هواوی می‌گوید به دلیل تحریم‌ها ایالات متحده با کمبود تراشه مواجه شده است

هواوی می‌گوید به دلیل تحریم‌ها ایالات متحده با کمبود تراشه مواجه شده است

به گزارش آشیدوپرس، هواوی که به تازگی با پشت سر گذاشتن سامسونگ عنوان بزرگترین فروشنده تلفن‌ها هوشمند را تصاحب کرده است، در تامین تراشه‌ها اختصاصی کایرین خود با مشکل مواجه شده است. طبق گفته ریچارد یو، مدیر عامل واحد تجاری مشتریان هواوی، به دلیل فشارها اقتصادی ایالات متحده این تولیدکننده چینی از ماه آینده دیگر قادر به تولید تراشه‌ها کایرین نخواهد نبود.

ریچارد یو طی یک کنفرانس مطبوعاتی که در 7 اوت (17 مرداد) برگزار شده بود، اظهار داشت:”به دلیل انجام دور دوم تحریم‌ها ایالات متحده، تولیدکنندگان تراشه ما تنها می‌توانند تا 15 می (26 اردیبهشت) به پذیرش سفارشات بپردازند. همچنین ممکن است امسال شاهد آخرین نسل از تراشه سطح بالا کایرین باشیم.” این بدان معناست که گوشی هوشمند هواوی Mate 40 که برای راه‌اندازی در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) برنامه‌ریزی شده است، آخرین دستگاه این غول فناوری چینی خواهد بود که از پردازنده کایرین بهره می‌برد.

دونالد ترامپ هواوی را به ساخت درب‌ها پشتی در زیرساخت‌ها شبکه خود برای کمک به تلاش‌های جاسوسی دولت چین از کاربران متهم کرده است. اما هواوی ادعاها دولت ایالات متحده را بی‌اساس ‌خواند و آنرا تکذیب کرد. با این حال دولت ترامپ در ماه می (اردیبهشت و خرداد) 2019 این غول فناوری چینی و 114 شرکت وابسته به آنرا در لیست تحریم‌ها خود قرار داد؛ این یعنی کمپانی‌ها امریکایی بدون اجازه صریح دولت این کشور اجازه فروش هیچ فناوری‌ را به این شرکت ندارند.

به علاوه این اقدام سبب شد گوگل از ادامه فعالیت با هواوی منع شود؛ این بدان معناست که این شرکت اجازه دستیابی به اندروید و ارائه خدمات گوگل را در گوشی‌ها هوشمند خود از دست داده است. دولت ترامپ در این دستورالعمل از قانون قدرت‌های اقتصادی اضطراری بین المللی (ٰInternational Emergency Economic Powers Act یا به اختصار IEEPA) به منظور توجیه این ممنوعیت استفاده کرده است. گفتنی است در بخشی از این قانون ذکر شده “این اقدامات باید متناسب با نیاز کشورمان برای محافظت در برابر تهدیدات امنیت ملی صورت گیرد.” – IEEPA یک قانون فدرال ایالات متحده است که به رییس جمهور اجازه می‌دهد در پاسخ به یک تهدید غیر معمول که بخش عمده آن در خارج از کشور قرار دارد، وضعیت اضطراری ملی اعلام کرده و تجارت بین‌الملل را بر اساس آن تنظیم کند.

ترامپ سپس این تحریم را تا ماه می 2021 تمدید کرد. در ماه می (اردیبهشت و خرداد) سال جاری نیز وزارت بازرگانی ایالات متحده یک قانون صادرات اصلاح شده صادر کرد که ارسال محموله‌ها نیمه‌هادی را به هواوی مسدود می‌کرد تا به طور خاص حقوق مالکیت فناوری نیمه‌هادی هواوی را هدف قرار داده بود که محصول مستقیمی از فناوری و نرم‌افزار ایالات متحده به حساب می‌آمد.”

این قانون از ارسال محصولات تولیدکنندگان نیمه‌هادی خارجی که از فناوری و نرم‌افزارها ایالات متحده در عملیات‌ها خود استفاده می‌کنند به هواوی جلوگیری می‌کند. مگر اینکه از دولت ایالات متحده مجوز رسمی دریافت کنند. گزارش‌ها منتشر شده حاکی از آن است که شرکت تولیدکننده نیمه‌هادی تایوانی TSMC که بزرگترین تولیدکننده نیمه‌هادی جهان نیز محسوب می‌شود، طبق قانون جدید دولت امریکا محبور شد سفارشات مربوط به واحدها HiSilicon هواوی را در ماه می متوقف کند.

با وجود تحریم‌ها ایالات متحده، در اوایل سال جاری هواوی موفق شد با عبور از سامسونگ خود را به عنوان بزرگترین فروشنده گوشی‌ها هوشمند معرفی کند. طبق گفته تحلیلگر موسسه Canalys، هواوی توانست بین ماه‌ها آوریل (فروردین و اردیبهشت) و ژوئن (خرداد و تیر) محموله‌ها بیشتری را ارسال کند. روزنامه وال‌استریت ژورنال روز شنبه گزارش داد که کوالکوم از دولت ترامپ خواسته است محدودیت‌ها فروش قطعات به هواوی را کاهش دهد و به آنها اجازه دهد تا تراشه‌ها خود را به این شرکت چینی بفروشند.

همچینن بخوانید:

تجارت اپل در چین می‌تواند توسط تحریم وی‌چت نابود شود

اینستاگرام تلاش می‌کند تا با راه‌اندازی REELS ، کاربران را از تیک‌تاک دور نگه دارد

پرچمدار جدید سامسونگ معرفی شد، با سری Galaxy Note 20 آشنا شوید

منبع: theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا