Pixle 4A

نقد و بررسی Pixel 4A میان‌رده اقتصادی جدید گوگل

گوگل به تازگی از جدیدترین گوشی هوشمند اقتصادی خود، Pixle 4A ، رونمایی کرده تا در کنار وان‌پلاس و اپل به رقابت با تولیدکنندگان چینی بپردازد.

مهم‌ترین نکته در مورد Pixel 4A برچسب قیمت باورنکردنی آن است که سبب می‌شود دیگر قابلیت‌های خارق‌العاده این دستگاه مانند عملکر دوربین پرچمدار گونه آن بیشتر جلوه توجه کنند. این موضوع همچنین می‌تواند نقاط ضعف این تلفن هوشمند، نظیر عملکرد سخت‌افزاری نه چندان مطلوب را پوشش دهد.

به طور کلی گوگل به دلیل بهره‌گیری از سخت‌افزار نه چندان قابل اطمینان در سری‌های مقرون به صرفه پیکسل‌ها خود همواره مورد انتقاد شدید قرار گرفته است که این موضوع سبب شده تلفن‌ها هوشمند اهالی مانتین‌ویو از نظر عملکر پردزشی همیشه یک سر و گردن از رقبای چینی خود پایین‌تر باشند. اما به نظر می‌رسد که شرایط در مورد Pixel 4A متفاوت است و این غول فناوری امریکایی بالاخره تصمیم گرفته در سیاست‌های خود تغییر ایجاد کرده و میان‌رده اقتصادی خود را با یک تراشه قابل اطمینان‌تر روانه بازار کند.

Pixel 4A قرار بود خیلی زودتر از این تاریخ معرفی شود، اما گوگل اعلام کرده است شرایط پیش‌‌آمده به دلیل همه‌گیری کووید_19 این شرکت را مجبور ساخت تا زمان راه‌اندازی دستگاه را چند ماه به تاخیر بیاندازد. Pixel 4A در تاریخ 20 اوت (30 مرداد) از طریق خرده‌فروشی‌های ایالات متحده در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که بسیار به رویداد آینده ساکنین مانتین‌ویو که در اکتبر برگزار می‌شود، نزدیک است. در صورتی که نمی‌دانید، گوگل هر سال در ماه اکتبر از پرچمدار جدید خود رونمایی می‌کند. گفتی است این شرکت در جریان پرده‌برداری از Pixel 4A اظهار کرد مدل 5G این دستگاه به همراه Pixel 5 در پاییز رونمایی خواهند شد. نسخه مجهز به نسل پنجم شبکه تلفن همراه 499 دلار قیمت‌گذاری شده که اندکی دور از انتظارات بود. به نظر می‌رسد گوشی هوشمند جدید Pixel 4A علاوه بر پشتیبانی از 5G و صفحه نمایش بزرگتر، بهبودهای دیگری را نیز تجربه کرده است.

نقاط مثبتنقاط منفی
نسخه 128 گیگابایت تنها با قیمت 349 دلارسخت‌افزار ضعیف
عملکرد عالی دوربین هنگام عکسبرداریعملکرد متوسط دوربین هنگام ضبط ویدیو
عمر باتری مطلوبفقدان شارژ بی‌سیم
Pixle 4A
ماژول دوربین واحد و 12 مگاپیکسلی Pixel 4A

دوربین Pixel 4A

وقتی به این بخش می‌رسیم، تنها یک دلیل برای خرید دستگاه‌های گوگل بجای سایر تلفن‌های هوشمند اندروید وجود دارد: نرم‌افزار گوگل. سیستم عاملی که نسبت به سایر نسخه‌های اندروید تمیزتر است و به‌هم‌ریختگی کمتری دارد. به این موارد پشتیبانی سه‌ساله، تضمین شده و به موقع نرم‌افزاری را نیز اضافه کنید. اما شاید مهم‌ترین بخش نرم‌افزاری اختصاصی گوگل، چیزی باشد که سبب عملکرد بی‌نقص دوربین‌های این سری شده است. بنابراین بهتر است بدون اتلاف وقت به سراغ بهترین ویژگی Pixel 4A برویم، عکس‌ها. باید به شما بگوییم بعد از صدها عکس آزمایشی که توسط این تلفن هوشمند ثبت کردیم به این نتیجه رسیدیم که تصاویر گرفته شده توسط Pixel 4A به اندازه عکس‌های Pixel 4 باکیفیت می‌باشند.

کیفیت بالای تصاویر ثبت شده توسط Pixel 4A به دلیل استفاده از یک سخت‌افزار قابل توجه نیست. در پشت لنز واید این دستگاه یک سنسور 12.2 مگاپیکسلی با تثبیت‌کننده اپتیکال تصویر (Optically Image Stabilization ) قرار گرفته است که همان حسگر سونی IMX363 می‌باشد که گوگل بعد از سری Pixel 3 در دستگاه‌های پسکسل خود از آن بهره می‌برد. در پنل جلویی نیز یک سنسور 8 مگاپیکسلی به چشم می‌خورد. تمایز قائل شدن بین تصاویر ثبت شده توسط Pixel 4A و Pixel 4، عملا غیر ممکن است. عکس‌های هردو دوربین از ویژگی دستگاه‌های سری پیکسل برخوردار می‌باشند: کنتراست تقریبا چشمگیر، جزئیات واضح، تن‌های رنگی سرد. عملکرد سری پیکسل به ویژه در شب خارق‌العاده و چشمگیر می‌باشد. حالت‌های مخصوص شب آنها نیز در بازه قیمت 349 دلار بی‌نظیر و عالی است. در مقایسه این دستگاه با iPhone SE، با اینکه در طول روز و شرایط نور کافی آیفون گاهی عکس‌هایی دلپذیرتر و گرم‌تر می‌گیرد، اما در شب و نور کم به طور کامل توسط گوگل خرد می‌شود. به بیان ساده، حالت شب این دو تلفن هومشند با هم قابل مقایسه نیست.

همچنین شما می‌توانید با Pixel 4A بزرگنمایی 7 برابری انجام دهید و در نگهداری جزئیات نیز عملکردی بیش از متوسط از خود به نمایش می‌گذارد. همانند بیشتر تلفن‌های هوشمند، این دستگاه نیز پرتره‌های قابل قبولی ثبت می‌کند، اما بهتر به لبه‌های سوزه‌های خود زیاد توچه نکنید. نرم‌افزاری که ما از آن بهره می‌گرفتیم، در حالت پرتره امکان بزرگنمایی 2 برابری را نیز فراهم می‌کرد که با انتشار اندروید 11 این میزان به 1.5 برابر افزایش خواهد داشت. ما همچنین حالت astrophotography (عکسبرداری از ستارگان به منظور تحقیقات فضایی) نیزآزمایش کردیم و توانستیم عکس‌های زیر را از کهکشان راه شیری و حتی ستاره دنباله‌دار Neowise ثبت کنیم. استفاده از Pixel 4A به شما یادآوری می‌کند که چه‌قدر عکسبرداری توسط دستگاه‌های ساخت گوگل لذت‌بخش و قابل اطمینان است.

اما به هر حال Pixel 4A یک تلفن هوشمند میان‌رده به حساب می‌آید و در مقایسه با برادر بزرگتر خود کاستی‌هایی دارد. از جمله این موارد می‌توانیم به فقدان پردازنده تصویر اضافی اشاره کنیم که این موضوع سبب طولانی شدن پردازش روی تصاویر گرفته شده و تاخیر در خروجی نهایی می‌شود. گوگل همچنین بیان کرده بود که الگوریتم HDR Plus نسبت به Pixel 4A از تصاویر کمتری استفاده می‌کند، اما ما در عمل نتوانستیم تفاوتی بین خروجی‌های این دو دستگاه مشاهده کنیم. نکته تعجب‌ببرانگیز عدم وجود دوربین تله‌فوتو و اولتراواید در Pixel 4 می‌باشد که اندکی دور از انتظار بود. با این حال نمی‌توان از فقدان این دو سنسور خیلی ناراحت بود، زیرا دو دوربین مورد بحث همواره کیفیتی یک پله پایین‌تر در مقایسه با دوربین اصلی را در اختیار کاربران قرار می‌دادند و نبود آنها نمی‌تواند مشکل زیادی به همراه داشته باشد.

البته بزگترین فداکاری‌ای که در مورد دستگاه‌های میان‌رده اعم از Pixel 4A انجام می‌شود، افت شدید و ناراحت‌کننده کیفیت فیلمبرداری که به واقع با نمونه‌های پرچمدارشرکت‌ها قابل مقایسه نیست و خروجی‌های مطلوبی به نمایش نمی‌گذارد. اما در مورد دستگاه‌های پیکسل تنها این موضوع نیست، از نظر فنی نیز تلفن‌های میان‌رده گوگل توانایی ضبط ویدیو با نرخ فریم قابل استفاده در دستگاه‌های مشابه موجود در بازار را ندارند و این یک ضعف بزرگ سری پسکسل به حساب می‌آید. iPhone SE و حتی میان‌رده‌های سامسونگ نیز در زمینه ثبت ویدیو نسبت به Pixel 4A دامنه پویا و کیفیت کلی بهتری ارائه می‌دهند. اما هنوز هم وقتی صحبت از عکسبرداری به میان می‌آوریم، این دستگاه در کنار iPhone 11 Pro و سامسونگ Galaxy S20 قرار می‌گیرد و حتی در برخی موارد آنها را پشت سر می‌گذارد.

Pixle 4A

سخت‌افزار و نرم‌افزار PIXEL 4A

تنها کلمه‌ای می‌توانیم با استفاده از آن سخت‌افزار Pixel 4A را توصیف کنیم‌، “بدون اعاد” است. این دستگاه از تراشه Snapdragon 730G بهره می‌برد که بهترین پردازنده میان‌رده کوالکوم در سال 2019 محسوب می‌شد. با این حال در این تراشه هیچ چیز اضافی و غیر ضروری تعبیه نشده و بدون قابلیت خاصی تنها به پردازش داده‌ها می‌پردازد. با اینکه خسته‌کننده به نظر می‌رسدَ، اما حداقل در انجام کارهای روزمزه شما را آزار نمی‌دهد. این تلفن هوشمند همچنین به یک صفحه نمایش 5.81 اینچ OLED که از وضوح تصویر 1080 در 2340 پشتیبانی می‌کند نیز مجهز شده است. گوگل به منظور محافظت از پنل جلویی شیشه تقویت شده کورنینگ Gorilla Glass 3 را روی آن تعبیه کرده که این موضوع سبب افزایش کیفیت ساخت دستگاه شده است. با این وجود، پنل پشتی از پلاستیک ساخته شده که به هیچ عنوان احساس یک دستگاه پریمیوم را منتقل نمی‌کند. گوگل برای نخستین‌بار از بریدگی سوراخ پانچ در صفحه نمایش خود بهره گرفته است، بنابراین حاشیه‌های آزادهنده به لبه‌های دستگاه نزدیک‌تر شده و نسبت نمایشگر به بدنه نیز افزایش یافته است. با این حال، حاشیه‌هایی که در میان‌رده جدید گوگل مشاهده می‌شود از دستگاه‌های پرچمدار بیشتر می‌باشد، اما از طیف وسیعی از تلفن‌های هوشمند موجود در این بازه قیمتی از حاشیه‌های کمتری برخودار است.

Pixle 4A
Pixel 4A اولین تلفن هوشمند گوگل دارای صفحه نمایش سوراخ پانچ (hole-punch) می‌باشد

Pixel 4A به یک صفحه نمایش OLED محهز شده است که در این بازه قیمتی کمتر شاهد آن بودیم. اما نمایشگر OLED این تلفن هومشند گوگل توانایی رقابت با صفحه نمایش دستگاه‌‌های گران قیمت را ندارد. در تاریکی یک نقطه قرمز در صفحه نمایش دستگاه به چشم می‌خورد، هنگام تغییر زاویه‌دید نیز کیفیت تصاویر به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و روشنایی این نمایشگر نیز به اندازه‌ای نیست که بتواند در برابر نور مستقیم خورشید دوام بیاورد. با این حال، با وضوح تصویر FHD به نمایش محتوای بصری می‌پردازد و از قابلیت HDR نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین توسط پوشش شیشه‌ای Gorilla Glass 3 نیز محافظت می‌شود. البته چهار نسل از جدیدترین شیشه ساخت شرکت کورنینگ عقب‌تر می‌باشد. مجددا به شما یادآوری می‌کنیم که این یک تلفن هوشمند با برچسب قیمت 350 دلار است و نمایشگر آن از رزولوشن 1080 پشتیبانی می‌کند. اگر از جمله اشخاصی نیستید که در مورد تراکم پیکسلی و نرخ تازه‌سازی حساس هستند، احتمالا مشکلی با Pixel 4A پیدا نخواهید کرد.

بدنه Pixel 4A از جنس پلاستیک می‌باشد

جنس بدنه از پلاستیک می‌باشد و حسگر اثر انگشت نیز در پنل پشتی تعبیه شده است. این تصمیم گوگل آنهم در حالی که بیشتر تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند خود را به شناساگر بیومتریک زیر نمایشگر مجهز می‌کنند، عجیب به نظر می‌رسد. بدنه دستگاه از کیفیت ساخت بالایی برخوردار می‌باشد و به اندازه کافی محکم به نظر می‎رسد. اما نبود شارژ بی‌سیم اندکی ناامیدکننده است. با این حال Pixel 4A همچنان از جک 3.5 میلی متری صدا پشتیبانی می‌کند و ما مثل همیشه خوشحالیم که این درگاه دوست‌داشتنی و البته کاربردی را در یک تلفن هوشمند مشاهده می‌کنیم. گوگل همچنین دستگاه جدید سری پیکسل را به اسپیکرهای استریو مجهز کرده که برای یک گوشی هومشند در این بازه قیمتی امتیاز ویژه‌ای به حساب می‌آید. هیچ کلید اختصاصی به منظور دسترسی به دستیار صوتی گوگل تعبیه نشده است. با این وجود می‌توانید با کشیدن صفحه به بالا در قسمت پایین صفحه نمایش یا گفتن “Hey Google” به این دستیار هوشمند دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید Pixel 4A را در هر رنگی که دوست دارید، سفارش دهید. همچنین گوگل از اسامی خلاقانه‌ای به منظور نامگذاری رنگ‌بندی دستگاه خود استفاده می‌کند اما به گفتن رنگ “فقط مشکی” بسنده می‌کنیم. همچنین کلید روشن/خاموش دستگاه نیز به رنگ آبی کف‌دریا می‌باشد.

Pixel 4A از یک صفحه نمایش OLED با نرخ تازه‌سازی 60 هرتز بهره می‌برد

نسخه اندروید گوگل نیز همانند سخت‌افزار آن بی‌ادعا است و بسیاری از ویژگی‌های تفننی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد و با ارائه یک رابط کاربری ساده و قابل فهم به درک تجربه‌ای متقاوت از سیستم عامل اندروید می‌انجامد. تجربه‌ای که تنها می‌توان آنرا در دستگاه‌های ساخت گوگل جستجو کرد. البته گوگل در نسخه اندروید اختصاصی اندروید خود چند ویژگی انحصاری نیز برای گوشی‌های پیکسل در نظر گرفته است که ما فکر می‌کنیم درنهایت به سایر دستگاه‌های اندرویدی نیز راه پیدا خواهند کرد. بهترین قابلیت‌ها در میان این موارد انحصاری به احتمال فراوان ویژگی‌های ایمنی نظیر شناسایی تصادف اتومبیل می‌باشد. اما کاربردی‌ترین مورد قابلیت تبدیل گفتار به متن در تماس‌های تلفنی می‌باشد. وقتی این ویژگی را فعال می‌کنید، شخصی در حال صحبت با شما می‌باشد پیغامی مبنی بر اینکه کلمات گفته شده قرار است رونویسی شود، دریافت می‌کند. سپس در زمان تقریبا واقعی، با دقتی شگفت‌انگیز و درست مانند بسته زیرنویس اندروید به نمایش کلماتی که در گفتگو تلفنی خود بیان کرده بودید، می‌پردازد.

مشخصات Pixel 4A

مشخاصت اعلام شده برای Pixel 4A در عین حال خوب بودن شامل موضوعات نگران‌کننده‌ای نیز می‌باشد. خبر خوب این است که میان‌رده جدید پیکسل با 6 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت فضا ذخیره‌سازی روانه بازار می‌شود که برای اجرای روان اندروید و بیشتر اطاعات کاربران به‌اندازه و کافی به نظر می‌رسد. تصمیم گوگل مبنی بر عرضه Pixel 4A با حافظه پایه 128 گیگابایت بسیار قابل توجه می‌باشد، چون این میزان دو برابر فضای ذخیره‌سازی‌ای است که iPhone SE در اختیار شما قرار می‌دهد ـ البته میان‌رده اپل نیز با فضا ذخیره‌سازی 128 گیگابایتی روانه بازار خواهد شد، اما برای خرید آن باید 100 دلار بیشتر پرداخت کنید. همه چیز ایده‌آل به نظر می‌رسد، اما iPhone SE در مقایسه با Pixel 4A از یک مزیت قابل توجه برخوردا است: پردازنده. جایی که شما با خرید دستگاه اقتصادی اپل می‌توانید تجربه کاربری با سریع‌ترین تراشه تولید شده برای تلفن‌های هوشمند را احساس کنید. این درحالی است که گوگل باید به گزینه‌های کوالکوم در این بازه قیمتی بسنده کند.این بدان معنا است که جدیدترین گوشی هوشمند سری پیکسل به تراشه Snapdragon 730G مجهز شده که خبر نگران‌کننده‌ای است.

Pixel 4A از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند

تراشه Snapdragon 730G در حال حاضر به ‌اندازه کافی سریع می‌باشد، اما سه سال دوام خواهد آورد

پردازنده Pixel 4A برای کارهای روزمره کافی به نظر می‌رسد (البته بعد از اینکه دستگاه را از جعبه خارج کردید و همگام‌سازی آزاردهنده روز اولین روز را انجام دادید). این تلفن هوشمندی است که ما هر روز خوشحال می‌شویم که از آن استفاده می‌کنیم. البته اجرا شدن اپلیکیشن‌ها مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد، در برخی موارد نیز پیمایش در صفحه‌های کروم و توییتر دچار کاهش سرعت می‌شود. موضوعی که بیش از همه نگران آن هستیم، طول عمر دستگاه است که بخش عمده‌ای از این امر به پردازنده ضعیف‌تر دستگاه‌های اندرویدی مربوط می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید گوشی‌های اندرویدی به دلیل ماندگاری بیشتر نسبت به تلفن‌های آیفون به شهرت نرسیده‌اند. همچنین هیچ‌یک از دستگاه‌های اندرویدی به اندازه آیفون‌های اپل پشتیبانی نرم‌افزاری دریافت نخواهند کرد و این موضوع حتی برای ارائه‌دهنده اندروید یعنی گوگل نیز صدق می‌کند. گوگل می‌گوید Pixel 4A حداقل سه سال بروزرسانی نرم‌افزاری را دریافت خواهد کرد و مانند Pixel 3A عملکردی پایداری از خود به نمایش می‌گذارد؛ گفتنی است Pixel 3A نسبت به برادر بزرگتر خود از تراشه رده پایین‌تری بهره می‌برد. اما اگر به دنبال تلفن هوشمندی هستید که حداقل چهار سال برای شما دوام داشته باشد، توصیه می‌کنیم Pixel 4A را از لیست گزینه‌های مدنظر خود خارج کنید.

اگر مهم‌ترین معیار شما در خرید گوشی هوشمند عملکرد باتری است، Pixel 4A در مقایسه با برادر بزرگتر خود عمر باتری بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد گوگل درصدد بازیابی تصمیم‌های وحشتناک خود در قبال باتری Pixel 4A برآمده است و حقیقتا موفق نیز عمل کرده است. این تلفن هوشمند از یک باتری 3140 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد که در کمال تعجب از باتری بکار گرفته شده در Pixel 4 حجیم‌‌تر می‌باشد. این افزایش ظرفیت با تراشه کم مصرف‌تر Snapdragon 730G ترکیب کنید و در نهایت به یک بهبود عملکرد مطلب در زمینه عمر باتری دست پیدا خواهید کرد. Pixel 4A به طور متوسط و با استفاده معمول و بدون انجام کارهای سنگین نظیر بازی، حدود یک روز دوام می‌آورد که برای یک باتری 3140 میلی آمپر ساعتی خیلی هم ناامیدکننده نمی‌باشد. به زبان ساده این دستگاه در زمینه باتری عملکردی درخشانی از خود به نمایش نمی‌گذارد، اما برای افرادی که کارهای سبک شامل وبگردی و تماشای محتوای ویدیویی کافی به نظر می‌رسد.

این نکته را در نظر داشته باشید که هنگام خرید یک تلفن هوشمند زیر 500 دلار نمی‌تواند همه چیز را به شما بدهد. در این بازه قیمتی اکثر شرکت‌ها تمرکز خود را معطوف یک بخش از دستگاه کرده و سعی می‌کنند در آن قسمت عملکرد مناسبی را به کاربر ارائه دهند و سایر ویژگی‌ها را در حد معمول نگه می‌دارند. به زبان ساده، تولیدکنندگان باید انتخاب کنند که چیزی باید خوب باشد و چه چیزی صرفا باید وجود داشته باشد. اما مهم‌ترین نکته در دستگاه‌های میان‌رده، برچسب قیمت آنها است که می‌تواند کاربران را به خرید ترغیب کند. دستگاه Pixel 4A و به طور کلی تمام تلفن‌های هوشمند سری پیسکل یک مزیت دارند: نرم‌افزار دوربین خارق‌العاده. با استفاده از این نرم‌افزار منحصر به فرد گوگل توانسته بدون اینکه از سخت‌افزار پیچیده‌ای در دوربین گوشی‌های خود بهره ببرد، کیفیت عکسبرداری‌ در حد پرچمدارهای بازار را به خریداران خود ارائه دهد. در ازای مبلغی که برای Pixel 4A پرداخت خواهید کرد، یک صفحه نمایش OLED، اسپیکرهای استریو و دوربین خارق‌العاده (تنها در عکاسی) دریافت می‌کنید.

Pixle 4A اساسی و ارزان است و در هیچ زمینه‌ای شما را ناامید نخواهد کرد

Pixel 4A یک دستگاه اساسی است که به خوبی کار می‌کند و تما نیازهای اولیه و انتظارات روزمره شما را برطرف خواهد کرد شامل عمر باتری خوب، دوربین خوب، نرم‌افزار خوب و سرعت قابل قبول. گوگل در مورد برچسب قیمت این دستگاه به معنای واقعی کلمه تهاجمی عمل کرده استَ؛ اما با وجود قیمت‌گذاری 349 دلاری، Pixel 4A به هیچ عنوان یک دستگاه ارزان قیمت محسوب نمی‌شود. اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم، iPhone SE برای یک انتخاب بلند مدت گزینه بهتری به نظر می‌رسد، اما اگراولویت شما در خرید تلفن هوشمند کیفیت عکسبردای می‌باشد، بدون شک Pixel 4A گزینه‌ای است که باید آنرا مد نظر قرار دهید. دستگاه جدید پیسکل یک گزینه اقتصادی و مقرون به صرفه تلقی می‌شود، اما با این حال تمام اصول اولیه را به خوبی رعایت کرده است، موضوعی که اکثر گوشی‌های سطح ورودی از آن بی‌بهره‌اند. این گوشی بیشتر کارهایی را به آن محول می‌کنید را به بهترین شکل انجام می‌دهد، اما به یاد داشته باشید که این تلفن هوشمند 349 دلار قیمت دارد؛ بنابراین انتظارات خود را مدیریت کنید. شما می‌توانید ویدیو کامل بررسی Pixel 4A را که توسط وبسایت معتبر ورج انجام شده است را در این لینک مشاهده کنید.

همچنین بخوانید:

Samsung Galaxy Note 20 : نقد و بررسی اجمالی

OnePlus Nord : نقد و بررسی

بررسی شیائومی Redmi Note 9S

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا