ویندوز 11

ویندوز 11 به منظور صرفه‌جویی در مصرف باتری از نرخ نوسازی انطباق‌پذیر بهره خواهد برد

مایکروسافت اخیراً از قابلیت نرخ نوسازی انطباق‌پذیر (Dynamic Refresh Rate یا به اختصار DRR) در ویندوز 11 رونمایی کرده که سبب بهبود طول عمر باتری و افزایش نرخ تازه‌سازی در زمان‌هایی که واقعاً بدان نیاز دارید، می‌شود.

در حال حاضر میزان لپ‌تاپ‌هایی که از نرخ نوسازی 120 هرتز یا بالاتر به منظور اجرای نرم و روان‌تر انیمیشن‌ها و سهولت پیمایش در محیط رابط کاربری بهره می‌برند، روز‌ به‌ روز در حال افزایش است. درحالی که افزایش نرخ تازه‌سازی نمایشگرها تا حد قابل توجهی تجربه کاربری را افزایش می‌دهد، اما سبب افزایش مصرف باتری نیز خواهد شد. در ویندوز 10 کاربران تنها می‌توانستند نرخ نوسازی نمایشگر خود را بین مقادیر ثابت 60 یا 120 هرتز تنظیم کنند. اما مایکروسافت با افزودن قابلیت DRR به ویندوز 11 امکان تنظیم خودکار نرخ نوسازی را برای لپ‌تاپ‌ها فراهم کرده است. آنا مارتا، مدیر برنامه‌های تیم گرافیکی مایکروسافت، می‌گوید:”این بدان معناست که ویندوز 11 مطابق آنچه شما در رایانه شخصی‌تان انجام می‌دهید، نرخ نوسازی را به طور یکپارچه و مداوم بین مقادیر کمتر و بالاتر تغییر می‌دهد.”

لازم به ذکر است به منظور بهره‌گیری از نرخ نوسازی انطباق‌پذیر به دستگاهی با پشتیبانی از قابیت DRR و نرخ تازه‌سازی 120 هرتز نیاز دارید. این ویژگی در زمان انجام فعالیت‌های ایستا مانند نوشتن ایمیل با نرخ 60 هرتز تصاویر را برایتان به نمایش می‌گذارد. اما زمان پیمایش میان اپلیکیشن‌های گوناگون قابلیت DRR بلافاصله نرخ نوسازی را به 120 هرتز افزایش می‌دهد. متاسفانه اپلیکیشن‌هایی که در نسخه پیش‌نمایش ویندوز 11 از نرخ نوسازی انطباق‌پذیر پشتیبانی می‌کنند تنها به برنامه‌های اختصاصی مایکروسافت و گزینه‌های شخص ثالت اندکی محدود می‌شوند. شما می‌توانید لیست این اپلیکیشن‌ها را در زیر مشاهده کنید:

  • Office
  • Microsoft Edge
  • Microsoft Whiteboard
  • Microsoft Photos
  • Snip & Sketch
  • Drawboard PDF
  • Microsoft Sticky Notes
  • Adobe Acrobat
  • Adobe Illustrator
  • Microsoft To Do
  • Inkodo
ویندوز 11
گزینه DRR در ویندوز 11 / Photo By Microsoft

در نظر داشته باشید نرخ نوسازی انطباق‌پذیر (Dynamic Refresh Rate یا DRR) را با نرخ نوسازی متغیر (variable refresh rate یا VRR) اشتباه نگیرید. خصوصاً اینکه DRR در بازی‌ها اجرا نشده و تنها روی اپلیکیشن‌های ویندوز قابل اجراست. به منظور بهره‌گیری از نرخ نوسازی انطباق‌پذیر در ویندوز 11 به سیستمی با قابلیت پشتیبانی از DRR، حداقل نرخ تازه‌سازی متغیر 120 هرتز و یک درایور گرافیکی جدید (WDDM 3.0) نیاز خواهید داشت. مایکروسافت همچنین بیان می‌کند در حال رایزنی با شرکای تجاری خود به منظور افزودن قابلیت DRR به طیف گستره‌ای از دستگاه‌هایی که امکان راه‌اندازی نسخه پیش‌نمایش ویندوز 11 در آنها وجود دارد، می‌باشد. به نظر می‌رسد قابلیت DRR با سخت‌افزار لپ‌تاپ‌های Surface هماهنگی بیشتری خواهد داشت؛ بنابراین، ممکن است برخی از امکانات این قابلیت جذاب تنها در سری لپ‌تاپ‌های مایکروسافت قابل دسترسی باشد. در حال حاضر، هیج‌یک از لپ‌تاپ‌های ردموندی‌ها از نرخ نوسازی 120 هرتز پشتیبانی نمی‌کنند، اما این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از تغییر سیاست مایکروسافت در خصوص Surface و افزودن صفحه نمایشی درحدواندازه‌های ProMotion اپل به این دستگاه‌ها باشد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا