مک بوک ایر

مک بوک ایر با تراشه مبتنی بر معماری آرم M1 معرفی شد

اپل طی رویداد “One More Thing” که روز سه شنبه برگزار شد از نسل جدید مک بوک ایر خود با تراشه M1 رونمایی کرد.

مک بوک ایر یکی از نخستین لپ‌تاپ‌هایی خواهد بود که از پردازنده‌هایی (CPU) مبتنی بر معماری آرم که مختص مک‌ها طراحی شده‌اند، بهره می‌برد. مک بوک ایر با برچسب قیمت 999 دلار از 27 آبان (17 نوامبر) روانه بازار خواهد شد. این موضوع نشان می‌دهد که این دستگاه در مقایسه با نسخه قبلی خود که در اسفندماه (ماه مارچ) عرضه شد، هیچ افزایش قیمتی را به خود ندیده است. همچنین به نظر می‌رسد که این غول فناوری ایالات متحده قصد دارد پس از عرضه سری جدید مک بوک ایر با تراشه M1، فروش نسخه قبلی این مک بوک را نیز نیز متوقف کند.

مدل پایه مک بوک ایر به یک پردازنده گرافیکی (GPU) هفت هسته‌ای، 8 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت فضا ذخیره‌سازی مجهز شده است. این درحالی است که مدل‌هایی که از پردازنده گرافیکی هشت هسته‌ای، 8 گیگابایت حافظه رم و 512 گیگابات فضا ذخیره‌سازی بهره می‌برند از قیمت 1249 دلار آغاز می‌شوند. همچنین حداکثر پیکربندی این مک‌اواس نیز با 16 گیگابایت حافظه رم و 2 ترابایت فضا ذخیره‌سازی با برچسب قیمت 2049 دلار به فروش می‌رسد. با هزینه کردن 299 و 199 دلار بیشتر نیز می‌توانید برنامه‌های Final Cut Pro X و Logic Pro X را به صورت پیش‌فرض در مک بوک خود داشته باشید. همانند نسل گذشته، مک بوک ایر جدید نیز در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و خاکستری فضایی روانه عرضه خواهد شد.

تراشه M1 که قرار است در سری جدید دستگاه‌های مک‌اواس اپل مورد استفاده قرار گیرد مشابه پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم آیفون 12 و آیپد ایر می‌باشد. این درحالی است که پردازنده‌های اینتل که در نسخه‌های پیشین مک تعبیه شده بود از معماری X86 برای پردازش داده‌ها بهره می‌بردند. اپل می‌گوید پردازنده‌ای که در تراشه M1 بکار گرفته شده از چهار هسته قدرتمند و چهار هسته کم‌مصرف تشکیل شده است تا بتواناد بین عملکرد و طول عمر باتری توازن برقرار کند. کوپرتیونی‌ها همچنین ادعا می‌کنند این پردازنده در ازای هر وات بهترین عملکرد را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و از این نظر رقیبی در بازار به خود نمی‌بیند. گفتنی است قابلیت مورد بحث سبب سرعت بیداری (روشن شدن) خارق‌العاده این مک‌اواس می‌شود. بنابراین لپ‌تاپ شما به محض باز کردن روشن می‌شود. تمام این موارد در کنار یکدیگر سبب بهبود عملکرد و طول عمر باتری نسبت به مدل قبلی خواهد شد.

از نظر طراحی مک بوک ایر جدید کاملا مشابه مدل قبلی این مک‌اواس که در اسفندماه (ماه مارچ) معرفی شد، می‌باشد. اپل در رویداد “One More Thing” اعلام کرده بود که پردازنده بکار گرفته شده در تراشه M1 از 90 درصد پردازنده‌هایی که در لپ‌تاپ‌های سال گذشته تعبیه شده‌ است، عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. این دستگاه همچنین از نسل گذشته خود نیز 3.5 برابر سریعتر بوده و در مقایسه با سایر کمپانی‌ها نیز عملکرد گرافیکی 5 برابری، یادگیری ماشین 9 برابری و حافظه 2 برابری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته اپل معیار اندازه‌گیری برای این میزان از اختلاف را اعلام نکرده است.

مک بوک ایر

اپل ادعا می‌کند مک بوک ایر جدید تنها با یکبار شارژ می‌تواند 15 ساعت وبگردی و 18 ساعت پخش محتوای بصری انجامد دهد که بهبود عملکرد 4 و 6 ساعتی را در مقایسه با نسل گذشته این دستگاه که از پردازنده اینتل بهره می‌برد، نشان می‌دهد. همچنین کوپرتیونی‌ها اظهار کرده‌اند مک‌اواس جدید بیشترین عمر باتری را که تاکنون در یک مک بوک ایر شاهد بوده‌ایم، ارائه خواهد داد. ما مشتاقانه منتظر هستیم تا عملکرد این مک بوک جدید را در زمینه گرما نیز مورد بررسی قرار دهیم.

از نظر مشخصات فنی، مک بوک ایر از همان صفحه نمایش 13.3 اینچی Retina با وضوح تصویر 1600 در 2560 بهره می‌برد که از استاندارد رنگ DCI-P3 پشتیبانی می‌کند و حداکثر روشنایی 400 نیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به این موارد صفحه کلید مغناطیسی با نور پس‌زمینه، 16 گیگابایت حافظه رم، 2 ترابایت فضا ذخیره‌سازی و پشتیبانی از وای‌فای 6، بلوتوث نسخه 5.0 و Touch ID را نیز اضافه کنید.

دو درگاه USB-C که از استاندارد تاندربولت و USB 3.1 Gen 2 (با نرخ انتقال اطلاعات 10 گیگابیت بر ثانیه) پشتیبانی می‌کند و می‌توانند برای شارژ و نمایش محتوای بصری مورد استفاده قرار گیرند، در پشت مک بوک ایر جدید به چشم می‌خورد. به این موارد یک درگاه جک 3.5 میلی‌متری صدا را نیز اضافه کنید. این مک بوک همانند نسل گذشته خود از یک دوربین با وضوح تصویر 720p استفاده می‌کند که در مقایسه با دوربین‌های آیفون و آیپد از وضوح تصویر پایین‌تری برخوردار است. با این حال، اپل ادعا می‌کند به لطف پردازنده تصویر (ISP) جدید بکار گرفته شده در تراشه M1، این دوربین در زمینه کاهش نویز، دامنه پویا، تعادل خودکار رنگ سفید و تشخیص چهره عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارد.

مک بوک ایر

این اولین قدم اپل به منظور انتقال از پردازنده‌های ساخت اینتل که از سال 2006 تاکنون در مک‌اواس‌های این غول فناوری امریکایی مورد استفاده قرار می‌گیرد به تراشه‌های اختصاصی M1 می‌باشد. کوپرتیونی‌ها اعلام کرده‌اند که انجام این روند دو سال به طول می‌انجامد. گفتنی است اپل تاکید کرده است که در این بازه زمانی به همکاری خود با اینتل ادامه خواهد داد.

بزرگترین مزیت استفاده از پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم، عمر باتری بهتر و بازدهی بیشتر آنها نسبت به پردازنده‌های ساخت اینتل است. این پردازنده‌ها همچنین قادر خواهند بود تمام برنامه‌های آی‌او‌اس (iOS) و آیپد‌اواس (iPadOS) را در مک‌اواس (macOS) اجرا کنند. گفتنی است اپل برنامه‌های خود از قبیل Pages، Numbers و Keynote را به منظور پشتیبانی از اپل سیلیکون بروزرسانی کرده است. همچنین ساکنین کوپرتینو در تلاش هستند تا با شرکت‌های بزرگی نظیر مایکروسافت و ادوبی در این زمینه همکاری نزدیک داشته باشند. به عنوان مثال، اپل در رویداد خردادماه (ماه ژوئن) نشان داد که برنامه Lightroom و Photoshop به راحتی در پردازنده جدید اجرا می‌شوند (قرار است Lightroom در ماه آینده و Photoshop در اوایل سال 2021 منتشر شود). همچنین سیستم عامل جدید اپل که از آن با عنوان مک‌اواس بیگ سر (macOS Big Sur) یاد می‌شود و در این رویداد معرفی شد، به یک شبیه‌ساز با نام Rosetta 2 مجهز شده است که می‌تواند برنامه‌هایی را که برای اجرا روی پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم طراحی نشده‌اند را ترجمه کند. به این ترتیب کاربران هیچ نگرانی از بابت عدم اجرای اپلیکیشن‌ها نخواهند داشت.

همچنین بخوانید:

تراشه M1 افزایش قدرت چشمگیری نسبت به دستگاه‌های مبتنی بر اینتل خواهد داشت

اپل در رویداد “One More Thing” از چه محصولاتی رونمایی کرد

هر آنچه از رویداد “One More Thing” اپل انتظار داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا