هواوی به طور رسمی فروش برند تجاری آنر را تایید کرد

هواوی به طور رسمی فروش برند تجاری آنر را تایید کرد

هواوی به طور رسمی اعلام کرد برند تجاری آنر را به فروش رسانده است. پیشتر شایعاتی در مورد فروش این زیربرند تجاری به گوش رسیده بود و در نهایت ساعاتی پیش غول فناوری چینی خبر واگذاری را تایید کرد.

آنر همواره به عنوان شرکتی که مصرف‌کنندگان جوان را در اولویت قرار می‌دهد شناخته می‌شد و بیشتر تمرکز خود را نیز معطوف بازار میان‌رده کرده بود. هواوی می‌گوید این تصمیم “توسط زنجیره تامین آنر و به دنبال فشار‌های فوق‌العاده [ایالات متحده]” و “عدم دسترسی کافی ما به عناصر فنی مورد نیاز برای ساخت تلفن‌های هوشمند و به منظور بقای این شرکت اتخاذ شده است.” محصولات آنر اغلب به فناوری هواوی وابسته هستند، بنابراین این شرکت نیز همانند هواوی از تحریم‌های ایالات متحده که مانع از تجارت با شرکت‌های امریکایی می‌شود، صدمه دیده است. به عنوان مثال سری V30 آنر از تراشه کرین 990 که پیشتر در سری هواوی P40 مورد استفاده قرار گرفته بود، بهره می‌برد. تحت مالکیت جدید، آنر انعطاف‌پذیری بیشتری در زمینه تولید محصولات پیدا می‌کند و می‌تواند با تولیدکنندگانی نظیر کوالکوم و گوگل همکاری کند.

هواوی در بیانیه رسمی خود می‌گوید:

در این زمان دشوار که صنایع تولیدکننده عناصر فناوری در حالت پایداری قرار نداشته و شرکا تجاری ما تحت شدیدترین فشاره‌ها قرار دارند. به منظور ادامه فعالیت تامین‌کنندگان آنر، شرکت سرمایه‌گذاری هواوی تصمیم گرفته است تمام دارایی تجاری برند آنر را به فروش برساند. خریدار، شرکت “Shenzhen Zhixin New Information Technology” می‌باشد.

شرکت “Shenzhen Zhixin New Information Technology” که مالک جدید آنر محسوب می‌شود به منظور دریافت امتیاز تجاری این برند قراردادی را با شرکت سرمایه‌گذاری هواوی امضا کرده است. این تغییر مالکیت در روند توسعه آنر تاثیری نمی‌گذارد و مدیران ارشد این شرکت همچنان در هیئت مدیره باقی خواهند ماند.

مالک جدید آنر یک کنسرسیوم متشکل از 30 سرمایه‌گذار و کسب و کار مختلف می‌باشد. مالک جدید بر منابع، برندسازی تجاری، تولید، توزیع، خدمات،‌ تصمیمات اجرایی و کارهای عملیاتی نظارت خواهد کرد. هواوی می‌گوید “دیگر سهامی در این شرکت نخواهد داشت و در تصمیم‌گیری‌های اجرایی و مدیرت کسب و کار نیز هیچگونه دخالتی نخواهد کرد.”

هواوی به طور رسمی فروش برند تجاری آنر را تایید کرد

دونالد ترامپ هواوی را به ساخت درب‌ها پشتی در زیرساخت‌ها شبکه خود به منظور کمک به تلاش‌های جاسوسی دولت چین از کاربران امریکایی متهم کرده بود. اما هواوی تمام ادعاهای دولت ایالات متحده را بی‌اساس ‌خوانده و آنرا تکذیب کرده بود. با این حال دولت ترامپ در ماه می (اردیبهشت و خرداد) ۲۰۱۹ این غول فناوری چینی و ۱۱۴ شرکت وابسته به آنرا در لیست تحریم‌ها خود قرار داد؛ این بدان معنا بود که کمپانی‌ها امریکایی بدون اجازه صریح دولت این کشور اجازه فروش هیچ فناوری‌ را به این شرکت نداشتند.

به علاوه این اقدام سبب شده بود گوگل از ادامه فعالیت با هواوی منع شود؛ این یعنی غول فناوری چینی اجازه دستیابی به اندروید و ارائه خدمات گوگل را در گوشی‌ها هوشمند خود از دست داده بود. دولت ترامپ در این دستورالعمل از قانون قدرت‌های اقتصادی اضطراری بین المللی (ٰInternational Emergency Economic Powers Act یا به اختصار IEEPA) به منظور توجیه این ممنوعیت استفاده کرده است. گفتنی است در بخشی از این قانون ذکر شده “این اقدامات باید متناسب با نیاز کشورمان برای محافظت در برابر تهدیدات امنیت ملی صورت گیرد.” – IEEPA یک قانون فدرال ایالات متحده است که به رییس جمهور اجازه می‌دهد در پاسخ به یک تهدید غیر معمول که بخش عمده آن در خارج از کشور قرار دارد، وضعیت اضطراری ملی اعلام کرده و تجارت بین‌الملل را بر اساس آن تنظیم کند.

ترامپ سپس این تحریم را تا ماه می ۲۰۲۱ تمدید کرد. در ماه می (اردیبهشت و خرداد) سال جاری نیز وزارت بازرگانی ایالات متحده یک قانون صادرات اصلاح شده صادر کرد که ارسال محموله‌ها نیمه‌هادی را به هواوی مسدود می‌کرد تا به طور خاص حقوق مالکیت فناوری نیمه‌هادی هواوی را هدف قرار داده باشد که محصول مستقیمی از فناوری و نرم‌افزار ایالات متحده به حساب می‌آمد.”

این قانون از ارسال محصولات تولیدکنندگان نیمه‌هادی خارجی که از فناوری و نرم‌افزارها ایالات متحده در عملیات‌ها خود استفاده می‌کنند به هواوی جلوگیری می‌کرد. مگر اینکه از دولت ایالات متحده مجوز رسمی دریافت داشته باشند. گزارش‌ها منتشر شده حاکی از آن است که شرکت تولیدکننده نیمه‌هادی تایوانی TSMC که بزرگترین تولیدکننده نیمه‌هادی جهان نیز محسوب می‌شود، طبق قانون جدید دولت امریکا محبور شد سفارشات مربوط به واحدها HiSilicon هواوی را در ماه می متوقف کند.

تمام موارد گفته شده سب شد، هواوی در زنجیره تامین دچار مشکلات اساسی شده و حتی برخی از تلفن‌های هوشمند خود را بدون تراشه اختصاصی HiSilicon روانه بازارهای بین‌المللی کند. این درحالی بود که حتی شرکت‌های نظیر کوالکوم نیز اجازه فروش تراشه به هواوی را نداشتند (البته این قانون اخیرا تغییر کرده است). به این موارد عدم پشتیبانی از سرویس خدمات گوگل (Google Mobile Service) را نیز اضافه کنید که ضربه جران‌ناپذیری به فروش این تولیدکننده چینی در بازار اروپا وارد کرد.

اگرچه در بیانیه مطبوعاتی هواوی صحبتی از مبلغ فروش آنر به میان نیامده است، اما به نقل از رویترز، قیمت فروش این شرکت چیزی در حدود 100 میلیارد یوان (معادل 15.2 میلیارد دلار) بوده است.

همچنین بخوانید:

منبع: theverge | gsmarena

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا