نخستین تلفن هوشمند اقتصادی وان‌ پلاس با نام Clover تا پایان امسال عرضه خواهد شد

نخستین تلفن هوشمند اقتصادی وان‌ پلاس با نام Clover تا پایان امسال عرضه خواهد شد

وان پلاس در نظر دارد نخستین تلفن هوشمند اقتصادی خود را با نام رمز Clover تا پایان سال جاری روانه بازار کند. این گوشی هوشمند از یک صفحه نمایش با وضوح تصویر 720 برای نمایش محتوای بصری بهره می‌برد و به جک 3.5 میلی‌متری صدا نیز مجهز خواهد شد. نسخه پایه وان پلاس Clover با 4 گیگابایت حافظه رم، 64 گیگابایت فضا ذخیره‌سازی برچسب قیمت 200 دلاری در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. اما شاید هیجان‌انگیزترین ویژگی نخستین تلفن هوشمند مقرون به صرفه وان پلاس، باتری حجیم آن باشد که پاسخگوی کاربری‌های بیش از یک روز نیز خواهد بود.

معرفی یک دستگاه مقرون به صرفه و اقتصادی برای کابرانی که قصد ندارند بیش از 200 دلار برای یک تلفن هوشمند بپردازند، با سیاست‌های پیشین این شرکت هم‌خوانی نداشته و خبر از تغییرات بنیادی در خط‌مشی‌های تولیدکننده چینی می‌‌دهد. در حقیقت کارل پی، یکی از بنیانگذاران وان‌پلاس، در زمان معرفی میان‌رده جدید این شرکت (Nord) اعلام کرده بود دلیل استفاده از تراشه Snapdragon 765G بجای یکی از چیپست‌های سری 800 کوالکوم، عملکرد بی‌نقص و قابل اطمینان این سری در مقایسه با خانواده پرچمدار این تراشه‌ امریکایی می‌باشد. اما این موضوع در مورد پردازنده Snapdragon 460 که وظیفه انجام عملکردهای منطقی را در Clover بر عهده خواهد داشت، صدق نمی‌کند. این تراشه اقتصادی کوالکوم از هشت هسته شامل چهار هسته Cortex A73 و چهار Cortex A53 با سرعت کلاک 1800 مگاهرتز تشکیل شده و از فناوری لیتوگرافی 11 نانومتری بهره می‌برد. در مجموع، عملکرد تراشه مورد بحث حتی به Snapdragon 765G نزدیک نیز نخواهد بود؛ بنابراین مقایسه Snapdragon 460 با پردازنده‌های پرچمدار سری 800 کوالکوم کاملا غیر منطقی است.

با این اوصاف چرا وان پلاس می‌خواهد تلفن هوشمند مقرون به صرفه Clover را روانه بازار کند؟ پاسخ این پرسش ساده است؛ به منظور در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار گوشی‌های هوشمند. تمام تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند می‌دانند کاربران دستگاه‌های پریمیوم اندک هستند و طیف گستره‌ای از مردم حاضر نیستند مبلغی بیش از 1000 دلار برای یک گوشی بپردازند. به همین دلیل کمپانی‌ها تمرکز خود را معطوف به محصولات میان‌رده و به ویژه اقتصادی کرده‌اند تا بتواند برای طیف گستره‌تری از کاربران محصول تولید کنند. به عنوان مثال اپل تصمیم گرفت نسخه دوم iPhone SE را پس از چهار سال روانه بازار کند. در این میان گوگل نیز با در نظر گرفتن میزان استقبال کاربران از Pixle 3a که سال گذشته عرضه شده بود، تصمیم گرفت در کنار عرضه جدیدترین پرچمدار خود (Pixle 4) از میان‌رده Pixle 4a نیز رونمایی کند. ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و شرکت چینی وان پلاس نیز که علاقه خاصی به معرفی دستگاه‌های میان‌رده نشان نمی‌داد، ناگهان از گوشی هوشمند Nord پرده‌برداری کرد و سبب داغ‌تر شدن رقابت در بازه قیمتی زیر 500 دلار شد. هر سه تلفن هوشمند مورد بحث تلاش می‌کنند بخشی از احساسی را که شما می‌توانید با یک دستگاه پرچمدار تجربه کنید را به شما ارائه دهند. به عنوان نمونه iPhone SE 2020 به تراشه پریمیوم 7 نانومتری A13 Bionic مجهز شده که حتی پرچمداران اندرویدی نیز توان رقابت با این پردازنده را ندارند. Pixle 4a نیز از اندروید خالص گوگل و اپلیکیشن دوربین انحصاری این شرکت بهره می‌برد که سبب ثبت تصاویر خیره‌کننده با دوربین واحد 12.2 مگاپیکسلی آن می‌شود. وان پلاس نیز تمام نیازهای کاربران را با هوشمندی شناسایی و یک میان‌رده تمام عیار روانه را بازار کرده است. دستگاهی که در تمام زمینه‌ها عملکرد قابل اطمینانی از خود به نمایش می‌گذارد.

وان پلاس برای افزایش سهم خود از بازار به تلفن‌های هوشمند میان‌رده و اقتصادی نیاز دارد

به منظور درک بیشتر این موضوع خالی از لطف نیست که بدانید وان پلاس سالانه حدود 5.5 میلیون تلفن هوشمند به فروش می‌رساند و این آمار از میزان فروش سری پیکسل گوگل نیز پایین‌‌تر است. بنابراین به وضوح می‌توان احساس کرد که این شرکت به افزایش سهم خود از بازار نیاز مبرم دارد و برای دستیابی به این هدف، سری پرچمدار تولیدکننده چینی (سری OnePlus 8) باید با دستگاه‌های اپل و سامسونگ که به عنوان غول‌های صنعت تلفن‌های هوشمند محسوب می‌شوند به رقابت بپردازد. بدین ترتیب وان پلاس تصمیم گرفته دامنه محصولات خود را گسترش داده و با تولید گوشی‌های میان‌رده و اقتصای سهم بیشری از بازار را به خود اختصاص دهد. اشتباه برداشت نکنید، دستگاه‌های سری OnePlus 8 شامل OnePlus 8 و 8 Pro تلفن‌های هوشمند خارق‌العاده‌ای هستند اما در زمان نامناسب راه‌اندازی شده‌اند. همه‌گیری جهانی کووید_19 سبب تعطیلی بسیاری از کسب و کارها شده و این موضوع نیز به نوبه خود به ایحاد شرایط نابسامان اقتصادی دامن زده است. بنابراین مردم تمایلی به خرید دستگاه‌های پریمیوم و 1000 دلاری از خود نشان نمی‌دهند. بدین ترتیب وان پلاس نیز تمرکز خود را معطوف به تلفن‌های میان‌رده و اقتصادی کرده است. نکته حائز اهمیت در مورد گوشی‌های هوشمند مقرون به صرفه این است که می‌تواند دستگاه‌های وان پلاس را در اختیار طیف وسیع‌تری از مخاطبان قرار ‌دهد و تولیدکننده چینی نیز برخلاف سیاست‌های پیشین خود روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده است.

نخستین تلفن هوشمند اقتصادی وان‌ پلاس با نام Clover تا پایان امسال عرضه خواهد شد

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که وان پلاس برنامه‌ای برای عرضه Nord در ایالات متحده ندارد. در عوض این شرکت اظهار داشت یک مدل مشابه را در تنها در امریکا روانه بازار خواهد کرد. ما هنوز نمی‌دانیم که به چه دلیل تولیدکننده چینی تصمیم به عدم راه‌اندازی Nord در ایالات متحده گرفت اما از آنجایی که Clover به احتمال فراوان برای عرضه در بازار امریکا برنامه‌ریزی شده است، وان پلاس باید دستگاه دیگری را به عنوان گزینه دوم برای کسانی که خواستار سخت افزار این شرکت را در یک تلفن هوشمند اقتصادی هستند، در نظر بگیرد. با این اوضاع هیچ جای تعجب نیست که این شرکت تصمیم بگیرد بجای یک میان‌رده مجهز به نسل پنجم شبکه تلفن همراه، یک گوشی هوشمند ارزان قیمت را در بازار ایالات متحده راه‌اندازی کند. Nord برای بازار امریکا گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شد اما وان پلاس نمی‌توانست سود ناخالص مورد نیاز خود را از فروش این دستگاه بدست آورد و ناگزیر به افزایش قیمت میان‌رده خود در بازار امریکا بود. بدین ترتیب تصمیم به عدم عرضه Nord در ایالات متحده گرفت که ناراحتی بسیاری از کاربران این کشور را به همراه داشت. دستگاه اقتصادی وان پلاس (Clover) به احتمال فراوان به بازیچه اپراتورهای امریکایی تبدیل می‌شود اما با این حال در مقایسه با نوکیا و موتورلا دست بالاتر را خواهد داشت.

نکته کلیدی دیگر، احتمال جایگزینی Clover با OnePlus 8 می‎‌باشد. اپراتورهای ایالات متحده مانند ورایزن (Verizon) و تی ‌موبایل (T-Mobile) در حال حاضر تلفن هوشمند OnePlus 8 را به صورت SIM lock در اختیار کاربران قرار می‌دهند – SIM lock یک محدودیت فنی برپایه GSM و CDMA می‌باشد که توسط تولیدکنندگان یا ارائه‌‌دهنگان خدمات بر روی تلفن‌های هوشمند اعمال می‌شود تا استفاده از دستگاه‌ها به یک کشور یا اپراتور خاص محدود کند. در بیشتر موارد این نوع گوشی‌ها با قیمت ارزان‌تری نسبت به دستگاه‌های غیر SIM lock به فروش می‌رسند. اپراتورها نیز به منظور تشویق کابران این نوع تلفن‌های هوشمند را تحت بسته‌های ویژه‌ای، به عنوان مثال خرید اقساط یکساله، به کاربران عرضه می‌کنند. همچنین اگر به هر دلیلی خواهان رفع این محدودیت اعمال شده بودید، می‎‌توانید با پرداخت ما‌به‌التفاوت دستگاه خود را unlock کنید. بنابراین این احتمال وجود دارد که اپراتورهای امریکایی با عرضه Clover تصمیم به جایگزینی این گوشی هوشمند با OnePlus 8 بگیرند. نکته جالب توجه این است که OnePlus 8 نیز پیشتر توانسته بود جلوتر از OnePlus 8 Pro، به عنوان گزینه شرکت‌های مخابراتی ایالات متحده برای عرضه به صورت SIM lock انتخاب شود. در بازه قیمتی 700 دلار، OnePlus 8 انتخاب مناسبی به حساب می‌آید و تنها باید Galaxy A71 5G به رقابت بپردازد. این درحالی است که OnePlus 8 Pro در بازه قیمت 900 دلار، پرچمدار این غول فناوری کره‌ای یعنی Galaxy S20 را در مقابل خود می‌بیند. این موضوع می‌تواند تنها دلیل قابل قبول شرکت‌های مخابراتی ایالات متحده برای عرضه OnePlus 8 به عنوان گزینه 5G این تولیدکننده چینی باشد.

با این اوضاع منطقی به نظر می‌رسد که وان پلاس گوشی هوشمند اقتصادی 200 دلاری خود را به عنوان جایگزین بالقوه دستگاه پرچمدار در نظر گرفته باشد. Clover به طور قطع در بازار ایالات متحده عرضه خواهد شد و احتمالا شما می‌توانید در کنار خرید یکی از طرح‌های اپراتورهایی نظیر وریزون یا تی ‌موبایل تلفن هوشمند مورد بحث را به عنوان یک گزینه رایگان دریافت کنید. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید برندهای نوکیا و موتورلا با دستگاه‌های قابل اطمینان و کارآمد خود این محدود قیمت را به تصرف خود درآورده‌اند. اما باید منتظر ماند و دید که آیا وان پلاس با Clover موفق می‌شود جایی در این بازار برای خود دست و پا کند یا خیر. مشخصاتی که وان پلاس Clover به کاربران خود ارائه می‌دهد، جذاب به نظر می‌رسد. بدین ترتیب موفقیت این دستگاه در بازار ایالات متحده به تصمیم تولیدکننده چینی در مورد قیمت‌گذاری این دستگاه بستگی خواهد داشت. همچنین به نظر می‌رسد OxygenOS 11، رابط کاربری جهانی جدید وان پلاس، نیز بهبودهای قابل توجهی را تجربه کرده و برای رقم زدن تفاوت‌‌ها آماده شده است. از شواهد نیز اینطور می‌توان اثتنبات کرد که وان پلاس دیگر تولیدکننده‌ای نیست که سال گذشته OnePlus 7 Pro را با شعار “سریع و روان” در ایالات متحده روانه بازار کرد.

با تمام این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که وان پلاس با عرضه یک تلفن هوشمند ارزان قیمت و مقرون به صرفه در جهت تخریب برند خود قام بردارد؛ بلکه این شرکت با این روش تنها می‌خواهد سهم خود را از بازار افزایش داده و به یک تولیدکننده اصلی تبدیل شود. رابط کاربری OxygenOS و بروزرسانی‌های تضمین شده می‌تواند در این رقابت به عنوان برگ برنده وان پلاس محسوب شوند و کمپانی چینی را از سایر تولیدکننده‌ها متمایز کند. اگرچه این تدبیر با سیاست‌های پیشین وان پلاس در تضاد می‌باشد و حتی ممکن است عواقب سنگینی را نیز برای آنها به دنبال داشه باشد.

همچنین بخوانید:

تریلر جدید Watch Dogs: Legion لندن را با فناوری Ray Tracing نمایش می‌دهد

قابلیت Backwards Compatibility پلی استیشن ‌‌‌5 فقط شامل PS4 می‌ شود

قوانین صادراتی جدید چین، روند فروش تیک‌تاک را با مشکل مواجه می‌کند

منبع: androidcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا