هر آنچه که باید از کروناویروس چینی بدانید؛ بایدها و نبایدها

کروناویروس : هر آنچه که باید از ویروس چینی بدانید؛ بایدها و نبایدها

متخصصان بهداشت عمومی در سراسر جهان تلاش می کنند کروناویروس را که در آغاز ماه دسامبر در ووهان چین ظاهر شد، بشناسند و ردیابی کنند.

در این نقشه ایجاد شده توسط محققان آمریکایی می‌توانید ببینید از کجا و چند مورد از این ویروس گزارش شده است.
تاکنون بیش از 12000 مورد ابتلا تأیید شده و 259 مورد مرگ وجود داشته است. فقط حدود 200 نفر از این بیماری بهبود یافته اند.
بیشتر این ابتلاها در چین است، اما موارد ابتلا تقریباً در دوازده کشور دیگر از جمله ایالات متحده امریکا گزارش شده است. هیچ مرگ‌ومیر مربوط به این بیماری در خارج از چین گزارش نشده است.
ما در این مقاله در تلاش هستیم تا به بیشتر سوالات شما پیرامون این ویروس جدید پاسخ بدهیم.

این ویروس از کجا آمده است؟

در اواخر ماه دسامبر، مقامات بهداشت عمومی در چین به سازمان بهداشت جهانی (WHO) اطلاع دادند که مشکلی دارند:
یک ویروس ناشناخته و جدید باعث ایجاد یک بیماری، شبیه ذات‌الریه، در شهر ووهان شده است. آنها به سرعت تشخیص دادند که این کروناویروس است و به سرعت در داخل و خارج ووهان پخش می شود.

کروناویروس‌‌ها در حیوانات، از همه، نوع شایع هستند و گاهی اوقات می توانند به اشکالی تکامل یابند که می تواند انسان را آلوده کند. از ابتدای قرن، دو کروناویروس دیگر به سمت انسان پرش کرده‌اند که باعث شیوع SARS (سندروم تنفسی شدید و وخیم) در سال 2002 و شیوع MERS (سندروم تنفسی خاورمیانه) در سال 2012 شده است.
دانشمندان فکر می کنند این ویروس جدید برای اولین بار در ابتدای ماه دسامبر قادر به پرش به سمت انسان شد. در آغاز به نظر می رسید که این ویروس ابتدا افراد را در یک بازار غذاهای دریایی ووهان آلوده کرده است و از آنجا گسترش یافته است. اما یک تجزیه و تحلیل درباره موارد اولیه بیماری، که در 24 ژانویه منتشر شد، نشان داد که اولین بیمار هیچ تماسی با بازار ندارد. کارشناسان هنوز در تلاش‌اند تا منبع شیوع آن‌ را ردیابی کنند.
نوع جانوری که ویروس از آن سرچشمه‌ گرفته‌ است مشخص نیست. یک تیم از محققان در چین گزارشی را منتشر کردند مبنی بر آنکه براساس کد ژنتیکی، این ویروس از مارها نشاُت گرفته است. با این حال، دانشمندان نسبت به این نتیجه گیری بسیار تردید دارند. تجزیه و تحلیل دیگر نشان داد که توالی ژنتیکی ویروس جدید، 96 درصد با یک کروناویروس موجود در خفاش ها یکسان است. هم SARS و هم MERS از خفاش ها منشاُ گرفته اند.

بنابراین آیا کروناویروس هم مثل سارس است؟

ویروس جدید، SARS نیست؛ اگرچه همانند SARS در چین شروع شده است. از آنجا که با SARS از یک خانواده ویروسی است، برخی از شباهت‌ها را دارد، اما این ویروس کاملاً جدید است. با این حال، تشابهات بدان معنی است که دانشمندان و مسئولان بهداشت عمومی می توانند از آنچه که از شیوع گذشته آموخته اند استفاده کنند تا سعی کنند این را متوقف کنند.

چین درباره سارس به WHO دروغ گفت. آیا این بار هم دروغ گفته است؟

در حین شیوع سارس، مقامات چینی سعی کردند مواردی را از بازرسان سازمان بهداشت جهانی مخفی کنند و اطلاعات داخلی و خارجی را محدود کنند. اما این بار، مقامات به سرعت شیوع ویروس جدید را به WHO گزارش دادند که از اعلان سریع و شفافیت آنها در یک کنفرانس مطبوعاتی ستایش شد. WHO همچنین اعلام کرده است که چین به تیمی از متخصصان WHO کمک می کند تا به مقامات بهداشت عمومی چین در ادامه کار کمک کند.
وزارت بهداشت، درمان و خدمات انسانی آمریکا همچنین اظهار داشت که چین نسبت به SARS شفاف تر است. الکس آذر، دبیر وزارت امور خارجه گفت: “سطح همکاری دولت چین کاملاً با آنچه در سال 2003 تجربه کردیم متفاوت است.”
اما منتقدان و شهروندان چینی شک و تردید دارند: این نگرانی وجود دارد که مقامات چینی تعداد بیماری‌ها را دست پایین اعلام کنند و مرگ و میرهایی را که احتمالاً ناشی از این ویروس است به‌عنوان ذات‌الریه طبقه بندی کنند. پلیس ووهان همچنین از شهروندان بخاطر انتشار آنچه که به شایعات در مورد این ویروس دامن می‌زند، تحقیق کرد.
توجه به این نکته مهم است که چین تنها کشوری نیست که به خاطر پنهان کردن مشکلات بهداشت عمومی شناخته شده است. به عنوان مثال، در ایالات متحده، ده ها شهر میزان سرب موجود در آب عمومی خود را پنهان کرده‌اند.

کروناویروس چه ‌قدر خطرناک است؟

تا الان، هیچکس نمی‌داند.
اطلاعاتی درمورد اینکه:” 1) یک بیماری چقدر شدید است و 2)تا چه اندازه میتواند به راحتی منتشر شود.” لازم است تا مشخص شود یک بیماری تا چه اندازه خطرناک است.
محققان هنوز در تلاش‌اند تا علائم کروناویروس که از خفیف، مانند کسانی که در سرماخوردگی دارند، تا شدید را درک کنند. براساس WHO، حدود 20 درصد از موارد ابتلا، شدید بوده اند. این 20 درصد مواردی است که ما درمورد آنها می دانیم – هنوز هم ممکن است موارد دیگری از بیماری که شدید در نظر گرفته نشده‌اند وجود داشته باشد و این باعث کاهش درصد موارد شدید می شود.
تاکنون نرخ مرگ و میر کروناویروس جدید حدود 2 تا 3 درصد است، هرچند با گسترش شیوع، می توان این درصد را تغییر داد. نرخ مرگ و میر برای SARS حدود 14 تا 15 درصد بود. بیشتر مرگ و میرها در این شیوع در افراد مسن وجود داشته است که دارای مشکلات اساسی سلامت مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیابت هستند.(این همان جمعیتی است که بیشتر در معرض خطر بیماری هایی مانند آنفولانزا است)

سرعت انتشار کروناویروس چقدر است؟

ما هنوز نمی دانیم که ویروس به چه سرعتی و یا به چه سهولتی می تواند گسترش یابد. در چین از ابتدای ژانویه افراد مریض از طریق ارتباط شخص به شخص فرد دیگر را آلوده کرده‌اند و سازمان جهانی بهداشت گزارش داده است که زنجیره‌های پایدار افرادی که حداقل به مدت چهار نسل از این ویروس عبور می کنند وجود داشته‌ است.یک نفر بیمار شده است ( احتمالاً از یک حیوان)، ویروس را به شخص دیگری منتقل کرده است و او آن را به شخص دیگری منتقل کرد. افراد در چهار کشور خارج از چین – ایالات متحده ، آلمان ، ژاپن ، ویتنام – توسط افراد دیگر به کرونا ویروس آلوده شده بودند، و نه از سفر مستقیم به چین.
شواهد اولیه حاکی از آن است که ، مانند سایر کروناویروس‌ها ، ویروس در بین افرادی که با هم بسیار در تماس هستند، منتقل می‌شود و احتمالاً وقتی فرد آلوده عطسه یا سرفه می کند، منتشر می‌شود.
مقامات چینی گفته‌اند: مواردی دیده شده است که افراد مبتلا به ویروس دیگران را قبل از شروع علائم بیماری آلوده کرده اند، اما شواهد خوبی برای گفتن چنین چیزی وجود ندارد. نامه ای به مجله پزشکی New England یک مورد را شرح داد که یک زن در آلمان علائم بیماری را در خود نشان نمی‌داد و دیگران را آلوده کرده‌ است- اما نویسندگان این نامه در واقع با او صحبت نکرده بودند و معلوم شد که او احساس بیماری می کرد و بدین ترتیب بیمار هنگام تعامل با افراد سالم ویروس را به آنها منتقل کرد.
اگر به طور مرتب اتفاق بیفتد، کنترل ویروس پیچیده‌تر خواهد بود. هنوز شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد افراد بدون علامت می توانند ویروس را گسترش دهند. آنتونی فاشی، مدیر انستیتوی بین‌الملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: حتی اگر این اتفاق می‌افتاد، احتمالاً تأثیر قابل توجهی در شیوع آن نخواهد داشت. وی افزود: “حتی در صورت وجود انتقال بدون علامت، در تمام تاریخ های ناشی از بیماری‌های تنفسی، انتقال بدون علامت هرگز عامل شیوع بیماری تنفسی نبوده است.” وی گفت: “اپیدمی این بیماری توسط حاملان بدون علامت هدایت نمی شود.”
WHO می گوید: محققان تصور می کنند که هر فرد بیمار به طور متوسط بین 1.4 تا 2.5 فرد دیگر را آلوده خواهد کرد، اگرچه این تنها یک تخمین اولیه است. تیم های دیگر محققان تخمین های خود را منتشر کرده اند که اکثر آنها معتقدند یک بیمار به طور متوسط حدود دو الی سه نفر را آلوده می‌کند.
به این شماره ها R0 ویروس (تلفظ “R-naught”) گفته می‌شود. R0 یک نمای ریاضی از چگونگی گسترش عفونت است. هرچه این تعداد بیشتر باشد، بالقوه قابل پخش تر نیز خواهد بود. برای مقایسه، R0 برای SARS بین دو تا پنج بود. اما این بدان معنا نیست که هر بیماری با R0 بالا در واقع بسیاری از افراد را آلوده می کند بلکه قرنطینه‌ها و اقدامات دیگری که برای کنترل شیوع کروناویروس انجام می‌شود، می تواند تعداد افرادی را که یک بیماری آلوده می کند، کاهش دهد.

مدتی است که سرفه می‌کنم. آیا به این ویروس مبتلا شده‌ام؟

اگر اخیراً در ووهان، چین نبوده‌اید یا با کسی که مریض بوده و به تازگی در ووهان چین بوده است، در تماس نزدیک نبوده‌اید، بسیار بعید است که شما به این ویروس مبتلا شوید. هرچند احساس اضطراب کاملاً طبیعی است- و روش‌هایی برای کاهش آن اضطراب وجود دارد، مانند حواس پرتی خود با انجام فعالیت‌های دیگر.
اگر در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنید، به احتمال بسیار زیاد در معرض ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی هستید. هنوز هم فصل آنفولانزا است و به نظر نمی رسد که به این زودی سطح بالای فعالیت ویروس آنفولانزا کاهش یابد. (خیلی دیر نیست که واکسن آنفولانزا را دریافت کنید!)
اگر احساس بیماری کرده‌اید و در ووهان چین به سر می‌برید و یا با کسی که اخیرا آنجا بوده تماس نزدیکی داشته‌اید، در مورد علائم خود به پزشک اطلاع دهید.

چگونه از خودم محافظت کنم؟

براساس آنچه تاکنون می‌دانیم، می‌توانید با همان اقداماتی که انجام می‌دهید (و باید انجام دهید) از خود در برابر آنفولانزا محافظت کنید: دست‌های خود را بشویید، هنگام سرفه کردن دهان خود را بپوشانید و از افرادی که بیمار هستند دوری کنید.

آیا باید سفر خود به چین را لغو کنیم؟

مشاوره سفر وزارت امور خارجه آمریکا مسافرت به چین را تا سطح 4 بالا برد و گفت آمریکایی ها به دلیل ویروس نباید به چین سفر کنند. سطح 4 شدیدترین هشدار صادر شده است. این سطح فقط برای مناطقی اعمال می‌شود که “احتمال زیادی برای خطرات تهدیدکننده زندگی دارد.” شهروندان آمریکایی که در حال حاضر در چین هستند باید “با استفاده از وسایل نقلیه تجاری چین را ترک کنند.”

چین چگونه قصد دارد با کروناویروس مقابله کند؟

در 22 ژانویه، مقامات ووهان تمام حمل‌ونقل‌ها را در این شهر که بیش از 11 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، تعطیل کردند. آنها اتوبوس‌ها و متروها را بستند و همه پروازها و قطارها را در داخل و خارج از شهر لغو کردند. مدیر کل WHO با تشویق این تصمیم، اظهار داشت که این امر به کنترل شیوع بیماری و کاهش شیوع در سایر کشورها کمک می‌کند. روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، پانزده شهر دیگر، که در مجموع 46 میلیون نفر در آنها زندگی می‌کنند، قرنطینه شده‌اند.
گودن گالا، نماینده سازمان بهداشت جهانی در چین، به Associated Press گفت: “به نظر من، تلاش برای کنترل یک شهر 11 میلیون نفری، موضوعی جدید برای دانش است. پیش از این سعی به چنین اقدام بهداشت عمومی‌ای نشده بود. ما در این مرحله نمی‌توانیم بگوییم که این اقدامات کار خواهد کرد یا نخواهد کرد. “
شهرهای بزرگ سراسر کشور چین جشن های سال نو قمری (که یک تعطیلات بزرگ در چین است) را لغو کردند.
می فونگ (  Mei Fong/ 方凤美 ) : “وای این مانند آن است که جهان غرب کریسمس را لغو کند. برای بسیاری از کارگران مهاجر این تعطیلات تنها تعطیلی آنها در تمام سال است و تنها زمانی است که می‌توانند خانواده‌های خود را در روستاهای دور ببینند.”

ویروس چگونه بر مشاغل فعال در چین تأثیر می‌گذارد

تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی از جمله آژانس هواپیمایی United Airlines، British Airways و Air Canada بعضی و یا همه پروازها را به مبدا و مقصد چین لغو می‌کنند. شرکت هواپیمایی United Airlines اعلام کرد که تصمیم آنها برای انجام این کار به دلیل کاهش تقاضا برای پروازهای مربوط به چین است.
شرکت‌های فنی مانند اپل حتی قبل از آنکه وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا و CDC به مردم هشدار دهند که از مسافرت به چین اجتناب کنند، مسافرت کارمندان به چین را محدود کرده بود. ال جی کره‌جنوبی سفر به چین را به طور کامل ممنوع کرد و Facebook و Razer هم به کارمندانی که اخیراً از چین برگشته بودند گفت که برای کار، از خانه‌های خود خارج نشوند.
Foxconn و شرکت الکترونیک تایوانی که دارای کارخانه‌هایی در چین است و محصولاتی را برای شرکت‌های فنی مانند اپل تولید می‌کند، گفت: این ویروس هیچ تاثیری در تولید آنها نخواهد داشت. اما چین به منظور جلوگیری از شیوع ویروس، تعطیلات سال جدید قمری را (که پیش‌تر لغو شده بودند) به طور رسمی برای روزهای آتی تمدید کرده است که می تواند برنامه‌های عادی تولید را به تأخیر بیندازد. در تماس‌های اخیر گرفته شده، اپل می‌گوید که این عدم قطعیت در شروع کار را با توجه به چشم‌اندازهایش به سه ماهه بعدی، به خود اختصاص داده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا