نرخ تجدید 120Hz سامسونگ Galaxy S20 با وجود محدودیت‌ها فوق العاده است

نرخ تجدید 120Hz سامسونگ Galaxy S20 با وجود محدودیت‌ها فوق العاده است

حرکت سامسونگ به سمت نمایشگرهای با نرخ تجدید بالا، دیرتر از رقیبان دیگر در بازار گوشی‌های هوشمند اندروید است. اما غول کره‌ای با به کار بردن نرخ تجدید 120Hz به جای استفاده از صفحه نمایش با نرخ تجدید 90Hz در آخرین پرچمدار خود؛ یعنی، سری Galaxy S20، سعی کرد این تأخیر را جبران کند.

Galaxy S20, S20+, S20 Ultra اولین گوشی‌های هوشمند جهان هستند که از نمایشگرهای OLED با قدرت 120Hz بهره می برند و پس از گذشت مدت کوتاهی از استفاده از S20 +، فهمیدیم که تنظیم کردن هر چیزی بر روی نرخ تجدید کمتر از 120Hz، برای کاربری بسیار سخت خواهد بود.
نرخ تجدید(Refresh Rate)؛ با توجه به تعریف گوگل “فرکانسی که تصویر نمایش داده شده بر روی مانیتور کامپیوتر و یا هر صفحه الکترونیکی دیگر در آن تجدید می‌شود و واحد آن هرتز است.”حالا این؛ یعنی، یک صفحه نمایش 60 هرتزی در هر ثانیه 60 بار تصویر را بر روی صفحه نمایش تجدید می‌کند، یک صفحه نمایش 120 هرتزی در هر ثانیه 120 بار تصویر را تازه می‌کند و غیره. آنچه که معنا می‌شود این است که هر نوع محتوای متحرک؛ مانند فیلم، بازی یا GIF و… نتیجه دسته‌ای از تصاویر استاتیک و ثابت است که به صورت پیاپی، برای شبیه سازی حرکت، بر روی صفحه، نمایش داده می‌شوند و هر چه نرخ تجدید سریع‌تر تجدید شود همه چیز، از فیلم و بازی گرفته تا انیمیشن‌های ساده، سریع‌تر و یکنواخت‌تر به نظر می‌رسد.

محدودیت‌ها به کنار، نمایشگرهای با نرخ تجدید بالا، تفاوت بزرگی ایجاد می‌کنند

و در Galaxy S20، انیمیشن‌های نرم افزارها و رابط و پیمایش صاف یک ویژگی جالب توجه برای این پرچمدار محسوب می‌شود و باعث تفاوت این گوشی در جهان می‎شود.
رویِه UI سامسونگ بسیار زیبا است، و این زیبایی در +Galaxy S20 به نظر بیشتر نمود دارد. در +Galaxy S10 و +Note 10، پویانمایی‌ها برای وقتی که از یک برنامه استفاده می‌کنید یا وقتی برنامه را باز می‌کنید، در مقایسه با Galaxy S20 بسیار لَگی (Laggy) به نظر می‌رسند.
اینطور نیست که +S10 و +Note 10 در واقع لگی باشند، اما در مقایسه با Galaxy S20 این واقعیت که نمایشگرهای پرچمداران نسل فبل نمی‌توانند به سرعت به روز شوند مشهود است چرا که صفحه نمایش در +S20 باعث می شود که به نظر می‌رسد در انیمیشن‌ها، در پرچمداران نسل قبل لگ و لکنت وجود دارد.

و باز هم مقایسه

اگر قبلاً از صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند با نرخ تجدید بالا استفاده نکرده‌اید، با Galaxy S10 ،Note 10 یا هر تلفن هوشمند Galaxy دیگر در استفاده روزانه مشکلی پیدا نمی‌کنید. اما هنگامی که شما از یکی از تلفن‌های هوشمند Galaxy S20 یا هر تلفن هوشمند دیگری که نرخ تجدید بیشتری دارد استفاده می‌کنید از کاربری آن بسیار خوشحال خواهید بود و فوراً حس خواهید کرد چرا تلفن هوشمند فعلی شما – چه پرچمدار چه میان رده و چه مقرون به صرفه – دیگر، بعد از به دست گرفتن یک تلفن هوشمند با نرخ تجدید بالا، انگار به مانند قبل سریع و یکنواخت نیست.
در حقیقت، این باعث ترس من است که مجبور به استفاده از تلفن‌های هوشمند دیگر Galaxy با نمایشگرهای 60 هرتزی برای بررسی آنها در ماه‌های آینده هستم – صفحه نمایش 120 هرتز در Galaxy S20 بسیار خوب است و بسیاری از افراد تعجب می‌کنند از اینکه چه چیزی تا این حد باعث هیجان کاربران صفحه نمایش‌های با نرخ تجدید بالا می‌شود به عبارت دیگر چه چیزی باعث این همه هیجان از استفاده‌ی نمایشگرهای با نرخ تجدید بالا می‌شود – من تا زمانی که شروع به استفاده از +Galaxy S20 نکرده بودم، یکی از آنها بودم اما اکنون خودم یکی از معتقدین به این موضوع هستم.
من واقعاً امیدوارم که نمایشگرهای با نرخ تجدید بالا با وجود برخی محدودیت‌های موجود در دستگاه‌های Galaxy در همه سری‌ها معمول تر شود.

چه محدودیت هایی وجود دارد؟

خب، اول از همه، نرخ تجدید بالا منجر به افزایش قابل توجه در مصرف باتری می‌شود. ثانیاً، حالت صفحه نمایش 120 هرتز همیشه فعال نمی‌ماند. همانطور که قبلاً هنگامی که Galaxy S20 به طور رسمی عرضه شده بود گزارش کرده بودیم، وقتی دمای دستگاه از 42C بالاتر می‌رود، مثلا هنگامی که از برنامه‌هایی مانند Camera و Google Maps استفاده می‌شود و همچنین هنگامی که عمر باتری به زیر 5 درصد می‌رسد، این گوشی به نرخ تجدید 60هرتز باز می‌گردد. مشکل این است که +Galaxy S20 خود گرایش به سریع گرم شدن دارد، به خصوص اگر عکس‌های زیادی بگیرید و یا فیلم‌های 8K ضبط می‌کنید.
و به نظر نمی‌رسد که گوشی منتظر شارژ 5٪ باشد؛ من متوجه شدم که حتی در مدت زمانی که باتری 15٪ شارژ دارد نیز نرخ تجدید کم می شود بنابراین شرایط زیادی وجود دارد که تلفن اجازه نمی‌دهد از نرخ تجدید 120 هرتز لذت ببرید. بله ، شما همچنین نمی‌توانید از نرخ تجدید 120Hz با حداکثر وضوح صفحه استفاده کنید. من دقیقاً مشکلی با آن نمی‌بینم، اما در صورت بروز این مشکل، امیدوارم سامسونگ محدودیت وضوح را با بروزرسانی نرم افزار در آینده یا حداقل در پرچمدار بعدی خود در سال 2020 حذف کند.
ما در بررسی‌های آینده ما در مورد نمایشگرها با نرخ تجدید بالا در گلکسی S20+ ، S20 و S20 Ultra برای شما خواهیم گفت، اما اگر به یک پاسخ کلمه ای نیاز دارید که آیا صفحه 120 گیگاهرتزی در سری پرچمداران جدید سامسونگ دلیل محکمی برای خرید هست یا نه، پاسخ ما بسیار مثبت است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا