نقد و بررسی iPhone 13 ؛ مشابه آیفون قبلی

نقد و بررسی iPhone 13 ؛ مشابه آیفون قبلی اما با قابلیت‌های بهبودیافته

در iPhone 13 همه چیز کمی بهتر است. در “نقد و بررسی iPhone 13 ؛ مشابه آیفون قبلی اما با قابلیت‌های بهبودیافته” با ریحانه‌مگ همراه باشید.

نظر ما

آیفون 13 قرار نیست تغییر بزرگی در سری گوشی‌های هوشمند اپل باشد، اما یک دنباله مهم محسوب می‌شود که عمر باتری بهتر، پردازنده بهینه‌تر و تنظیمات ارتقا یافته دوربین را نسبت به آیفون‌های قبلی ارائه می‌دهد. اگر به دنبال یک گوشی هوشمند سریع و توانمند هستید و به ویژگی‌های اضافه مدل گران‌تر Pro احتیاجی ندارید، این گوشی یک انتخاب عالی است.

نکات مثبت نکات منفی
عمر باتری فوق‌العاده تغییرات طراحی بسیار اندک و محدود نسبت به سری قبل
طراحی عالی بدون صفحه نمایش 120 هرتزی
سخت‌افزار قدرتمند در پشت فاقد محافظ سرامیکی

بررسی اجمالی

آیفون 13 نسبت به آیفون 12، چندان قابلیت‌های نو و تازه‌ای ندارد؛ اما در چندین زمینه مثل؛ عمر باتری، قدرت پردازنده و سخت‌افزار، صفحه نمایش و دوربین‌ها پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای به خود دیده است تا یکی از چشمگیرترین گوشی‌های همه چی تمام اپل باشد که ما تاکنون دیده‌ایم. روی کاغذ، به سختی می‌توانید دلیلی پیدا کنید که چرا اپل این گوشی را آیفون 12 اس خطاب نکرده است؛ آن قدر طراحی آن مشابه آیفون 12 است که گویی همان گوشی را به دست گرفته‌اید البته تنها در چینش دوربین‌ها تفاوتی جزئی ایجاد شده است! از آن جایی که مشخصات ظاهری میان آیفون 13 و 12 تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته است و بسیاری از ویژگی‌های جدید هم جذابیت چندانی ندارند؛ جمعی از اهالی فناوری این موضوع را به مسخره گرفته و از آن میم‌های مختلفی ساخته‌اند. با این حال، تقریباً همه چیز در آیفون 13 بسیار بهتر از قبل شده است و برخی از قابلیت‌ها به طور قابل توجهی بهتر هستند.

ویژگی بارز آیفون 13 عمر باتری بهبودیافته آن است. پیش از این، آیفون‌ها با عمر باتری ضعیف شناخته می‌شدند و تا اسم آیفون به زبان می‌آمد به یاد شارژر و پریز برق می‌افتادیم، اما در آیفون 13 اوضاع فرق کرده است؛ در طول آزمایش روزمره‌ای که تحلیل‌گران فناوری انجام می‌دهند به سختی می‌توان آیفون 13 را از پا در آورد و باعث خاموشی آن شد. اپل بألاخره در مورد عمر باتری سرش به سنگ خورد و در حال حاضر این مورد در آیفون‌های جدید بسیار بهتر از نسخه‌های قبلی است.

پردازنده جدید A15 Bionic آیفون 13، فوق‌العاده قدرتمند است و با 4 گیگابایت رم همراه است و می‌تواند چندین اپلیکیشن و وظیفه را به سرعت و بسیار کارآمد اجرا کند. دوربین دوگانه جدید آیفون 13 وضوح تصاویر را بهبود می‌بخشد. در حالیکه فناوری “تثبیت کننده نوری محرک سنسور” (OIS) این کمپانی، قبلاً فقط در گوشی‌های Pro Max اپل در دسترس بود، اکنون به نسخه پایه آیفون 13 نیز افزوده شده است و برای کسانی که می‌خواهند با سرعت بالا و بدون آنکه سوژه مورد نظرشان تار شود عکسبرداری کنند، یک قابلیت بسیار بزرگ است. حتی ویژگی “لمس” (touch) در صفحه نمایش آیفون 13 نسبت به آنچه در آیفون‌های “استاندارد” قبلی دیده بودیم، بهتر است و اگر گوشی‌تان را از iPhone XS یا مدل‌های قدیمی‌تر به این گوشی ارتقا دهید، تفاوت آن کاملاً مشهود است. فناوری OLED در این گوشی، تصویری روشن‌تر از همیشه را نمایش می‌دهد و کیفیت تصاویر فوق‌العاده است. با این حال، اپل نرخ نوسازی 120 هرتزی را برای آیفون 13 استاندارد در نظر نگرفته است و این موضوع اندکی ناامیدکننده است، بنابراین شما به اندازه آیفون 13 پرو یا آیفون 13 پرو مکس تجربه روان و ساده‌ای را از پیمایش در اپلیکیشن‌ها نخواهید داشت.

مثل همیشه، قیمت آیفون جدید اپل با قیمت پایه‌ی 799 دلار / 779 پوند / 1349 دلار استرالیا شروع خواهد شد؛ هرچند امسال به جای 64 گیگابایت حافظه در نسخه پایه آیفون 12، 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در آیفون 13 برای شما فراهم می‌شود. در حالیکه در نگاه اول ممکن است آیفون 13 یک جهش و تغییر بزرگ به نظر نرسد اما بهینه‌سازی عمر باتری و عملکرد سخت‌افزار، بهبود صفحه‌نمایش و دوربین همگی برای کسانی است که از آیفون‌های قدیمی‌تر خود به دنبال یک آیفون جدیدتر هستند و یا کاربران اندرویدی که می‌خواهند از سیستم عامل فوق‌العاده iOS بهره‌مند شوند، یک ارتقا ارزشمند محسوب می‌شود.

تاریخ عرضه و قیمت iPhone 13

سری آیفون 13 در 14 سپتامبر (23 شهریور) در مراسم معارفه‌ی شرکت اپل رونمایی و پیش‌سفارشات آن از 17 سپتامبر آغاز شد. تاریخ عرضه آیفون 13، 24 سپتامبر (2 مهر) است و برخلاف سری آیفون 12 2020، شما می‌توانید گوشی‌های جدید را در همان روز یعنی از 24 سپتامبر خریداری کنید. قیمت آیفون 13 از 799 دلار / 779 پوند / 1349 دلار استرالیا شروع می‌شود، که قیمت آن در ایالات متحده و استرالیا برابر با آیفون 12 است. قیمت آیفون 12 نیز در زمان عرضه 799 دلار / 799 پوند / 1349 دلار استرالیا بود.

نقد و بررسی iPhone 13 ؛ مشابه آیفون قبلی
Image: TechRadar

با این قیمت، نسخه پایه را با 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دریافت خواهید کرد؛ امسال اپل از مدل‌های 64 گیگابایتی دست کشیده است. در صورت نیاز به حافظه ذخیره‌سازی بیشتر نیز قیمت آیفون 13 با ظرفیت 256 گیگابایت 899 دلار / 879 پوند / 1.519 دلار استرالیا خواهد بود، در حالیکه مدل 512 گیگابایتی 1.099 دلار / 1.079 پوند / 1.869 دلار استرالیا هزینه خواهد داشت.

اگر این قیمت‌ها کمی بیش از حد برایتان زیاد است، آیفون 13 مینی را خواهیم داشت که دارای مشخصات مشابه است اما مبلغ آن به اندازه ناچیزی ارزان‌تر است، از 699 دلار / 679 پوند / 1،199 دلار استرالیا شروع می‌شود. در سمتی دیگر اگر به دنبال آیفون‌هایی لوکس‌تر و با ویژگی‌های بیشتری هستید، آیفون 13 پرو و پرو مکس را می‌توانید انتخاب کنید.

طراحی

اگر آیفون 12 دارید، بعید است تفاوت زیادی بین آیفون 13 و آن مشاهده کنید. اما اگر صاحب آیفون‌های قدیمی‌تر یا گوشی‌های اندرویدی هستید، مطمئناً تفاوت‌هایی را حس خواهید کرد. دقیقاً به مانند آیفون قبلی، طراحی آیفون 13 نیز در گوشه‌ها به صورت زاویه‌دار و تیز است (در سری آیفون‌های X و 8 و 7 و… لبه‌ها گرد بود) و هنوز هم استفاده از آن با یک دست راحت است. جلو و پشت گوشی شیشه‌ای است، اما فقط پنل جلویی دارای فناوری محافظ سرامیکی اپل است که در آیفون 12 سال گذشته معرفی شد. اپل اذعان دارد که در برابر افتادن، مقاومت این محافظ چهار بار بیشتر از شیشه‌های به کار رفته در آیفون‌های قدیمی‌تر است، ولی ما هنوز توصیه نمی‌کنیم که این ادعا را آزمایش کنید!

  • طراحی 1

گرچه هنوز آزمایش پرتاب (Drop Test) را برای این گوشی انجام نداده‌ایم اما همین قدر که بدانیم فناوری محافظ سرامیکی در پنل جلویی دستگاه به کار رفته است باعث آرامش خاطرمان خواهد بود. هر چند اگر این قابلیت در پشت دستگاه هم به کار می‌رفت از افتادن دستگاه، خاطرمان جمع‌تر بود. از نظر دوام، سری آیفون 13 دارای گواهینامه IP68 مقاوم در برابر گرد و غبار و آب است، به این معنی که می‌تواند تا عمق 6 متری از آب به مدت 30 دقیقه تاب بیاورد و سالم بماند. البته انتظار نداشته باشید که این دستگاه کاملاً ضد آب باشد، اما می‌توان انتظار داشت در برابر پاشش و یا در آب افتادن‌های اتفاقی دوام آورد.

در لبه سمت چپ گوشی کلید سکوت، دکمه‌های تنظیم صدا و جایگاه سیم‌کارت وجود دارد. لبه سمت راست فقط دکمه روشن/خاموش تعبیه شده است، بنابراین وقتی سعی می‌کنید با انگشت شست خود نمایشگر را روشن کنید، بسیار ساده خواهد بود. در لبه پایینی گوشی هم بلندگوها و درگاه لایتینیگ برای ورودی شارژر و انتقال داده‌ها قرار دارد. ما متوجه شدیم که کار با آیفون 13 به صورت یک دستی نسبتاً آسان است ابعاد آن 146.7×71.5×7.7 میلی‌متر است با این همه اگر واقعاً دستگاهی می‌خواهید که خیلی راحت‌تر با یک دست کار کنید یا دست‌های کوچکتری دارید، آیفون 13 مینی می‌تواند انتخاب بهتری باشد. وزن آیفون 13 بیشتر از آیفون 12 است، 174 گرم در مقایسه با 164 گرمی که در آیفون 12 شاهد آن بودیم، اما این مورد چیزی نیست که در استفاده روزمره به آن توجه کنید و تقریباً برای یک گوشی عادی است.

قسمت پشتی آیفون 13 ساده است، اما در عین حال پرمیوم به نظر می‌رسد، لوگوی اپل در مرکز و ماژول دوربین در بالا سمت چپ قرار دارد. یک تغییر جزئی که امسال در گوشی شاهد آن بودیم این است که اپل، در آرایش دوربین، لنزهای اصلی را به صورت مورب قرار داده است در صورتی که در آیفون‌های قبلی این آرایش به صورت عمودی بود.

Image: TechRadar

پنج گزینه رنگ برای آیفون 13 وجود دارد: آبی،مشکی نیمه شب، کرمی، قرمز و صورتی؛ می‌توانید این رنگ‌ها را در تصویر بالا مشاهده کنید. این رنگ‌ها نسبتاً تکراری هستند، و اگر خواهان هیچکدام از آنها نیستید، ممکن است بخواهید فعلاً از خرید آیفون 13 دست نگه دارید و منتظر باشید و ببینید آیا اپل بعداً رنگ‌های بیشتری را معرفی می‌کند یا خیر. کوپرتینویی‌ها در مورد سری قبلی شش ماه پس از عرضه اولین گوشی رنگ بنفش را معرفی کردند. اگر صاحب آیفون 12 هستید، باید توجه داشته باشید که قاب‌های این گوشی با آیفون 13 سازگار نیست.

نمایشگر

صفحه نمایش آیفون جدید به مانند آیفون قبلی 6.1 اینچ، با رزولوشن 2532 در 1170 است. این نمایشگر Super Retina XDR OLED ساخت اپل است و تصویری واضح و روشن ایجاد می‌کند؛ روشنایی در آیفون 13 بهبود یافته است و می‌تواند در مقایسه با سایر گوشی‌های هوشمند خود را در زیر نور مستقیم خورشید سر و پا نگه دارد.

Image: TechRadar

این وضوح تصویر، تراکم پیکسلی معادل 460ppi ایجاد می‌کند که بهترین چیزی نیست که در بازار دیده‌ایم اما برای استفاده روزمره کاملاً مناسب است به طوریکه حتی به هنگام تماشای ویدئو یا انجام بازی‌ها، متوجه نشدیم که به وضوح بالاتری احتیاج داریم. حاشیه‌های باریکی در اطراف صفحه نمایش وجود دارد و قسمتی از نمایشگر نیز با وجود بریدگی (notch) در بالای آن اشغال شده است. بله، هنوز هم یک بریدگی در آیفون 13 وجود دارد، اما این بار 20 درصد کوچکتر از بریدگی موجود در آیفون 12 است، و به این ترتیب می‌توانید نوار اعلان‌های طویل‌تری را در بالای صفحه نمایش در اختیار داشته باشید. کوچک‌تر شدن بریدگی، یک تغییر بزرگ نیست، اما وقتی گوشی را در کنار آیفون 12 قرار می‌دهید و با هم مقایسه می‌کنید، قابل توجه است.

Image: TechRadar

نکته قابل توجه در مورد نمایشگر این است که در آیفون 13 استاندارد، نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش 60 هرتزی خواهد بود و نمایشگر 120 هرتزی جدید اپل تنها در آیفون 13 پرو و 13 پرو مکس معرفی شده است. این موضوع باعث می‌شود نمایشگرهای پرو و پرو مکس در هنگام بازی کردن و یا پیمایش بین صفحات وب و اپلیکیشن‌ها، دو برابر سریع‌تر و روان‌تر از یک صفحه نمایش 60 هرتزی باشد. خب می‌توان گفت اپل به گونه‌ای طرفداران خود را با این خبر ناامید کرده است چرا که وجود نمایشگر 120 هرتزی خیلی وقت است که در نسخه پایه‌ی پرچمداران اندرویدی حضور پیدا کرده است اما در آیفون با وجود گذشت سه نسل هنوز شاهد این قابلیت در نسخه‌های پایه‌ی گوشی نیستیم. هر چند که این ویژگی خیلی خوب و چشم‌نواز است اما آنچنان ضروری نیست البته اگر پیش از این از نمایشگر 120 هرتزی استفاده می‌کردید شاید عادت کردن به نمایشگر آیفون 13 در ابتدا اندکی برایتان دشوار باشد.

دوربین

Image: TechRadar

اگر با در نظر گرفتن مشخصات اصلی دوربین‌ها شروع به بررسی کنیم باید گفت تنظیمات دوربین‌های آیفون 13 تفاوت چندانی با مشخصات مدل سال گذشته ندارد؛ اما در این گوشی با توجه به تغییراتی که در خود لنزها و همچنین انواع به روزرسانی‌های نرم‌افزاری که در دوربین‌ها اتفاق افتاده است، پیشرفت‌های ارزشمندی را می‌توانید مشاهده کنید. دو دوربین در پشت دستگاه خواهید داشت: یک دوربین عریض 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.6 و یک دوربین فوق-عریض 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 با یک میدان دید 120 درجه. هیچ لنز تله‌فوتویی در این گوشی وجود ندارد بدین ترتیب تنها به زوم دیجیتال متکی هستید و خبری از زوم اپتیکال (نوری) نیست، پس می‌توان گفت این گوشی بهترین انتخاب برای گرفتن عکس‌های با فاصله زیاد نخواهد بود. وقتی از راه دور عکس نمی‌گیرید، این گوشی فوق‌العاده است و یک تجربه عالی و همه چی تمام در اختیارتان قرار می‌دهد. دوربین اصلی از پیکسل‌های 1.7 میکرومتر استفاده می‌کند (در مقایسه با 1.4 میکرومتر موجود در آیفون 12، پیکسل‌ها بزرگتر هستند) که تفاوت قابل توجهی در کیفیت تصویر ایجاد می‌کند. همچنین با خرید این گوشی از فناوری OIS Sensor Shift اپل بهره‌مند خواهید شد که سال گذشته در iPhone 12 Pro Max معرفی شد و بهترین تثبیت‌کننده تصویری را که تاکنون در یک گوشی آیفون مشاهده کرده‌اید به شما ارائه می‌دهد؛ این تثبیت‌کننده شما را قادر می‌سازد حتی در مواقعی که نمی‌توانید گوشی را کاملاً ثابت نگه دارید عکس‌های واضحی بگیرید. در تصاویر گرفته شده در بیشتر موقعیت‌ها نویز کمتری نسبت به تصاویر ثبت شده از آیفون 12 وجود دارد، و تقریباً می‌توان گفت در موارد بسیار کمی، دوربین در حدی که انتظار داشتیم، عمل نکرد. در کل می‌توان گفت کار با دوربین آیفون 13 یک تجربه بسیار عالی در عکاسی ارائه می‌دهد. دوربین فوق-عریض با زاویه دید 120 درجه زمانی مفید خواهد بود که تمایل داشته باشید سوژه یا صحنه عکاسی خود را بیشتر به نمایش بگذارید، ولی ما بیشتر درگیر دوربین اصلی شدیم و وقت کمتری را با دوربین فوق-عریض سپری کردیم.

بزرگنمایی دیجیتالی تا 5 برابر وجود دارد، اما نتایج عکاسی با آن چندان چشمگیر نیست و خواهید دید که بسیاری از گوشی‌های هوشمند دیگر در این زمینه از توانایی بیشتری برخوردارند، اگرچه این قابلیت به هیچ وجه یک ویژگی ضروری نیست. یکی دیگر از قابلیت‌های جدید در این گوشی سبک‌های عکاسی است که می‌توانید از طریق اپلیکیشن دوربین به آن دسترسی پیدا کنید. این سبک‌ها به شما امکان می‌دهند ظاهرهای سفارشی شده مانند کنتراست غنی، پر جنب و جوش، گرم و سرد را بر روی تصاویر خود اِعمال کنید.

اگر از سبک خاصی برای عکاسی استفاده می‌کنید، این فیلترهای عکاسی می‌توانند مفید باشند؛ هدف اصلی اپل برای گنجاندن این سبک‌ها آن بوده است که بدون افت کیفیت تصاویر خوبی ثبت کنید و می‌توان گفت این ایده به نتیجه رسیده است. در جلوی گوشی یک دوربین عریض 12 مگاپیکسلی f/2.2 قرار دارد که به نظر ما برای عکس‌های سلفی و تماس‌های ویدیویی بسیار خوب کار می‌کند. مدتی است دوربین‌های جلویی در آیفون‌ها چشمگیر و عالی بوده‌اند و با اینکه در لنز سلفی آیفون 13 هیچ پیشرفت بزرگی اتفاق نیفتاده است ولی به لطف پردازنده A15 Bionic به کار رفته در این سری، از نتایج به دست آمده از دوربین سلفی خوشحال خواهید شد.

Image: TechRadar

می توانید در آیفون 13 با رزولوشن 4K و با سرعت 24، 30 و 60 فریم بر ثانیه و همچنین Full HD با سرعت 30، 60، 120 و 240 فریم بر ثانیه فیلم بگیرید. این بار پیشرفت بزرگ در فیلمبرداری، معرفی “حالت سینمایی” است که به گونه‌ای می‌توان آن را حالت پرتره در فیلمبرداری تلقی کرد. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که با جلوه بوکه، پس‌زمینه سوژه‌تان را تار کنید. همچنین این جلوه بصری، چهره‌هایی که در کادر قرار دارند، دنبال می‌کند؛ بنابراین مدام بین سوژه‌هایی که در کادر قرار می‌گیرند و از آن خارج می‌شوند جابجا می‌شود. ما متوجه شدیم که حالت سینمایی اضافه شده، به خوبی عمل می‌کند، اما لازم است کمی به آن عادت کنید و ممکن است لازم باشد چند بار با آن بازی کنید تا قِلق کار دستتان بیاید و تقریباً بتوانید با آن بدون نقص فیلمبرداری کنید؛ اگرچه این ویژگی یک ابزار سرگرم کننده است و اگر دوست دارید با حالت‌های ویدئویی مختلف سرگرم شوید و وقت بگذرانید، ممکن است از آن لذت ببرید.

مشخصات و عملکرد

سری آیفون 13 اپل دارای پردازنده جدید A15 Bionic است. A15 Bionic، آخرین تلاش برای ساخت قوی‌ترین چیپست گوشی‌های هوشمند روی کره زمین است. اپل اذعان دارد آیفون 13 CPU تا 50 درصد و GPU تا 30 درصد سریع‌تر از سایر رقبا دارد. باید گفت از جهت قدرت، پردازنده جدید اپل واقعاً حق مطلب را ادا کرده است؛ شاید اگر بخواهید از آیفون 12 یا Galaxy S21 Ultra به این گوشی ارتقا پیدا کنید متوجه تفاوت قابل توجهی نشوید اما اگر قرار است از آیفون 8 به این گوشی مهاجرت کنید تغییرات بزرگی را احساس خواهید کرد. در حین آزمایش متوجه شدیم که آیفون 13 می‌تواند اپلیکیشن‌ها را در کسری از ثانیه راه اندازی و اجرا کند و نیز به راحتی قادر به جابجایی بین اپلیکیشن‌ها است بدون آنکه لازم باشد زمان زیادی را برای این کار سپری کنید. بازی‌ها نیز بسیار روان بر روی این گوشی اجرا شد، عناوین بزرگی چون COD: Mobile و… به همان سرعتی که در محصولات دیگر اپل مانند iPad Pro (یکی از قدرتمندترین دستگاه‌های اپل در سال 2021) اجرا می‌شد، بارگذاری شدند. اجرای بازی‌ها در صفحه نمایش OLED، فوق‌العاده به نظر می‌رسد و به ویژه ارتقا عملکرد GPU در تجربه روان و پویای بازی‌ها قابل توجه است.

Image: TechRadar

نمرات Geekbench 5 و تست TechRadar از سخت‌افزار گوشی با هم مطابقت دارد و آیفون 13 توانست میانگین نمره چند هسته‌ای 4688 را ثبت کند. آیفون 12 در همان آزمایش 3859 امتیاز گرفت، در حالیکه Galaxy S21 سامسونگ 3367 و OnePlus 9 Pro امتیاز 3630 را کسب کردند. اختلاف کاملاً مشهود است البته در بنچمارک‌ها؛ در استفاده روزمره از دستگاه، تفاوت میان آیفون 13 و پرچمداران سال‌ قبل چندان بارز نیست ولی این اختلاف با گوشی‌های چندین سال قبل مثل آیفون X و 8 و… بیشتر مشخص می‌شود.

چیپست A15 Bionic با 4 گیگابایت رم کار می‌کند و این مقدار کافی است تا بتواند با شتاب کامل عمل کند. این مقدار رم کمتر از آن چیزی است که در بیشتر گوشی‌های اندرویدی معادل آن می‌بینید، اما به نظر نمی‌رسد آیفون 13 به رم بیشتری برای استفاده از A15 Bionic نیاز داشته باشد این موضوع خود نشان‌دهنده قدرت بالای A15 Bionic و البته بهره‌وری بالای سیستم عامل اختصاصی اپل یعنی iOS 15 است. گزینه‌های ذخیره سازی برای شما 128 گیگابایت، 256 گیگابایت یا 512 گیگابایت است و اگر قصد دارید گوشی خود را طی چند سال با ویدئو و تصاویر پُر کنید، توصیه می‌کنم از نسخه‌های 256 یا 512 گیگابایتی استفاده کنید. حتی با پشتیبانی از iCloud، ممکن است نسخه 128 گیگابایتی به راحتی پر شود. اپل نسخه ذخیره‌سازی 64 گیگابایتی مضحک و ناچیزی را که در چند سال گذشته ارائه می‌شد، کنار گذاشته است.

سری آیفون 13 دارای 5G است و این اطمینان‌بخش است که بدانید برای فناوری داده‌های نسل بعدی، گوشی قابل استفاده‌ای دارید. حتی اگر هنوز در جایی زندگی می‌کنید که این فناوری در دسترس نیست باید گفت که نسل بعدی اینترنت همراه به طور فزاینده‌ای در حال گسترش است، و این بار آیفون 13 با 5G ارائه شده توسط هر مخابراتی سازگار خواهد بود.

نرم‌افزار

نقد و بررسی iPhone 13 ؛ مشابه آیفون قبلی
Image: TechRadar

آیفون 13 با سیستم عامل iOS 15 از جعبه خارج می‌شود، بنابراین می‌توانید از آخرین ویژگی‌های نرم‌افزاری این کمپانی آمریکایی لذت ببرید. تغییر در به روزرسانی‌های سال 2021 کمتر از تغییرات اساسی است که در iOS 14 مشاهده کردیم، اما موارد اضافه شده، جالب هستند و این بار حالت فوکوس جدیدی قرار داده شده است که به راحتی از طریق منوی کشویی فعال می‌شود. با ضربه زدن بر روی آیکون Focus به راحتی می‌توانید به حالت Do Not Disturb (مزاحم نشوید) دسترسی پیدا کنید و همچنین در این بخش تنظیماتی قرار داده شده است که به کمک آنها می‌توانید هنگام کار یا خوابیدن آنها را فعال کنید تا اعلان‌های مختلف مزاحمتان نشوند و بدین ترتیب تمرکزتان برای کاری که در حال انجام آن هستید بر هم نخورد. آیا می‌خواهید اعلان‌های توییتر خود را هنگامی که پشت میز کار خود هستید مسدود کنید؟ حالت Focus این امکان را برایتان فراهم می‌کند. سایر ویژگی‌های جدید هم به نسبت جزئی‌تر هستند، اما در مجموع اصلاحات و بهینه‌سازی‌های خوبی از آنچه قبلاً دیده‌ایم صورت گرفته است.

یکی از مزیت‌های اصلی گوشی‌های آیفون، این است که اپل برای سال‌های طولانی به‌ روزرسانی نرم‌افزاری آنها را ادامه می‌دهد؛ به عنوان نمونه می‌بینیم حتی آیفون 6S (سال 2015) با iOS 15 سازگار است، بنابراین اگر اپل به ارائه چنین پشتیبانی نرم افزاری ادامه دهد، می‌توانید انتظار داشته باشید که آیفون 13 تا سال 2027 به دریافت به روزرسانی نرم‌افزاری ادامه دهد.

عمر باتری

نقد و بررسی iPhone 13 ؛ مشابه آیفون قبلی
Image: TechRadar

گوشی‌های اپل هرگز به خاطر عمر باتری قوی خود شناخته نمی‌شوند و آیفون 13 نیز بهترین عمر باتری حال حاضر گوشی‌های هوشمند را در خود ندارد اما با این حال پیشرفت آشکاری نسبت به آیفون‌های قبلی داشته است. ما هنوز دقیقاً متوجه نشده‌ایم که آیا اپل ظرفیت باتری داخل آیفون 13 را افزایش داده است یا خیر، اما با افزایش عمر باتری که صورت گرفته است می‌توان حدس زد این اتفاق افتاده است. شایعات قبل از عرضه آیفون 13 نیز نشان می‌داد که اپل ظرفیت باتری‌ها را در هر مدل جدیدی که عرضه می‌کند، افزایش می‌دهد. بر اساس برآوردهای اپل، آیفون 13 و آیفون 13 پرو مکس قرار است عمر باتری بهتری را در این سری ارائه دهند. ما متوجه شده‌ایم که عمر باتری در مقایسه با آیفون 12 و سری‌های قبل از آن به میزان قابل توجهی بهبود یافته است. در طول زمان آزمایش، گوشی روزانه با شارژ کافی صبح را به شب می‌رساند. در یکی از آزمایش‌ها صفحه نمایش را روشن گذاشته و یوتیوب را باز کردیم تا ببینیم گوشی با شارژ کامل تا چند ساعت می‌تواند روشن بماند؛ در کمال شگفتی از ساعت 10.30 صبح تا 11 شب، گوشی به نمایش محتوا ادامه داد و جالب‌تر از آن همچنان 20 درصد از شارژ در باتری باقیمانده بود. جالب است بدانید در طول این آزمایش، به مدت 8 ساعت و 48 دقیقه نمایشگر در حالت روشنایی کامل قرار داشت. همانطور که پیش‌تر گفتیم، این عمر باتری بهترین چیزی نیست که در بازار گوشی‌های هوشمند موجود باشد؛ بسیاری از معادل‌های اندرویدی می‌توانند بیشتر دوام بیاورند اما به هر حال این یک گام بزرگ برای اپل است و باعث می‌شود آیفون‌ها گزینه‌ای قانع کننده‌تر برای خرید باشند. آیفون 13 با شارژرهای 20 واتی سازگار است، که به نظر ما شارژ سریع قابل قبولی را ارائه می‌دهد اما باز هم این بهترین چیزی نیست که دیده‌ایم. گوشی از صفر تا 26 درصد در 15 دقیقه وتا 51 درصد در 30 دقیقه شارژ می‌شود.

شارژ بی‌سیم در این سری نیز وجود خواهد داشت و چنانچه شارژر سازگار داشته باشید، می‌توانید حداکثر شارژ بی‌سیم 15 واتی را در این گوشی تجربه کنید. این مقدار با سریع‌ترین شارژ بی‌سیم موجود در بازار فاصله دارد، اما اگر دوست ندارید گوشی خود را به برق متصل کنید یا در شرایطی قرار گرفتید که شارژ باتری‌تان کم است و می‌خواهید از شارژ معکوس استفاده کنید، این قابلیت می‌تواند مفید باشد.

همانند سری آیفون 12، به همراه آیفون 13 نیز شارژری در جعبه دریافت نمی‌کنید. همان طور که می‌دانید هدف از این کار، کاهش مصرف زباله‌های الکترونیکی ذکر شده است و منطق اپل این است که همه شما از اعضای اکوسیستمش هستید و به احتمال زیاد یک شارژر لایتینینگ (شارژرهای آیفون) از خرید قبلی آیفون‌هایش در اختیار دارید!

اگر قرار است تازه به اکوسیستم اپل بپیوندید، می‌توانید یک شارژر از اپل با قیمت 19 دلار / 19 پوند خریداری کنید، در حالیکه گزینه‌های شخص ثالث نیز برای شارژر وجود دارد که می‌توانید با هزینه کمتری آنها را داشته باشید. همچنین ممکن است بخواهید شارژر قدیمی خود را (که عموماً 5 واتی هستند) ارتقا دهید تا از حداکثر شارژ 20 واتی آیفون 13 بهره‌مند شوید.

آیا باید آیفون 13 را خریداری کنید

نقد و بررسی iPhone 13 ؛ مشابه آیفون قبلی
Image: TechRadar

بخریدش اگر…

یک آیفون قدیمی دارید
اگر شما صاحب آیفون 12 هستید، آیفون 13 به احتمال زیاد برای شما مناسب نیست، زیرا موارد جدیدی وجود ندارد که شایسته ارتقا باشد؛ اما اگر یک آیفون قدیمی‌تر مانند iPhone 8 یا iPhone XR دارید، قابلیت‌های زیادی وجود دارد که شما را برای خرید آن هیجان‌زده می‌کند.

به عمر باتری خوبی نیاز دارید
عمر باتری در آیفون 13 یک گام بزرگ و رو به جلو نسبت به آنچه در مدل‌های قبلی آیفون دیده بودیم، است. اگر به گوشی هوشمندی نیاز دارید که بتواند با یک بار شارژ کامل، یک روز بدون دغدغه و نگرانی دوام بیاورد و شارژدهی کند، این آیفون را از میان مدل‌های قدیمی‌تر و ارزان‌تر انتخاب کنید.

از گوشی‌تان قدرت زیادی می‌خواهید
آیفون 13 یک گوشی هوشمند قدرتمند است و یکی از قوی‌ترین گوشی‌هایی است که تا به حال از آن استفاده کرده‌ایم. اگر به قدرت زیادی احتیاج دارید، بدون آنکه لازم باشد برای آیفون 13 پرو گام بردارید، می‌توانید با خرید آیفون 13 استاندارد به این قدرت دست یابید.

نخریدش اگر…

صاحب آیفون 12 هستید
اگر از قبل آیفون 12 دارید، بعید است که به ارتقا به آخرین مدل از آیفون‌ها نیاز داشته باشید. اما اگر در هر صورتی به دنبال آخرین مدل از گوشی‌های اپل هستید تا هر چه سریع‌تر بتوانید آن را تجربه کنید، به سراغ آن بروید ولی باید به شما یادآوری کنم که تغییرات در آیفون 13 نسبت به آیفون 12 بسیار اندک است و جز بهبودهایی در عملکرد دستگاه، نباید انتظار چیز تازه‌ای را داشته باشید.

یک گوشی با نمایشگر کوچک می‌خواهید
آیفون 13 مینی دارای مشخصات نسبتاً مشابهی با آیفون 13 است و اگر دست‌های کوچکتری دارید و یا فقط دستگاه کوچک‌تری را ترجیح می‌دهید، نسخه مینی انتخاب بهتری خواهد بود.

یک گوشی ارزان قیمت می‌خواهید
آیفون 13 ممکن است یکی از مقرون به صرفه‌ترین محصولات امسال باشد، اما اگر به بازار خودمان نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد قیمت تمام شده نسخه رجیستر شده موجود در بازار ایران آن قدرها هم ارزان نیست و برای خیلی از کاربران ایرانی، خرید این محصول آمریکایی چندان در دسترس نیست. بنابراین می‌توان گفت گوشی‌های اندرویدی بسیار مقرون به صرفه‌تری وجود دارد یا اگر می‌خواهید در اکوسیستم اپل باقی بمانید، می‌توانید iPhone SE را نیز در نظر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا