PS5

نقد و بررسی PS5 ؛ قابلیت‌های خارق‌العاده و کنترلر انقلابی

ما چه فکر می‌کنیم

PS5 یک کنسول بی‌نظیر محسوب می‌شود که تجربه بازی‌های نسل جدید را به خوبی ارائه می‌دهد و با منتشر شدن عناوین بیشتری برای این کنسول نسل نهمی این مورد حتی بیشتر از حالا احساس خواهد شد. PS5 هم قدرتمند است و هم از طراحی جذابی برخوردار است. اما چند موضوع کوچک وجود دارد که از پنج ستاره شدن این کنسول جلوگیری می‌کند. با این حال، PS5 یک بروزرسانی خوب برای PS4 و یک کنسول هیجان‌انگیز به منظور انجام بازی‌های نسل جدید به حساب می‌آید.

نقاط مثبتنقاط منفی
گیم‌پلی 4K/120، پشتیبانی از 8K/60اندازه بزرگ دستگاه
مجموعه بازی‌های ارزشمند سرویس PS Plus825 گیگابایت حافظه SSD کافی به نظر نمی‌رسد
کنتلر انقلابی کتابخانه بازی می‌توانست اندکی کامل‌تر باشد
رابط کاربری زیبا و سریعقابلیت backwards compatibility محدود
زمان بارگیری بی‌نهایت سریععدم پشتیبانی از Dolby Vision و Dolby Atmos

بررسی اجمالی

ما انتظار دریافت قابلیت‌ها و بهبودهای چشمگیری از PS5 داشتیم و کنسول تا حدود زیادی در این موفق عمل کرده است. سونی تمام قابلیت‌های کلیدی‌ای را که در انتقال یک تجربه گیم‌پلی لذت‌بخش به کاربران نقش اساسی دارند، مورد بازنگری قرار داده است و نتیجه این عمل نیز رابط کاربری ساده‌تر و حساب شده، کنترل‌کننده بازی انقلابی و پاداش‌های اضافی برای مشترکان PS Plus می‌باشد. بنابراین شما با کنسولی سروکار دارید که نمی‌توانید تحت تاثیر آن قرار نگیرید. سرانجام کنسول PS5 نیز در بازارهای داخلی عرضه شد، اما متاسفانه با برچسب قیمتی فراتر از انتظار کاربران به فروش می‌رسد.

به دلیل کنتلر DualSense احتمالا در زمان راه‌اندازی دستگاه با برخی از بازی‌های تیراندازی به مشکل برخواهید خورد. اما پشتیبانی از عناوین نسل گذشته PlayStation خوب به نظر می‌رسد. خوشبختانه این قابلیت محدود به بازی‌ها نخواهد بود و این امکان برای لوازم جانبی نیز فراهم شده است. بنابراین از این طریق می‌توانید تاحدودی مشکل عدم سازگاری برخی از بازی‌ها با کنتلر جدید DualSense را مرتفع کنید – استفاده از DualShock 4 بجای DualSense در بازی‌هایی که با این کنتلر نسل جدید سازگاری ندارند. با این حال، ما فکر می‌کنیم خرید PS5 یک سرمایه‌گذاری خوب به حساب می‌آید و تجربه گیم‌پلی این کنسول نیز با گذشت چند سال شاهد بهبودهای چشمگیر خواهد بود. در ابتدا ممکن است به دلیل استفاده از حداکثر توان PS5 فکر خرید یک تلویزیون 4K/120Hz با درگاه HDMI 2.1 به ذهن شما خطور کند. اما حتی بدون وضوح تصویر 4K و نرخ نوسازی 120 هرتز نیز می‌توانید از زمان بارگیری بی‌نهایت سریع و یک رابط کاربری زیبا و جدید به اندازه کافی لذت ببرید.

سونی با کنسول PS5 درنظر دارد گیمرهای مقدماتی، گیمرهای نسل جدید و دارندگان PS4 را وارد بازی‌های نسل جدید کند. این کمپانی حتی برای دارندگان PS4 برنامه‌ای خاصی تدوین کرده است و می‌خواهد با از بین بردن شکاف بین نسل جدید و گذشته (از طریق قابلیت‌هایی نظیر backwards compatibility) کاربران این کنسول نسل گذشته را به خرید PS5 ترغیب کند. از بروزرسانی‌های قابل توجه این کنسول نسل نهمی می‌توانیم به حافظه بی‌نهایت سریع NVMe SSD، قدرت پردازش گرافیکی خارق‌العاده که امکان نرخ فریم بالاتر و قابلیت‌هایی نظیر ray tracing و میکروفون داخلی جاسازی شده درون کنتلر DualSense که به منظور برقراری ارتباط صوتی بدون نیاز به هدفون درنظر گرفته شده است، اشاره کنیم – گفتنی است قابلیت ray tracing تا پیش از این تنها در پردازنده‌های گرافیکی سری GeForce RTX انویدیا در دسترس بود و این نخستین‌باری است که شاهد قابلیت مورد بحث در یک کنسول بازی هستیم. در حقیقت PS5 به منظور سهولت استفاده و قدرت خالص طراحی شده است تا در تجربه شما از بازی‌ها تغییر ایجاد کند. متاسفانه ما نتوانستیم به نسخه دیجیتال PS5 دسترسی پیدا کنیم و به طور دقیق نمی‌دانیم که آیا نسبت به مدل دارای درایو نوری تفاوتی در نحوه اجرا بازی دارد یا خیر. همچنین هنوز امکان آزمایش سرویس‌های استریم این کنسول نیز برای ما فراهم نشده است. اما اگر هنوز برای خرید PS5 تردید دارید، ما به شما اطمینان می‌دهیم که این دستگاه یک نسخه جایگزین عالی برای PS4 و یک کنسول نسل جدید هیجان‌انگیز برای انجام بازی‌های نسل جدید محسوب می‌شود.

قیمت و زمان انتشار

  • تاریخ انتشار: 22 آبان (12 نوامبر) یا 29 آبان (19 نوامبر) بسته به منطقه
  • قیمت نسخه استاندارد: 499.99 دلار / 449.99 پوند / 749.95 دلار استرالیا
  • قیمت نسخه دیجیتال: 499.99 دلار / 449.99 پوند / 749.95 دلار استرالیا

تاریخ انتشار PS5 در امریکا شمالی، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و نیوزیلند برای تاریخ 22 آبان (12 نومابر) زمان‌بندی شده بود. گفتنی است Xbox Series X و Xbox Series S نیز دو روز زودتر از کنسول نسل نهمی سونی روانه بازار شدند. برای سایر نقاط جهان، PS5 با یک هفته تاخیر یعنی در تاریخ 29 آبان (19 نوامبر) در اختیار کاربران قرار گرفت. از نظر قیمت، نسخه استاندار PS5 با یک درایو 4K Blu-ray و قیمت‌گذاری 499.99 دلاری (معادل 449.99 پوند و 749.95 دلار استرالیا) در دسترس است. اما اگر این مبلغ خارج از بودجه شما به حساب می‌آید. نسخه دیجیتال و بدون درایو 4K Blu-ray این کنسل نیز با برچسب قیمت 499.99 دلار (449.99 پوند و 749.95 دلار استرالیا) به فروش می‌رسد. این مبلغ از قیمت زمان عرضه PS4 و PS4 Pro که هردو با قیمت 399.99 دلار به فروش می‌رسیدند، بیشتر است. گفتنی است دو کنسول مورد بحث به ترتیب 6 و 7 سال پیش عرضه شده‌اند. همچینن شما در قبال این مبلغ یک جهش نسل سخت‌افزاری را دریافت می‌کنید. هنوز اندکی گران به نظر می‌رسد، اما این قیمت‌گذاری برای رسیدن به این سطح از مشخصات سخت‌افزاری ضروری به نظر می‌رسد. سونی تنها شرکت تولیدکننده یک کنسول با مشخصات سخت‌افزاری جدید به حساب نمی‌آید و مایکروسافت نیز Xbox Series X و Xbox Series S را با قیمت 499 و 299 دلار روانه بازار کرده است. بنابراین قیمت‌گذاری PS5 با توجه به قیمتی که ردموندی‌ها برای کنسول Xbox Series X خود طلب می‌کنند، عادلانه به نظر می‌‌رسد.

طراحی

  • اندازه بسیار بزرگ برای یک کنسول بازی مدرن
  • زیبایی‌شناسی دو قطبی
  • فضای بیشتر دستگاه به معنای استفاده از فن‌های بزرگتر و تهویه هوای بهتر خواهد بود
PS5
منبع: Future

اگر کنسول‌های بازی دارای طبقه‌بندی‌های وزنی بودند. احتمالا PS5 در دسته سنگین وزن قرار می‌گرفت. اندازه‌گیری ما نشان می‌دهد که ابعاد این کنسول حدود 39×10.4×26 سانتی‌متر می‌باشد – به دلیل منحنی بودن دستگاه اندازه‌گیری آن اندکی دشوار بود. وزن این کنسول نسل نهمی نیز 4.5 کیلوگرم می‌باشد که برای یک کنسول بازی مقدار قابل توجهی است. با توجه به این اندازه‌گیری‌ها به راحتی می‌توانید متوجه شوید که PlayStation 5 بزرگترین کنسولی است که سونی تاکنون ساخته است. به نظر می‌رسد این کنسول به منظور قرارگیری در زیر تلویزیون شما اندکی بزرگ باشد و شاید شما مجبور به استفاده از دستگاه در حالت افقی باشید. بسیاری از افراد به منظور استفاده از کنسول جدید سونی باید پیکربندی‌های فعلی خود را تغیییر داده یا مراکز تفریحی خود را به طور کامل بروزرسانی کنند و این مشکلی است که هیچ‌کس نباید هنگام خرید یک کنسول جدید نگران آن باشد. در مورد رنگ کنسول نیز آنها می‌توانند نوعی تضاد یا دو قطبی را ایحاد کنند. برخی از کاربران به این طراحی علاقه دارند و این درحالی است که برخی دیگر از آن بیزار هستند. این موضوع در مورد طراحی ساده Xbox Series X نیز صدق می‌کرد. با این حال، نمی‌توانیم کتمان کنیم که اندازه بزرگ و دو قطبی رنگی این کنسول تمام نگاه‌ها در خانه شما را به خود اختصاص خواهد داد. یکی از عناصر لذت‌بخشی که ما با آن مواجه شدیم، سیستم نورپردازی ظریف این کنسول در حالت کار و استراحت بود که یک رنگ آرامش‌بخش ایجاد می‌کرد – در زمان استراحت، کنسول نور آبی تولید می‌کند و بعد از روشن شدن، نورپردازی دستگاه به رنگ سفید تغییر خواهد کرد. این موضوع به زیبایی بصری PS5 کمک شایانی خواهد کرد و نمایانگر یک تداوم خوب از PS4 به نسل جدید می‌باشد ـ همانند PS4 که در زمان استراحت نوری نارنجی رنگ ایجاد می‌کند.

PS5
منبع: Future

گرچه قرار دادن پلاستیک براق در ستون پایینی کنسول و محل قرارگیری درگاه‌های USB یک اقدام نادرست از سوی سونی تلقی می‌شود. اما نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که احتمال خراشیده شدن پلاستیک در طول زمان وجود دارد، مگر اینکه در زمان اتصال لوازم جانبی دقت کافی به خرج ندهید – اما اگر این اتفاق رخ دهد، به عنوان یک سهل‌انگاری بزرگ از سوی سونی محسوب خواهد شد. انحنا‌ها و اندازه بزرگ امکان جابجایی زیادی برای PS5 باقی نمی‌گذارد. بنابراین شما نمی‌توانید کنسول را از جعبه بیرون بیاورید، بازی کنید و سپس آنرا مجددا درون جای خود قرار دهید ـ ابتدا باید پایه PS5 را متصل کنید. بدون پایه PS5 به صورت افقی قرار نمی‌گیرد و شما باید به صورت عمودی از آن استفاده کنید که به دلیل عدم وجود فضای کافی ممکن است در روند تهویه هوا اخلال ایجاد کند. این موضوع یک اقدام اضافی اما ضروری است. بنابراین ما باید تنها امیدوار باشیم که طی چند سال آینده سونی تصمیم به تولید نسخه slim این کنسول گرفته و دیگر نیازی به استفاده از پایه نباشد. اما تا آن زمان به شما اکیدا توصیه می‌کنیم که جهت استفاده از دستگاه در حالت افقی و عمودی از پایه استفاده کنید. گرچه این پایه کاربردی است اما زمانی که آنرا در دست می‌گیرید، اندکی احساس ارزان بودن خواهید کرد. همچنین یک محفظه کوچک نیز به منظور قرارگیری یک پیچ منفرد در آن تعبیه شده است (به هیچ‌عنوان این پیج را گم نکنید، زیرا برای قرار دادن کنسول به صورت عمودی به آن نیاز خواهید داشت). نکته جالب این است که در نگاه اول به نظر نمی‌رسد که پایه به منظور قرار دادن کنسول دستگاه در حالت افقی مورد نیاز باشد. با این حال، در زمان قرار دادن پایه در لبه دستگاه متوجه جابجایی اندک آن شدیم. از نظر درگاه‌ نیز قسمت جلوی PS5 دارای درگاه‌های USB-A و USB-C می‌باشد. این درحالی است که درقسمت پشتی دستگاه دو درگاه USB-A، یک درگاه HDMI 2.1، یک درگاه Ethernet و یک درگاه برق جاسازی شده است.

عملکرد

  • گیم‌پلی 4K/120fps و پشتیبانی از 8K/60
  • زمان بارگیری بی‌نهایت سریع به لطف SSD جدید
  • فناوری صوتی Tempest 3D همانند نسخه ارزان‌تر Atmos عمل می‌کند
  • سیستم همیشه ساک و خنک باقی می‌ماند
PS5
منبع: Future

از نظر سخت‌افزاری PS5 مشخصات قابل توجهی را ارائه می‌دهد. پردازنده گرافیکی سفارشی و جدید RDNA 2 امکان اجرا بازی‌ها با وضوح تصویر 4K و نرخ 120 فریم در ثانیه را فراهم می‌کند. همچنین پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای AMD Zen 2-based با سرعت کلاک 3.5 گیگاهرتز جای هیچ صحبتی باقی نمی‌گذارد. به این موارد 16 گیگابایت حافظه رم GDDR6 و 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی NVMe SSD را نیز اضافه کنید. تنها مسئله ما در مورد PS5 این است که بجای استفاده از 1 یا 2 ترابایت فضای ذخیره‌سازی تنها به 825 گیگابایت حافظه SSD دسترسی خواهیم داشت. به طور قطع این تصمیم در جهت کاهش هزینه‌های کنسول اتخاذ شده است و به این معنا خواهد بود که اگر در مورد نصب و راه‌اندازی بازی‌های خود منطقی رفتار نکنید، فضای ذخیره‌سازی شما به راحتی تمام خواهد شد. با احتساب فضای مورد نیاز برای نصب رابط کاربری، شما تنها به 667.2 گیگابایت حافظه به منظور ذخیره‌سازی بازی‌ها خود دسترسی خواهید داشت که حدود 16 بازی در آن اجرا می‌شود: Astro’s Playroom و Marvel’s Spider-Man: Miles Morales که به طور اختصاصی برای PS5 منتشر شده‌اند و برخی از بازی‌های PS4 مانند God of War و Detroit: Beyond Human. این فضای ذخیره‌سازی اندکی فراتر از انتظارمان بود. اما تعداد بازی‌ها نصب شده در دستگاه با توجه به میزان حجم عناوین متفاوت خواهد بود. البته امکان ارتفا فضای ذخیره‌سازی داخلی PS5 از طریق حافظه‌های ذخیره‌سازی NVMe SSD مورد تایید PlayStation نیز وجود دارد. متاسفانه این امکان در زمان راه‌اندازی کنسول توسط سونی بسته شده است. زمانی که سونی بالاخره اجازه استفاده از این درگاه در انتظار توسعه را صادر کند، شما مجبور خواهید به منظور اتصال کارت حافظه جانبی صفحه پلاستیکی PS5 را جدا کنید. به طور قطع این ساده‌ترین روش به منظور اتصال یک حافظه جانبی محسوب نمی‌شود و مانند یک نظارت جزئی از بخش‌های کنسول به نظر می‌رسد. اما فقط باید امیدوار باشیم تا این کار را تنها برای یکبار انجام دهیم. خبر خوب این است که شما همچنین می‌توانید از طریق اتصال درایورهای جانبی HDD و SSD به درگاه‌های USB دستگاه فضای ذخیره‌سازی خود را افزایش دهید. البته در صورت استفاده از این روش دیگر خبری از سرعت بارگیری فوق‌العاده NVMe SSD داخلی کنسول نخواهد بود. با این حال، اگر از یک حافظه جانبی SSD استفاده کنید باز هم نسبت به درایوهای مکانیکی شاهد کاهش چشمگیر زمان بارگیری و عملکرد سریع‌تر کنسول خواهید بود. گفتنی است در حال حاضر امکان استفاده از این قابلیت در کنسول‌های PS5 وجود ندارد. ما یک حافظه جانبی SSD را از طریق درگاه USB به دستگاه متصل کردیم و روند آماده‌سازی و تنظیم فرآیندها بدون دردسر انجام شد. کنسول به راحتی درایو خارجی را شناسایی کرده و پس از انجام قالب‌بندی مجدد (فرمت) اجازه ذخیره‌سازی و انتقال بازی‌های PS4 را صادر کرد. با این وجود، به خاطر داشته باشید که امکان ذخیره‌سازی بازی‌های PS5 در حافظه‌های ذخیره‌سازی جانبی وجود ندارد.

با اینکه در حال حاضر تعداد انگشت‌‌شماری از بازی‌ها عرضه شده توانایی به چالش کشیدن سخت‌افزار PS5 را دارند. اما به وضوح می‌توان پتانسیل موجود در سخت‌افزار ارتقا یافته کنسول نسل نهمی سونی را مشاهده کرد. به عنوان مثال زمان بارگیری بازی Marvel’s Spider-Man از 15 الی 20 ثانیه در PS4 به کمتر از یک ثانیه در PS5 کاهش یافته است. این درحالی است که بازی Astro’s Playroom در وضوح تصویر 4K و نرخ 60 فریم در ثانیه قفل شده و امکان تغییر آن وجود ندارد که این موضوع سبب افزایش غیر قابل وصف گرافیک محیط بازی می‌شود. ما امیدوار هستیم در آینده‌ای نه چندان دور برخی از بازی‌ها امکان اجرا با وضوح تصویر 4K و نرخ 120 فریم در ثانیه را داشته باشند. حتی این احتمال وجود دارد که برخی از بازی‌های فشرده‌سازی شده گرافیکی امکان دستیابی به 8K/60fps را نیز برای کاربران به ارمغان بیاورند. هرچند انتظار نداریم که بسیاری از بازی‌ها طی یک مدت زمان اندک به این هدف بلندپروازانه دست یابند. زیرا در حال حاضر کمپانی‌های توسعه‌دهنده بازی وضوح تصویر 4K را فدای دستیابی به نرخ فریم بالاتر می‌کنند. اما همچنان این احتمال وجود دارد که برخی از عناوین بتوانند به خروجی دلخواه گیمرها یعنی 4K/120fps دست یابند. تعداد اندکی از بازی‌های موجود در کتابخانه PS5 از نرخ 120 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کنند که برای یک کنسول در زمان راه‌اندازی خوب به نظر می‌رسد و شامل عنوان‌های Call of Duty: Black Ops Cold War ،Devil May Cry V: Special Edition، Dirt 5 ،Rainbow Six Siege و WRC 9 می‌باشد. در نظر داشته باشید به منظور دستیابی به وضوح تصویر بیش از 1080p و نرخ نوسازی 120 هرتز به یک تلویزیون با درگاه HDMI 2.1 نیاز خواهید داشت.

PS5
منبع: Future

بنابراین در زمان راه‌اندازی PS5 چه انتظاری باید داشته باشیم؟ حداقل در حال حاضر، بیشتر بازی‌های وجود در حالت عملکرد بازی (game’s Performance) قابلیت اجرا در وضوح تصویر 4K و نرخ 30 یا 60 فریم را دارا می‌باشند. همچنین بسیاری از بازی‌ها نیز از بهبودهای 4K برای ایجاد بافت‌های زنده و پوششی طبیعی‌تر بهره می‌برند. این درحالی است که قابلیت HDR نیز به ایجاد رنگ‌ها واضح‌تر و کنتراست بهتر کمک شایانی می‌کند. به این موارد قابلیت ray tracing (ردیابی اشعه) و improved particle effects (اثرات ذره بهبودیافته) را نیز اضافه کنید، آنگاه متوجه خواهید شد که مجموعه ابزارهای توسعه‌ای امروزی جهشی بیش از یک دهه در نحوه گیم‌پلی بازی‌ها ایجاد کرده‌اند. متاسفانه تمام عناوین PS5 این قابلیت‌ها را ارائه نداده و بیشتر آنها نیز وضوح تصویر را قربانی دستیابی به نرخ فریم بالاتر می‌کنند. ما نمی‌توانیم از این موضوع خیلی دل‌آرزده باشیم، زیرا طیف گسترده‌ای از کاربران نیز نرخ فریم را در مقایسه با وضوح تصویر و جزئیات گرافیکی بالاتر در الویت قرار می‌‌دهند. در نظر داشته باشید که توسعه‌‌دهندگان بازی نیز به منظور دستیابی به قابلیت‌های جاه‌طلبانه‌ای مانند ray tracing یا higher shadow quality (کیفیت سایه بالاتر) برای واقعی‌‌تر کردن محیط بازی‌ها، ناگزیر به کاهش وضوح تصویر پایه و اجرا بازی‌‌ها در نرخ 30 یا 60 فریم در ثانیه هستند. اما چرا کاربران در ازای دستیابی به نرخ فریم بالاتر وضوح تصویر پایه را قربانی می‌کنند؟ زیرا نرخ فریم بالاتر سبب پاسخگویی (responsive) بهتر بازی شده که این موضوع به خصوص در بازی‌های تیراندازی اول شخص که به عکس‌العمل‌های سریع و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای وابسته است، بسیار مهم تلقی می‌شود. حتی برخی از گیمرها نرخ فریم بالاتر را یک ویژگی مقدس در کنسول‌ها در نظر می‌گیرند، چرا که با توجه به سخت‌افزار ضعیف‌تر این دستگاه‌ها در مقایسه با رایانه‌های شخصی تا دهه‌ها این موضوع بیشتر به یک رویا شباهت داشت. اما درنهایت با عرضه کنسول‌ها نسل نهمی این رویا قابل دسترسی به نظر می‌رسد و یک موفقیت چشمگیر برای سونی و مایکروسافت به حساب می‌آید. حال باید منتظر ماند و دید که توسعه‌دهندگان بازی چه زمان توانایی بهره‌مندی از این قابلیت‌های شگفت‌انگیر را بدست خواهند ‌آورد. اگر ترجیح می‌دهید از حالت Performance (عملکرد) استفاده نکنید، می‌توانید حالت Resolution (وضوح تصویر) را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که در صورت انتخاب حالت Resolution بهبودهای گرافیکی‌ای نظیر ray tracing و improved particle effects در اولویت قرار خواهند گرفت. اما این موضوع به کشته شدن شما در بازی‌های تیراندازی می‌انجامد. ما توسط بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales این بهبودهای گرافیکی را تجربه کرده و از نتایج آن بسیار لذت بردیم. نورپردازی محیط بازی به طرز خارق‌العاده‌ای بهبود یافته بود، به طوری که می‌توانستید درخشش پنجره‌ها زیر نور مستقیم خورشید را مشاهده کنید. همچنین بازتاب‌های نور بی‌نهایت واقع‌گرایانه و improved particle effects حیرت‌انگیز به نظر می‌رسیدند. این قابلیت‌ها دقیقا همان چیزی است که شما از یک نسل جدید می‌توانید انتظار داشته باشید. پس از آن نیز نوبت به زمان بارگیری سریع‌تر، نرخ فریم بهتر در حالت Performance و وضوح تصویر بالاتر در حالت Resolution می‌رسد. حال شما باید انتخاب کنید که کدام گزینه را ترجیح می‌دهید.

مشخصات کامل PS5:

  • ردازنده مرکزی: Zen 2 سفارشی‌سازی شده هشت هسته‌ای با فرکانس‌کاری ۳.۸ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی:  RDNA 2 سفارشی‌سازی شده با فرکانس‌کاری 2.23 گیگاهرتز، قدرت پردازش 10.28 ترافلاپس
  • معماری گرافیکی: RDNA 2 سفارشی‌سازی شده
  • حافظه رم: ۱۶ گیگابایت GDDR6 / 256-bit
  • پهنای باند حافظه رم: 448 گیگابایت
  • فضای ذخیره‌سازی داخلی: 825 ترابایت حافظه NVME SSD سفارشی‌سازی شده
  • فضای ذخیره‌سازی جانبی: پشتیبانی از درایو HDD (تنها برای بازی‌های PS4)
  • فضای ذخیره‌سازی در دسترس: 667.2 گیگابایت
  • توان ورودی / توان خروجی: 5.5 گیگابایت در ثانیه (خام) ، 8 – 9 گیگابایت در ثانیه (فشرده‌سازی شده)
  • درایور نوری: درایور بلوری ۴K و UHD
  • حداکثر عملکرد: وضوح تصویر ۴K با نرخ تازه‌سازی ۶۰ فریم در ثانیه (حداکثر ۱۲۰ فریم در ثانیه)

صدای سه بعدی PS5 (قابلیت 3D Tempest Audio) چقدر خوب است؟

PS5
منبع: Future

فناوری صدای سه بعدی (3D Tempest Audio) به طور کلی اقتباس سونی از فناوری دالبی اتموس (Dolby Atmos) یا به طور دقیق‌تر صدای فضایی می‌باشد. این قابلیت حتی روی هدفون‌های معمولی نیز عمل خواهد کرد و سبب بهبود قابل توجه تجربه صوتی شما خواهد شد. ما در گذشته به منظور دستیابی به فناوری صدای فضایی از فناوری‌های مختلفی بهره می‌گرفتیم، مانند Windows Sonic و دالبی اتموس. اما در حال حاضر سونی فناوری صدای سه‌ بعدی اختصاصی خود را از طریق موتور Tempest برای کاربران به ارمغان می‌آورد که تجربه به مراتب بهتری را در مقایسه با فناوری‌هایی که پیشتر در مورد آنها بحث کردیم، ارائه می‌دهد. گرچه ما می‌خواهیم این قابلیت را روی بازی‌های بیشتری تجربه کنیم. ما از شنیدن صدای کشتی‌هایی که در بازی Astro’s Playroom از بالای سرمان عبور می‌کنند لذت می‌بریم و از اینکه توانایی انتخاب بین ارازل و اوباشی را که در بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales به ما نزدیک می‌شوند، داریم نیز بسیار خرسندیم. البته قابلیت مورد بحث در این مرحله هنوز به بلوغ کافی که توانایی ایجاد صدای دقیق و واقع‌گرایانه را داشته باشد، دست نیافته است. اما با این حال، تجربه قابل قبولی را دراختیار شما قرار خواهد داد. البته این موضع بیشتر بر عهده توسعه‌دهندگان می‌باشد تا ایجاد بسترهای لازم زمینه بلوغ این قابلیت بی‌نظیر را فراهم کنند. سونی در بیانیه رسمی خود اعلام کرده است که در زمان راه‌اندازی کنسول تنها چهار عنوان Astro’s Playroom ،Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، و Demon’s Souls and Sackboy: A Big Adventure قابلیت پشتیبانی از فناوری صدای سه بعدی را دارند. به این سه بازی، عناوین پس از راه‌اندازی دستگاه را نیز اضافه کنید.

پروفایل صدای سه بعدی خود را تنظیم کنید

اگر وارد بخش تنظیمات PS5 شوید، به راحتی می‌توانید صدای سه بعدی متناسب با علاقه خودتان را ایجاد کنید. برای این منظور چهار سطح در نظر گرفته شده است و شما باید گرینه‌ای را بیشترین نزدیکی را به سطح گوش شما دارد، انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که فناوری صدای سه بعدی قابلیت اجرا روی تمامی هدفون‌ها را دارد و به نحوه اتصال هدفون به دستگاه (از طریق بی‌سیم یا اتصال به کنتلر) محدود نمی‌شود.

PS5
منبع: Future

میزان سروصدا و گرما

کنسول PS5 به معنای صریح کلمه یک هیولای بی‌صداست و حتی میزان گرمای تولیدی دستگاه نیز نسبت به نسل گذشته کاهش چشمگیری را به خود دیده است. گفتنی است کنسول‌های PS4 و PS4 Pro به دلیل توانایی در رساندن سیستم خنک‌کننده دستگاه به حداکثر سطح خود و ایجاد میزان زیادی گرما در بین کاربران به شهرت رسیده بودند. به منظور آزمایش سیتم خنک‌کننده کنسول، ما تصمیم گرفیم در زمان اجرای یک بازی سنگین دست خود را نزدیک دستگاه قرار داده و متوجه خروج میزان زیادی گرما از طریق سیستم خنک‌کننده دستگاه شدیم (همانطور که برای آن طراحی شده است). گفتنی است میزان انتشار بیرونی گرما نیز نسبت به PS4 Pro بسیار اندک بود. در آزمایش‌های ما به ندرت میزان سروصدای اینجاد شده توسط PS5 به مقدار نویزی که PS4 Pro در اجرای بازی‌های سنگین مانند Horizon: Zero Dawn یا God of War ایجاد می‌کرد، نزدیک شد. البته این موضوع می‌تواند تا حدودی به دلیل عدم عرضه یک بازی نسل جدید که توانایی به چالش کشیدن سخت‌افزار خارق‌العاده این کنسول را داشته باشد، بازمی‌گردد. سونی همچنین به طور رسمی اعلام کرده است که در نظر دارد با انتشار بروزرسانی‌هایی عملکرد سیستم‌ خنک‌کننده PS5 را بهبود بخشد که می‌تواند به آرام‌تر یا بلندتر شدن میزان سروصدای ایجاد شده توسط کنسول بینجامد.

کنتلر DualSense

  • کنتلر DualSense در مقایسه با DualShock 4 یک انقلاب به حساب می‌آید
  • موارد برجسته‌ای مانند تریگرهای تطبیق‌پذیر (adaptive triggers) و بازخورد لمسی (haptic feedback)
  • دکمه Mute کنتلر توانایی بی‌صدا کردن میکروفون و تلویزیون شما را دارد ( مورد دوم تنها در صورتی که تلویزیون شما از قابلیت HDMI CEC پشتیبانی کند، در دسترس است)
PS5
منبع: Future

برای پیمایش در بازی‌های نسل نهم، به یک گیم‌پد جدید نیاز خواهید داشت، DualSense. خوشبختانه سونی برخلاف مایکروسافت جدیدترین نسل از کنتلرهای خود را به همراه کنسول عرضه کرده و از فروش گیم‌پد خود به عنوان یک اکسسوری گران قیمت خودداری کرده است. DualSense دقیقا مانند DualShock 4 به منظور استفاده طولانی مدت در دست طراحی شده است و ما نیز در آزمایش‌های خود به این نکته پی‌بردیم. نخستین‌بار که DualSense را به دست می‌گیرید، متوجه افزایش وزن اندک آن در مقایسه با DualShock 4 خواهید شد. خوشبختانه بیشتر وزن دستگاه در قسمت میانی کنتلر (grip) متمرکز شده است و به هیچ‌عنوان شما را آزار نخواهد داد. درحالی که بخش عمده‌ای از گیم‌پد توسط یک پوشش سفید مات دربرگرفته شده است، قسمت‌های کناری و محل قرارگیری دست اندکی زخمت‌تر می‌باشد که در واقع کنترل گیم‌پد را آسان‌تر کرده و از افتادن آن جلوگیری می‌کند. اگر دقت کنید، متوجه تصاویر کوچک دکمه‌های PlayStation در اطراف پوشش سفید کنتلر خواهید شد که زیبایی خاصی را به دستگاه منتقل می‌کند. طراحی دو رنگ DualSense حتی به دکمه‌های مثلث، مربع، ضربدر و دایره این گیم‌پد نیز گسترش پیدا کرده و دیگر خبری از دکمه‌های رنگی نخواهد بود. این دکمه‌های فاقد رنگ ما را به یاد طراحی مینیمال PS Vita می‌اندازد.

خوشبختانه محل قرارگیری Lightbar کنتلر DualSense از بالای گیم‌پد به پایین آن تغییر کرده است تا شاهد جذابیت بصری بیشتری باشیم. همچنین به لطف این زبان طراحی جدید دیگر شاهد انعکاس‌های آزاردهنده Lightbar از تلویزیون نخواهیم بود. درحالی که کنتلرهای PlayStation از طراحی آنالوگ و محدب بهره می‌برند، DualSense دقیقا مشابه DualShock 4 از استیک‌های محدب استفاده می‌کند که این‌بار یک پوشش خوشایند که در کناره‌های آن جاسازی شده، دوام گیم‌پد را به طور محسوسی افزایش خواهد داد. در مدل‌های اولیه DualShock 4 لاستیک‌های استیک‌های آنالوگ کنتلر تحت فشار برخی از بازی‌ها مستحلک می‌شدند. گرچه ما این موضوع را در DualSense مشاهده نکردیم. اما به دقت میزان دوام پوشش لاستیکی این استیک‌های محدب را مورد آزمایش قرار خواهیم داد. همچنین با چند دکمه جدید که پیشتر در کنتلرهای سونی ندیده‌اید، آشنا خواهید شد، از جمله دکمه قطع و وصل صدا که در روی گیم‌پد جاسازی شده است.

منبع: Future

زمانی که دکمه Mute در وضعیت پایین (خاموش) قرار داده شود، توانایی بی‌صدا کردن بلندگوها و هدفون شما را دارد که به نظر ما جزو قابلیت‌های بهبود کیفیت زندگی PS5 محسوب می‌شود. هنگام صحبت کردن با این میکروفون نیز متوجه شدیم که بهترین عملکرد را زمانی که آنرا به طور معمول در دست‌هایتان قرار دهید، دریافت خواهید کرد – بجای اینکه گیم‌پد را نزدیک دهانتان نگه دارید. اما یکی از مشخصات خارق‌العاده DualSense تریگرها (L2 و R2) تطبیق‌پذیر می‌باشد که به توسعه‌دهنگان اجازه افزایش مقاومت این کلید را در برخی از رویدادهای بازی می‌دهند. تریگرهای تطبیق‌پذیر می‌توانند از این مقاومت به منظور ایجاد احساسات مختلف و ایحاد یک تجربه واقع‌گرایانه بهره گیرند، مانند وارد کردن فشار روی پدال خودرو یا کشیدن زه یک کمان. این موضوع یک گام روبه جلو قابل توجه برای ایجاد بازخورد در سخت‌افزارهای سونی محسوب می‌شود و ما دریافتیم که بازخورد لمسی به خودی خود جایگزین بسیار مناسبی برای لرزش‌های سنتی و مرسوم به حساب می‌‌آید. زمانی که یکی از شخصیت‌های بازی شما از یک سطح جدید مانند فلز عبور می‌کند، قابلیت مورد بحث می‌تواند این احساس را به کف دست‌های شما منتقل کند ـ این یک احساس شگفت‌انگیز است. تاکنون شاهد پشتیبانی از لرزش بازخورد لمسی در برخی از بازی‌های منتشر شده برای PS5 بودیم و امیدواریم این قابلیت توسط توسعه‌دهندگان بیشتری مورد استفاده قرار بگیرد. به نظر ما بازخورد لمسی در بازی‌های تیراندازی اول شخص درخشان ظاهر می‌شود و سطح گیم‌پلی کاربران را به طور قابل توجهی ارتقا خواهد داد. در مورد نحوه دسترسی به قابلیت‌های تریگرهای تطبیق‌پذیر و بازخورد لمسی نیز هیچ نکته نگران‌کننده‌ای وجود ندارد. زیرا سونی امکان خاموش کردن و شخصی‌سازی این قابلیت را نیز فراهم کرده است.

منبع: Future

عمر باتری DualSense نیز در مقایسه با DualShock 4 بهبود قابل توجهی را به خود دیده است. ما طی آزمایش‌های خود تعدادی از بازی‌های PS5 و PS4 از جمله Marvel’s Spider-Man: Miles Morales و Astro’s Playroom را اجرا کردیم و پس از 12 ساعت و 30 دقیقه سرانجام شارژ کنتلر به اتمام رسید. این درحالی است که DualShock 4 حدود 4 الی 5 ساعت شارژ نگه می‌دارد، این یک پیشرفت چشمگیر به حساب می‌آید. با اینکه باتری‌های داخلی به مرور زمان فرسوده می‌شوند، اما این موضوع را باتوجه به قابلیت‌های جدید گیم‌پد سونی می‌توان یک شروع قدرتمندانه درنظر گرفت. در صورت تمایل می‌توانید در حالت باسیم نیز از کنتلر استفاده کنید. به منظور شارژ نیز دو راهکار پیشرو دارید، استفاده از کابل USB-C به USB-A که درون جعبه دستگاه وجود داشته و اتصال گیم‌پد به PS5 یا اتصال کنتلر به DualSense Charging Station از طریق مجرای فلزی‌ای که در قسمت زیرین کنتلر و در نزدیکی درگاه جک 3.5 میلی‌متری جاسازی شده است. شما همچنین می‌توانید از طریق درگاه‌های USB 3.0 که در پشت کنسول تعبیه شده به شارژ لوازم جانبی خود بپردازید. گفتنی است امکان شارژ کنتلر DualSense از طریق کابل USB-C به USB-C نیز وجود دارد. تمام موارد ذکر شده عملکردی خوبی در زمینه شارژ از خود نشان می‌دهند، اما به طور قطع DualSense Charging Station جلوه خاصی به قفسه شما خواهد بخشید. همچنین به احتمال فراوان طی چند ماه آینده شاهد عرضه Charging Station شخص ثالث با قیمت مقرون به صرفه‌تر نیز خواهیم بود.

قابلیت‌ها

  • رابط کاربری بازطراحی شده و splash screens (اسپلش اسکرین) جلوه خاصی به بازی می‌دهند
  • دکمه PlayStation از تمام قابلیت‌های جدید برخوردار است
  • امکان استفاده از سرویس Spotify در PS5
  • امکان اشتراک‌گذاری صفحه نمایش در گفت‌وگوهای مهمانی
منبع: Future

طراحی یک موضوع بسیار مهم محسوب می‌شود. اما عنصری که یک کنسول را به یک سطح بالاتر می‌رساند مجموعه قابلیت‌های آن است و خوشبختانه PS5 در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. PS5 در مورد کارهایی که کنسول‌های سونی طی چند سال گذشته انجام داده‌اند، نوآوری‌هایی را ارائه می‌دهد. بنابراین ممکن است اندکی زمان ببرد تا به قابلیت‌های جدیدی که در اختیار شما قرار گرفته است، عادت کنید. به عنوان مثال فشار دادن و نگه داشتن دکمه PlayStation کنتلر دیگر شما را به منوی سریع نخواهد برد، بلکه یک مرکز کنترل جدید را برای شما به نمایش درخواهد آورد. نحوه کارکرد این قابلیت تقریبا شبیه به منوی سریع است و امکان دسترسی به منوهای مختلفی از جمله لیست دوستان، بارگیری‌های در حال انجام، اعلان‌ها و مشاهده وضعیت حساب کاربری Spotify (در صورتی که از قبل وارد حسابتان شده باشید) را برایتان فراهم می‌کند. یکی از برجسته‌ترین قابلیت‌ها، کارت‌های PS5 می‌باشد که بیشترین تاثیر را روی کارت‌های فعالیت شما دارند. کارت‌های عملکرد کاربرد‌های گوناگونی دارند، به شما امکان می‌دهند میزان پیشرفت جوایز خود را ردیابی کنید، به بخش‌های خاصی از بازی مانند حالت چندنفره یا چالش وارد شوید، اختلاف خود را با یک سطح بازی مشاهده کنید یا به سادگی اخبار مربوط به یک توسعه‌دهنده را دنبال کنید. شما حتی می‌توانید از طریق حالت picture-in-picture (تصویر به تصویر) یک استریم از گیم‌پلی دوستان خود تماشا کنید که بسیار جالب به نظر می‌رسد. زمانی که به بخش اطالاعات بازی وارد می‌شوید، کارت‌های دریافتی به نمایش در‌می‌آیند که جلوه زیبایی به صفحه اصلی می‌بخشد. با تکان دادن D-pad یا استیک نیز می‌توانید کارت‌های موجود را با یک نگاه مشاهده کنید و دیگر برای اطلاع از اوضاع نیازی به بازید از منوی اصلی بازی یا یک حالت خاص پیدا نخواهید کرد. به نظر می‌رسد این قابلیت برای گیمرهایی که از توانایی کمتری برخوردار هستند نیز مفید واقع شود. زیرا از این طریق می‌توانند ویدیو راهنمای بازی‌های پشتیبانی شده را مشاهده و از چالش‌های خاص عبور کنند یا در جریان آخرین موردهای قابل جمع‌آوری قرار گیرند. به طور کلی ما متوجه شدیم که کارت‌ها یک افزودنی مفید به حساب می‌آیند، هرچند که پیمایش افقی در هریک از عنوان‌ها اندکی دست‌‌وپاگیر است. همچنین پیش از ظاهر شدن منو اندکی تاخیر وجود دارد که با توجه به سرعت بسیار بالای سیستم اندکی تعجب‌برانگیز است. هرچند خیلی چشم‌گیر به نظر نمی‌رسد، اما قابلیت‌های مورد بحث، کنسول PS5 را یک قدم به سوی ایجاد یک تجربه نسل جدید سوق می‌‌دهد.

منبع: Future

در خارج از رابط کاربری نیز می‌توانید انتظار بازگشت گروه‌ها و سایر قابلیت‌های مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی را که پیشتر در PS4 در دسترس بودند، داشته باشید از جمله قابلیت کاربردی‌ نظیر video sharing. شما می‌توانید به طور مستقیم به بازی با دوستانتان بپردازید یا آنها را به گروه‌های بزرگتر دعوت کنید. نحوه عملکرد ویژگی Video sharing همانند PS4 است. همچنین امکان مشاهده پیش‌نمایش در کارت‌ها نیز فراهم شده است که جالب به نظر می‌رسد. صحبت از قابلیت‌های اجتماعی شد، اگر از نوشتن پیام توسط D-pad یا استیک خسته شده‌اید، به لطف میکروفون داخلی DualSense می‌توانید از صوت به منظور فرستاندن پیام استفاده کنید. درحالی که میزان صحت واژه‌های ادا شده توسط شما می‌تواند (همانند هر نرم‌افزار تشخیص صدا) متفاوت باشد، اما به منظور ارسال یک پیام فوری کافی به نظر می‌رسد. این قابلیت در آزمایش ما ناسازگار بود و دقت عملکردی خوبی (مانند دستیار صوتی گوگل) را در اختیارمان قرار نداد. هرچند ویژگی مورد بحث می‌تواند با دریافت بروزرسانی‌هایی بهبود یافته و عملکرد مناسب‌تری را از خود به نمایش بگذارد. همچنین امکان شخصی‌سازی‌های گسترده روی برخی از جنبه‌های PS5 مانند سطح ترجیحی به منظور انجام بازی یا انتخاب محور افقی یا عمودی به منظور معکوس کردن کنتلر طی انجام بازی نیز وجود دارد. شما حتی قادر خواهید بود حالت گرافیکی دلخواهتان برای بازی را نیز انتخاب کنید: حالت performance یا حالت resolution.

سرویس‌های پخش استریم و سایر برنامه‌ها

منبع: Nick Pino

کنسول‌های مدرن علاوه بر بازی می‌توانند به عنوان اجراکننده سرویس‌های استریم و بسیاری از اپلیکیشن‌های کاربری نیز مورد استفاده قرار گیرند. در حال حاضر شما در PS5 به بیش از 12 سرویس استریم شامل Netflix ،Disney Plus Amazon Prime Video ،Hulu ،Peacock ،Apple TV ،Twitch ،Funimation ،NFL Sunday Ticket ،ESPN ،Vudu ،Tubi ،WWE Network و Crunchyroll دسترسی خواهید داشت. اما در نظر داشته باشید که امکان دسترسی به سرویس‌هایی نظیر Roku و YouTube TV در این کنسول فراهم نشده است. با این حال، همین تعداد نیز برای بسیاری از کاربران کافی به نظر می‌رسد. خبر ناامیدکننده این است که تمامی سرویس‌های مورد بحث با وضوح تصویر 4K (پشتیبانی از قابلیت HDR) در دسترس نخواهند بود. در حال حاضر این امکان مهم تنها در سرویس‌های Netflix و Amazon Prime فراهم می‌باشد. این درحالی است که Disney Plus و Apple TV هنوز به زیرساخت‌های لازم به منظور ارائه محتوای بصری 4K/HDR دست نیافته‌اند. سونی در کمال تعجب تصمیم گرفت از استاندارهای Dolby Atmos یا Dolby Vision (فرمت پویا فناوری HDR) در PS5 بهره نبرد. این غول فناوری ژاپنی در عوض کنسول نسل جدید خود را به قابلیت HDR 10 که فرمت ایستا استاندارد HDR می‌باشد، مجهز کرده است. در زمنیه فناوری صوتی نیز ژاپنی‌ها تصمیم به استفاده از قابلیت صدای سه بعدی (قابلیت ۳D Tempest Audio) انحصاری خود بجای فناوری Dolby Atmos گرفته‌اند. به هرحال ما گمان می‌کردیم سونی با اعلام پشتیبانی از Dolby Vision در زمان راه‌اندازی کنسول کاربران را شگفت‌زده کند، اتفاقی که هرگز رخ نداد. در زمینه بصری، استاندارد HDR 10 به هیچ عنوان با فناوری Dolby Vision قابل مقایسه نمی‌باشد و میزان روشنایی، دقت نور و کنتراست تصاویر تولید شده توسط این قابلیت در حال حاضر بی‌رقیب است. بنابراین، اگر علاوه بر گیم به تماشای فیلم و سریال از طریق سرویس‌های استریم نیز علاقه‌مند هستید، PS5 نمی‌تواند انتخاب نخست شما باشد. اما در زمینه فناوری صوتی شرایط اندکی متفاوت است و قابلیت صدای سه بعدی (قابلیت ۳D Tempest Audio) توانایی رقابت با استاندارد Dolby Atmos را دارد. در واقع این دو فناوری صدایی سه‌بعدی و کاملا 360 درجه با عمق زیاد،، جزئیات فراوان، در تمام جهات و به نوعی که تمام فضای اطراف فرد شنونده را دربرمی‌گیرد، ارائه می‌‌دهند که تجربه‌ای مشابه صداهایی که در واقعیت می‌شنوید را برای شما به ارمغان می‌آورد. اما این دو فناوری تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند به عنوان مثال به منظور بهره‌مندی از قابلیت Dolby Atmos به یک سیستم صوتی (با نحوه چینش خاص) یا یک ساندبار (مجهز به این قابلیت) نیاز خواهید داشت. این درحالی است که به نقل از مارک سرنی، معمار ارشد PS5، فناوری صدای سه بعدی سونی حتی روی هدفون‌های معمولی نیز تفاوت قابل توجهی ایجاد خواهد کرد. با توجه به تمام نکاتی که در بالا بدان اشاره کردیم، اگر به PS5 تنها به عنوان یک کنسول بازی نگاه می‌کنید و علاقه خاصی به تماشای محتوای بصری با بهترین کیفیت از سرویس‌های استریم نظیر Nvidia Shield، Amazon Fire TV Cube، Apple TV 4K یا new Roku Ultra ندارید می‌توانید PS5 را جزو گزینه‌های خرید خود در نظر بگیرید. اما ما خرید این کنسول را به دوست‌داران سینما که عاشق تماشای فیلم و سریال با بهترین کیفیت ممکن هستند، پیشنهاد نمی‌کنیم.

کتابخانه بازی PS5

  • بازی Astro’s Playroom به صورت پیش‌فرض در تمام کنسول‌های PS5 نصب شده است
  • عناوین برجسته زمان راه‌اندازی Demon’s Souls و Spider-Man: Miles Morales می‌باشند
  • مجموعه PlayStation Plus یک مقدمه خوب برای بازیکنان نسل جدید به حساب می‌آید
  • قابلیت backwards compatibility محدود به بازی‌های PS3 ،PS2 و PSOne می‌باشد

اکثر کنسول‌های نسل جدید با یک کتابخانه تمام و کمال راه‌اندازی نمی‌شوند، بنابراین تعداد بازی‌هایی که در نوار کتابخانه بازی خود مشاهده می‌کنید، بسیار اندک خواهد بود. تعداد بازی‌هایی که شما می‌توانید در کنسول PS5 خود انجام دهید به میزان قابل توجهی به عناوین برجسته PS4 مانند God of War، The Last of Us Part II، Marvel’s Spider-Man و Uncharted 4: A Thief’s End بستگی دارد. زیرا در صورتی که این عناوین را به اتمام نرسانده باشید یا اصلا بازی نکرده باشید، به لطف قابلیت backwards compatibility به بیش از 12 عنوان خارق‌العاده دسترسی خواهید داشت. همچنین در صورت خرید اشتراک PS Plus ممکن است به برخی از عنوان‌های قدیمی سونی که فرصت انجام آنها نداشتید نیز دسترسی پیدا کنید. زیرا مجموعه جدید PlayStation Plus شامل 20 بازی از نسل گذشته است که شما می‌توانید در یک روز بارگیری کنید. در نظر داشته باشید که بازی Astro’s Playroom نیز به صورت پیش‌فرض در تمام کنسول‌های PS5 نصب شده است تا یک دورنمای کلی و هیجان‌انگیز از قابلیت‌های جدید Dualsense را برای شما به نمایش درآورد.

منبع: Future

Astro’s Playroom یک دنباله تمام عیار از بازی Astro Bot: Rescue Mission به حساب می‌آید. در این بازی با یک پلتفرم عجیب و غریب که با عناصر شناخته شده برای طرفداران پلی‌استیشن طراحی شده است مواجه می‌شوید. نکته جالب این است که با انجام چالش‌ها گوناگون این بازی با قابلیت‌های مختلف Dualsense آشنا خواهید شد. به عنوان مثال در یکی از مراحل بازی شما باید یک PlayStation VR را در زیر برف مدفون شده است، پیدا کنید. این درحالی است که شاید در مراحل دیگر بازی مجبور به اکتشاف دستگاه PlayStation Portable شوید. سونی با طراحی این بازی خاص به نوعی قصد داشته به سخت‌افزار گذشته این شرکت ادای احترام کند. ما فکر می‌کنیم طیف گسترده‌ای از کاربران پس از اتمام این بازی اقدام به حذف آن کنند تا به 10 گیگابایت فضای ذخیره اضافی دسترسی داشته باشند. زیرا در صورتی که تمایل به انجام مجدد این بازی داشته باشید می‌توانید آن را از کتابخانه بازی یا فروشگاه PlayStation بارگیری کنید. اما در زمان راه‌اندازی چه بازی‌هایی را باید انجام دهید؟ خب، PS5 در زمان راه‌اندازی 12 بازی تقریبا جدید در اختیار شما قرار می‌دهد. این لیست شامل عنوان‌های برجسته‌ای مانند Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، Sackboy: A Big Adventure و Demon’s Souls می‌باشد که تمامی آنها توسط استودیوهای اختصاصی سونی ساخته شده است. این درحالی است که امکان انجام بازی‌های شخص ثالث شناخته شده مانند Call of Duty: Black Ops Cold War، Godfall و Watchdogs: Legion نیز وجود دارد.

منبع: Future

به موارد ذکر شده، بازی جذاب Bugsnax را نیز اضافه کنید که نخستین بازی قابل بارگیری سرویس PlayStation Plus روی کنسول‌ جدید به حساب می‌آید (اگر تاکنون این اشتراک را خریداری نکرده‌اید، برای دسترسی به بازی‌های مورد بحث باید عضو سرویس PS Plus شوید). فارغ از مواردی که بدان اشاره کردیم، بازی‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید در هفته‌ اولی که کنسول را خریداری کردید، انجام دهید. البته این موضوع تاحدودی ناامیدکننده است، زیرا ما خواهان تجربه‌های جدیدتری در کسنول‌ PS5 هستیم. اما با بازی‌هایی نظیر ogwarts Legacy، Gran Turismo 7 و Ratchet & Clank: A Rift Apart on the horizon ما اطمینان داریم که در ماه‌های آینده همه چیز بهتر خواهد شد. ما همچنان به زیر نظر گرفتن برترین بازی‌های PS5 تا زمان بالغ شدن کنسول ادامه می‌دهیم.

قابلیت سازگاری به عقب (Backwards compatibility)

تمام شاهکار‌هایی که پیشتر به آنها اشاره کردیم، جزئی از مجموعه جدید PlayStation Plus محسوب می‌شوند: یک کتابخانه کوچک از عناوین برجسته PS4 که سونی دسترسی به آنرا برای مشترکان سرویس PlayStation Plus در PS5 رایگان کرده است. درحالی که نام بیشتر بازی‌های پرطرفدار و محبوب در این کتابخانه به چشم می‌خورد. اما عناوین کمتر شناخته شده‌ای نظیر Persona 5 و The Last Guardian نیز در آن وجود دارند. با وجود اینکه PlayStation Plus به هیچ عنوان در حد و اندازه‌های سرویس Xbox Game Pass نیست. اما ارائه 18 بازی برای مشترکان PS Plus یک امتیاز عالی محسوب می‌شود. پلی‌استیشن برای افرادی که می‌خواهند بازی‌های قدیمی‌تر را انجام دهند چه برنامه‌ای دارد؟ خب، PS5 تقریبا می‌تواند تمامی بازی‌های PS4 را اجرا کند ( به طور دقیق 99 درصد). اما برای انجام بازی‌های PS2/PS3 محبور هستید انتخاب‌های خود را به سرویس PlayStation Now محدود کنید. در نظر داشته باشید، امکان اجرا دیسک‌ بازی‌های PS3 یا بازی‌‌های PS Vita که چند سال پیش خریداری کرده‌اید، به هیج عنوان در PS5 وجود ندارد. ما نیز به اندازه شما از کمبود سازگاری به عقب برای بازی‌های نسل قبل پلی‌استیشن ناامید شدیم. به خصوص زمانی که بدانید دیسک‌های Xbox 360 نیز قابلیت اجرا در Xbox Series X را دارند. اما پشتیبانی یک کنسول تنها از بازی‌های نسل گذشته خود چندان هم غیر معمول نیست، زیرا تولیدکنندگان به آینده نگاه می‌کنند. خوشبختانه پلی‌استیشن دسترسی به بازی‌های قدیمی PS4 شما را تمام و کمال انجام می‌دهد. برای این منظور کافی است در رابط کاربری PS5 آیکون کتابخانه را انتخاب کنید، سپس کنسول به صورت خودکار تمام خرید‌های دیجیتال و بازی‌های نصب شده قبلی شما را انجام می‌دهد. البته به شرطی که وارد حساب کاربری PlayStation خود شده باشید. البته برای انجام بازی باید آنرا مجددا در کنسول بارگیری یا دیسک فیزیکی را وارد کنید. در نظر داشته باشید که برخی از بازی‌ها به منظور اجرا هرچه بهتر در PS5 بهبودهایی نیز دریافت کرده‌اند. به عنوان مثال Days Gone اکنون به راحتی با نرخ 60 فریم در ثانیه اجرا می‌شود. این درحالی است که اکنون God of War نیز می‌تواند در حالت performance به راحتی به این نرخ فریم دست یابد. نکته‌ای که لازم است بدان توجه کنید این است که هنگام راه‌اندازی یک بازی PS4 برای اولین‌بار روی کنسول نسل جدید خود ممکن است با از دست رفتن فایل‌های ذخیره خود مواجه شوید. برای رفع این مشکل بایستی فایل‌ها ذخیره‌ خود را از فضای ابری پلی‌استیسشن روی کنسول PS5 خود بارگیری کنید. توجه داشه باشید تنها مشترکان PS Plus به فضای ابری دسترسی دارند و اگر از فایل‌های خود نسخه پشتیبان تهیه نکرده باشید، امکان بارگیری آنها در کنسول جدید وجود ندارد. مطمئنا این گزینه یکپارچه‌ترین سیستم نبوده و قطعا برخی کاربران را گیج و سردرگم می‌کند. اما به نظر می‌رسد که پشتیبانی از فایل‌های ذخیره شما برای بیشتر عنوان‌های قدیمی در دسترس است. با این حال، این قابلیت مورد به مورد و با توجه به بازی متفاوت خواهد بود.

آیا باید PS5 را بخرید

منبع: Future

بخریدش اگر …

  • اگر قصد خرید یک کنسول نسل نهمی تا 6 ماه آینده را دارید

PS5 یک کنسول نسل جدید خارق‌العاده به حساب می‌آید و ما حداقل برای 6 ماه آینده خرید آنرا به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد می‌کنیم. کنتلر جدید این دستگاه انقلابی است و تجربه استفاده از آن جدید، سریع و راضی‌کننده خواهد بود.

  • اگر می‌خواهید نسل جدید بدون از دست دادن بازی‌های PS4 خود تجربه کنید

یکی از نکات مثبت PS5 این است که به عنوان یک پل میان نسل‌های گوناگون عمل می‌کند. شما از لحظه ورود به حساب کاربری PSN خود به تمام بازی‌های کتابخانه دیجیتالی PS4 دسترسی خواهید داشت و عنوان‌های محبوب و پرطرفداری را که از دست داده‌اید نیز می‌توانید در مجموعه PlayStation Plus بیابید.

  • از زمان طولانی بارگیری بازی‌ها خسته شده‌اید و به دنبال نرخ فریم بالاتر هستید

از قابلیت‌های خارق‌العاده حافظه SSD استفاده شده در PS5 نیز می‌توانیم به کاهش قابل توجه زمان اجرای بازی‌ها و پردازنده گرافیکی پیشرفته آن که امکان بهره‌مندی از ویژگی‌هایی نظیر ردیابی اشعه و وضوح تصویر 4k با نرخ 120 فریم در ثانیه را فراهم می‌آورد، اشاره کنیم.

نخریدش اگر

  • اگر به دنبال یک پخش‌کننده بلوری با پشتیبانی از فناوری دالبی ویژن و اتموس هستید

اگر به تماشای محتوای بصری در رسانه‌های خانگی علاقه‌مند هستید و مجموعه‌ای از دیسک‌های بلوری 4K با قابلیت دالبی ویژن و یک سیستم صوتی با پشتیبانی از فناوری دالبی اتموس در اختیار دارید، احتمالا PS5 را دوست نخواهید داشت. بله این کنسول قابلیت اجرای دیسک‌های بلوری را خواهد داشت اما از هیچ‌کدام از فرمت‌های پیشرفته دالبی ویژن یا دالبی اتموس پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین ما آنرا به جوامع سمعی و بصری توصیه نمی‌کنیم.

  • اگر انتظار یک کتابخانه بازی کامل در زمان راه‌اندازی را دارید

عنوان‌هایی که در زمان راه‌اندازی PS5 به آنها دسترسی خواهید داشت خیلی چشمگیر نیستند. در روز عرضه کنسول کاربران تنها به 12 عنوان موجود در PlayStation Store دسترسی داشتند. اما آیا این بدان معناست که شرایط بهبود نخواهد یافت؟ خیر، قطعا پلی‌استیشن روی این موضوع کار خواهد کرد. اما در زمان راه‌اندازی دستگاه انتظار نداشته باشید که با گزینه‌های متعددی روبرو شوید.

  • مکان سرگرمی شما محدود است

این موضوع ممکن است برای طیف گسترده‌ای از افراد مسئله مهمی تلقی نشود. اما لازم است به اندازه بزرگ PS5 توجه کنید. اگر با کمبود فضا مواجه هستید و امکان قرار دادن این کنسول عظیم‌الجثه در مکان سرگرمی شما فراهم نیست. ممکن است بخواهید نسخه Slim این دستگاه را که احتمالا طی چند سال آینده معرفی خواهد شد، خریداری کنید.

همچنین بخوانید:

نقد و بررسی Xbox Series X ، بی‌نهایت سریع اما نه خارق‌العاده

The Crew 2 و دو بازی دیگر به سرویس PlayStation Now اضافه می‌شوند

God of War Ragnarok ممکن است برای PS4 نیز عرضه شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا