نقد و بررسی: OnePlus 8 Pro ، یک تلفن عالی اما گران قیمت

نقد و بررسی: OnePlus 8 Pro ، یک تلفن عالی اما گران قیمت

از میان دو تلفن پرچمدار جدید سازنده چینی، OnePlus 8 Pro دستگاه رده بالاتری است. هر مدل علاوه بر پشتیبانی از 5G، دارای گواهینامه IP برای مقاومت در برابر آب، دوربین پشت چهارگانه (لنز اصلی 48 مگاپیکسلی) می‌باشند. اما مدلPro از صفحه نمایش بزرگتر و نرخ تازه‌سازی 120 هرتز پشتیبانی می‌کند. مدل Pro دستگاه از 22 آوریل با برچسب قیمت 899 دلار (799 پوند) برای نسخه 128 گیگابایتی و 999 دلار (899 پوند) برای نسخه 256 گیگابایتی در دسترس خواهد بود. قیمت پایه OnePlus 8 از 699 دلار (599 پوند) شروع می‌شود.

همچنین بخوانید:

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy S20

شیائومی Mi 10 Pro : مشخصات عالی با قیمت بالاتر

دوربین iPhone SE در مقایسه با iPhone 11 Pro عملکرد شگفت انگیزی دارد

گرچه قیمت پایه دستگاه حدود 100 دلار از گلکسی S20 ارزانتر است ( و احتمالاً از Pixle 5 آینده نیز ارزانتر خواهد بود. اگر قیمت گذاری این دستگاه مشابه Pixle 4 باشد).اما با استانداردها OnePlus هنوز هم گران به حساب می‌آید. هنگامی که این شرکت برای اولین بار در سال 2014 راه اندازی شد، دستگاه‌ها پرچمدار خود را تهاجمی قیمت گذاری می‌‌کرد.

با این وجود، OnePlus 8 Pro یک تلفن عالی است. دوربین آن بسیار کم نقص عمل می کند، دارای پردازنده‌ای سریع و قدرتمند است و ما از ویژگی‌ها جدیدتر آن که شامل شارژ بی سیم و شارژ بی سیم معکوس می‌باشد، استقبال می‌کنیم. اما اگر کمی باهوش‌تر باشید و یک تجربه عالی برای اندروید را بخواهید، OnePlus 8 را انتخاب خواهید کرد. این مدل هنوز هم دارای صفحه نمایش 90 هرتز و مشخصات مشابه و دوربین خوب است. هر دو تلفن از طریق OnePlus و Amazon قابل دسترسی هستند، اما می‌توانید OnePlus 8 را نیز از طریق T-Mobile و Verizon نیز دریافت کنید.

صفحه نمایش 120 هرتز OnePlus 8 Pro

به عنوان تلفن رده بالاتر، OnePlus 8 Pro یک صفحه نمایش 120 هرتز را در خود جای می‌دهد که دو برابر بیشتر از اکثر تلفن‌ها می‌باشد. این نرخ تازه‌سازی سبب می‌شود که هنگام پیمایش در صفحات وب و app drawer احساس کنید در حال مشاهده دستگاه با وضوح 4K هستید. عملکرد روان این دستگاه ما را به یاد LG V60 می‌اندازد (که دارای صفحه نمایش 60 هرتز است). فقط یک نکته وحود دارد، زمان‌هایی که صفحه نمایش OnePlus 8 Pro در حالت استاتیک می‌باشد، نرخ تازه‌سازی دستگاه به طور خودکار و به منظور حفظ باتری به 60 هرتز تغییر می‌کند. اما زمانی که ما آن را با صفحه نمایش 90 هرتز OnePlus 8 مقایسه کردیم، تفاوت بزرگی احساس نکردیم. اگر شما یک گیمر موبایل نیستید و به باتری بیشتر از صفحه نمایش اهمیت می‌دهید، OnePlus 8 انتخاب شماست.

هر دو دستگاه OnePlus 8 و 8 Pro دارای طراحی براق و باریک می‌باشند. با وجود اینکه یادآور سری Galaxy S10 هستند (به ویژه hole-punch که در گوشه دستگاه قرار دارد). ما حاشیه‌ها بدنه و بیرون زدگی دوربین را بررسی می‌کنیم. اما اگر بیرون زدگی OnePlus 8 Pro از مدل پایه نیز بیشتر باشد، هنوز هم به اندازه واحد دوربین Galaxy S20 Ultra مسخره نیست. لازم به ذکر است که سری OnePLus 8 دارای استاندارد IP68 می‌باشد. به این معنی که می‌تواند تا عمق 1.5 متر و به مدت 30 دقیقه در مقابل نفوذ آب مقاومت کند.

نقد و بررسی: OnePlus 8 Pro ، یک تلفن عالی اما گران قیمت

سیستم عامل ساده با موارد دلخواه

OxygenOS وان پلاس همواره ساده و بر مبنا اندروید 10 بوده است، اما چند ترفند جدید وجود دارد. مورد اول اینکه وان پلاس امکانات بیشتری را برای شخصی سازی رابط کاربری دستگاه اضافه می‌کند، بدون اینکه احساس کنید بیش از حد کند شده است. همچنین نماها رنگی مختلف و بسته‌ها آیکون نیز وجود دارد. به عنوان مثال ، می‌توانید شکل آیکون‌ها را در منوی اعلان pulldown تغییر دهید.

وان پلاس همچنین رابط کاربری خود را به Dark Theme مجهز کرده است. زمانی OnePlus 8 Pro را به Dark Theme تغییر دادیم و YouTube را باز کردیم، رنگ آن نیز به مشکی تغییر یافت. این نوع تنظیم خودکار سبب راحتی و انسجام هرچه بیشتر تجربه کاربر می‌شود.
هر دو تلفن دارای حالت Night و Reading هستند که ظاهراً باعث کاهش فشار وارده بر چشم می‌شوند. اما OnePlus 8 Pro از یک ویژگی اضافی به نام “comfort tone” نیز پشتیبانی می‌کند که به طور خودکار و بسته به نور محیط، رنگ صفحه را تغییر می‌دهد، به جای اینکه بطور پویا و در طول روز تغییر کند. این قابلیت کاملاً ظریف کار می‌کند، هنگامی که نور داخل اتاق ما تاریک شد، صفحه نمایش OnePlus 8 Pro به رنگ قرمز قهوه‌ای تغییر رنگ داد،. با این حال، ما ترجیح می‌دهیم که فقط حالت شب را برای ساعت‌ها خاصی برنامه‌ریزی کنیم.

این دستگاه‌ها همچنین گزینه‌ای برای روشن کردن “vibrant color effect “برای به دست آوردن رنگ‌ها ویدیویی و کنتراست دارند. البته OnePlus 8 Pro بطور خاص دارای “motion graphics smoothing” نیز می‌باشد که قرار است سبب motion blur ( تاری تصویر) در فیلم‌ها شود. وقتی این گزینه را روشن کردیم و به مشاهده چند ویدیو YouTube پرداختیم، متوجه شدیم که مشاهده تأثیرات این قابلیت در هر دو تلفن دشوار است (حتی با وجود قابلیت “motion graphics smoothing” موجود در OnePlus 8 Pro).

نقد و بررسی: OnePlus 8 Pro ، یک تلفن عالی اما گران قیمت

چند قابلیت دیگر

هردو دستگاه از قابلیت Face Unlock (بازگشایی دستگاه از طریق شناسایی چهره) پشتیبانی می‌کنند که بسیار سریع عمل می‌کند. همچنین در کنار هر دو مدل یک کلید فیزیکی تنظیم صدا وجود دارد. مانند سایر تلفن‌ها وان ‌پلاس قابیلت Zen Mode در این دستگاه نیز وجود دارد. Zen Mode حالتی است که به شما کمک خواهد کرد تا برای مدتی هم که شده از تلفن هوشمند خود فاصله بگیرید و زندگی بدون دستگاه‌ها هوشمند را تجربه کنید. اگر بخواهیم کمی بیشتر توضیح دهیم می‌توانیم آن را حالت بهتر و کاملتر قابلیت Do Not Disturb (مزاحم نشوید) بدانیم. نکته جالب این است که بعد از فعال شدن این قابلیت، نمی‌توانید آن را غیر فعال کنید و پس از فعال شدن به طور موقت اعلان‌ها و تمام برنامه‌ها بجز دوربین قفل می‌شوند. اما هنوز هم می‌توانید با دیگران تماس بگیرید و به تماس‌ها آنها پاسخ دهید.

دوربین عقب چهارگانه

دوربین اصلی این دستگاه از یک لنز 48 مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر استفاده می‌کند. عکس‌ها گرفته شده توسط دوربین اولتراواید ( زاویه‌ دید گسترده) در فضا باز از شارپنس ( واضح بودن تصویر، شفافیت تصویر) خوبی برخوردار بودند. البته در برخی مواقع و هنگام عکسبرداری از سوژه‌هایی مانند سبزیجات، کنتراست و رنگ‌ها بیش از مقدار لازم بود. اما در مجموع تصاویر ثبت شده توسط این دوربین عالی بودند.

نقد و بررسی: OnePlus 8 Pro ، یک تلفن عالی اما گران قیمت
نقد و بررسی: OnePlus 8 Pro ، یک تلفن عالی اما گران قیمت

قابلیت Nightscape

قابلیت Nightscape ، حالت دوربین وان پلاس در محیط کم نور، برای روشن‌تر کردن محیط‌ها تاریک عملکرد خوبی داشت. اما تصاویر ثبت شده در این حالت نسبت به حالت معمولی تهنا کمی براق‌تر بودند. دوریین تله‌فوتو 8 مگاپیکسلی این دستگاه بدون از دست دادن جزئیات عکس‌هایی با بزرگنمایی اپیتیکال 3 برابر ثبت می‌کند.همچنین می‌تواند به صورت دیجیتالی تا 30 برابر بزرگنمایی انجام دهید، اما کیفیت عکس‌ها در این حالت بسیار کاهش می‌یابد. ما متوجه شدیم که برای گرفتن عکس‌ها مناسب و معقول باید روی بزرگنمایی 10 برابر حساب کنیم.

نمونه تصویر در حالت Nightscape
بزرگنمایی 3x
بزرگنمایی 30x
نمونه تصویر بوکه (پرتره)

دوربین فیلتر رنگ

این دستگاه همچنین دارای یک دوربین فیلتر رنگ است که در کنار ماژول دوربین اصلی قرار گرفته است. دوربین فیلتر رنگ (color filter camera) علاوه بر قابلیت‌ها مرسومی مانند عکس‌برداری ماکرو و حسگر زمان پرواز (ToF) از یک ویژگی منحصر به فردی نیز برخوردار می‌باشد. این فیلتر اختصاصی، نوری را که از لنز عبور می‌کند را به یک طیف خاص و غیرمعمول تبدیل و سپس آن را وارد حسگر می‌کند. درنهایت این داده‌‌ها جمع‌آوری‌ شده به همراه داده‌ها ثبت شده توسط لنز اصلی 48 مگاپیکسلی پردازش می‌شوند و یک تصویر سورئال را ایجاد می‌کنند. در واقع این فیلتر فقط طیف نور را افزایش می‌دهد و همه سوژه‌ها را در تن قرمز قهوه‌ای (sepia) قرار می‌دهد. ممکن است که فیلترها پیش فرض موجود در تلفن‌ها هوشمند امکان تولید عکس‌‌ها خاص را نداشته باشد. اما قطعا کاربران با استفاده از تنظیمات تن رنگ موجود در برنامه فوتوشاپ می‌توانند تصاویر بهتری ایجاد کنند.

نقد و بررسی: OnePlus 8 Pro ، یک تلفن عالی اما گران قیمت
نقد و بررسی: OnePlus 8 Pro ، یک تلفن عالی اما گران قیمت
نمونه تصویر با حالت دوربین color filter

جزئیات در عکس‌ها گرفته شده توسط دوربین جلو کم‌نظیر است. این دوربین همچنین می‌تواند فیلم برداری با وضوح 4K انجام دهد و از تثبیت کننده نوری تصویر (optical image stabilization) نیز برخوردار می‌باشد. در تست‌ها که ما انجام دادیم، این لرزشگیر عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد. یک حالت “فوق العاده تثبیت کننده (super stabilization)” اضافی نیز وجود دارد که بیشتر برای کاهش تاری ناشی از لرزش دست کاربرد دارد.

عملکرد و باتری

مشابه بسیاری از تلفن‌های رده بالا امسال، OnePlus 8 Pro نیز دارای تراشه Snapdragon 865 می‌باشد. همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، این دستگاه بسیار قدرتمند است و نتایج بنچمارک آن نیز مشابه سایر تلفن‌ها رقیب مانند گلکسی S20 و LG V60 می‌باشد.
در آزمایش ما که پخش ویدیو در حالت پرواز و نرخ تازه‌سازی 120Hz می‌باشد، OnePlus 8 Pro موفق شد 18 ساعت و 46 دقیقه به پخش محتوا بپردازد که عملکرد عالی باتری 4105 میلی آمپر ساعتی این دستگاه را نشان می‌دهد. ما این آزمایش را با نرخ تازه‌سازی 60Hz نیز انجام دادیم و به نتایج مشابهی رسیدیم، شاید علت آن محتوا ویدیویی باشد، زیرا ما آن را با نرخ تازه‌سازی 30Hz ضبط کردیم.

به زبان ساده این دستگاه هنگام کاربری عادی، بدون نیاز به شارژ یک روز کامل دوام می‌آورد. اما رقیب آن یعنی Galaxy S20 Ultra 16 ساعت به پخش ویدیو پرداخت که دست نیافتنی به نظر می‌رسد. دلیل آن هم ساده است، استفاده از یک باتری حجیم 5000 میلی آمپر ساعتی. در مجموع هنگام استفاده از تلفن هوشمند خود به حالت 120Hz دقت کنید، زیرا این حالت مصرف نیرو را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

اما این شرکت به سری OnePlus 8 دو بروزرسانی جدید و ضروری را اضافه کرده است: شارژ بی سیم و شارژ معکوس. کاربران این برند چینی مدت زیادی بود که خواستار این دو ویژگی در دستگاه‌ها این شرکت بودند و به نظر می‌رسد که در نهایت وان پلاس به این دو فناوری دست یافته است. (ما بسیار علاقه‌مندیم لوازم جانبی خود را از طریق قابلیت شارژ معکوس و بی‌سیم آن شارژ کنیم. از جمله AirPods Pro)

همانند دستگاه‌ها نسل قبل، OnePlus 8 و 8 Pro نیز از فناوری شارژ سریع اختصاصی این شرکت که با نام Warp Charging شناخته می‌شود، استفاده خواهند کرد. زمانی که باتری دستگاه به طور کامل تخلیه شد، آن را به شارژ متصل کردیم. OnePlus 8 در نیم ساعت به شارژ 62 درصد و در یک ساعت به 95 درصد دست یافت که امیدوارکننده است. البته به شارژ سریع 65 واتی اوپو (فناوری SuperVOOC Fast Charge 2.0) حتی نزدیک هم نمی‌شود. ما ابن آزمایش را با شارژ بی‌سیم نیز انجام دادیم و به همین نتایج رسیدیم.

مشخصات OnePlus 8 Pro

مشخصاتOnePlus 8 Pro 5GOnePlus 8 5GSamsung Galaxy S20 5G
صفحه نمایش6.78 اینچ
AMOLED با
وضوح تصویر 1,440×3,168
پیکسل
6.55 اینچ AMOLED با وضوح تصویر 1,080×2,400
پیکسل
6.2 اینچ AMOLED
تراکم پیکسلی513ppi402ppi563ppi
ابعاد165×74.4×8.5
میلی متر
160×72.9×8.0 میلی متر69.1×151.7×7.9 میلی متر
وزن199 گرم180 گرم163 گرم
سیستم عاملAndroid 10Android 10Android 10
دوربین پشتاستاندارد:
48 مگاپیکسل
اولتراواید:
48 مگاپیکسل
تله‌فوتو:
8 مگاپیکسل
فیلتر رنگ:
5 مگاپیکسل
استاندارد:
48 مگاپیکسل
اولتراواید:
16 مگاپیکسل
ماکرو:
2 مگاپیکسل
استاندارد:
12 مگاپیکسل
اولتراواید:
12 مگاپیکسل
تله‌فوتو:
64 مگاپیکسل
دوربین جلو16 مگاپیکسل16 مگاپیکسل10 مگاپیکسل
ضبط ویدیو4K4K8K
تراشهQualcomm Snapdragon 865Qualcomm Snapdragon 86564-bit octa-core processor (max 2.7GHz + 2.5GHz + 2GHz)
فضا ذخیره‌سازی128/256 گیگابایت128/256 گیگابایت128 گیگابایت
رم8/12 گیگابایت8/12 گیگابایت12 گیگابایت
حافظه جانبینداردنداردحداکثر تا 1TB
باتری4,510 میلی آمپر ساعت4,300 میلی آمپر ساعت4,000 میلی آمپر ساعت
درگاهUSB-CUSB-CUSB-C

منبع: cnet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا