ویندوز 11

ویندوز 11 با طراحی و منوی استارت جدید معرفی شد

مایکروسافت ساعاتی پیش به طور رسمی از نسخه جدید ویندوز رونمایی کرد: ویندوز 11، پس از سال‌ها انتظار و افشاگری‌هایی بزرگ سرانجام به طور رسمی معرفی شد. ردموندی‌ها در ویندوز 11 تمرکز خود را بر ساده‌سازی رابط کاربری، فروشگاه ویندوز و بهبود عملکرد و چند وظیفه‌گی معطوف کرده‌اند.

ویندوز 11 شامل یک منوی استارت جدید و دکمه استارت بروزرسانی شده می‌باشد که هر دو در taskbar (نوار وظیفه) قرار گرفته‌اند. این رابط کاربری بسیار شبیه چیزی است که پیشتر در Windows 10X مشاهده کرده بودیم، پروژه‌ای که مایکروسافت آنرا برای دستگاه‌های دو صفحه‌ای برنامه‌ریزی کرده بود، اما سرانجام تصمیم به لغو آن گرفت. بخش عمده‌ای کارهایی که ردموندی‌ها بر رابط کاربری Windows 10X انجام داده بودند در ویندوز 11 نمود پیدا کرده است.

منوی استارت جدید، دیگر از قابلیت Live Tiles که همراه با ویندوز 8 معرفی شده بود، بهره نمی‌برد. همچنین لانچر ویندوز 11 نیز تا حدود بسیاری به Chrome OS یا اندروید شبیه شده است. به موارد مورد بحث برنامه‌ها،‌ اسناد اخیر و یک رابط جست‌وجوی جداگانه را نیز اضافه کنید. مایکروسافت در طراحی ظاهر ویندوز 11 به وضوح از macOS و Chrome OS الگوبرداری کرده و حتی سیستم عامل جدید ردموندی‌ها از گوشه‌های گردی که پیشتر در سیستم عامل‌هایی نظیر اندروید و iOS مشاهده کرده بودیم نیز پشتیبانی می‌کند. پانوس پانای، مدیر ارشد ویندوز، بیان می‌کند؛”تیم در تمام جزئیات وسواس [خاصی] از خود نشان داده است.” ویندوز 11 همچنین از حالت تاریک و روشن بهینه‌سازی شده بهره می‌برد که بسیار بهتر از آنچه امروز در ویندوز می‌بیینم، به نظر می‌رسد.

قابلیت Snap layouts ویندوز 11

هچنین قابلیت جدیدی تحت عنوان snap layouts به ویندوز 11 اضافه شده که به شما امکان می‌دهد سریعاً برنامه‌ها را به حالت‌هایی که این سیستم عامل جدید از آنها پشتیبانی می‌کند، تغییر دهید. کار به همین‌جا ختم نمی‌شود و ویندوز 11 به لطف قابلیت Snap Group layouts مکان ذخیره‌سازی برنامه‌های شما را نیز به خاطر می‌سپارد. بنابراین می‌توانید با خیالی آسوده و بدون نگرانی از بابت برنامه‌هایی که پیشتر باز کرده‌اید به انجام کارهایی جدید بپردازید. به نظر می‌رسد قابلیت مورد بحث روشی مفید و کاربردی به منظور پشتیبانی از چندین نمایشگر و اطمینان از اینکه برنامه‌ها هموارده در صفحه درست اجرا می‌شوند، ارائه می‌دهد. اگر از یک لپ‌تاپ متصل به یک نمایشگر جداگانه یا دستگاه‌های دسکتاپ سنتی استفاده می‌کنید، این قابلیت جدید برایتان مفید الفائده خواهد بود. مایکروسافت همچنین بر بخش عملکرد ویندوز 11 تمرکز ویژه‌ای داشته است. بروزرسانی‌های جدید ویندوز به لطف اجرا در پس‌زمینه بیش از 40 درصد کوچکتر و کارآمدتر شده‌اند. این بدان معناست که این سیستم عامل جدید در میانه کار مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

Microsoft Teams در ویندوز 11

مایکروسافت همچنین تمامی بخش‌های خود را به منظور ارائه هرچه بهتر خدمات به مصرف‌کنندگان و کاربران تجاری در بستر ویندوز 11 یکپارچه‌سازی کرده است. بخش‌های گوناگون در taskbar ادغام شده و به کاربران اجازه می‌دهد با دوستان، خانواده یا همکاران خود تماس برقرار کنند. واضح است که این موضوع نسبت به Skype که به عنوان بخشی از ویندوز 10 معرفی شده بود، یک پیشرفت قابل توجه به حساب می‌آید. ابزارک‌ها (ویجت) و جسچرهای لمسی نیز بخش مهمی از این سیست عامل را تشکیل می‌دهند. ابزارک‌ها یک فید شخصی‌سازی شده توسط هوش مصنوعی محسوب می‌شوند و بر اساس ابزارک‌هایی که مایکروسافت پیشتر و در ویندوز 10 از آنها رونمایی کرده بود، ساخته شده‌‌اند. ویجت‌ها از سمت چپ ویندوز 11 به حالت اسلاید درمی‌آیند. حتی شما می‌توانید ار آنها به صورت تمام صفحه نیز استفاده کنید. ابزارک داخلی شامل اخبار، آب‌وهوا و نقشه می‌باشد. جالب این است که ابزارک‌های مورد بحث از قابلیتی بهره می‌برند که به شما امکان می‌‌دهد به صورت مستقیم با تولیدکنندگان محلی در ارتباط باشید.

ویجت‌ها در ویندوز 11

مایکروسافت همچنین می‌خواهد جسچرهای لمسی قابل استفاده در تمامی دستگاه‌های دارای صفحه نمایش لمسی که از سیستم عامل ویندوز بهره می‌برند (اعم از تبلت و لپ‌تاپ)، بهبود بخشد. به زبان ساده، ردموندی‌ها قصد دارند بجای استفاده کاربران از حالت تبلت، ویندوز 11 را به منظور دریافت هرچه بهتر فرمان‌هایی لمسی توسعه دهند. علاوه بر این موارد، بهبودهایی در زمینه inking (جوهرافشانی) و تایپ صوتی نیز صورت گرفته است. همچنین سیستم عامل جدید به لطف قلم‌هایی خاص از قابلیت haptic feedback نیز پشتیبانی می‌کند. این موارد می‌تواند بدان معنا باشد که از این پس با سخت‌افزارهای جدیدی مواجه خواهیم بود که امکان بهره‌گیری از چنین قابلیت‌هایی را در ویندوز 11 فراهم می‌کنند. ایکس‌باکس نیز بخش عمده‌ای از رویداد مایکروسافت را به خود اختصاص داده بود. در این بخش مراسم سارا باند مباحثی در مورد نحوه اجرای بازی‌ها در ویندوز 11 بیان کرد. اما سرانجام نوبت به بخش جذاب ماجرا رسید و معاون ارشد مایکروسافت اعلام کرده بازی‌هایی که بر سیستم عامل جدید اجرای می‌شوند از قابلیت Auto HDR بهره‌مند خواهند شد – در نظر داشته باشید که ویژگی مورد بحث تا پیش از این تنها برای کاربران Xbox Series X / S قابل دسترس بود. با فعالسازی قابلیت Auto HDR، به شرط برخورداری از یک نمایشگر سازگار با HDR، حالت گستره دینامیکی بالا (HDR) برای طیف گسترده‌ای از بازی‌های DirectX 11 و DirectX 12 اعمال خواهد شد.

اپلیکیشن جدید Xbox در ویندوز 11

مایکروسافت همچنین نوید می‌دهد که سرعت و عملکرد بازی‌ها در ویندوز 11 بهبود قابل توجهی خواهند داشت. ردموندی‌های بیان می‌کنند که DirectStorage (یکی از قابلیت‌های بزرگ و مهم Xbox Series X / S.) بخشی از این سیستم عامل جدید خواهد بود و به منظور سرعت بخشیدن به زمان بارگذاری بازی‌ها به جدیدترین درایورهای NVMe نیاز خواهد داشت. همچینن توسعه‌دهندگان بازی نیز می‌توانند به منظور افزایش سرعت بارگذاری بازی‌های‌شان از این قابلیت استفاده کنند. Xbox Game Pass نیز به لطف برنامه جدید Xbox که این شرکت‌ها ماه‌ها در حال توسعه‌ آن بود، به ویندوز 11 راه می‌یابد. این نکته حتی در مورد xCloud که درون اپلیکیشن Xbox ادغام شده است نیز صدق می‌کند. بدین ترتیب به راحتی می‌توانید از طریق Microsoft’s cloud به استریم بازی‌های مورد علاقه‌تان بپردازید.

اپ استور جدید ویندوز 11 به همراه اپلیکیشن‌های اندروید

سرانجام نوبت به بزرگترین بخش ویندوز 11 رسید: قابلیت ذخیره‌سازی و پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها اندروید در ویندوز. فروشگاه مایکروسافت دوباره طراحی شده تا به طور کامل از مجموعه برنامه‌هایی که معمولاً در فروشگاه برنامه ویندوز در دسترس نبودند، پشتیبانی کند.؛ شامل برنامه‌هایی نظیر Adobe Creative Suite و اپلیکیشن‌های اندرویدی نظیر تیک‌تاک و اینستاگرام. حتی امکان بهره‌گیری از “موتورهای تجاری” اختصاصی نیر برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته شده است. حتی توسعه‌دهندگان می‌توانند از سیستم‌های پرداخت مخصوص به خود نیز بهره گیرند. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، می‌گوید:”ویندوز همواره برای حاکمیت تولیدکنندگان [تولیدکنندگان محتوا و توسعه‌‌دهندگان] ایستاده است.”بدون شک مهمترین خبر در مورد ویندوز 11، به امکان اجرای نرم‌افزارهای اندروید در این سیستم عامل مربوط می‌شود. مایکروسافت توانست با ایجاد بسترهای همکاری با آمازون و اینتل (به طور خاص استفاده از فناوری Bridge اینتل) به چنین موفقیت بزرگی دست یابد. ردموندی‌ها در این رویداد نحوه اجرای اپلیکیشن‌های اندروید از قبیل تیک‌تاک را در کنار برنامه‌های ویندوز به نمایش گذاشتند. همچنین این غول فناوری در نظر دارد طی ماه‌های آینده اطلاعات بیشتری از فناوری را در اختیار عموم قرار دهد. هنوز هیچ تاریخ رسمی به منظور عرضه ویندوز 11 در نظر گرفته نشده است. اما مایکروسافت بیان می‌کند که بروزرسانی رایگان این سیستم عامل را تا اواخر تعطیلات میلادی پیش‌رو در اختیار کاربران ویندوز 10 قرار می‌دهد. انتظار می‌رود نخستین دستگاه‌های مجهز به ویندوز 11 از مهرماه روانه بازار شوند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا