نسخه اندروید اپلیکیشن فورتنایت نیز از فروشگاه پلی‌استور حذف شد

نسخه اندروید اپلیکیشن فورتنایت نیز از فروشگاه پلی‌استور حذف شد

پس از حذف فورتنایت از پلی‌استور، اکنون گوگل نیز این اپلیکیشین بازی را از فروشگاه پلی‌استور خود خارج کرده است. در اوایل روز گذشته Epic Games یک بروزرسانی برای دستگاه‌ها منتشر کرد که به کاربران اجاره می‌داد بدون نیاز به سیستم پرداخت رسمی سیستم عامل‌ها اندروید و iOS و تنها با استفاده از درگاه مستقیم Epic پرداخت درون برنامه‌ای انجام دهند. پس از این اقدام Epic، اپل فورتنایت را از پلتفرم اپ‌استور خود حذف کرد. سپس Epic از اپل شکایت کرد و یک ویدیو در شبکه‌ها اجتماعی به اشتراک گذاشت که به تبلیغ اهالی کوپرتینو در سال 1984 شباهت زیادی داشت و در آن سیاست‌های این شرکت را انحصارگرانه توصیف کرد.

همانند اپل، گوگل نیز به سیستم پرداخت درون برنامه‌ای پلی‌استور نیاز دارد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که سیاست‌ها گوگل در مورد خرید‌ها درون برنامه‌ای نسبت به اپل بسیار ناچیز است. با این وجود اهالی مانتین‌ویو نیز برای توسعه‌دهندگان اندروید خط‌مشی‌های خاص خود را دارند:”توسعه‌دهندگانی که محصولات خود را در پلتفرم پلی‌استور بارگذاری می‌کنند یا از خدمات این سرویس برای ارائه محتوای بازی بهره می‌برند، باید از سیستم پرداخت پلی‌استور برای خریدها درون برنامه‌ای استفاده کنند.” گوگل نیز همانند اپل، 30 درصد از سهم پرداخت‌ها درون برنامه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. بروزرسانی که اوایل روز گذشته منتشر شد به طور کامل این قانون را نقض می‌کرد، بنابراین اپل و گوگل نیز در پاسخ به این اقدام Epic Games، اپلیکیشن بازی فورتنایت را از پلتفرم‌های خود حذف کردند. البته اهالی مانتین‌ویو کمی دیرتر نسبت به کوپرتیونی‌ها به این نتیجه رسیدند.

بیانیه گوگل:

اکوسیستم باز اندروید به برنامه‌نویسان اجاره می‌دهد تا اپلیکیشن‌ها خود را از طریق چندین فروشگاه برنامه توزیع کنند. برای توسعه‌دهندگانی نیز که قصد دارند از فروشگاه پلی‌استور استفاده کنند، ما سیاست‌ها منسجمی را تبیین کرده‌ایم که برای توسعه‌دهندگان مناسب است و امنیت کاربران را نیز حفظ می‌کند. درحالی که اپلیکیشن بازی فورتنایت در پلتفرم اندروید موجود است اما نمی‌توانیم آنرا در پلی‌استور عرضه کنیم؛ زیرا خط‌مشی ما را نقض می‌کند. با این حال ما از گفتگو با Epic Games و بازگشت فورتنایت به فروشگاه پلی‌استور استقبال می‌کنیم.

سخنگوی گوگل در مصاحبه با رسانه ورج اظهار داشت که اندروید یک اکوسیستم باز محسوب می‌شود و توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌ها خود را از طریق چندین فروشگاه منتشر کنند. همچنین تمام قوانین و دستورالعمل‌های پلتفرم پلی‌استور به طور یکسان برای تمام توسعه‌دهنگان اجرا می‌شود. با وجود اینکه اپلیکیشن فورتنایت از فروشگاه گوگل حذف شده، اما همچنان امکان نصب آن بر روی دستگاه‌ها اندرویدی فراهم است. Epic Games در وبسایت رسمی خود به کاربران یادآور می‌شود که همچنان می‌توانند فورتنایت را از طریق اپلیکیشن Epic Games یا از طریق فروشگاه Galaxy Store سامسونگ (البته فقط برای دستگاه‌های این غول فناوری کره‌ای) دریافت کنند. این موضوع در مورد آیفون‌ها و آیپدها صدق نمی‌کند و در صورتی که اپلیکیشن فورتنایت را از قبل بارگیری نکرده‌ باشید، دیگر امکان نصب آنرا نخواهید داشت.

Epic Games سابقه مشاجره با گوگل در رابطه با قوانین فروشگاه پلی‌استور را دارد. در آگوست 2018 این شرکت تصمیم به خروج از پلتفرم پلی‌استور و عرضه مستقیم اپلیکیشن خود گرفت. این شرکت تنها به دلیل اینکه گوگل اجازه نصب اپلیکیشن‌ از منابع شخص ثالث را می‌دهد، توانست مستقیما به عرضه برنامه خود بپردازد. البته هشدارهای امنیتی که در هنگام نصب اپلیکیشن به چشم می‌خورد، اندکی نگران‌کننده است. 18 ماه بعد بالاخره Epic در برابر گوگل تسلیم شد و اپلیکیشن فورتنایت را در پلی‌استور قرار داد. البته در مورد این موضوع یک بیانیه نیز صادر کرد.

گوگل نرم‌افزارهای توسعه‌دهندگان شخص ثالثی را که در فروشگاه پلی‌استور عرضه نمی‌شوند را از طریق اقدامات فنی و تجاری نظیر هشدارها امنیتی مکرر برای نرم‌افزارها بارگیری شده یا بروز شده، توافق‌‌های محدودکننده برای تولیدکنندگان و اپراتورها، استفاده از لفظ بدافزار و جلوگیری از دسترسی کامل اپلیکیشن‌ها خارج از پلی‌استور توسط Google Play Protect با مشکل روبرو می‌کند.

بیانیه Epic Games در آوریل 2020

امکان نصب یک اپلیکیشن به محبوبیت فورتنایت از طریق دیگر فروشگاه‌ها ممکن است مرکزیت پلی‌استور را به عنوان بزرگترین فروشگاه نرم‌افزارها اندرویدی با چالش روبرو کند یا حتی موجب تکه تکه شدن این پلتفرم شود. این درحالی است که فروشگاه‌های رقیب گوگل نیز خیلی دست و پا بسته نیستند، به عنوان مثال سامسونگ در نظر دارد تا فروشگاه Galaxy Store خود را به دستگاه‌ها اندرویدی تحمیل کند. اما برای اغلب مردم فروشگاه پلی‌استور به عنوان مرجع اپلیکیشن‌ها این پلتفرم شناخته می‌شود. Epic کابران را به استفاده از نسخه‌‌های موجود در فروشگاه Galaxy Store تشویق می‌کند و به آنها می‌گوید در صورتی که اپلیکیشن‌هایشان را از طریق پلتفرم سامسونگ بارگیری کنند شامل تخفیفات ویژه این شرکت می‌شوند.

شما خواهید فهمید که پیشنهادات V-Bucks و پول واقعی در اپلیکیشن Epic Games (که امکان بارگیری آن در سایت epicgames.com فراهم است) و فروشگاه Galaxy Store با تخفیف 20 درصدی عرضه می‌شوند.

اگر Epic Games بتواند کاربران را به استفاده از دیگر فروشگاه‌ها ترغیب کند؛ این بدان معنی است که استفاده‌کنندگان از این پس برای بارگیری اپلیکیشن‌ها مورد نیاز خود از دیگر پلتفرم‌ها نیز بهره خواهند برد. اگر اخیرا توسط دستگاه سامسونگ خود سری به فروشگاه Galaxy Store زده باشید، متوجه خواهید شد که امکان نصب نرم‌افزارهای اصلی نیز در این بستر فراهم شده است. این مسئله نشان می‌دهد که گوگل با تصمیم خود مبنی بر حذف اپلیکیشن فورتنایت از پلی‌استور عملا انحصار طلبی خود در اکوسیستم اندروید را کاهش داده است. همچنین از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت بین فروشگاه‌های اپلیکیشن اندروید یک رقابت اساسی در جریان است (برخالاف اکوسیستم iOS که کاملا در انحصار اپل می‌باشد).

همچنین بخوانید:

اپلیکیشن بازی فورتنایت از فروشگاه پلی‌استور حذف شد

زمان عرضه و رونمایی سری آیفون 12 اپل توسط جان پراسر فاش شد

تیک‌تاک برخلاف سیاست‌ها اندروید شناسه دستگاه‌ها را جمع‌آوری می‌کند

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا