Mi 11

نقد و بررسی شیائومی Mi 11 : بیش از یک بروزرسانی تکراری

نظر ما

شیائومی Mi 11 یکی از برترین تلفن‌های هوشمند پریمیوم و سطح بالایی است که می‌توانید آنرا جزو گزینه‌های خرید خود قرار دهید. زیرا جدیدترین پرچمدار شیائومی در تمام زمینه‌ها از ویژگی‌های خارق‌‌العاده‌ای برخوردار است. این موارد شامل پردازنده بی‌نهایت سریع، وضوح صفحه نمایش بالا، حالت‌های نمایشگر اضافی، حالت‌های دوربین خاص و تعدادی قابلیت بی‌رقیب می‌باشد. هرچند عمر باتری سطح پایین و حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر نه چندان قابل اطمینان از لذت تجربه کاربری Mi 11 می‌کاهند.

نکات مثبتنکات منفی
عملکرد سریعحسگر اثر انگشت غیر قابل اطمینان
حالت‌های عکسبرداری خارق‌العادهعمر باتری کم
صفحه نمایش بی‌نظیرفاقد دوربین تله

بررسی اجمالی

رقابت میان سامسونگ و شیائومی که به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند شناخته می‌شوند، هیچ‌گاه تا این اندازه شدید و آشکار نبوده است. در حالی که سامسونگ با کاهش مشخصات و قیمت پرچمدارهای خود نسبت به نسل‌های گذشته درصدد جذب بخش بیشتری از بازار تلفن‌های هوشمند برآمده است. شیائومی با ارائه مشخصات پایه یکسان در سری‌های پرچمدار خود می‌خواهد دست بالا را نسبت به رقیب کره‌ای خود داشته باشد. در زمان عرضه Mi 11 این شرکت اعلام کرده بود که به سومین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند تبدیل شده است. اتفاقی که تاحدود قابل توجهی به دلیل تحریم هواوی از سوی ایالات متحده و عدم پشتیبانی دستگاه‌های این غول فناوری چینی از سرویس‌های گوگل رنگ واقعیت به خود گرفته است. هرچند ساکنین شنژن هنوز هم بزرگترین تولیدکننده بازار داخلی چین محسوب می‌شوند. در جایگاه دوم نیز نام اپل به چشم می‌خورد. این درحالی است که سامسونگ با اختلاف معناداری نسبت به سایر رقبا در صدر جدول تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند قرار گرفته است.

Mi 11

شیائومی Mi 11 نخستین پرچمدار این تولیدکننده چینی در سال 2021 می‌باشد. اهمیت این تلفن هوشمند پریمیوم زمانی بیشتر آشکار می‌شود که بدانید شیائومی هیچ مدل دیگری را در کنار این دستگاه معرفی نکرده و زمان عرضه Mi 11 Pro و Mi 11 Ultra را به زمان‌های دیگری موگول کرده است. برخلاف Galaxy S21 سامسونگ که نسبت به S20 با پیشرفت معکوس داشته است. Mi 11 در مقایسه با نسل گذشته خود از قابلیت‌ها و بروزرسانی‌هایی بیشتری برخوردار می‌باشد. بروزرسانی‌های مورد بحث بیشتر در صفحه نمایش دستگاه نمود پیدا کرده‌اند. جایی که Mi 11 با وضوح تصویر 2.5K به نمایش محتوای بصری می‌پردازد. این درحالی است که Mi 10 و Galaxy S21 تنها از رزولوشن 2K پشتیبانی می‌کنند. به این ویژگی خارق‌العاده قابلیت‌هایی نظیر وضوح تصویر خودکار، ارتقا فریم، حالت HDR، حالت‌های روشنایی و خواندن مختلف را نیز اضافه کنید. شیائومی حتی به این موارد نیز بسنده نکرده و پا را فراتر گذاشته است. اسپیکرهای تنظیم شده توسط هارمان کاردون، پردازنده بی‌نهایت سریع، حالت‌های فیلمبرداری متوع و سرگرم‌کننده و سرعت شارژ بهبودیافته مشخصاتی هستند که تنها پرچمدار گران قیمت قادر به ارائه‌شان می‌باشند. یکی از قابلیت‌های بسیار جذاب Mi 11 به دوربین 5 مگاپیکسلی telemacro آن مربوط می‌شود که توسط آن می‌توانید از فاصله بسیار نزدیک از سوژه‌های خود عکسبرداری کنید. کارایی آن بسیار ساده است، تصاویر عالی می‌گیرد و در مقایسه با دوربین ماکرو سایر تلفن‌های هوشمند عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد.

تاکنون تنها به نکات مثبت Mi 11 و برتری‌هایی آن نسبت به Galaxy S21 اشاره کرده‌ایم. اما این تلفن هوشمند نیز مانند هر دستگاه دیگری از چند مشکل اساسی رنج می‌برد. مهم‌ترین نکته ضعفی که در زمان آزمایش جدیدترین پرچمدار شیائومی متوجه آن شدیم، عمر باتری بسیار پایین این دستگاه می‌باشد. این موضوع تاحدی است که اگر بخواهید تلفن یک روز کامل دوام بیاورد، محبور خواهید بود برخی از ویژگی‌های آنرا غیر فعال کنید. اما اگر می‌خواهید از تمام قابلیت‌هایی که برای آن هزینه پرداخت کرده‌اید، بهره ببرید؛ حداقل می‌بایست یکبار دستگاه را به شارژ متصل کنید. شنیده‌ها حاکی از آن است که Xiaomi Mi 10 Pro در زمینه حسگر اثر انگشت عملکرد قابل اطمینانی را از خود به نمایش نمی‌گذارد. این موضوع در مورد Mi 11 نیز صدق می‌کند. سنسور بکار گرفته شده در این تلفن هوشمند گاهی اوقات انگشت ما را اسکن نمی‌کرد و ما محبور به تکرار این فرآیند می‌شدیم. در مجموع حسگر مورد بحث عملکرد قابل اطمینانی از خود به نمایش نمی‌گذارد و گاهی ناامیدکننده به نظر می‌رسد. Mi 11 یک تلفن هوشمند عالی به حساب می‌آید، اما به هیچ عنوان یک دستگتاه بدون عیب و نقص محسوب نمی‌شود. به لطف دوربین‌ها، نمایشگر و عملکرد این تلفن هوشمند می‌تواند برای بسیاری از کاربران گزینه قابل اطمینانی به حساب آید. اما نکات ذکر شده در خصوص عمر باتری و حسگر اثر انگشت مواردی هستند که هنگام استفاده روزانه از دستگاه خود را به وضوح نشان می‌دهند. به این منظور تصمیم‌گیری در مورد Mi 11 اندکی دشوار خواهد بود.

قیمت‌گذاری و تاریخ عرضه

شما می‌توانید Mi 11 را با پیکربندی 128 و 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به ترتیب با برچسب قیمت 749 پوند (معادل 1040 دلار و 1340 دلار استرالیا) و 799 پوند (معادل 1110 دلار و 1430 دلار استرالیا) خریداری کنید. در زمان نوشتن این مقاله تنها قیمت‌گذاری این تلفن هوشمند تنها در انگلستان منتشر شده است. هرچند می‌دانیم که این دستگاه در استرالیا نیز روانه بازار خواهد شد. اما همانطور که مطلع هستید هیچ‌یک از تلفن‌های هوشمند این غول فناوری چینی در بازار ایالات متحده عرضه نمی‌شوند. متاسفانه هنوز از آنجایی که هنوز نقد و بررسی سایر دستگاه‌های این سری شامل Mi 11 Pro، Mi 11 و Mi 11 Ultra منتشر نشده است، شما برای بررسی این مدل اندکی دجار مشکل خواهید شد. سال گذشته Mi 10 و Galaxay S20 با قیمت‌گذای 799 پوند (معادل 1699 دلار استرالیا ) روانه بازار شده بودند. این درحالی است که شیائومی برای نسخه پایه Mi 11 تنها مبلغ 769 پوند (799 دلار و 1249 دلار استرالیا) طلب می‌کند.

طراحی

Mi 11

هرچند که Mi 11 بزرگترین تلفن هوشمند شیائومی محسوب نمی‌شود (Mi 10T این عنوان را به خود اختصاص داده است). اما هنوز هم با ابعاد 164.3 در 74.6 در 8.1 میلی‌متر یک تلفن هوشمند نسبتا بزرگ به حساب می‌آید. هرچند وزن 196 گرمی آن برای یک دستگاه با این اندازه بسیار مناسب به نظر می‌رسد. Mi 11 یک تلفن هوشمند باریک و بلند و باریک است که از نظر طراحی شباهت بسیاری با سونی Xperia دارد. به همین دلیل به منظور در دست گرفتن آن با یک دست خیلی دشوار نخواهد بود. هرچند که هنوز هم دسترسی به قسمت بالایی نمایشگر چندان ساده به نظر نمی‌رسد. اما اگر جزو افرادی با دستان کوچک هستید، مطمئنا هنگام کار با این تلفن هوشمند با مشکل مواجه خواهید شد. متاسفانه در Mi 11 همانند پرچمدار سال گذشته شیائومی خبری از جک 3.5 میلی‌متری صدا نخواهد بود. در پایین دستگاه درگاه USB-C به چشم می‌خورد، لبه راست نیز محل قرارگیری کلید روشن/خاموش و تنظیم صدا می‌باشد. همچنین یک فرستنده مادون قرمز (IR بلاستر) نیز در بالای تلفن جاسازی شده است. در نظر داشته باشید که از طریق فرستنده مادون قرمز و برنامه Mi Remote می‌توانید تلفن هوشمند خود را به یک کنترل از راه دور تبدیل کنید. Mi 11 از پوشش شیشه‌ای Gorilla Glass Victus به منظور حفاظت از بخش جلویی و پشتی خود بهره می‌برد. شرکت کورنیگ ادعا می‌کند که نسل جدید شیشه‌های تقویت شده آنها نسبت به گذشته (Gorilla Glass 6) مقاومت بسیار بیشتری در مقابل خراش از خود به نمایش می‌گذارند. همچنین در فریم کناری این تلفن هوشمند نیز از آلومینیوم استفاده شده که تا حدود زیادی خیال شما را از بابت سقوط‌های احتمالی دستگاه راحت می‌کند. از آنجایی که بیشتر محافظ‌های شیشه‌ای می‌توانند شکننده و غیر قابل اطمینان باشند، ما از چنین مقاومتی استقبال می‌کنیم. Mi 11 موفق شد سربلند و بدون هیچ‌گونه خرایشی آزمون ما را پشت سر بگذارد. اما در نظر داشته باشید که یک سقوط محکم می‌تواند شیشه محافظ Gorilla Glass Victus آنرا با آسیب جدی مواجه کند. نکته جالب در مورد میزان بیرون‌زدگی دوربین پشت Mi 11 است که بسته به نوع لنز متفاوت است. این زبان طراحی جدید قطعا سبب تمایز این تلفن هوشمند در مقایسه با سایر رقبا خواهد بود. مگر اینکه این غول فناوری چینی در سایر تلفن‌های 2021 خود نیز از این زبان طراحی بهره گیرد. نکته مثبت این طراحی آن است که حتی بیرون‌زده‌ترین لنز نیز خیلی از دستگاه جدا به نظر نمی‌رسد، حداقل در مقایسه با سایر پرچمداران شیائومی.

صفحه نمایش

Mi 11

Mi 11 با یک صفحه نمایش 6.81 اینچی بزرگترین پرچمدار شیائومی از نظر اندازه نمایشگر به حساب می‌آید و سبب می‌شود پنل جلویی سایر رقبا کوچکتر از حد معمول به نظر برسد. صفحه نمایش مورد بحث در کناره‌ها و حتی لبه‌های بالایی خمیده است که جلوه بی‌نظیری به آن می‌بخشد. هرچند این یکپارچکی چشم‌نواز توسط سوراخ پانچ موجود در بالای چپ صفحه نمایش که محل قرارگیری دوربین جلو است، اندکی به چالش کشیده می‌شود. از منظر وضوح تصویر، نمایشگر Mi 11 با رزولوشن 1440 در 3200 در مقایسه با بیشتر پرچمدارها با قیمت مشابه (از جمله Mi 10 و Galaxy S21)تصاویر باکیفیت‌تری (شارپ‌تر) را به نمایش می‌گذارد. این پنل AMOLED همچنین با پشتیبانی از استاندارد +HDR10 توانایی ایجاد رنگ‌هایی سرزنده‌تر و نزدیک‌تر به واقعیت را دارا می‌باشد. همچنین از نرخ نوسازی 120 هرتز پنشتیبانی می‌کند که در حال حاضر در بسیاری از پرجمدارهای شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه شیائومی تلفن‌های هوشمند با نرخ نوسازی 144 هرتز را نیز روانه بازار کرده است. نرخ تازه‌سازی 120 هرتز به این معناست که تصاویر 120 مرتبه در ثانیه بروزرسانی می‌شوند که دو برابر استاندار 60 هرتز گذشته است و سبب می‌شود تصاویر متحرک و ویدیو‌ها نرم‌تر (بدون تاری تصویر) به نمایش درآیند. در صورت که تمایلی به استفاده از این قابلیت ندارید می‌توانید با تنظیم نرخ نوسازی روی گزینه 60 هرتز میزان دوام باتری‌تان را افزایش دهید. این نمایشگر همچنین دارای نرخ نمونه‌برداری لمسی 480 هرتز می‌باشد که عملکردی نزدیک به تلفن‌های هوشمند مخصوص بازی را در اختیار شما قرار می‌دهد. نرخ نمونه‌برداری 480 هرتز یعنی پنل لمسی صفحه نمایش به منظور دریافت فرمان‌های شما 480 مرتبه در ثانیه انگشت شما اسکن می‌کند که هشت برابر سریع‌تر از استاندار تلفن‌های هوشمند می‌باشد. این قابلیت به خصوص در زمان اجرای بازی‌ها بسیار کارآمد خواهد بود و به افزایش پاسخ‌گویی گیم‌پلی می‌انجامد. یکی دیگر از مشخصات خارق‌العاده این دستگاه حداکثر روشنایی 1500 نیبت می‌باشد. در نظر داشته باشید که نرخ استاندار روشنایی بین تلفن‌های هوشمند چیزی در حدود 500 نیت است. بدین ترتیب در تابش مستقیم خورشید نیز به راحتی می‌توانید از Mi 11 استفاده کنید. این امر همچنین سبب بهبود کنتراست تصاویر روی صفحه نمایش مورد بحث نیز می‌شود. این مشخصات سبب می‌شود نمایشگر Mi 11 بیش از سایر مشخصات این دستگاه نظیر تراشه Snapdragon 888 5G مورد توجه کاربران قرار گیرد. به موارد ذکر شده “AI imagine engine” (موتور تصویر هوش مصنوعی) را نیز اضافه کنید. این مجموعه از طریق هوش مصنوعی کیفیت محتوای بصری شما را به صورت دیجیتالی بالا می‌برد، مانند افزودن فریم‌هایی به ویدیو به منظور افزایش نرخ فریم، اضافه کردن قابلیت HDR به تصاویر و افزایش وضوح تصویر ویدیوها. هنگام آژمایش Mi 11 متوجه شدیم که قابلیت AI imagine engine هنگام تماشای ویدیو از طریق برخی سرویس‌های استریم تفاوت قابل توجهی ایجاد نمی‌کند. اما در مواقعی که این ویژگی درست عمل می‌کرد، می‌توانستید افزایش وضوح تصویر ویدیوها را به خوبی احساس کنید.

دوربین

Mi 11

برخلاف سایر بخش‌ها که شاهد بروزرسانی‌های بسیار بزرگ و چشمگیر بوده‌ایم. در زمینه دوربین Mi 11 نسبت به نسل گذشته خود تنها چند تغییر جزئی به خود دیده است که سبب بهبود تجربه عکاسی می‌شود. دوربین اصلی از یک سنسور 108 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.9 استفاده می‌کند. این پنجمین گوشی شیائومی است که از چنین حسگر با وضوح بالایی بهره می‌برد. در نظر داشته باشید این همان سنسوری است که پیشتر در پرچمدارهای سامسونگ شاهد آن بوده‌ایم. اما این بدان معنا نیست که تصاویر ثبت شده دقیقا مشابه یکدیگر می‌باشند؛ زیرا نتایج آزمایش ما نشان می‌دهد که تصاویر گرفته شده توسط Mi 11 از کیفیت بهتر (چندان قابل نیست)، کنتراست بهبودیافته و تن رنگی کلی سبک‌تر برخوردار می‌باشند. موارد مورد بحث احتمالا نتیجه بهینه‌سازی‌های هوش مصنوعی است. ما بهترین تصاویر را توسط Mi 11 در شرایط نوری مناسب ثبت کردیم. اما همچنان در تصاویر گرفته شده در شرایط نور کم اندکی نویز به چشم می‌خورد، البته هنوز هم قابل استفاده است. این موضوع احتمالا به لطف قابلیت “pixel binning” است که در آن چهار پیکسل به طور موثر در یک پیکسل اقدام می‌شوند تا یک سنسور 27 مگاپیکسلی که توانایی جذب نور بیشتری را دارد، ایجاد کنند. دوربین دوم از یک سنسور 13 مگاپیکسلی به همراه دریچه دیافراگم f/2.4 و لنز فوق عریض تشکیل شده است که شیائومی از اوایل سال 2020 از آن در تلفن‌های هوشمند خود بهره می‌برد. همانند گذشته، از این دوربین می‌توانید به منظور عکسبرداری از بیش از یک سوژه استفاده کنید. همچنین در آزمایش‌های ما مشخص شد که تصاویر ثبت شده توسط این سنسور نسبت به گذشته افزایش کیفیت (شارپنس) قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. دوربین سومم نیز متشکل از لنز تله‌ماکرو و یک سنسور 5 مگاپسکلی f/2.4 می‌باشد که مطمئنا جالب‌ترین دوربین این آرایش سه‌گانه محسوب می‌شود. این دوربین همانند سایر لنزهای ماکرو به منظور ثبت تصاویر نزدیک از سوژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما پیشوند “ماکرو”به بیانگر این است که شما می‌توانید از آن برای ثبت تصاویر ماکرو از سوژه‌های دورتر نیز استفاده کنید. به زبان ساده این دوربین به منظور عکسبرداری از اشیا کوچک در فاصله نسبتا دور طراحی شده است (برای بهره‌مندی از این امکان باید حالت Super Macro را فعال کنید). این موضوع یکی از بزرگترین مشکلات لنزهای ماکرو تلفن‌های هوشمند را که مسدود شدن نور طبیعی محیط می‌باشد، مرتفع می‌کند. بیشتر کاربران به منظور ثبت حداکثر جزئیات تصویر دستگاه خود را تا حدود زیادی به سوژه نزدیک می‌کنند که این امر به مسدودسازی نور طبیعی محیط و کاهش کیفیت تصویر می‌انجامد. اما لنز تله‌ماکرو Mi 11 به شما امکان می‌دهد تا از فاصله‌ای دورتر بتوانید تصاویری با جزئیات بالا به ثبت برسانید. تصاویر گرفته شده با این قابلیت از گیاهان، مواد غذایی و پارچه‌‌ها سرگرم‌کننده به نظر می‌رسند. از نظر کیفیت نیز تصاویر درخشان و از جزئیات نسبتا مناسبی (حداقل در مقایسه با سایر لنزهای ماکرو تلفن‌های هوشمند) برخوردار هستندو استفاده از آنها نیز بسیار ساده است. شیائومی معمولا از دوربین تله‌فو را برای مدل‌های “پرو” خود رزرو می‌کند و این اتفاق در مورد سری Mi 11 نیز صدق می‌کند. زیرا هیچ لنزی به منظور بزرگنمایی در آن به چشم نمی‌خورد. البته امکان بزرگنمایی دیجیتالی 30 برابری توسط دوربین اصلی این دستگاه فراهم شده است. هرچند افزایش میزان بزرگنمایی کیفیت تصاویر به طور محسوسی کاهش می‌یابد. دوربین جلو نیز به یک سنسور 20 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 مجهز شده است که پیشتر در سایر پرچمدارهای شیائومی نیز شاهد آن بوده‌ایم. تصاویر گرفته شده توسط این دوربین از کیفیت مطلوبی برخوردار می‌باشند، به این حال ما به شما اکیدا توصیه می‌کنیم هنگام عکسبرداری با دوربین جلو از حالت بوکه (پرتره) استفاده کنید، زیرا سبب بهبود کنتراست، افزایش میزان روشنایی و افزایش سایه‌ها می‌شود و جلوه بهتری به تصاویر خروجی می‌بخشد. میزان تاری پس‌زمینه در حالت بوکه نیز عمیق و دقیق به نظر می‌رسد. هرجند گاهی اوقات بخشی از موهای سوژه را نیز در بر می‌گیرد.

شیائومی هنگام رونمایی از Mi 11 شعار “Movie Magic”(جادوی فیلم) را به نمایش درآورد. به همین دلیل به‌زودی به بررسی مشخصات فیلمبرداری این دستگاه خواهیم پرداخت. اما پیش از آن خارج از لطف نیست که بدانید نسبت تصاویر گرفته شده در این تلفن هوشمند به صورت پیش‌فرض 20:9 است. یک نسبت کاملا نازک که شبیه صفحه نمایش فیلم است و به عکس‌های ثبت شده از مناظر و سایر موضوعات جلوه‌ای دراماتیک و سینمایی می‌بخشد. هرچند که در صورت تمایل می‌توانید این نسبت را تغییر دهید. اما در نظر داشته باشید تعداد کمی از تلفن‌های هوشمند به شما امکان ثبت تصاویر در این نسبت را می‌دهند چه برسد به اینکه از آن به صورت پیش‌فرض نیز بهره ببرند. فیلمبرداری استاندارد در Mi 11 به لطف پردازنده Snapdragon 888 (که جلوتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد) ساده و روان بوده و امکان ضبط ویدیوهایی 8K با نرخ 30 فریم در ثانیه (4K با نرخ 60 فریم در ثانیه) را برایتان فراهم می‌کند. احتمالا علاقه‌مندان به هنر و مخصوصا سینما از حالت‌های ویدیویی مختلف این دستگاه نهایت لذت را خواهند برد. این قابلیت‌های جدید به شما امکان از چند طریق جدید عکسبرداری کنید – یکی از این حالت‌ها که “Magic zoom” نام دارد، اثر “بزرگنمایی دالی” را تکرار می‌کند. مورد دیگر با نام “Parallel world” نیز نیمه پایین صفحه را در بالا به نمایش می‌گذارد. علاوه بر حالت‌های مختلف فیلمبرداری چندین فیلتر جذاب نیز به چشم می‌خورد که می‌توانید هنگام ضبط ویدیو از آنها نیز استفاده کنید – به نظر می‌رسد این فیلترها با الگوی رنگی فیلم را تکرار می‌کنند و این یعنی دامنه رنگ، کنتراست، روشنایی و تنظیمات مشابه به منظور ایجاد یک سبک هنری سازگارتر دستکاری می‌شوند. هرچند گزینه‌های موجود اندکی خشک به نظر می‌رسند. همچنین فقدان فیلترهای ظریف‌تر و عدم شخصی‌سازی آنها به وضوح قابل مشاهده است. درحالی که استفاده از برخی حالت‌های فیلمبرداری سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد، اما در عین حال استفاده از برخی دیگر بی‌نهایت سخت و دشوار است. به عنوان نمونه قابلیت “Magic zoom” به یک سوژه انسانی و فضای زیادی احتیاج دارد. بنابراین نمی‌توانید از این حالت به منظور فیلمبرداری از لگوهای موجود در قفسه خود استفاده کنید. همچنین ما هرگز موفق به استفاده از ویژگی Time Freeze، جایی که یک جسم متحرک از حرک بازمی‌ایستد و سوژه انسانی می‌تواند وانمود کند که با آن تمایل دارد، نشدیم. زیرا تلفن نمی‌تواند سوژه‌ها تصاویر را ردیابی و به خاصر بسپارد.

مشخصات

Mi 11

سری Mi 11 شیایومی از تراشه Snapdragon 888 کوالکوم بهره می‌برد که در حال حاضر قوی‌تری چیپست دستگاه‌های اندرویدی به حساب می‌آید. به لطف این تراشه پرچمدار Mi 11 توانست در بنچمارک عملکرد قابل توجهی را از خود به نمایش بگذارد. این پرچمدار شیائومی در تست Geekbench 5 توانست با کسب امتیاز 3569 در عملکرد چند هسته‌ای iPhone 11 Pro Max (با امتیاز 3424) و OnePlus 8 (با امتیاز 3401) را شکست دهد. در نظر داشته باشید سری iPhone 12 هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند. این امتیاز به ما اطمینان می‌دهد که این دستگاه از پس استفاده روزانه ما برخواهد آمد. هنگام جابجایی بین حالت‌های مختلف فیلمبرداری و ویرایش تصاویر و ویدیوها با فیلترها و قابلیت‌های گوناگون به وضوح می‌توانید سرعت تراشه این دستگاه را احساس کنید. مخصوصا اجرای بازی‌های سنگین به لطف چیپست پرچمدار و نرخ نمونه برداری لمسی 480 هرتز صفحه نمایش Mi 11 بسیار هیجان‌انگیز است. همچنین به نظر می‌رسد به لطف قابلیت‌های مورد بحث هنگام اجرای بازی‌های سنگین اندکی نسبت به رقبای خود برتری خواهید داشت، Mi 10 از کیفیت صدای مطلوبی برخوردار بود که این موضوع در Mi 11 با تنظیم اسپیکرها توسط متخصصان صوتی Harman Kardon بیش از پیش احساس می‌شود. اگر همواره با استفاده از اسپیکر تلفن هوشمندتان به برقراری تماس صوتی، تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی می‌پردازید، بلندگوها Mi 11 به دلیل صدای بیس بیشتر و تحریف کمتر هنگام افزایش میزان خروجی (حداقل در مقایسه با سایر تلفن‌های هوشمند) یک گزینه مورد اطمینان برای شما محسوب می‌شوند.

نرم‌افزار

شیائومی Mi 11 اندروید 11 گوگل را از طریق رابط کاربری MIUI 12 اجرا می‌کند که تصاویر مربوط به آنرا می‌توانید در بالای صفحه مشاهده کنید. به طور معمول این رابط کاربری می‌تواند همانند یک کاکتوس ساگوارو به نظر آید – جلوه‌ای پر زرق و برق دارد، اما هنگامی از نزدیک با آن کار می‌کنید متوجه کم‌وکاستی‌ها می‌شوید. این موضوع در مورد Mi 11 نیز صدق می‌کند، اما خوشبختانه میزان کاستی‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است. MIUI به دلیل اپلیکیشن‌های شخص ثالث از پیش نصب شده (bloatware) و تبلیغات شناخته می‌شود (شهرتی که شاید از شکایت‌های مداوم ما در مورد این رابط کاربری برآمده باشد). خوشبختانه تعداد نرم‌افزارهای bloatware در Mi 11 نسبت به Redmi Note 9T که تنها چند ماه پیش از این دستگاه معرفی شده بود، کاهش قابل توجهی داشته است. هرچند که تعدادی از آنها هنوز در پرچمدار 2021 شیائومی به چشم می‌خورند. اما کاهش تعداد آنها نشان می‌دهد که این غول فناوری چینی در جهت بهبود رابط کاربری اختصاصی خود و تجربه کاربران گام برداشته است. فرارتر از MIUI، نرم‌ افزارهای از پیش نصب شده پوشش عالی برای سیستم عامل اندروید محسوب شده و گزینه‌های شخصی‌سازی‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند که سایر تلفن‌ها از آن بی‌بهره‌اند. از جمله آنها می‌توانیم به کاغذ دیواری زنده (تصاویر پس‌زمینه متحرک)، ویجت‌ها، جلوه‌های انتقال منو، طرح‌های مختلف برنامه در صفحه اصلی، طرح‌های گوناگون صفحه نمایش همیشه روشن، تغییر در منوی تنظیمات سریع اشاره کنیم. هنگام تنظیم Mi 11 زمان قابل توجهی را به بررسی این گزینه‌ها اختصاص دادیم تا تجربه کاربری‌مان از این دستگاه را تا آنجایی که امکان داشت، شخصی‌‌سازی کنیم و اگر دوست دارید تلفن هوشمندتان به معنای واقعی کلمه “مال شما” باشد، احتمالا از تمام انتخاب‌هایی که اینجا دارید لذت خواهید برد. علاوه بر گزینه‌های شخصی‌سازی که در اختیار دارید، MIUI دارای ظاهری متفاوت نیز می‌باشد (موضوعی که در مورد رابط کاربری بیشتر تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند اندروید نیز صادق است). ما چند تصویر از منوی اصلی را در بالا برایتان به نمایش گذاشتیم تا با ظاهر کلی رابط کاربری اختصاصی شیائومی بیشتر آشنا شوید. به نظر می‌رسد یک مشکل نرم‌افزاری آزاردهنده به طور تصادفی سبب بازگشت شفارشی‌سازی‌های شما به حالت پیش‌فرض می‌شود.. ما چندین مرتبه کاغذ دیواری زنده (Live Wallpaper) را انتخاب کردیم اما هربار که به صفحه اصلی بازمی‌گشتیم با تصویر پس‌زمینه جامد (استاتیک) پیش‌فرض جایگزین می‌شد. به طور مشابه، برای صفحه نمایش همیشه روشن از یک تصویر نجومی استفاده کردیم، اما به طور مداوم به کاکتوس بازمی‌گشت. هنوز مشخص نیست چرا این اتفاق رخ می‌دهد. اما بعد از انجام شخصی‌سازی مورد نظر خود در رابط کاربری بارها و بارها این روند تکرار شد و حتی انجام بروزرسانی نیز به بهبود عملکرد این مشکل نینجامید.

باتری

MI 11 شیائومی سرشار از قابلیت‌های گوناگون و کاربری است، از قبیل صفحه نمایش 120 هرتز، نرخ نمونه‌برداری لمسی 480 هرتز، حالت‌های متفاوت فیلمبرداری، AI imagine engine و موارد دیگر که درنهایت به بهبود تجربه کاربری‌تان می‌انجامند. اما تمام قابلیت‌های مورد بحث عمر باتری شما را کاهش می‌دهند. یک باتری 4600 میلی آمپر ساعتی وظیفه تامین انرژی Mi 11 را بر عهده دارد که در صورت استفاده سبک یک روز کامل دوام می‌آورد. در غیر این صورت باید از همراه داشتن شارژتان اطمینان حاصل کنید. به زبان ساده اگر عکسبرداری یا انجام بازی علاقه دارید و این دو مورد جزو سرگرمی‌های شما به حساب می‌آیند، حتما باید بعد از استفاده تلفن هوشمند خود را شارژ کنید. احتمالا صفحه نمایش برزگ دستگاه، نرخ نوسازی بالا و نمایشگر همیشه روشن از مهم‌ترین دلایل عمر باتری کم این دستگاه می‌باشند. هرچند می‌توانید به منظور افزایش بازدهی برخی از آنها را غیر فعال کنید. اما این بدان معناست که از تمام قابلیت‌های تلفن هوشمند پرچمدار خود بهره کافی را نمی‌برید. تنها نکته مثبت در مورد باتری Mi 11 توان شارژ باسیم 55 وات و بی‌سیم 50 وات می‌باشد که خیال شما را از بابت مدت زمان شارژ دستگاه راحت می‌کند. همچنین با استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس تلفن هوشمند خود را به یک پد شارژ تبدیل کرده و لوازم جانبی‌تان را از طریق آن شارژ کنید. هرچند تنها از توان 10 وات پشتیبانی می‌کند و سبب گرم شدن دستگاهتان نیز می‌شود. با این حال هنوز هم می‌توانید بدون نیاز به استفاده طولانی مدت از این ویژگی برای شارژ ساعت هوشمند یا ایرفون خود استفاده کنید.

آیا باید Mi 11 را بخرید

بخریدش اگر …

  • یک موبایل گیمر هستید

Mi 11 به لطف تراشه قدرتمند، میزان ورودی لمسی بالا و صفحه نمایش 120 هرتز یکی از بهترین تلفن‌های مخصوص بازی است که ما تاکنون مورد آزمایش قرار داده‌ایم. البته به استثنای دستگاه‌هایی که به طور اختصاصی برای این منظور طراحی شده‌اند.

  • عکاسی ماکرو را دوست دارید

احتمالا در بخش دوربین تعریف و تمجیدهای ما از لنز telemacro را خوانده‌اید. بنابراین اگر از عکسبرداری ماکرو و ثبت جزئیات کوچک زندگی روزمره لذت می‌برید، Mi 11 می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما به حساب آید.

  • از طریق تلفن هوشمندتان به استریم فیلم می‌پردازید

Mi 11 از یک صفحه نمایش عالی برخوردار است، بنابراین اگر شما یک کاربر ثابت سرویس‌های استریم هستید یا تنها جهت سرگرمی یوتوب را تماشا می‌کنید. حتما این دستگاه جزو گزینه‌های خرید خود قرار دهید.

نخریدش اگر

  • دوست دارید تصاویر را بزرگنمایی کنید

درحالی که Mi 11 در زمینه عکسبرداری قابلیت‌های گوناگونی را در اختیارتان قرار می‌دهد. اما همچنان فقدان بزرگنمایی نوری در این تلفن هوشمند قابل چشم‌پوشی نیست. اگر خواهان یک آرایش دوربین کامل شامل لنز تله‌فوتو هستید، بهتر این دستگاه را از لیست مورد نظر خود خارج کنید.

  • به دستگاهی با عمر باتری طولانی نیاز دارید

اگر تمام قابلیت‌های Mi 11 را فعال کنید، در بهترین حالت ممکن باتری شما یک روز کامل دوام می‌آورد. اگر فرصت کافی به منظور شارژ تلفن هوشمند خود را در اختیار دارید، به لطف شارژ سریع 55 وات با مشکل چندانی مواجه نخواهید شد. اما اگر می‌خواهید تلفن‌تان با یکبار شارژ یک روز کامل دوام بیاورد، این دستگاهی نیست که باید آنرا خریداری کنید.

  • به جک 3.5 میلی‌متری احتیاج دارید

همانند بسیاری از پرچمدارها، Mi 11 نیز فاقد رابط دوست‌داشتنی جک 3.5 میلی‌متری صدا می‌باشد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا