیازمند اخذ مجوز از وزارت بازرگانی این کشور می‌باشند.

مقررات بروزشده مورد بحث، امکان صادرات فناوری‌هایی از جمله تجزیه و تحلیل متن، تشخیص صدا و پیشنهادات محتوا را بدون دریافت مجوز از مقامات چینی ممنوع می‌کند. بنابر گزارش وال استریت ژورنال، یکی از مقام‌های ارشد دولت چین به خبرگزاری دولتی شینهوا گفته بایت‌دنس باید “با احتیاط و به طور جدی” توقف گفتگوها برای فروش تیک‌تاک را در نظر بگیرد. اینطور به نظر می‌رسد این غول فناوری چینی از سوی دو قدرت اقتصادی جهان تحت فشار قرار گرفته و به طور قطع نمی‌تواند رضایت هردو طرف را جلب کند. در این میان شرکت‌های فناوری امریکایی نیز با شوق وصف ناشدنی‌ای درصدد تصاحب امتیاز تجاری این شبکه اجتماعی در خاک ایالات متحده می‌باشند و برای دستیابی به این خواسته مجموعه اقدامات گسترده‎ای را در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال مایکروسافت می‌خواهد در مذاکرات خود برای تصاحب تیک‌تاک ، والمارت را وارد بازی کند تا بتواند دست بالاتر را در این رقابت داشته باشد. همچنین به نقل از منابع آگاه، شرکت‌هایی از قبیل توییتر، اوراکل و حتی نتفلیکس مذاکرات جداگانه‌ای را با بات‌دنس به منظور خرید حق مالکیت این شبکه اجتماعی ویدیو محور در خاک ایالات متحده انجام داده‌اند. در این میان، مدیر عامل تیک‌تاک (کوین مایر) نیز در 27 اوت (6 شهریور) به دلیل شرایط سیاسی پیرامون شرکت از سمت خود کناره‌گیری کرده بود. مایر در ایمیل خود به اعضای شرکت اظهار داشت:”در هفته‌های اخیر، شرایط سیاسی پیرامون [تیک‌تاک] تغییرات قابل توجهی به خود دیده است. من به نیازهای شرکت پیرامون ایجاد تغییرات ساختاری اساسی، پاسخ‌های مناسبی داده‌ام و این موضوع به معنی پذیرش نقش جهانی است که من برای آن داوطلب شده‌ام. در پشت پرده، ما انتظار داریم که زودتر از موعد مقرر به یک راه‌حل نهایی دست یابیم. با قلبی پر از درد می‌خواهم به شما اطلاع دهم که تصمیم به ترک شرکت گرفته‌ام.”

رییس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، در تاریخ 6 اوت (16 مرداد) به دلیل نگرانی‌های ناشی از حریم خصوصی کاربران امریکایی (اما در واقع به دلیل جنگ تجاری با چین) با استفاده از قانون قدرت‌های بین‌المللی اظطراری (IEEPA) در مورد تیک‌تاک وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد. مطابق این قانون رییس جمهور ایالات متحده می‌تواند روابط تجاری بین نهادهای خارجی و امریکایی را مسدود کند. دونالد ترامپ یک بازه 45 روزه تا زمان اجرایی شدن این دستورالعمل تعیین کرد و از شرکت‌های امریکایی خواست تا سررسید مدت زمان مورد بحث، تجارت تیک‌‌تاک در ایالات متحده را خریداری کنند. بدین ترتیب بایت‌دنس چاره‌ای جز واگذاری حق ماکلیت شبکه اجتماعی خود نخواهد داشت؛ زیرا در غیر این صورت، مطابق قانون IEEPA در خاک ایالات متحده تحریم خواهد شد و تمام کاربران امریکایی دسترسی خود به این پلتفرم را از دست می‌دهند. سپس دونالد ترامپ در تاریخ 14 اوت (24 مرداد) طی یک فرمان اجرایی مهلت بایت‌دنس برای واگذاری تجارت تیک‌تاک در امریکا را به مدت 90 روز دیگر تمدید کرد. همچنین مسئولیت رسیدگی به روند انجام مذاکرات را نیز بر عهده کمیته سرمایه‌گذاری خارجی ایالات متحده قرار داده است – کمیته سرمایه‌گذاری خارجی ایالات متحده (Committee on Foreign Investment in the United States یا CFIUS) یک کمیته داخلی در دولت ایالات متحده به حساب می‎‌آید که پیامدهای امنیت ملی سرمایه‌گذاری‌های خارجی در خاک امریکا را مورد بررسی قرار می‌دهد. شرکت‌های امریکایی نیز برای سرمایه‌گذاری خارجی به مجوز این نهاد نیاز دارند. CFIUS در واقع پیامدهای امنیت ملی ناشی از این سرمایه‌گذاری را می‌سنجد و در صورتی که مغایرتی با منافع و امنیت ملی شهروندان ایالات متحده نداشته باشد، اجازه سرمایه‌گذاری را صادر می‌کند. هنوز مشخص نیست دولت چین چه میزان برای جلوگیری از فروش تیک‌تاک به یک کمپانی امریکایی پافشاری می‌کند و به منظور تحقق این خواسته دست به چه اقداماتی خواهد زد. با این حال، از شرایط اینطور می‌توان اثتنبات کرد بایت‌دنس باید بین فروش حق مالکیت خود در ایالات متحده یا ممنوعیت در این کشور یک گزینه را انتخاب کند. این پلتفرم ویدیو محور تا ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت) 2 میلیارد مرتبه بارگیری شده بود و در سه ماهه نخست سال جاری نیز موفق شد آمار شگفت‌انگیز 315 میلیون مرتبه بارگیری را به خود اختصاص دهد.

همچنین بخوانید:

بازی‌های انحصاریPS5 با سرعت بیشتری در مرحله عرضه قرار می‌گیرند

فورتنایت به دلیل جدال حقوقی اپیک گیمز با اپل، به دو بازی مختلف تقسیم خواهد شد

مدیر عامل تیک‌تاک به دلیل آشفتگی‌های سیاسی از سمت خود کناره‌گیری کرد

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا